[LILO] MBR verpest, FDISK werkt ook niet, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013
Ik heb een laptop die door de universiteit van nijmegen is volgepropt met linux onzin. Ze hebben de harde schijf in 2 delen opgedeeld en omdat ik liever 1 grote partitie had heb ik alle delen verwijderd en vervolgens er 1 grote partitie van gemaakt. Maar nu krijg ik lilo niet weg :(

Ik heb al geprobeerd om met partition magic de mbr te verwijderen maar dan geeft hij de error dat hij het origineel niet kan opslaan er vervolgens kapt hij ermee. Met een standaard Windows 98 FDisk krijg ik, als ik /fdisk mbr probeer, de error dat de schijf niet accessible is en vervolgens doet dat ding dus ook niks. Als ik de computer opstart krijg ik vrolijk het Lilo prompt in beeld. Hoe verwijder ik dit nu?

Met google zoeken krijg je van die standaard "je moet gewoon fdisk /mbr doen" antwoorden en dat werkt in mijn geval dus niet. Kan ik nu maar beter de drive weggooien en vervangen omdat hij nu onbruikbaar is geworden? Zou zonde zijn :(

edit:
Ik heb trouwens ook al een XP CD geprobeert maar dan herstart de PC automatisch, dus die werkt helaas ook niet

[ Voor 8% gewijzigd door GambitRS op 25-10-2003 16:37 ]

MechWarrior || Monsters Game

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-11 09:10
Wat wil je met je HD? Het zou me verbazen als je met een bootable Linux CD zoals Knoppix niet je MBR en partitietabel kon herstellen.

Wat wil je eigenlijk met je laptop? Windows XP? Linux?

• GambitRS
Ik wel gewoon Windows 98 erop zetten. Het rare is, ook al is mijn hele schijf nu opnieuw gepartitioneerd dat hij wel linux nog een beetje op kan starten (een hoop text op het scherm en eindigt met een kernel panic), dos opstarten resulteerd in een hoop gepiep.

• Freak_NL
Je hebt je harde schijf niet netjes leeggemaakt. Ik vermoed dat je je vraag beter bij de Windows gebruikers kan neerleggen, als het goed is zorgt de installatie CD er voor dat de MBR en de partitie goed worden geinitialiseerd.

Waarom eigenlijk Windows 98?

• GambitRS
Ik wil eigenlijk wel heel graag Windows XP erop zetten, helaas zorgt die CD ervoor dat als de computer vanaf de CD boot hij 2 seconden later meteen reboot. Oftewel, hij leest de cd, scherm wordt zwart, scherm gaat weer aan, door de post, leest cd, scherm uit, scherm aan, door de post, leest cd, scherm uit, scherm aan, etc. etc.

Ik weet dat het niet netjes gebeurt is daarom wil ik ook hier een antwoord op hebben. Ik wil van Lilo af en Lilo is nou niet iets wat windows gebruikers gebruiken.

edit:

windows setup wil ook de mbr niet wijzigen, hij detecteerd een disk error als hij dit probeert en kapt er vervolgens mee. Ik zoek dus gewoon een programma dat alles en dan ook alles van de MBR verwijdert zonder te gaan zeuren over errors

[ Voor 21% gewijzigd door GambitRS op 25-10-2003 16:55 ]

• Freak_NL
Is je Windows XP CD wel in orde?

Je kan lilo trouwens heel goed gebruiken om Windows te booten (doorverwijzen naar de bootloader van Windows op de partitie zelf). ;)

De Windows XP installatie CD boot zichzelf eerst zonder dat de harde schijf aangesproken wordt. Je harde schijf is 100% in orde fysiek, en de installatie van XP herstelt je MBR ook.

edit:
Je MBR leeghalen heeft weinig nut, je wilt er een andere bootloader in zetten (anders doet je systeem erg weinig als je vanaf de HD wil booten)

[ Voor 19% gewijzigd door Freak_NL op 25-10-2003 16:59 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

Ik meen dat ooit ook eens meegemaakt te hebben bij het gebruiken van "fdisk /mbr"
Dit werkte pas toen ik - na opstarten vanaf een opstartdiskette - intikte
"C: <enter>
Fdisk /mbr <enter> "
Het leek erop dat het fdisk-commando pas werkte nà de c:schijf :"actief" te hebben gemaakt.

[ Voor 33% gewijzigd door Brothar op 25-10-2003 17:03 ]

eagle

• GambitRS
Ja, het ligt niet aan de CD's, ik heb namelijk ook een Windows 98 CD gebruikt van Fujitsu Siemens

Ik kan geen windows booten want windows installeert niet. Hij kan de MBR niet veranderen en dus kapt windows setup ermee. Windows XP CD herstart gewoon de computer, waarschijnlijk vanwege hetzelfde probleem.

Dus het installeren van windows lost niks op want dit werkt niet. Windows gebruikt waarschijnlijk hetzelfde algoritme als FDISK /MBR gebruikt en dat werkt niet. Ik zoek echt een programma dat gewoon de MBR weggooit zodat FDISK /MBR wel zal gaan werken. Lilo schopt waarschijnlijk alles in de war.
Brothar schreef op 25 October 2003 @ 17:01:
Ik meen dat ooit ook eens meegemaakt te hebben bij het gebruiken van "fdisk /mbr"
Dit werkte pas toen ik intikte
"C: <enter>
Fdisk /mbr <enter> "
Het leek erop dat het fdisk-commando pas werkte nà de c:schijf :"actief" te hebben gemaakt.
Helaas, het werkte niet, toch bedankt voor het bedenken van een oplossing :)

[ Voor 28% gewijzigd door GambitRS op 25-10-2003 17:03 ]

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-07 09:41
En je hebt niet toevallig je bios zo ingesteld dat je mbr niet gewijzigd kan worden ?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

GambitRS schreef op 25 October 2003 @ 16:35:
Ik heb een laptop die door de universiteit van nijmegen is volgepropt met linux onzin.
Hiermee verwacht je in NOS sympathie en hulp te krijgen?
Maar nu krijg ik lilo niet weg :(
[..]
Met een standaard Windows 98 FDisk krijg ik, als ik /fdisk mbr probeer, de error dat de schijf niet accessible is en vervolgens doet dat ding dus ook niks. Als ik de computer opstart krijg ik vrolijk het Lilo prompt in beeld. Hoe verwijder ik dit nu?
Ik denk dat het probleem misschien is dat fdisk een fat partitie verwacht, terwijl je backup mbr niet in een fat partitie, maar in een ext2 partitie staat. Bovendien zal je backup mbr na meerdere installs van linux ook een lilo mbr zijn. Dus fdisk /mbr heeft dan uberhaupt geen zin.

Als je CD-ROM bootable is, dan zou een install vanaf Win98 of WinXP CD dit toch echt moeten oplossen. Zo niet, dan deugt, zoals hierboven gezegd, je CD niet.
Misschien heeft de vorige poster gelijk...
Lilo schopt waarschijnlijk alles in de war.
Het ligt zeker niet aan lilo. Die kopieert alleen maar wat bytes naar een bepaalde plek op de schijf en dat kunnen andere bootloaders ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Confusion op 25-10-2003 17:09 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Er is een Linux alternatief voor FDISK /MBR wat ik al eens succesvol heb toegepast. Helaas kan ik vanwege de ontbrekende search het exacte commando niet terugvinden.

Probeer dit eens:
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=446 count=1

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Freak_NL
De MBR is niets meer dan een stukje ruimte aan het begin van je HD waar code in staan die ingeladen wordt om een echt OS (Windows, Linux, etc.) te booten. De installatie CD van XP raakt die code niet eens aan bij het opstarten van de CD zelf.

Probeer maar eens de XP CD te starten als je HD in de bios uitstaat! Als dat niet werkt weet je in ieder geval dat de fout niet bij de HD ligt.

Het zou me niet verbazen als de Windows 98 installatie CD hier wel wat gevoeliger voor is, maar daar weet ik zelf niet zo veel van af.

• GambitRS
Confusion schreef op 25 oktober 2003 @ 17:05:
[...]

Hiermee verwacht je in NOS sympathie en hulp te krijgen?

[...]

Ik denk dat het probleem misschien is dat fdisk een fat partitie verwacht, terwijl je backup mbr niet in een fat partitie, maar in een ext2 partitie staat. Bovendien zal je backup mbr na meerdere installs van linux ook een lilo mbr zijn. Dus fdisk /mbr heeft dan uberhaupt geen zin.

Als je CD-ROM bootable is, dan zou een install vanaf Win98 of WinXP CD dit toch echt moeten oplossen. Zo niet, dan deugt, zoals hierboven gezegd, je CD niet.
Helaas, de CDs deugen wel, het zijn echt officiele windows CDs zonder krassen en dergelijke. Ze zijn niet in staat om Lilo eraf te gooien en kappen dus met de installatie. En ja, ik vindt een 3 gig installatie van linux vol met rare spelletjes en programma's die ik niet gebruik onzin. Dat wil niet zeggen dat linux onzin is maar dat zij gewoon mijn harde schijf hebben volgepoept.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

Ik heb ook wel eens flink gestoeid met het verwijderen van Linux (en de boel verkloot).
Ik kreeg dan toch weer een Windows geïnstalleerd, na een low-level format van de hard-disk (was een SCSI-hard-disk).
Dit betekent dat je daarna alles weer opnieuw moet installeren.

eagle

• Freak_NL
De Windows XP CD bootte toch helemaal niet? Zoek eerst eens uit waarom deze niet doorstart, probeer bijvoorbeeld eens de CD te booten zonder HD (uit in de bios bijvoorbeeld)!

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-07 09:41
Als het geen enkel programma lukt je MBR te wijzigen zou ik toch eens even in bios kijken of die je MBR niet blokt.... (Staat er meestal in als een Anti-Virus ding of daadwerkelijk als een write protect op bootsector, etc).

• GambitRS
Ik heb helaas een treurige mededeling..... mijn toetsenbord doet het nu ook al niet. Ik krijg sterk het vermoeden dat mijn laptop nu de geest heeft gegeven, want het formateren/herpatitioneren van een harde schijf kan echt niet het contact tussen toetsenbord en de rest van de laptop verbreken (of wel dan?). Ik ben bang dat de Fujitsu Siemens dan ook rijp voor de sloop is. Het is best mogelijk dat het MBR niet overschreven kan worden omdat er dus wel iets fysiek mis is.

edit:

en toen deed het toetsenbord het weer. Het ding lijkt wel behekst :(

[ Voor 9% gewijzigd door GambitRS op 25-10-2003 17:23 ]

Verwijderd

Het tooltje "Zapdisk" eens gebruiken, werkt bijna altijd, even op inet zoeken

• GambitRS
Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 17:20:
Het tooltje "Zapdisk" eens gebruiken, werkt bijna altijd, even op inet zoeken
Als last resort ga ik pas een low level format proberen, dit kan vaak de harde schijf helemaal vernielen heb ik gelezen, maar ontzettend bedankt :) Hoef ik niet alle HDD makers af om zo'n tooltje te vinden :)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Probeer eens wat te stoeien met Partition Manager. Daar kan je snel en efficient schijven mee inrichten.

Ik weet niet wat de support voor hele grote disks is (ontwikkeling lijkt al een tijdje stil te staan) maar je MBR opschonen moet er zonder meer goed mee kunnen. Het is wel een wat heftiger tooltje, dus lees de handleiding!

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• GambitRS
Ik heb Partition Magic al, helaas geeft dat ding ook errors. Ik zal Partition Manager ook wel even uittesten. Als het echt niet aan Lilo ligt is het dan niet mogelijk dat er een bootsector virus opgezet is? Ik heb net Zapdisk gebruikt en wonder boven wonder, de piepjes bij het laden van DOS zijn weg onder lilo. Niet dat er ook maar iets gebeurt maar het heeft dus wel wat verandert. Ik ben bezig om een linux bootflop te vinden zodat ik het dd commando kan proberen.

Als er een manier is om windows te installeren zonder het mbr te overschrijven (dus zonder dat hij lilo eraf probeert te halen) en er dan voor te zorgen dat het laad als je dos intypt in lilo is dat ook prima. Het kan me niet zozeer schelen dat Lilo eraf moet maar Windows moet erop.

edit:

Partition Manager lijkt te doen wat ik wil, maar het is nog even afwachten. Hij ziet de oude partities nog (wat aangeeft dat FDISK van DRDos dus helemaal niet goed werkt met Linux formaten, ook al ziet die FDISK ze wel) en het is nu bezig met het verwijderen van alle data. Nu hopen dat mijn harde schijf echt helemaal leeg is, anders ben ik bang toch een nieuwe HDD te moeten kopen (wat geen ramp is omdat de oude 6 gig toch een beetje beperkt is met hedendaagse programma's maar wel zonde natuurlijk)

Final Update: Partition Manager heeft het voor me opgelost :) Hartstikke bedankt Rataplan _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Windows XP boot nu wel gewoon door tot de setup, wat dus aangeeft dat Windows XP met de rare MBR die ze in nijmegen op mijn HDD hebben gezet niet overweg kon. Partition Manager gaf al aan dat het geen bekende MBR was, misschien dat ze iets experimenteels hebben gebruikt of zelf iets gemaakt hebben in combinatie met een standaard lilo. De Setup is nu aan het werken dus dat komt uiteindelijk dan toch nog goed. Nog maals hartstikke bedankt :)

[ Voor 78% gewijzigd door GambitRS op 25-10-2003 18:04 ]

Pagina: 1