Met ze allen op zoek naar een koelpasta

Pagina: 1
Acties:

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Heb maar een idéé :*)

Wat nu als je bvb je mosfets wil koelen met water ,het gaat wel maar het is veel werk en gevaarlijk om iets te slopen op je mobo.
Waar dacht ik dus aan;als je nu bvb een pasta voledig rond je mosfets propt en je laat er en waterslang doorheen gaan die op die plaats onderbroken is door een koperbuisje ;)

Het zal allemaal ooit al wel eens bedacht zijn ,maar ik heb het nog nooit zelf toegepast gezien dacht ik.
Bedenk even de mogelijkheden ,dat gaat dus eindeloos ,totat je gewoonweg heel je mobo insmeert met die pasta (plasticine zeg maar zoals ik het zie)en je legt daar kris kras leidingen doorheen ,mischien zelfs iets voor chilled water :*)
Ook stilte zou je hiermee kunnen realiseren doordat de warmte niet door lucht moet afgevoerd worden
En grootste voordeel is dat het poepsimpel te maken zou zijn .

Kortom,noem maar op .Ik kan geen betere methode bedenken buiten airco in je kast om je mobo voledig te koelen.

Vraag is natuurlijk welke stof ,pasta hiervoor in aanmerking zou kunnen komen.
Mischien ,,,heel mischien als we met zen allen gaan nadenken vinden we mishien wel iets dat we toepasbaar kunnen krijgen
Wat zoeken we dus :

Een kneedbare pasta die redelijk warmte gelijd (niet isolerend werkt dus)
-niet na een tijdje uithard
-niet te brandbaar is
-geen vuil (vet )afgeeft
-geen stroom geleid
.......en nog alles wat ik nu direct ik kan bedenken >:)

Ik heb er echt een goed gevoel over dat dit een goed systeem is als we er met ze allen aan werken om dit te realiseren.

Dus aan het denken maar met ze allen O-) O-) ;)

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
hmmz, ik heb nu een neiwue cooler met nieuwe coolpaste, moet zie koelpasta ff inwerken ofzo en gaatie dan beter doen?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
darkdesign schreef op 25 oktober 2003 @ 16:13:
hmmz, ik heb nu een neiwue cooler met nieuwe coolpaste, moet zie koelpasta ff inwerken ofzo en gaatie dan beter doen?
Soms wel een beetje maar niet zoveel. Maare, dat is topic-kaping...

Ik vind het een leuk idee van je smolly, wel moet de pasta goed geleiden, en vooral: Het moet super-goedkoop zijn.

Het handigste lijkt mij een pasta dat lijkt op silleconekit, dus wat nog een beetje soepel blijft. Overigens moet je geen zuur sileconekit erop smeren :P

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:28

MaDLiVe

.-Observer-.

Waarom zou je je hele mobo willen coolen. Er zijn maar enkele componenten die eventueel (bij ver out of specs draaien) extra cooling nodig hebben. Daarbij moet je een pasta hebben die erg goed geleid want je pakt het hele onderdeel in. Volgens mij zijn zulke pasta's erg duur.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Ik zie het nut er ook niet echt van. En waarom zou je die mosfets willen koelen met water? Je wint er helemaal niks mee..

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Verwijderd schreef op 25 oktober 2003 @ 17:34:
Ik zie het nut er ook niet echt van. En waarom zou je die mosfets willen koelen met water? Je wint er helemaal niks mee..
Stilte? pats-factor? Bijna iedereen heeft hier toch ook een window in z'n kast? (ik niet trouwens, vind dat maar onzin :P )

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:28

MaDLiVe

.-Observer-.

pierre-oord schreef op 25 October 2003 @ 20:21:
[...]

Stilte? pats-factor? Bijna iedereen heeft hier toch ook een window in z'n kast? (ik niet trouwens, vind dat maar onzin :P )
Ja maar het is geen effectieve manier van koelen. Een stille 80mm fan (laag RPM)maakt vrijwel geen herrie (niet meer dan een pomp iig) en koelt in combinatie met heatsinks een stuk beter.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Een soortgelijk idee is hier wel eens langsgekomen maar dan in een bak parrafine ofzo :Y)

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Verwijderd

Copycat schreef op 25 October 2003 @ 23:34:
Een soortgelijk idee is hier wel eens langsgekomen maar dan in een bak parrafine ofzo :Y)
parafine is vast bij kamertempratuur dus dat lijkt me niet, je kan beter gewoon zonnebloem of slaolie pakken.

Normaal gezien zijn heatsinks + eventueel een fan als je weinig airflow in die buurt hebt meer als zat.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 00:03 ]

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:19

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Copycat schreef op 25 October 2003 @ 23:34:
Hier op got ging het over zonnebloem olie.
Maar een aantal mensen hebben al met succes een product van 3M gebruikt om het hele mainboard te koelen. Als ik me goed herinner heet het spul fluorinert en is het perfect voor total submersion cooling, behalve dat het gigantisch duur is.
Linkje van mensen die fluorinert gecombineerd hebben met vloeibare stikstof koeling: http://www.octools.com/in...ubmersion/submersion.html

En nog over het idee van de topicstarter om alles maar met de nog uit te vinden koelpasta in te smeren: dat is helemaal niet nodig, de warmteontwikkeling op een moederbord is behoorlijk geconcentreerd op een klein aantal componenten. Voor de rest is zeker geen actieve koeling nodig, gewoon contact hebbem met de lucht is al meer dan genoeg.

[ Voor 23% gewijzigd door The Bad Seed op 26-10-2003 00:23 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Smollys
Over het algemeen zie ik dat de bedoeling een beetje ontlopen word,namelijk zeer snel en zeer gemakkelijk koeling aan te brengen op moeilijke plaatsen en waar geen standard koeling voor te koop is of voor de doe het zelvers wat gemakkelijker te maken.
Plak een prop spul op warme chips en hang hem mee in een waterkoeling rig.

Na ,ik zie toch wel een hoop toepassingen en voordelen de revue paseren hoor.

-Alle warmte van je gekoelde onderdelen komen niet in de kast terecht maar wordt door water naar buiten geleid ,hoe meer je op die manier koelt hoe koeler het in je kast is .
-kan op alle plaatsen aangebracht worden .
-kan je zeer snel koeling bezorgen op kritieke plaatsen voor testdoeleinden .
-je zal sneller geneigt zijn om ergens koeling te voorzien ,wat anders soms teveel werk is om de moeite te lonen .
-alles goed koelen leverd een kleinere stapel kapotte hardware op je zolder op :)
-je kan extreem gaan doen en zien of je hoger kan klocken door chilled water door je rig te doen :)
-minder fans nodig om overal op te richten ,die dan ook nog eens soms broodnodige power afnemen om te overclocken .
-lucht is voldoende hoor ik hier veel zeggen,maar dat hangt van smaak af ,sommigen willen namelijk alles waterkoelen.En dan wordt het een stuk gemakkelijker.
-In een luchtdichte kast (Naar een wel zeer efficient idéé van Dabit voor extreme koeling mogelijk te maken zonder gesmos met isolatie voor doe het zelvers)zou het warmte die niet weg kan toch naar buiten kunnen geleid worden.
-Nog een voordeel is dat ik hier nog 2 uur toepassingen en voordelen zou kunnen blijven plaatsen ,waar ik nu geen zin in heb :)

Nadelen dan.

-Er zullen nog veel idéé'tjes uit de kast moeten komen eer we een goedkope stof hebben gevonden die dit toepasbaar kan maken.
-zal niet echt mooi zijn in je kast .maar sommigen maken natuurlijk van het lelijkste iets mooi :)
-Is mischien niet de efficientste koeling ,of mischien juist wel ???????
-..........vul maar in met de negatieve komentaar die hierboven soms al gegeven is .

Ikzelf zie het toch als een mooie oplossing in sommige situaties en ga hier toch eens verder over denken .

[ Voor 4% gewijzigd door Smollys op 26-10-2003 03:40 ]

• Smollys
Ok,heb dus eens effe een simpele testopstelling opgebouwd om zelf eens een idéé te krijgen of mijn (stome??) ingeving ook maar enig kans van overleven maakt .

Ik denk dus echt wel dat het zou werken aan mijn eerste testresultaten te zien .
Is mischien een beetje simpel opgezet op het ogenblik ,maar is eigelijk al een goed resultaat uitgekomen.

Eerst wat pics om te verklaren wat ik juist getest heb.
kan het kleinste kind eigelijk ,en het resultaat was op voorhand te voorspellen maar het geeft wel een mooi beeld dat het principieel wel moet werken.

Dus hier de bedoeling
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/koelpasta/bedoeling.JPG

Simpelweg playg dough plasticine voor kinderen .In minder dan een minuut aangebracht :Y)

en hoe getest ,zo dus ;)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/koelpasta/tetopstelling.JPG

Simpel een brok van dat spul op men koelblok geplakt en er dan water van -1 °C doorheen te pompen en kijken over welke afstand de temp snel daalde .
Op de tempmeter is de bovenste de kamertemp en de onderste de gekoelde materiaal temperatuur ,maar dat had iedereen al door denk ik wel :)

Ben beginnen meten op een afstand van 4 cm ,en na circa 5 minuten begon de temp met 0.1 °C af te nemen en volgde een gestaag tempo om lager te gaan ,niet snel maar wel constant .(de brok was trouwens op kamertemp bij de start "23°C")
maar wat bleek nu toen ik de sensor verplaatste na 6 min ongeveer naar 1 cm van het koelblok is dat het daar al 12 °C was .
Simpel is dat wel ,maar het is maar om aan te tonen dat het zou kunnen .zelfs met kinder speelgoed :*)
Op kleine afstand was de pasta al zelfs op vriestemperatuur btw. ;)

Ik bedoel dus ,wie geintereseerd is in het systeem ,geef me een materiaal op om te testen ,en ik maak een vaste procedure om te kunnen vergelijken.
Ik bouw effe een vaste testopstelling met één van men bierkoelers en we vinden wel iets dat bruikbaar is na een tijdje :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Smollys op 26-10-2003 03:42 ]

Verwijderd

Alleen dan de grote vraag: Geleid die kinderklei geen stroom? zoja is het onbruikbaar, als het niet geleid is het mischien altijd leuk om een x te testen :) maaruh word die klei niet droog op een gegeven moment?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Verwijderd schreef op 26 oktober 2003 @ 18:41:
Alleen dan de grote vraag: Geleid die kinderklei geen stroom? zoja is het onbruikbaar, als het niet geleid is het mischien altijd leuk om een x te testen :) maaruh word die klei niet droog op een gegeven moment?
Die klei droogt inderdaad uit.. Ik weet niet precies wat erdoor zit maar volgensmij zat er wat water door... = geleiding dus ik denk niet dat die klei geschikt is :(

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

water van -1 °C doorheen te pompen
Je hebt er water van -1 C doorheen gepompt :?
Pagina: 1