Probleem met abit kr7a, batterij probleem?

Pagina: 1
Acties:

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
Toen ik hierjuist menne pc aanzette merkte ik iets heel raar, de tijd stond op maandag 20 oktober 21u 44.
Ook het voltage van men batterij was maar 3.04 volt, normaal 3.1.
Ik zet steeds men voeding uit en trek de stekker uit het stopcontact wanneer hij niet aanstaat en dat is de laatste maanden eigenlijk enkel nog in het weekend. In de week heb ik geen tijd meer en ik zet hem enkel in het weekend elke dag een uur of 4 op. Laatste keer was dus zondag 19 oktober. Zou het kunnen dat bios de tijd vergeten was en de batterij een te laag voltage heeft of wat kan er hier aan de hand zijn?
Het mobo is iets meer dan anderhalf jaar oud.

Het batterij voltage is intussen gestegen naar 3.07v.

edit: 3.09v, waarschijnlijk batterij gaar dus?

[ Voor 4% gewijzigd door StRuJeKeR op 25-10-2003 15:29 ]

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
het verschil tussen 3.04 en 3.1 volt is geen probleem, hier zal altijd wel een beetje variatie in zitten, volgens mij moet zo'n batterijtje ook wel langer dan anderhalf jaar meegaan

maar goed, als ik je verhaaltje lees zou de batterij idd wel gaar kunnen zijn

ff nieuwe halen dus :)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• StRuJeKeR
Ik heb hier nog 2 pentium 2's staan die beiden al niet meer sinds maart-april dit jaar gedraait of onder stroom gestaan hebben. Ik heb ze maar even gecontrolleerd en werken alle 2 nog perfect, tijd loopt een 10 tal minuten achter, niks speciaal dus.

DIe batterij heeft altijd wat mindere waarden aangegeven naarmate casetemp hoger was maar verleden jaar was dat nog 3.14 bij deze temps, verlede week nog zo'n 3.10 en nu ineens naar 3.04 toen hij opstarte, 3.09 momenteel.
Allemaal heel vaag :(

• -NJ-
  • Laatst online: 25-12-2025
maar ja die volt waardes die de sensor uitleest zul je nooit konstant krijgen, ook niet met een nieuwe batterij.

als ik bij mijn systeem de div voltages laat uitlezen zijn ze ook nooit helemaal hetzelfde, een verschil van enkele tienden heb je zomaar

probeer gewoon een ander batterijtje

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• StRuJeKeR
Deze middag aan gezet en weer heeft de klok stil gestaan, tijd was 20u gisteren avond en ik had hem om 18u30 uitgezet, gaat sneller dus.
Ik heb dus maar het batterij merk en type opgeschreven en al men bios instellingen. Deze week een nieuwe gaan kopen, als het dan nog niet opgelost is weet ik het ook niet meer.

Btw, als je batterij volledig plat is/voltage te laat/verwisseld zijn dan je bios instellingen weg?

• StRuJeKeR
Vandaag dus een nieuwe batterij op men mobo gestoken, maar nu heb ik nog iets raars.
Toen ik hem aanzette was het voltage 3.14v 3.15v, na een uurtje bleef dat stabiel op 3.15v, maar nu geeft die 3.15 3.17v al aan.

Zou het kunnen dat er iets mis is met men mobo waardoor die de batterij probeert op te laden en ze dus zo kapot raakt?
Want dat had ik dus vorige week ook, batterij die begint bij 3.02v en na 2 uurtjes op 3.1 staat en van zodra ik hem uitzet valt de klok iets later stil, de andere bios settings onthoud hij wel.

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

StRuJeKeR schreef op 01 november 2003 @ 16:46:
Vandaag dus een nieuwe batterij op men mobo gestoken, maar nu heb ik nog iets raars.
Toen ik hem aanzette was het voltage 3.14v 3.15v, na een uurtje bleef dat stabiel op 3.15v, maar nu geeft die 3.15 3.17v al aan.

Zou het kunnen dat er iets mis is met men mobo waardoor die de batterij probeert op te laden en ze dus zo kapot raakt?
Want dat had ik dus vorige week ook, batterij die begint bij 3.02v en na 2 uurtjes op 3.1 staat en van zodra ik hem uitzet valt de klok iets later stil, de andere bios settings onthoud hij wel.
Je hoeft je geen zorgen te maken over die voltages. 3.02 of 3.1 valt ruim in de marge. Mijn 5V lijn zit op 4.7V, dan moet je je pas zorgen gaan maken ;)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

waarom zou je je voeding uitzetten als je je pc uitzet?

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Jimbolino schreef op 02 november 2003 @ 03:21:
waarom zou je je voeding uitzetten als je je pc uitzet?
Om energie te besparen bijvoorbeeld.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• StRuJeKeR
silentsnow schreef op 02 november 2003 @ 03:10:
[...]

Je hoeft je geen zorgen te maken over die voltages. 3.02 of 3.1 valt ruim in de marge. ...
Vorige keer stond hij op 3.02v en viel men klok stil, dus moet niet echt binnen de marges liggen voor mijn mobo.

Verwijderd

De batterij moet 3 volt zijn, dus er is genoeg spanning. Maar computerklokken zijn jammer genoeg minder nauwkeurig dan een cheapass horloge. Een klok is berekent op een bepaalde temperatuur werken. Je horloge blijft meestal op dezelfde lichaamstemperatuur werken, maar de pc is veel kouder als je ze uitzet.

• StRuJeKeR
Raar dat die dat dan maar pas de laatste 2 weken deed en ineens op een week voltage zo "sterk" gedaald was.
Afwachten wat ie volgende week doet zeker.

• StRuJeKeR
De nieuwe batterij is op 1 week tijd 0.02v verloren en dan na 2 dagen opnieuw 0.02v, 3.1v/3.12v nu. Dit is toch niet meer normaal voor een nieuwe batterij?

Verwijderd

StRuJeKeR schreef op 11 november 2003 @ 13:00:
De nieuwe batterij is op 1 week tijd 0.02v verloren en dan na 2 dagen opnieuw 0.02v, 3.1v/3.12v nu. Dit is toch niet meer normaal voor een nieuwe batterij?
De batterij moet 3,0 Volt zijn, volle batterijen die niet belast zijn kunnen wat hoger spanning geven zoals 3,1 Volt. Zolang de spanning niet onder 3,0 Volt gaat is het oke.

• StRuJeKeR
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 18:56:
[...]

De batterij moet 3,0 Volt zijn, volle batterijen die niet belast zijn kunnen wat hoger spanning geven zoals 3,1 Volt. Zolang de spanning niet onder 3,0 Volt gaat is het oke.
Waarom stond men klok dan stil terwijl hij nog meer dan 3 Volt gaf?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

StRuJeKeR schreef op 11 november 2003 @ 19:58:
[...]

Waarom stond men klok dan stil terwijl hij nog meer dan 3 Volt gaf?
Misschien is je moederboard kapot?

Heb je de batterij al uitgeprobeerd in een ander moederboard?

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• StRuJeKeR
Dit is mijn vermoeden ook, dat er iets op het moederbord meer stroom gebruikt als normaal en daardoor de batterij sneller capaciteit verliest wanneer hij uitstaat.
De klok die stilstaat is volgens mij een bios-feature die in werking treed bij lage capaciteit om energie te sparen om de andere instellingen niet te verliezen.

Verwijderd

Tja het ene batterijte is het andere niet, gewoon vervangen dus zo'n Cr2032 batterijtje kost haast niets, en ja als de stekker eruit trekt, staat er dus geen stroom meer op het mobo, en dat is wat anders dan je pc uitzetten met de poweroff schakelaar op de voorkant van je pc, want je mobo ontvangt dan nog steeds stroom (netspanning) dus, en das wel net zo makkelijk voor WOL (wakeupOnLan), poweron by keyboard, resume from standby en wat nog meer..

• StRuJeKeR
Met uitzetten bedoel ik dus stekker uit het stopcontact, ik moet niets weten van apparaten die nutteloos stroom blijven verbruiken.
Pagina: 1