[OC]Multiplier-mod op GA-7VRXP

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Afgelopen week heb ik een nieuwe Duron 1400 (MIXIB core) aangeschaft (mn oude 1800+ legde na alle martelingen en een jaar trouwe dienst @ 2,14v het loodje >:) ) maar ik kwam tot de vervelende conclusie dat mijn mobo maar tot 12,5x MP is in te stellen. Verder wist ik ook dat de 2600+ wel werd ondersteund (2133mhz, 16x133) dus dat het technisch gezien wel mogelijk moest zijn om de MP hoger in te stellen dan 12,5x.

Na wat zoeken kwam ik op deze sites uit:
http://www.beachlink.com/candjac/TbredDecode0.htm
http://computing.net/cpus/wwwboard/forum/6204.html

Hier staat beschreven hoe het mobo de MP instelling uitleest uit de CPU, en dat blijkt vrij simpel te gaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.beachlink.com/candjac/images/palopinout.jpg
Zie deze datasheet, blz 57 voor een diagram van de pinnetjes onderaan de CPU.

Op de CPU zitten de volgende 5 pinnen (waar getal 27 bij staat op het plaatje):

AJ27
AL25
AN25
AL27
AN27

Die pinnen vormen de 5-bit MP code (MSB=AJ27) waardoor je mobo, als 'ie op 'automatisch' staat, weet welke MP hij moet kiezen. Dat correspondeert met de volgende tabel: (let op: MSB staat hier rechts!)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Multi. L3 Bridges L to R. C = Closed Bridge, O = Open Bridge
**** .5X 1X 2X 4X 8X = Bit Values Enabled On HI When Open
 3.0X--C--C--C--C--O For Mobile battery saving Power Now operation
 3.5X--O--C--C--C--O Reserved (Found Remapped to 19X)
 4.0X--C--O--C--C--O For Mobile battery saving Power Now operation
 4.5X--O--O--C--C--O Reserved (Found Remapped to 20X)
 5.0X--C--C--O--C--C Availability of low 5X setting and up may depend on bios or Tbred processor.
 5.5X--O--C--O--C--C
 6.0X--C--O--O--C--C
 6.5X--O--O--O--C--C
 7.0X--C--C--C--O--C
 7.5X--O--C--C--O--C
 8.0X--C--O--C--O--C
 8.5X--O--O--C--O--C
 9.0X--C--C--O--O--C
 9.5X--O--C--O--O--C
10.0X--C--O--O--O--C 1500+
10.5X--O--O--O--O--C 1600+
11.0X--C--C--C--C--C 1700+
11.5X--O--C--C--C--C 1800+
12.0X--C--O--C--C--C 1900+
12.5X--O--O--C--C--C 2000+, 2600+/166MHz

13.0X--C--C--O--C--O 2100+, 2700+/166MHz
13.5X--O--C--O--C--O 2200+, 2800+/166MHz
14.0X--C--O--O--C--O 2900+/166MHz
14.5X--O--O--O--C--O Reserved (Found Remapped to 21X, L3 bridges reset to 14.5X)
15.0X--C--C--C--O--O 2400+
15.5X--O--C--C--O--O Reserved (Found Remapped to 22X)
16.0X--C--O--C--O--O 2600+
16.5X--O--O--C--O--O
17.0X--C--C--O--O--O
17.5X--O--C--O--O--O Documented Remap To 18X
18.0X--C--O--O--O--O Reserved (Found Remapped to 23X)
18.5X--O--O--O--O--O Reserved (Found Remapped to 24X)

Tot zover de theorie ;).

Wat ik heb gedaan is aan de onderkant van mn mobo 5 draadjes aan die pinnetjes solderen, plus één aan de Vss (ground) en één aan de Vcc, die overal onder de socket af te tappen zijn. Die draadjes lopen vervolgens naar een stukje printplaat met daarop een hoop pinnetjes:

code:
1
2
3
  *-*-*-*-*---Vcc
  * * * * *---de 5 pinnetjes
  *-*-*-*-*---Vss

Door middel van jumpertjes kan ik nu dus elk pinnetje met Vcc (hoog, 1) of met Vss (laag, 0) verbinden, waardoor ik dus zelf mijn eigen MP-code kan creëren. Ik laat mijn mobo op "automatisch" staan en ik kan bijna elke MP kiezen die ik wil.
Helaas heb ik geen pics omdat de batterijen van mn digicam op waren. Picje van het printplaatje volgt nog.

Het was trouwens eerst zo dat ik alsnog maar de helft van de MP's kon kiezen (tot 12,5x) omdat mn PC anders niet bootte. Een bios upgrade deed wonderen ;).

N.B. het plaatje en de tabel komen van de eerste site die ik vermeldde.

edit: Mijn CPU draait overigens nu op 2400mhz (17x133) en gaat nog verder geOC'ed worden :).

[ Voor 6% gewijzigd door Krankenstein op 25-10-2003 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom draai je maar een FSB van 133? Een KT333 kan veel meer aan. Mijn oude Epox KT333 bord heeft op 235Mhz gedraaid... OF is gewoon 150Mhz de max in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Het bios gaat vrij hoog, maar doordat er veel on board dingen op zitten, en doordat de PCI divider maar tot 1/4 gaat houdt het helaas vrij snel op. Bij 155 ofzo wordt 'ie al instabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netjes gedaan! ;)

De KT333 heeft wel een 5:2:1 div btw..dus 166MHz moet kunnen..en hoger uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Ik kon ook 200 halen op een KT333.

Trouwens, krank, wordt je niet door je processor geblokkeerd op bepaalde MP's, aangezien op de CPU zelf ook bruggen verbonden zijn naar de [vcc/vss] ? Op de CPU kun je dus maar een van beide kiezen. Als je 1 daar op aarde hebt staan, en je maakt op je printje op VCC, krijg je dan geen probs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Volgens mij heb ik alle bruggetjes wel met zowel Vss als Vcc verbonden, maar het lijkt geen problemen te geven (behalve dan de MP's die te hoog zijn). Waarschijnlijk zit er intern in de CPU een weerstand voor elk pinnetje om te voorkomen dat de boel doorbrand.

Wat die 166mhz fsb betreft: daar heb ik echt dagenlang naar gezocht. Ik heb ook een extra dipswitch op mn mobo gesoldeerd, maar die werkte niet. Waarschijnlijk moet er een aangepast bios in om 166mhz (en dus een 1:5 div.) te ondersteunen. Zijn hier toevallig nog mensen die verstand hebben van bios modden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krankenstein schreef op 25 October 2003 @ 23:06:
Volgens mij heb ik alle bruggetjes wel met zowel Vss als Vcc verbonden, maar het lijkt geen problemen te geven (behalve dan de MP's die te hoog zijn). Waarschijnlijk zit er intern in de CPU een weerstand voor elk pinnetje om te voorkomen dat de boel doorbrand.

Wat die 166mhz fsb betreft: daar heb ik echt dagenlang naar gezocht. Ik heb ook een extra dipswitch op mn mobo gesoldeerd, maar die werkte niet. Waarschijnlijk moet er een aangepast bios in om 166mhz (en dus een 1:5 div.) te ondersteunen. Zijn hier toevallig nog mensen die verstand hebben van bios modden?
De divider kun je niet instellen..dat gaat vanzelf. Gewoon je fsb op 166 en je mem op DDR333. De rest gaat vanzelf.. Eventueel kun je in sisoft de pci snelheid checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 00:46

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 23:10:
[...]

De divider kun je niet instellen..dat gaat vanzelf. Gewoon je fsb op 166 en je mem op DDR333. De rest gaat vanzelf.. Eventueel kun je in sisoft de pci snelheid checken.
Vanzelf? Niets gaat vanzelf. Waar wordt dat ingesteld? in het bios? door de clockgenerator? Het lijkt mij dat de clockgenerator een dom chippie is die wat clockfrequenties genereert aan de hand van ingangssignalen. Die dan waarschijnlijk van het bios afkomen. Dus lijkt biosmodden de oplossing. Anders moet je de ingangssignalen van de clockchip gaan modden. Dit zal wel iets vaags serieels zijn, en niet echt modbaar, want door zo'n commando lijn gaat superveel informatie, behalve de pci-divider of pci-frequentie.

Krankenstein: leuke mod :) Graag de PICS.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr Nix schreef op 26 October 2003 @ 13:08:
[...]

Vanzelf? Niets gaat vanzelf. Waar wordt dat ingesteld? in het bios? door de clockgenerator? Het lijkt mij dat de clockgenerator een dom chippie is die wat clockfrequenties genereert aan de hand van ingangssignalen. Die dan waarschijnlijk van het bios afkomen. Dus lijkt biosmodden de oplossing. Anders moet je de ingangssignalen van de clockchip gaan modden. Dit zal wel iets vaags serieels zijn, en niet echt modbaar, want door zo'n commando lijn gaat superveel informatie, behalve de pci-divider of pci-frequentie.

Krankenstein: leuke mod :) Graag de PICS.
Ik weet niet wat je allemaal aan het vertellen bent, maar de divider word idd vanzelf ingesteld. De meeste KT333 en KT400 planken doen dat namelijk. Gewoon je fsb op 166 en je mem op DDR333 en klaar... Of dacht je dat iedereen met een KT333 plank zn plank had gemod om 166MHz te draaien? |:(

Edit:

Zit ff in de manual te kijken, maar die hele plank ondersteunt geen fsb verhoging. De fsb kan niet eens op 166MHz |:( Of wel? je kan alleen 100 of 133Mhz kiezen zie ik in de manual.

Ik dacht dat je met gigabyte plankjes wel kon tweaken..
Frequency/Voltage submenu

- Front Side Bus

The first option is the FSB. You have the option to change the FSB from 100MHz up to 200MHz in 1MHz increments. This is a must to be any kind of overclocking board today. We managed to set our max bus speed at 167MHz when we backed the multiplier on our AMD Athlon XP down.
Moet kunnen dus :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

ja, idd. moet kunnen :X als je echter het draadje over de Ga-7vrxp gevolgt hebt zie je dat dat helemaal niet zo sim-pel is. Ben er nu zelf ook achter dat FSB 166 en hoger zeer problematisch is. Aangewakkert door Krankenstein ben ik zelf nml. vandaag ff aan het "modden" geslagen. Heb pas een nieuw reepje geheugen erin geprikt (PC3200) dus ik denk 166 Mhz FSB moet een eitje zijn.

1) Met het F12 bios, mijn F13a (speciaal van gigabyte gekregen alpha :)) en alle
andere biossen tot en met F7 lukt het niet om de FSB op 166mhz te zetten, na een restart springt die vrolijk terug naar FSB 133.

2) Alleen F6 laat 166mhz of hoger toe, tenminste dat zegt men. 166mhz FSB lukte me idd 1 keer, de eerste keer alhoewel Windows de start afbrak, een herstart nodig was en de eerste keer op de desktop de muis zo vast als een huis stond. Gek genoeg; mijn toetsenbord dus ook :X Een tweede restart bracht uitkomst.
Dit zat me dus al niet lekker, al dat vage gedoe terwijl de MP gewoon op 11.5 stond en de FSB op 166. Geheugen op Auto en Fast, niks bijzonders dus zou je denken. Clock was nu 192mhz dus ik dacht, ala een paar mhz erbij. Zette de FSB op 174, start op, zie 2040mhz staan wat niks speciaals is en gewoon moet werken daar MP 16x 2133mhz ook stabiel werkte met een 133mhz FSB.

Fout gedacht, start XP klapt eruit en na een restart krijg ik een melding dat ik vanaf de CD een herstel procedure kan starten met "R". Wel geprobeert, maar behalve fixmbr & fixboot weet ik eigenlijk niet wat ik nog meer kan doen dus maar een schone "slipped" XP erop >:)

Nu ben ik weer online, met een XP2400@XP1800+ :+ (11.5 MPx133)
Maarja, als ik niet boven de fsb 166 kan draaien heb ik er niet veel aan. De CPU draait dan 1920mhz; da's 80mhz onder de spec 8)7

ps: Het moederbord vertrouw ik ook niet; Staat er met dikke letters rev 2.0 op de pcb, in sisoft sandra, wcpuid etc. komt telkens rev 1.0 bovendrijven. Is dit normaal of mag ik me zorgen maken ?

[ Voor 7% gewijzigd door Madrox op 26-10-2003 23:00 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja..een de chipset zelf ligt het niet. Op andere mobo's halen die chipsets met gemak 200MHz. Vandaar dat het mij ook zo simpel leek om die fsb op 166MHz te zetten, want dat wordt gewoon ondersteunt door die chipset.

Mja..er zijn altijd mobo's die anders zijn. Dit is gewoon weer zo'n plank net als ECS enzo. Onoverklokbaar.. Mischien een Asus, Abit of Epox dan maar? Daar heb je dit gezeik niet mee iig. Op die planken kun je gewoon de mogelijkheden van de chipset ten volle benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals je het gedaan hebt is niet helemaal de manier waarop het moet.

Het is in ieder geval veiliger om je socket te modden dat die pinnen geen contact meer maken met de CPU ivm kortsluiting.

Daarnaast moet je naar Vcc per pin een 10k weerstand ertussen stoppen, naar GND moet een 1k weerstand.

Zo staat het tenminste in de AMD docs en zo heb ik het ook gedaan op mijn K7S5A.

Dit wil niet zeggen dat het op de manier zoals je het gedaan hebt niet werkt, maar de kans dat je je CPU of mobo om zeep had geholpen was toch echt aanwezig.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2003 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Huh? Wat heb ik gedaan dan?

heb gewoon de wire-trick toegepast dat ik zag op een site, gewoon met een kort stukje draad een "lus" gemaakt met 2 gaatjes op de socket zelf. Daar is toch niks mis mee :? Meer dan dit hoefde niet. Zo kan ik de lage multipliers kiezen (gewoon met de dip-switches) en de FSB lekker overklokken; althans, da's de theorie.
Draai nu weer default 133 fsb (draadje eruit gehaald) op XP2400+. Perfect bordje hoor, draait als een tierelier maar overklokken op dit bord is farce majeur.

2de poging, kom wel de eerste keer op desktop met 166 fsb. Restart; fout. 2de restart; fat corrupt :X
Niks te herstellen > clean setup. Nouja, deze plank zuigt idd qua overklokken. Medetweakers met hetzelfde bord zullen dit beamen. Word het toch een nieuw plankje: iemand een ideetje voor een strakke plank onder de 100 euro :?

ps: ESC truukjes werken niet op een GA-7vrxp, iig niet allemaal. Mijn vermoeden is dat de PCI/divider niet/niet goed schakelt als je de FSB op 166 zet, vandaar waarschijnlijk de snelle corruptie van de fat. 41.5 mhz is iets teveel voor mijn WD :'(

[ Voor 16% gewijzigd door Madrox op 27-10-2003 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had het over de mod die de TS had gedaan, niet over jouw problemen om op een hoge FSB te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

ik ben een oen 8)7

ONtopic: Werkt die mp truuk met het draadje ook niet andersom :?
Dus ipv. zoals bij mij dat ie de lage mp niet pakt, pakt die bij jou de hoge niet.
Met die duron + draadje zou je dan de hoge mp's kunnen pakken, of niet ?

Pagina: 1