Toon posts:

een boot cd omzetten naar diskettes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
de titel zegt het al hoe zet ik een bootcd om naar diskettis, ik wil een bootable programma wat op cd staat dus op een oude pc 66 mhz pc zetten, maar hoe?
deze pc heeft namelijk alleen maar een DISKDRIVE kan ik dit omzetten naar diskettes zo ja hoe doe ik dit? :?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04

Reptile209

- gers -

CD in stukkies naar je HD kopieeren via diskettes. En dan hopen dat de installer het slikt zonder CD. Maar bootable gaat je denk ik niet lukken. Geen mogelijkheid om even een CD-Rom speler in je "PC" :+ te hangen?

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
probleem is: geen ide kabel vrij, of ik moet hem van mn diskdrive uit trekken...
het gata om een windows 98 cd, dat even voor de duidelijk heid ;p

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Verwijderd schreef op 25 oktober 2003 @ 15:11:
probleem is: geen ide kabel vrij, of ik moet hem van mn diskdrive uit trekken...
het gata om een windows 98 cd, dat even voor de duidelijk heid ;p
voor Win98 moet je gewoon een dos flop pakken, (bootdisk.com, win98 bootdisk kiezen) die erin stoppen, en [cdletter]:\setup tikken voor de W98 setup, want ik neem aan dat je dat uiteindelijk wilt doen :)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Hoezo heb je geen IDE kabel vrij? :?

Als het goed is heb je twee IDE poorten op je moederbord waarop in totaal 4 IDE apparaten kunnen worden aangehangen. Je gaat me toch niet vertellen dat die oude PC alle vier IDE aansluitingen in gebruik heeft?

En dan nog, dan trek je een apparaat van een IDE kabel er af, let wel dat je de primaire harddisk laat zitten. Dan kun je gewoon booten van die cdrom. Een andere optie is om de harddisk even in een andere PC te hangen die wel over een cdrom speler beschikt. Kopiëer de gehele cdrom in een map op die harddisk en plaats hem weer terug. Boot dan via een floppy zodat je op die harddisk kunt komen en zo de setup kunt starten... :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

G33rt schreef op 25 oktober 2003 @ 15:13:
[...]

voor Win98 moet je gewoon een dos flop pakken, (bootdisk.com, win98 bootdisk kiezen) die erin stoppen, en [cdletter]:\setup tikken voor de W98 setup, want ik neem aan dat je dat uiteindelijk wilt doen :)
en voor pc's zonder cd-speler zorg je natuurlijk dat de install bestanden op de hd zelf staan, door die hd eerst even in een andere bak te hangen...

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

G33rt schreef op 25 oktober 2003 @ 15:13:
[...]

En hoe wil je win 98 installeren zonder cdrom speler of andere HDD omdat er geen IDE kabels meer vrij zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Mojo op 25-10-2003 15:16 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• G33rt
sokje schreef op 25 oktober 2003 @ 15:15:
[...]

En hoe wil je win 98 installeren zonder cdrom speler of andere HDD omdat er geen IDE kabels meer vrij zijn?
Gewoon de cd vantevoren op de hd kopieren in een andere bak zoals gunhead al zei, heb je niet eens een cdrom speler meer nodig maar kan je C:\W98\setup runnen (of waar je het ook neerzet) :)

overigens wel een goed punt, was ik glad vergeten :+

grrr, XceeD had mijn antwoord al in zijn post verstopt :P

[ Voor 7% gewijzigd door G33rt op 25-10-2003 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
XceeD schreef op 25 oktober 2003 @ 15:15:
Hoezo heb je geen IDE kabel vrij? :?

Als het goed is heb je twee IDE poorten op je moederbord waarop in totaal 4 IDE apparaten kunnen worden aangehangen. Je gaat me toch niet vertellen dat die oude PC alle vier IDE aansluitingen in gebruik heeft?

En dan nog, dan trek je een apparaat van een IDE kabel er af, let wel dat je de primaire harddisk laat zitten. Dan kun je gewoon booten van die cdrom. Een andere optie is om de harddisk even in een andere PC te hangen die wel over een cdrom speler beschikt. Kopiëer de gehele cdrom in een map op die harddisk en plaats hem weer terug. Boot dan via een floppy zodat je op die harddisk kunt komen en zo de setup kunt starten... :)
deze heeft er maar 2 :/
worden gebruikt voor hd en diskette

Verwijderd

Topicstarter
G33rt schreef op 25 October 2003 @ 15:18:
[...]

Gewoon de cd vantevoren op de hd kopieren in een andere bak zoals gunhead al zei, heb je niet eens een cdrom speler meer nodig maar kan je C:\W98\setup runnen (of waar je het ook neerzet) :)

overigens wel een goed punt, was ik glad vergeten :+

grrr, XceeD had mijn antwoord al in zijn post verstopt :P
mja oplossing kan ook nie hdd heeft ma 255 en een beetje mb ;p
net genoeg voor win 98 :)

• G33rt
Verwijderd schreef op 25 oktober 2003 @ 15:32:
[...]

Dan heb je toch in principe er niets aan als je het op die bak zet? Als er net 98 op past...

Je zou em in je huidige pc moeten hangen en dan op die 255MB disk installeren en dan de schijf terughangen. Ja dat kan, heb ik zelf ooit gedaan met een 98 installatie van al 3 jaar oud waarvan de schijf in een nieuwe pc ging :)

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 15:31:
[...]

deze heeft er maar 2 :/
worden gebruikt voor hd en diskette
Uhm, huh?! Je diskette en HD zitten toch nooit op dezelfde kabel?! Dus als er alleen een HD op de IDE poort zit, kan daar gewoon een CD-ROM bij hoor...

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

G33rt schreef op 25 October 2003 @ 15:39:
[...]

Dan heb je toch in principe er niets aan als je het op die bak zet? Als er net 98 op past...

Je zou em in je huidige pc moeten hangen en dan op die 255MB disk installeren en dan de schijf terughangen. Ja dat kan, heb ik zelf ooit gedaan met een 98 installatie van al 3 jaar oud waarvan de schijf in een nieuwe pc ging :)
dan heb je wel verdomd veel mazzel gehad en toevallig dezelfde chipsets ed...

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07 00:36

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 15:32:
[...]

Windows 98-lite is je oplossing :P

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• G33rt
Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 16:46:
[...]

dan heb je wel verdomd veel mazzel gehad en toevallig dezelfde chipsets ed...
eh, nee :P

hij ging gewoon de chipset drivers uit zichzelf installeren enzo, werkte daarna prima. ik vond het zelf ook verwonderlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
kan ik de diskdriver er ff uitgooien zodat ik een cdrom kan aansluiten

de hdd en diskdrive zitten op 2 verschillende ide's maar het is zo,
de kabels hebben maar 1 aansluiting :(

• G33rt
Verwijderd schreef op 25 oktober 2003 @ 17:45:
kan ik de diskdriver er ff uitgooien zodat ik een cdrom kan aansluiten

de hdd en diskdrive zitten op 2 verschillende ide's maar het is zo,
de kabels hebben maar 1 aansluiting :(
dan pak je een IDE kabel waar je 2 dignen kan aanhangen en zet die tussen je hd en mobo. Dan kan je er ook een cd speler bijhangen :)

Overigens is een fdd kabel geen normale ide kabel, maar dat weet je natuurlijk al :)

Verwijderd

Topicstarter
oh sorry, weet iemand of deze kabels nog ergens te koop zijn?

btw wrm staat er op mn cdrom speler doos dan:

Attach the IDE cable to the CD-ROM?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 18:01 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Verwijderd schreef op 25 oktober 2003 @ 18:00:
oh sorry, weet iemand of deze kabels nog ergens te koop zijn?

btw wrm staat er op mn cdrom speler doos dan:

Attach the IDE cable to the CD-ROM?
Ja die dingen zijn toch te koop, praktisch iedereen zonder SATA hebben nog wel IDE kabels jah..... Van die CD-ROM speler vindt ik niet meer dan logisch om die aan te sluiten op de IDE kabel, anders kan deze niet communiceren met het Moederbord

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
mja toch nieuw model
Artec 54x cdrom speler

IDE kabel zit toch in het moederbord?

hiero ff foto's:

http://home.wanadoo.nl/jackassjoris/player/cable.bmp

http://home.wanadoo.nl/jackassjoris/player/cable2.bmp

http://home.wanadoo.nl/jackassjoris/player/cdspeler.bmp

http://home.wanadoo.nl/jackassjoris/player/cddoos.bmp

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 18:23 ]

• G33rt
Maak er even jpeg van ajb :) boeit niet, klein formaat

hm, dit zijn wel uberbrakke foto's, heb je geen betere? :?

nee, er zit geen kabel in het moederbord. er zit wel een connector voor een kabel op het moederbord. daar stop je een kabel op en die gaat naar je cd speler en je hd. ik zou me eens flink verdiepen in de materie als ik jou was :)

edit:
ja, pic 1 is een kabel. Daar moet je dus eentje van kopen waar je 2 dignen op aan kunt sluiten, een connector in het midden en op het uiteide. daar hang je dan je hd en cdrom aan.

uit de rest van de picjes kan ik niets opmaken. de pic van de doos slaat sowieso nergens op. toch zou ik als ik jou was eens goed de handleiding lezen, je gewoon eens flink verdiepen voor je meer vragen gaat stellen. Lees bijvoorbeeld OM FAQ/Beleid door voor je vragen over het IDE gebeuren, en anders zoek je even op google of onze eigen search als die weer wat helderder is. Je moet wel enigzins weten waar je het over hebt in deze zaken natuurlijk. veel succes :)

[ Voor 71% gewijzigd door G33rt op 25-10-2003 18:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
hdd zit aan kabel kabel loopt regelrecht na mb hoor ;p
sorry ik kan doordat de fotos met een webcam zijn gemaakt ze niet veranderen op een of andere manier, kan wel ma worden ze NOG groter :'(

en nog iets, ik wil de cdrom speler graag z.s.m werkende hebben...

Verwijderd

Topicstarter
G33rt schreef op 25 oktober 2003 @ 18:32:
Maak er even jpeg van ajb :) boeit niet, klein formaat

hm, dit zijn wel uberbrakke foto's, heb je geen betere? :?

nee, er zit geen kabel in het moederbord. er zit wel een connector voor een kabel op het moederbord. daar stop je een kabel op en die gaat naar je cd speler en je hd. ik zou me eens flink verdiepen in de materie als ik jou was :)

edit:
ja, pic 1 is een kabel. Daar moet je dus eentje van kopen waar je 2 dignen op aan kunt sluiten, een connector in het midden en op het uiteide. daar hang je dan je hd en cdrom aan.
tnx, dan zal ik maandag eens prijs opvraag doen :D

• G33rt
Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 18:34:
hdd zit aan kabel kabel loopt regelrecht na mb hoor ;p
sorry ik kan doordat de fotos met een webcam zijn gemaakt ze niet veranderen op een of andere manier, kan wel ma worden ze NOG groter :'(

en nog iets, ik wil de cdrom speler graag z.s.m werkende hebben...
en toch zit die kabel aan je mb op een connector, kijk maar eens. overigens: GoT != helpdesk, we zijn er niet om zsm je cdspeler te fixen hoor :)

prijzen kan je ook gewoon nakijken in de pricewatch. succes :)

• G33rt
[quote]Installatie van een tweede harde schijf (praktisch)

Controle van het huidig systeem

Vooraleer je een tweede IDE-harde schijf kan toevoegen, moet je weten op welke IDE-connector van het moederbord je die gaat aansluiten. Een standaard moederbord heeft twee IDE connectoren: de primary (IDE 0) en secondary (IDE 1). In elke connector kan één IDE-kabel die telkens ook twee connectoren bevat: de master (uiteinde) en de slave (midden).

Na evaluatie van het huidig systeem zal je moeten beslissen op de connector je de tweede harde schijf bijplaatst.

Let wel: de harde schijf van waarop je opstart (degene met het besturingssysteem), moet altijd de primary master zijn.

Afbeeldingslocatie: http://dlo.khbo.be/opleidingen/informat/WebsiteInformatica092001/modules/werkingcomputer2/InstallatieHD_files/image002.jpg

Praktisch werk

Open de systeemkast en ga op zoek naar de IDE-kabel waarop je de harddisk wil aansluiten. Zoek een voedingskabel.

Vooraleer de harde schijf in de voorziene ruimte te plaatsen, moeten we nog de jumpers achteraan de harddisk juist zetten. Dit moet zowel op de bestaande, als op de nieuwe harddisk gecontroleerd worden.

Dit zijn de jumper settings voor een harde schijf van Seagate, de ST340824A:

Afbeeldingslocatie: http://dlo.khbo.be/opleidingen/informat/WebsiteInformatica092001/modules/werkingcomputer2/InstallatieHD_files/image004.jpg

Aanpassingen aan het systeem

1. De BIOS

Bij het opstarten van de computer zullen we de harde schijf nog niet kunnen gebruiken. Bij het opstarten moeten we er nog voor zorgen dat de BIOS de nieuwe harde schijf detecteert. We zullen daarvoor de BIOS moeten aanpassen.

Je geraakt in de BIOS door op de DELETE-toets te drukken bij het opstarten. In de Standard Setup is voor elk van de vier IDE devices ondersteuning voorzien (primary master, primary slave, secondary master, and secondary slave). Voor elke device kan je een aantal waarden (type, size, cylinders, …) ingeven.

Tegenwoordig komen de meeste BIOS ‘en met een autodetectie-systeem, zodat we zelf die parameters niet meer moeten invullen. Er zijn twee soorten autodetectie:

• Dynamic IDE Autodetection: Deze verloopt volledig automatisch. Je zet één of meer devices op “Auto”, en de BIOS zal automatisch, telkens als je de computer (her)opstart, de devices detecteren en de correcte settings plaatsen. Je kan dat tijdens het opstarten op het scherm volgen. Het zijn vnl. de nieuwere computers die deze mogelijkheid bezitten.
• Manual IDE Autodetection: Dit type of autodetectie ordt gerund vanuit de BIOS. Je selecteert autodetectie, en de BIOS zal zelf op zoek gaan naar IDE devices en de correcte settings plaatsen. Wanneer je de BIOS settings opslaatis run from the BIOS setup program. Dit heeft als voordeel dat je sneller opstart (er moet geen detectie meer worden uitgevoerd), en als nadeel dat je terug de BIOS-settings moet wijzigen om nieuwe IDE devices te laten werken. Alle BIOS ‘en die in de laatste 8 tot 10 jaar gemaakt zijn, hebben een manuele autodetectie.

2. Partitioneren en formatteren

Nu zal je de nieuwe harde schijf nog altijd niet in de Verkenner kunnen bekijken. Je moet nog een partitie aanmaken en deze partitie formatteren.

cdrom spelers werken net zo :)

Nog meer FAQjes:
Een CD-Rom speler aansluiten!

Een cd-rom speler aansluiten op de pc is niet zo moeilijk. We gaan als volgt te werk. Schroef de pc open, en monteer eerst je Cd-rom speler in de kast. Je moet natuurlijk wel ruimte hebben om de cd-rom speler in te bouwen, er van uit gaand dat je over een interne speler beschikt. Als dat gebeurt is kijk je eerst of je een 2e IDE aansluiting over hebt. Heb je dat niet, geen paniek want dan kan je de cd-rom speler via de kabel van je harde schijf aansluiten, als dat ook niet mogelijk is omdat je mischien twee? hardeschijfen hebt aangesloten, is er als laatse mogelijkheid dat je de speler aansluit op je geluidskaart. We gaan er hier van uit dat je de cd-rom via de kabel van je hardeschijf aansluit. Je hardeschijf, staat dan als het goed is op master ingesteld.(zie jumper aan achter of ondezijde HD). Kijk aan de achterkant van je cd-rom speler waar daar de jumper op ingesteld staat, dit zal standaard ook op master staan! Haal de jumper eruit en plaats het op de pin dat staat voor sl (slave) of cs (cable select) opbeide pinnen moet het werken. Als je besturingssysteem op je pc Windows 95 is, zal er geen probleem zijn en zal hij de cd-rom speler automatisch vinden en instellen. Werk je met windows 3.11, installeer dan de cd-rom driver die je bij de cd-romspeler hebt meegekregen. je cd-speler zal dan automatisch gevonden worden en geconfigureerd worden. Lees voor het installeren eerstr even de gebruiksaanwijzing.........
Meer kan je vinden door:
• [google=harde schijf aansluiten]
• [google=cdrom speler aansluiten]
• [google=cdrom drive aansluiten]
• [google=ide apparaten aansluiten]
• [search=harde schijf aansluiten]
• [search=cdrom speler aansluiten]
• [search=cdrom drive aansluiten]
• [search=ide apparaten aansluiten]
de search is atm wat brak, over een paar dagen kan je hem zeker wel gebruiken denk ik. Hou Lieve Adjes en Mededelingenforum maar even in de gaten

Veel meer info kan ik je echt niet bieden, ik denk dat ik je zo erg op weg zal helpen. Heel veel succes met het aansluiten van je cdrom speler op een nieuwe ide kabel. Je kunt kabels hier in de pricewatch vinden. Jij hebt een ATA100 of 133 IDE kabel nodig met 2 connectors. Deze kun je in praktische elke computerzaak wel vinden. Laat wat van je horen of het gelukt is :)

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
om naar de oorspronkelijk vraagstelling terug te keren moet je eens hiernaar surfen
http://www.nu2.nu/bbie/

• G33rt
ajouin schreef op 26 October 2003 @ 10:28:
om naar de oorspronkelijk vraagstelling terug te keren moet je eens hiernaar surfen
http://www.nu2.nu/bbie/
Dat gaat dus niet, dan moet je nog vanaf de cd installeren, en er was geen cdspeler aanwezig zoals aangegeven in de topicstart. Vandaar dat ik aan kwam zetten met die enorme lap tekst over het installeren van cd spelers :)

Verwijderd

RainManX schreef op 25 October 2003 @ 15:45:
[...]

Uhm, huh?! Je diskette en HD zitten toch nooit op dezelfde kabel?! Dus als er alleen een HD op de IDE poort zit, kan daar gewoon een CD-ROM bij hoor...
Je hebt tegenwoordig ook IDE floppy drives
Pagina: 1