Ati Radeon & Zwart-wit TVOUT

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ZjieB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-10-2025
Tja, wederom zo'n topic... De search doet het niet, dus helaas als ik nogmaals eenzelfde vraag stel.

Ik heb een desktop gelinkt aan mn TV (Een GeForce via composite naar scart op de TV). Alles loopt als een trein en ik krijg perfect beeld op mn TV.

Nu heb ik onlangs een laptop gekocht met daarin een Ati Radeon 9000 (mobility). Deze kaart heeft een S-Video-uitgang, hierbij wordt een verloop-kabeltje geleverd waarmee de S-Video 'geconverteerd' wordt naar composite. Ik heb de composite-kabel uit mn desktop getrokken en in mn laptop gepropt, wat zaakjes ingesteld, zou moeten werken.

Ik krijg beeld, maar dat is zwart-wit. Mn kabels en TV zijn goed (het draait immers wel naar behoren via mn desktop). Ik heb PAL ingesteld op de laptop, saturation verlaagd blablabla. Is nu de enige reden dat ik zwartwit beeld krijg dat verloopkabeltje?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

De search doet het hier anders prima, dus probeer die eerst nog eens.

De grote tv-out FAQ ook al uitvoerig bekeken?

En sorry hoor maar :
Is nu de enige reden dat ik zwartwit beeld krijg dat verloopkabeltje?
Dan regel je toch een ander blokje om ook deze twijfel uit te sluiten? Het ligt inderdaad vaak een het blokje, dus probeer dat eerst eens...

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

Je hebt het verkeerde kabeltje te pakken.... een GF kabeltje werkt niet in een ATI.

Je kan klooien wat je wil maar er zit een speciaal weerstandje in de Ati kabel.

Draai ze dus maar eens om.

• ZjieB
1) Bij de search -> "Error in query" terwijl ik één woord intik. Kan weinig fout aan zijn, toch?
2) TV-Out-Faq -> inderdaad bekeken
3) Verloopkabeltje -> Vreemd maar waar: ik heb niet standaard van dat soort kabeltjes liggen, dus zou er één moeten gaan kopen. Geld uitgeven zonder dat ik vooraf heb bekeken wat er mis is, is nog dommer dan het omgekeerde. Het kabeltje wordt standaard bij deze laptops geleverd, dus ben ik te goed van vertrouwen om ervan uit te gaan dat ze een werkend item leveren?

OFFTOPIC: echt heel vriendelijk komt je reply niet over...

• ZjieB
AleXtc schreef op 25 oktober 2003 @ 13:37:
Je hebt het verkeerde kabeltje te pakken.... een GF kabeltje werkt niet in een ATI.

Je kan klooien wat je wil maar er zit een speciaal weerstandje in de Ati kabel.

Draai ze dus maar eens om.
Hmmm, ik gebruik geen GeForce-kabeltje. Het is gewoon een hele dikke composite-kabel die ik bij de video-speciaalzaak heb gekocht. Deze standaardkabel heb ik aangesloten op het kabeltje dat bij de ATI geleverd is (het verloopkabeltje)...

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Voor kabels geldt een standaard, een videokaartvervaardiger zal daarom niet een eigen aansluiting verzinnen omdat er altijd de mogenlijkheid moet zijn om een andere kabel te gebruiken. Ik heb het ook nog nooit gezien dat een aansluiting anders is. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zwart wit krijg je altijd:

Als de kabel er niet goed in zit.
Kapotte kabel.

Als je safe wilt zitten, nieuw kabeltje + goed aanduwen dan moet het goed zijn.

Tweakers Discord

• ZjieB
tweakduke schreef op 25 oktober 2003 @ 13:50:
Zwart wit krijg je altijd:

Als de kabel er niet goed in zit.
Kapotte kabel.

Als je safe wilt zitten, nieuw kabeltje + goed aanduwen dan moet het goed zijn.
Aangezien ik goed aanduw kan ik ervan uitgaan dat het kabeltje kapot is? (Terugkomend op mn eerste vraag: het ligt dus aan de kabel????)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ZjieB schreef op 25 October 2003 @ 13:52:
[...]

Aangezien ik goed aanduw kan ik ervan uitgaan dat het kabeltje kapot is? (Terugkomend op mn eerste vraag: het ligt dus aan de kabel????)
Daar zou ik wel vanuit gaan :)

Tweakers Discord

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
als je S-video signaal naar je TV stuur en deze verwacht composite zal het zwart wit zijn.
op mijn TV zit "achter" de scart 2 aansluiting een s-video converter, als ik de TV op het ex2-S kanaal zet is alles goed (S voor S-video) maar zet ik hem op gewoon ex2 dan is alles zwart wit, omdat hij composite verwacht.

zet dat blokje het signaal ook echt om of zorgt het er alleen maar voor dat de cables passen?
zo niet, dan is dit je probleem.

kijk in de handleiding van je TV of er een S-video ingang op zit (of aan de voorkant of zoals bij mij eentje die in een van de scart aansluiting zit.

[ Voor 24% gewijzigd door Countess op 25-10-2003 14:04 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• ZjieB
Countess schreef op 25 oktober 2003 @ 13:59:
zet dat blockje het singaal ook echt om of zorgt het er alleen maar voor dat de cables passen?
zo niet, dan is dit je probleem.
Het is niet echt een blokje... maar gewoon een 'verlengsnoertje' waardoor de kabels passen... Maar is dat niet genoeg?

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 16:53
misschien staat er bij instellingen van tv dat hij zwart wit moet weergeven, dat had ik ook. ff op kleur zetten en toen deed hij het hier weer goed.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• ZjieB
kevinp schreef op 25 October 2003 @ 14:05:
misschien staat er bij instellingen van tv dat hij zwart wit moet weergeven, dat had ik ook. ff op kleur zetten en toen deed hij het hier weer goed.
uhm, nee, was het maar zo...

• Countess
ZjieB schreef op 25 October 2003 @ 14:03:Het is niet echt een blokje... maar gewoon een 'verlengsnoertje' waardoor de kabels passen... Maar is dat niet genoeg?
nope, S-video signaal is anders als dat van composite.
het lijkt er wel wat op maar S-video is veel precieser, en gebruikt de zelfde signaal die composite voor het hele beeld gebruikt alleen voor de zwart wit informatie.

S-video geeft daarom ook beter beeld als composite.
dus zoals ik boven als zei in mijn edit, zoek op in de handleiding van je TV of je s-video ingang hebt ergens, en zo niet, moet je een s-video signaal converter kopen, of een andere TV natuurlijk ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Countess op 25-10-2003 14:07 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• ZjieB
Countess schreef op 25 October 2003 @ 13:59:kijk in de handleiding van je TV of er een S-video ingang op zit (of aan de voorkant of zoals bij mij eentje die in een van de scart aansluiting zit.
Er zit een S-video ingang op, maar dan zou ik het signaal weer moeten converten, want de lange dikke kabel is een composite-kabel. (Op het scart-blokje EN op mn TV zitten S-video ingangen...)

[ Voor 8% gewijzigd door ZjieB op 25-10-2003 14:10 ]

• Countess
ZjieB schreef op 25 October 2003 @ 14:07:Er zit een S-video ingang op, maar dan zou ik het signaal weer moeten converten, want de lange dikke kabel is een composite-kabel.
nee, je zegt zelf dat het signaal niet word omgezet, alleen de stekker word veranderd.
gewoon aan 2 kanten een omzet stekkertje aan die lange composite cable zetten.
1 voor in de TV en 1 voor in de laptop.

heb je 2 scart ingangen trouwens? dan is het best waarschijnlijk dat 1 van de 2 een S-video ingang omdat de TV S-video ondersteunt).
ga fff alle extra kanalen af (dus front, ex1, ex2, ect, en kijk wat er tussen staat)
of probeer gewoon die andere ingang eens en ga alles af om te kijken of je dan wel ergens goed beeld krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door Countess op 25-10-2003 14:14 ]

• ZjieB
1) omzetten is het verkeerde woord, bedoelde dat ik dan inderdaad gewoon NOG een verloopstekkertje op de kabel moest zetten...

2) heb nu een s-video-kabeltje en heb dit bij mn ouders getest op de nieuwe breedbeeld, bij hen werkt het met fijne kleurtjes, dus het ligt iig niet aan de grafische kaart...

morgen even met dezelfde kabel op mn eigen tv proberen, I'll let you know if this solves the problem...
Pagina: 1