Toon posts:

[xhtml] Vertical align en background probleem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een website, http://sleepy.xixion.nl , hiervan wil ik de pagina in het midden neerzetten, zodat mensen hem op hogere resolutie makkelijker kunnen lezen, nu is dit wel gelukt door er een grote tabel omheen te zetten maar dit vind w3c niet zo leuk, aangezien ik deze site graag w3c heb is dat wel een vereiste.

probleempje van de background, mijn site, een tabel eigenlijk heeft bovenin een kop, dit is een transparant gif plaatje met enkel tekst en een background welke onderdeel is van de rest van de site. Nu zegt w3c dat er iets niet aan klopt, maar ik kom er maar niet uit wat er dan niet aan klopt.

http://validator.w3.org/c...28detect+automatically%29

Ik heb dit ookal via CSS geprobeerd...werkte niet, iig niet in IE6 en daar moet ie toch in gaan werken.. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 11:51 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Toen je met je layout begon, en de eerste <table> tag neerzette, negeerde je al een advies van W3C. Dat kan de validator je niet vertellen, maar ik dus wel.

http://www.w3.org/TR/html401/struct/tables.html
Tables should not be used purely as a means to layout document content as this may present problems when rendering to non-visual media. Additionally, when used with graphics, these tables may force users to scroll horizontally to view a table designed on a system with a larger display. To minimize these problems, authors should use style sheets to control layout rather than tables.
Wat er niet klopt aan jouw code, is dat een td element helemaal geen background attribuut heeft in XHTML 1.0 Transitional.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 11:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet ik, ik wilde mij aan de Richtlijnen houden, en dat doe ik nu, ik gebruik een table omdat ik xhtml wel een beetje doorheb maar css nogniet echt.. en mijn site totaal omgooien heb ik even weinig trek in.

ik gebruik 3x een background in een td, en maar 1x word ie foutgerekend?

Ok, hoe moet ik dit anders doen dan?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 11:54 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:27

crisp

Devver

Pixelated

gebruik css voor je background:

HTML:
1
<td colspan="3" style="background-image:url('http://sleepy.xixion.nl/images/Untitled-1_03.gif')" width="692" height="100">

aanvullend op Cheatah: als je ooit nog eens van transitional naar strict wilt ga je idd nog heel veel problemen krijgen met deze opzet ;)

[ Voor 27% gewijzigd door crisp op 25-10-2003 11:55 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 oktober 2003 @ 11:54:
Weet ik, ik wilde mij aan de Richtlijnen houden, en dat doe ik nu, ik gebruik een table omdat ik xhtml wel een beetje doorheb maar css nogniet echt.. en mijn site totaal omgooien heb ik even weinig trek in.
Dan heeft het je houden aan W3C recommendations ook weinig zin, denk je ook niet? Als je 1 aanbeveling al negeert, dan kun je deze ook wel negeren lijkt me?

@crisp: inderdaad.
width en height zijn uiteraard deprecated sinds HTML 4.0

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 11:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
crisp schreef op 25 October 2003 @ 11:54:
gebruik css voor je background:

HTML:
1
^^

aanvullend op Cheatah: als je ooit nog eens van transitional naar strict wilt ga je idd nog heel veel problemen krijgen met deze opzet ;)
dat weet ik, daarom transitional ;)
Ik ben nog in de leerfase mag ik?! :P ben al blij dat ik me tot zo ver aan de regels kan houden :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 12:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 11:55:
[...]

Dan heeft het je houden aan W3C recommendations ook weinig zin, denk je ook niet? Als je 1 aanbeveling al negeert, dan kun je deze ook wel negeren lijkt me?

@crisp: inderdaad.
width en height zijn uiteraard deprecated sinds HTML 4.0
maar wel toegestaan ;)

Verwijderd

Maar het moet je toch wel duidelijk zijn dat met de komst van CSS het nut ver te zoeken is. Geloof me, als je je aan W3C richtlijnen wilt houden, ga dan onmiddelijk voor een stricte naleving, en laat dat hele transitional gebeuren zitten, alsmede alle deprecated elementen en attributen. Als iets je dan niet lukt, of je vraagt je af waarom iets zo is, denk er dan even over na, lees daarna de recommendations die van toepassing zijn, en zo kom je tot een veel beter begrip van die recommendations en W3C richtlijnen dan via de W3 validator, die je wel iets kan vertellen over de syntax, maar die tot dusver nog niet kan kijken of je alles wel gebruikt zoals het hoort (lees: zoals het meest handig, bruikbaar of toegankelijk is).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 12:08:
[...]

Maar het moet je toch wel duidelijk zijn dat met de komst van CSS het nut ver te zoeken is. Geloof me, als je je aan W3C richtlijnen wilt houden, ga dan onmiddelijk voor een stricte naleving, en laat dat hele transitional gebeuren zitten, alsmede alle deprecated elementen en attributen. Als iets je dan niet lukt, of je vraagt je af waarom iets zo is, denk er dan even over na, lees daarna de recommendations die van toepassing zijn, en zo kom je tot een veel beter begrip van die recommendations en W3C richtlijnen dan via de W3 validator, die je wel iets kan vertellen over de syntax, maar die tot dusver nog niet kan kijken of je alles wel gebruikt zoals het hoort (lees: zoals het meest handig, bruikbaar of toegankelijk is).
ben al blij dat het werkt, maareuh, hoe zorg ik dat deze pagina verticaal uitlijnt?

voor het geval het nogniet opgevallen is.. ik ben een beginner :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 12:16 ]

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Verwijderd

Topicstarter
ehm.. beide gaat over horizontaal centeren waarbij er verticaal niets uitgelijd word., laat ik het nu net over Verticaal centeren hebben...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 12:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 12:40:

ehm.. beide gaat over horizontaal centeren waarbij er verticaal niets uitgelijd word., laat ik het nu net over Verticaal centeren hebben...
De tweede is heel gemakkelijk om te zetten naar vertikaal centreren.

Verwijderd

Topicstarter
Dat werkt dus niet, zelfs de verticale versie niet...

Ik denk dus dat dat door die table komt, maar die wil ik behouden.

Is er nog een andere manier om verticaal uit te lijnen?

ik ben nu de uitlijning aan het testen op m'n eigen webservertje, http://silencia.mine.nu <<werkt zoals te zien is niet echt...

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 16:20 ]

Verwijderd

Het is nogal logisch dat het niet werkt. Op welk element slaat #Content? Juist, op een element met id="Content". En die heb je nergens.

• creative8500

creative8500

freedom.

Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 16:19:
Dat werkt dus niet, zelfs de verticale versie niet...

Ik denk dus dat dat door die table komt, maar die wil ik behouden.

Is er nog een andere manier om verticaal uit te lijnen?

ik ben nu de uitlijning aan het testen op m'n eigen webservertje, http://silencia.mine.nu <<werkt zoals te zien is niet echt...
Dan moet je het ook wel in een <div id="Content"> zetten :z

Maak van:
code:
1
<body BGCOLOR=#FFFFFF LEFTMARGIN=0 TOPMARGIN=0 MARGINWIDTH=0 MARGINHEIGHT=0>

dit:
code:
1
2
<body BGCOLOR=#FFFFFF LEFTMARGIN=0 TOPMARGIN=0 MARGINWIDTH=0 MARGINHEIGHT=0>
<div id="Content">

En sluit je document af met:
code:
1
2
3
        </div>
    </body>
</html>
Dan werkt het meteen!

[ Voor 10% gewijzigd door crisp op 25-10-2003 17:57 . Reden: code fix ]

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 12:45

slm

deze negative-margin methode om je content hor/vert gecentreerd te krijgen werkt prima in alle nieuwere browsers. Ik vraag me wel af hoe IE of Safari op de Mac er mee omgaan.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

Verwijderd

creative8500 schreef op 25 oktober 2003 @ 16:28:

Dan moet je het ook wel in een <div id="Content"> zetten :z
Waarom een div? Waarom elementen erbij verzinnen als dat nergens voor nodig is?

Verwijderd

Topicstarter
Okaay, hij werkt! hartelijk dank!

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 16:45 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:27

crisp

Devver

Pixelated

slm schreef op 25 oktober 2003 @ 16:34:
deze negative-margin methode om je content hor/vert gecentreerd te krijgen werkt prima in alle nieuwere browsers. Ik vraag me wel af hoe IE of Safari op de Mac er mee omgaan.
In konqueror werkt het horizontaal centreren op deze manier prima, met verticaal centreren heb ik in deze browser nog wel eens gezien dat 'ie de layer te hoog positioneerde (gedeeltelijk buiten het beeld zelfs) wat na een refresh dan weer goed was.

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
In konqueror pakt 'ie m'n scrollbalken niet.. die zijn wel css volgens mij :)

• creative8500

creative8500

freedom.

Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 16:36:
[...]

Waarom een div? Waarom elementen erbij verzinnen als dat nergens voor nodig is?
Rustig maar, ik zit wat dit betreft op dezelfde golflengte als jij zit. Maar omdat ik net zo weinig zin heb als jij in het herschrijven van deze HTML-pagina, gaf ik dit als oplossing, aangezien de id-attribuut op de table-tag toepassen weinig heilzaam is.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 'em dus nu neergezet op http://sleepy.xixion.nl

maar er treden wat vreemde fenomenen op..?
Als ik het venster verklein verdwijnt de bovenkant.. dat hoort niet echt ofwel?

maar zo te zien heeft onze voorbeeldsite hetzelfde probleem, verklein dat venster maar. Firebird doet 't ookniet :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 19:17 ]

Pagina: 1