Vervormd beeld op bepaalde resoluties

Pagina: 1
Acties:

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

Topicstarter
Ik draai normaal op de desktop 1024x768 @ 75Hz en speel een game in 800x600 @ 75Hz, dit alles werkte altijd goed. Ik deed heel vaak ALT+TAB vanuit de game (dus de resolutie werd geswitched) en ook dat ging goed. Totdat het beeld in 800x600 @ 75Hz helemaal vervormd werd. De zijkanten zijn heel smal en hoe meer naar het midden toe, hoe meer de tekst breder wordt (een soort bol vorm in het midden dus).
Een reboot hielp ook niet veel, en ook de monitor en PC een hele nacht uitlaten hielp ook niets. Ook in windows op de desktop doet hij 800x600 @ 75Hz niet goed. Ik wilde er wel een screenshot van nemen, maar als ik die dan maakte zag hij er gewoon normaal uit (zou dat erop duiden dat de monitor het probleem is en niet de videokaart?)... Ook gek is dat hij op andere refreshrates andere vervormingen doet, en op 800x600 @ 60Hz ziet het er wel redelijk gewoon uit, terwijl 70, 72, 75 en 85 elk weer een andere vreemde vervorming geven.
Ook 1024@768 @ 60Hz deed vreemd, maar gelukkig deden 640@480 @ 75Hz en 1024x768 @ 75Hz het weer wel goed.

Specs :
Windows XP zonder SP's
Geforce 4 Ti4200 64mb -- Niet overgeclocked
Redelijk oude monitor Aoc Spectrum 7VlrA+ 17"

Ik speelde Diablo II en heb helemaal niets aan de instellingen veranderd of wat dan ook, dus daar zal het dan toch niet aan liggen?

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:22

Snow_King

Konijn is stoer!

als je zegt dat een screenie er wel goed uit ziet, hoe weet je dat? want je hele beeld is toch vervormd?

afijn, ik denk dat het probleem bij je monitor ligt, want zoals je zegt, screenies zien er goed uit, misschien kan je even een monitor lenen van iemand?

Verwijderd

Ik heb het idee dat je monitor aan het opraken is. Probeer eens een andere monitor eraan te hangen om te kijken of het probleem zich daar ook op voor doet. Zo niet, dan word het tijd voor een andere monitor. Wat is redelijk oud voor een monitor ? Ik merk over het algemeen toch dat na 5 jaar gebruik een monitor minder word in kwaliteit. Ik heb een Iiyama VMP 450, 6 jaar oud, intensief gebruikt en die heeft nu opwarm problemen, begint met zwarte balken links en rechts en na een kwartier gebruik is het beeld pas gevuld. Eerste tekenen van de ouwe dag :)

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

Topicstarter
Snow_King schreef op 25 October 2003 @ 11:14:
als je zegt dat een screenie er wel goed uit ziet, hoe weet je dat? want je hele beeld is toch vervormd?

afijn, ik denk dat het probleem bij je monitor ligt, want zoals je zegt, screenies zien er goed uit, misschien kan je even een monitor lenen van iemand?
Ik neem een screenie in een vervormde resolutie, en die sla ik dan op in paint en dan switch ik terug naar een goed werkende resolutie, en dan ziet de screenie er wel goed uit. Maar inderdaad een andere monitor eraanhangen zou wel eens kunnen helpen, ik zal eens kijken!
Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 11:25:
Ik heb het idee dat je monitor aan het opraken is. Probeer eens een andere monitor eraan te hangen om te kijken of het probleem zich daar ook op voor doet. Zo niet, dan word het tijd voor een andere monitor. Wat is redelijk oud voor een monitor ? Ik merk over het algemeen toch dat na 5 jaar gebruik een monitor minder word in kwaliteit. Ik heb een Iiyama VMP 450, 6 jaar oud, intensief gebruikt en die heeft nu opwarm problemen, begint met zwarte balken links en rechts en na een kwartier gebruik is het beeld pas gevuld. Eerste tekenen van de ouwe dag :)
Hoe oud mijn monitor is? Ik zou het niet weten, maar ik heb hem gekocht als systeem met een pentium 2 350Mhz computer, wat toen aardig nieuw was. Misschien ook wel zo'n 5 jaar oud. Misschien een goed idee voor een sinterklaas kadootje? :)

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

kan het niet zijn dat je monitor 800x600 in een andere refresh rate geeft?
en kan je als je beeld bol staat het ook niet normaal krijgen?

is de monitor digitaal? zoja, dan werkt ie waarschijnlijk met 'voorkeuze' kanalen, waarbij je als je een andere resolutie of refreshrate neemt, naar een ander kanaal switcht

dan zou je gewoon het kanaal opnieuw in moeten stellen, omdat de monitor waarschijnlijk een nieuw kanaal heeft genomen voor de 800x600@75Hz resolutie

als het een 'oudere' analoge monitor is denk ik ook dat ie 'op' aan het raken is
en als je een digitale hebt, maar je kan het beeld ook niet normaal krijgen, dan kan de monitor ook kapot zijn

en post ook even als je een andere monitor hebt geprobeerd, want dan weet je zeker of het aan de monitor ligt, of evt aan de videokaart bijv.

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 09:28
ik heb ook een soortgelijk raar probleem...
mijn zijkant zijn samengeperst, en als ik dan een test doe met allemaal cirkels op t scherm (nokia monitor test) dan zijn de cirkels aan de linker en rechterkant van het scherm net ellipsen. Als ik dan een screenie maak ziet het er wel goed uit (als ik de screenie niet beeldvullend bekijk).

Dit doetie op iedere resolutie @ iedere refresh rate maar het probleem is bij hogere refreshrates erger...

is mij monitor ook aan het kapot gaan? zo oud isie nog niet....
hier de specs:
Scott 17" CRT 795 FB
GeForce 2 MX200/400 met 32 mb (wel overgeklokt :P)

en alsie eventueel digitaal is hoe stel je dan een 'ander kanaal' in?

smile an everlasting smile

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ik heb da ook , als een resolutie te laag word krijg ik ineens een beeld in V vorm, als hij dan weer hoger komt dus op 1280x1024 32bit, dan staat alles weer normaal(hebbik alleen als ik 3dmark op 800x600 draai of wat dan ook)
Pagina: 1