Wireless netwerk, bereik vergroten.

Pagina: 1
Acties:

• MrCaBLeGuY
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

MrCaBLeGuY

powered by yellow bird

Topicstarter
Ik heb al wat topics hierover gelezen maar vond geen antwoord op wat ik precies zocht. Ik heb een Asus WL-300g WLAN Access Point (802.11g, 54Mbps). Hier zit een aansluiting op voor een externe antenne. Nou wil ik mijn signaal zo versterken dat ik een bereik heb van zo een 1 tot 1,5 km (woon in een bebouwde omgeving). Dat dit haalbaar is lijkt me voorzich spreken, maar wat ik me voornamelijk afvraag of dit op een legale manier haalbaar is. Zijn er antennes met versterkers te koop die voor dit doel bruikbaar zijn maar waar je niet direct wetten mee overtreed?

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 14:09
D8 dat dit alleen kon met richtantennes. Dus ik weet niet of je en bepaalt doel voor ogen hebt?

• MrCaBLeGuY
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

MrCaBLeGuY

powered by yellow bird

Topicstarter
http://www.zx-yagi.nl/verticaal.html

Ik vind hier deze 12Dbi antenne kan alleen geen specificaties vinden over bereid e.d. Doel is om momenteel 2 huizen van een kennis en vriend van internet te voorzien en daar een 'lokaal' netwerk mee te hebben. Wonen toevallig in exact dezelfde richting op bijna dezelfde afstand. Maar zou toch prettig zijn als het in de toekomst ook op andere locaties bereikbaar zou zijn. En het lijkt me prettig om laptop in de nabije omgeving overal met inet te kunnen gebruiken.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 12:10

Willem2

Ω is futile

Nou, de Asus 300G heeft een poweroutput van 12-15dbm.
Volgens onderstaande tabel is dat zo'n 16 tot 32mw.
Je kunt hem op 84mw krijgen, wat dus overeenkomt met zo'n 19-20dbm.
Dan zit je dus al heel dicht tegen de in Nederland toegestane 100mw.
Zelfs als je hem niet opkrikt, zou je dus maximaal een antenne met een gain van 5-8dbm mogen gebruiken.
Zelf haal ik met de Asus WL500G op 250 meter afstand een 5.5Mbit verbinding (met de standaard antenne). Ik ga straks het bereik met 84mw checken.

Die 5.5Mbit verbinding is wel met free line of sight; dus als ik voor het raam sta gaat het goed; ga ik op de grond zitten (betonnen buitenmuur) dan is de verbinding weg!

Moraal van het verhaal; als je 1 tot 1,5Km bereik wilt hebben in de bebouwde kom, moet je of een illegaal hoog vermogen hebben of een hele hoge antenne voor je AP.
Ik verwacht dat je met richtantennenes wel de snelheid van je verbinding wat zult verhogen, maar dat je er alsnog niet mee door huizen & flats heenkomt.

Dbm Power
0 1 mW
1 1.3 mW
2 1.6 mW
3 2 mW
4 2.5 mW
5 3.2 mW
6 4 mW
7 5 mW
8 6 mW
9 8 mW
10 10 mW