SuSE 8.2 kernel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Suse bevalt me over het algemeen het beste van de linux distroos, maar éen ding waar SuSE kennelijk niet zo van houdt is het zelf compileren van een kernel. Dat blijkt nogal eens wat complicaties te geven. Bij RedHat, weet ik uit ervaring, gaat dat vrij probleemloos.

Maar om mijn w-lan kaartje aan het werk te krijgen onder SuSE 8.2 moet ik toch een nieuwe kernel bakken, met een paar kleine wijzigingen.

Een paar simpele vragen (ik heb de distro met ftp geïnstalleerd, dus ik heb het bijbehorende boek niet):

Als ik de SuSE kernelsources (inclusief updates) download en ik verander niets in memuconfig, krijg ik dan precies de kernel die SuSE standaard meeleverd?

Zijn er andere dingen (SuSE-specifiek) waar ik zéker op moet letten als ik de nieuwe kernel en modules installeer?

Heel vriendelijk bedankt alvast voor elke hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Als ik de SuSE kernelsources (inclusief updates) download en ik verander niets in memuconfig, krijg ik dan precies de kernel die SuSE standaard meeleverd?
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij niet.

Wat ik wel eens gedaan heb is: make xconfig, dan saven zonder iets te veranderen en dan make dep, bzImage enz. enz.

Het resultaat was een andere kernel als de standaard meegeleverde.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08-2024
Verwijderd schreef op 24 oktober 2003 @ 22:48:
Maar om mijn w-lan kaartje aan het werk te krijgen onder SuSE 8.2 moet ik toch een nieuwe kernel bakken, met een paar kleine wijzigingen.

Een paar simpele vragen (ik heb de distro met ftp geïnstalleerd, dus ik heb het bijbehorende boek niet):

Zijn er andere dingen (SuSE-specifiek) waar ik zéker op moet letten als ik de nieuwe kernel en modules installeer?
Op je eerste deel (w-lan): kan je niet alleen make dep en make modules; make modules install doen?

Op je eerste vraag: volgens mij heb je gelijk, ik kan het me niet voor honderd procent herinneren maar ik geloof van wel, anders doe je make oldconfig met de config van kernelnewbies (zie vendor kernels) maar volgens mij hoeft dat dus niet.
Sidenote: Dan heb je je w-lan kaartje dus nog niet en moet je hem alsnog aanvinken in je .config op de een of andere manier
Nope, bij mij ging het allemaal zonder problemen, je zou je kernel bijvoorbeeld op jouw architectuur kunnen zetten ipv generieke i586 gecompileerde binaries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

JE krijgt alleen de exacte kernel van suse als je ook hun .config bestand hebt. ik weet niet of dat met de kernel-source rpm's mee wordt geinstalleerd, maar als dat zo is, zou het dezelfde kernel moeten zijn. Heb je hun .config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:14

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 24 oktober 2003 @ 22:48:
Misschien, misschien niet.

Als je menuconfigt zonder iets te veranderen, dan krijg je de default config voor die kernel-sources. De default config van de vanilla 2.4 kernels wijken sowieso af van de config van je huidige kernel, maar het zou kunnen dat SuSE hun kernel-sources zo heeft aangepast dat ze standaard dezelfde config hebben als die van de kernels die ze bij hun systemen leveren.

Zoals wzzrd al opmerkt kun je het beste de kernel config van je huidige systeem proberen te bemachtigen, en die gebruiken. Doorgaans staan kernelconfigs in /boot, dus kijk daar eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyro_1979
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-01-2020
Volgens mij staat de huidige kernel-config (als je een SuSE-standaard-kernel boot tenminste) in /proc/config.gz

Wellicht zou je als je die configuratie gebruikt (wel eerst even uitpakken) een standaard SuSE kernel krijgen.

edit:

Heb het even nagezocht, meer info hierover is te vinden op
http://sdb.suse.de/en/sdb/html/maddin_kernel_config.html

[ Voor 25% gewijzigd door pyro_1979 op 25-10-2003 13:46 ]

"Ik denk dus ik besta" - Descartes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een config gevonden in /boot (vmlinuz.config) en die ook gebruikt. Als ik alleen de kernel compileer en installeer dan werkt alles ok, maar als ik ook de modules maak en installeer (oude modules map gerenamed naar .old) dan gaat het volkomen fout. Dan zijn er ineens een heleboel modules niet meer. Zoals bijvoorbeeld de reiserfs module... toch niet geheel onbelangrijk. Lang leve mc!

Dat is een probleem dat ik vaker ben tegen gekomen en ik weet niet hoe ik dat kan oplossen.

Punt is: Ik wil mijn 3com wifikaart aan de praat krijgen onder linux. Ik heb een site gevonden die uitlegd hoe dat kan http://ruslug.rutgers.edu/~mcgrof/802.11g/
Ik moet pcmcia ondersteuning uitzetten in de kernel. Daarom moet ik de kernel opnieuw bakken. Als ik dat doe zonder de modules opnieuw te maken dan blijkt achteraf bij het booten nog steeds pcmcia te worden aangezet. Ik snap er dus niks van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:14

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 17:13:
Ik heb een config gevonden in /boot (vmlinuz.config) en die ook gebruikt. Als ik alleen de kernel compileer en installeer dan werkt alles ok, maar als ik ook de modules maak en installeer (oude modules map gerenamed naar .old) dan gaat het volkomen fout. Dan zijn er ineens een heleboel modules niet meer. Zoals bijvoorbeeld de reiserfs module... toch niet geheel onbelangrijk. Lang leve mc!
En als je met make menuconfig in de kernelsource tree kijkt, staat reiserfs dan aan of uit?
Pagina: 1