[apache2]win2k met veel hits

Pagina: 1
Acties:

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Ik heb al weer een tijdje een server draaien, normaal gewoon voor wat simpele sites.

Recent ben ik dus een bittorrent site gaan hosten, welke al _behoorlijk_ wat hits genereerd (+5000 bezoekers, +200.000 hits per dag). Nu draait het geheel op een p2-450 met 384mb geheugen en 6gb harddisk. note: het gaat hier niet om "illegale" dingen, puur het aantal bezoekers.

Eerst had ik problemen met de mysql, welke dus teveel te verwerken kreeg, dit is nu helemaal opgelost door de time-outs drastisch te verlagen. Nu kan kamp ik met het volgende probleem, vooral rond tijden dat het erg druk is, krijg ik heel vaak de melding dat hij de pagina niet kan vinden. Op mijn werk via proxy krijg ik de "internal 500 error". (zelfs lokaal naar apache gaan gaat fout).

Nu weet ik dat dit dus door de aantal requests komt, ik draai ook een tracker, waar iedereen kort naar connect, data uitwisselt, en weer disconnect. Maar helaas kan ik niet echt begrijpen waardoor het komt qua software/hardware. Ik heb wat kleine settings op mijn conf file veranderd, wat na veel zoek werk positief resultaat zou moeten geven. (dit helaas niet, apache gebruik nu 171mb geheugen, terwijl 60mb normaal was).
de config nu:
MaxKeepAliveRequests 500
KeepAliveTimeout 5
<IfModule mpm_winnt.c>
ThreadsPerChild 500
MaxRequestsPerChild 0
</IfModule>

verder nix echt veranderd. De cpu gebruik is nooit continue 100%, schommelt vaak tussen de 30-60%, maar door hoge mem gebruik blijft de pc maar swap-file vergroten.

Kan iemand op basis van dit mij hopelijk vertellen wat nu de bottleneck is? Vroeger draaide ik een DC hub met 350-400 man erin, wat geheel normaal werkte (ok, beetje lag), maar qua aantal connecties op mijn pc bleef het allemaal stabiel. Ook kan ik gewoon de pc benaderen naar de gesharde mappen en gedeelde printer.

samengevat specs:
P2-450
386mb 100mhz Sdram
6gb harde schijf
cistron Maxx abbo (trekt het makkelijk)
Apache2 / mysql / php op Windows 2000

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Aangezien je het in NOS post...

Overweeg je op een ander OS over te stappen? Want anders zou ik een moveje naar WOS vragen...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Apache op win32 --> Software Algemeen dus ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
lekker duidelijk weer waar et heen moet :S NOS WOS SA.. waar kan ik met zoiets dus nu terecht?

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 18:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

nou aangezien je op WIN2k draait hoort het niet in WOS, apache is dan wel groot om linux platvorm, maar omdat jij specifiek op windows werkt is het toch echt iets voor SA.

Maar goed, ik denk persoonlijk eerder dat de MySQL of PHP de bottleneck is, niet het apachegebeuren, die kan wel een heel stuk meer aan dan 200k hits per dag. Heb je het met alle pagina's? Ook als je een vrij simpele pagina er op hebt staan? Kun je achterhalen over welke request hij het langste doet?

[ Voor 47% gewijzigd door hufkes op 25-10-2003 05:13 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
KarreMania schreef op 25 October 2003 @ 00:11:
lekker duidelijk weer waar et heen moet :S NOS WOS SA.. waar kan ik met zoiets dus nu terecht?
WOS is voor Windows discussies/problemen
NOS is voor niet-windows (Linux en anderen) discussies/problemen
SA is voor discussies/problemen met software, of dat nou op Windows of Linux draait.

aangezien je apache op win32 draait, is het geen NOS. Maar (!), het is ook geen WOS, want daar staat netjes vermeld dat vragen over software in SA horen. Is het zo duidelijk voor je? :)

Ik zou inderdaad de oplossing zoeken in de mysql en php kant, aangezien apache 200k hits wel trekt hoor :)

[ Voor 12% gewijzigd door Rafe op 27-10-2003 19:56 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

KarreMania schreef op 24 October 2003 @ 20:23:
Nu kan kamp ik met het volgende probleem, vooral rond tijden dat het erg druk is, krijg ik heel vaak de melding dat hij de pagina niet kan vinden. Op mijn werk via proxy krijg ik de "internal 500 error". (zelfs lokaal naar apache gaan gaat fout).
Kijk even in je error-log, een error 500 betekent meestal dat een bepaalde CGI niet uitgevoerd kan worden (al zou het ook kunnen zijn dat het maximaal aantal children busy is), de error-log zou veel informatie moeten verschaffen :)

Vertel anders ook even welke Windows 2000 je draait?

[ Voor 5% gewijzigd door elevator op 25-10-2003 11:08 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
goed.. daar ben ik weer :D

na wat dagen heen en weer testen, ook volledig op een 2900xp met 1024mb geheugen bleef het probleem voorkomen.
Nu toch maar eens de log doorgebladert, kom ik steeds bij 2 (extreem) veel voorkomende fouten:
[warn] (OS 121)De time-outperiode van de semafoor is verlopen. : winnt_accept: Asynchronous AcceptEx failed.
[warn] (OS 64)De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar. : winnt_accept: Asynchronous AcceptEx failed.

Waar ik ook zoek, het probleem wordt heel vaak omschreven, maar antwoorden helaas niet (buiten ga trug op 1.3 draaien).

• elevator
  • Niet online

elevator

Probeer eens SendFile op Off t zetten (iirc is het: "NoSendFile On" of iets in die richting) ?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
het is EnableSendFile off, heb ik net ingesteld, apache restarted, maar blijf de error in de log geven.

ik heb rond gezocht, en sommige zeggen dat het door winsock (:?) zou komen..

nog wat info: ik draai standaard windows 2000 professional (geen SP ofzo erop)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:28
KarreMania schreef op 27 October 2003 @ 20:09:
het is EnableSendFile off, heb ik net ingesteld, apache restarted, maar blijf de error in de log geven.

ik heb rond gezocht, en sommige zeggen dat het door winsock (:?) zou komen..

nog wat info: ik draai standaard windows 2000 professional (geen SP ofzo erop)
GEEN SP's? zou ik daar maar eens mee beginnen ;)

Ik draai zelf een nagenoeg dezelfde setup
Veel hits heb ik alleen niet, dus kan het niet echt testen. Verder draait er bij mijn geen mysql. ( verdere specs zie www.boevenet.com )

Verder dus: P3 1Ghz / 512Mb / Win2k Pro SP4
Apache 2.0.47 / PHP 4.3.3

Enige wat ik zo kan bedenken, en wat je niet noemt: Draai je PHP als CGI of als DLL in je apache? Dat kan aardig performance schelen.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
ik draai php als dll file (php4apache2.dll uit mn hoofd? :S), is dit de "betere"?

edit: LoadModule php4_module C:\FoxServ\php\sapi\php4apache2.dll << die dus

zal morgen maar beginnen met de SP's, maar lijkt mij zeer sterk dat het hierdoor komt (gezien het op een winxp met SP1a dezelfde resultaten geeft).

[ Voor 19% gewijzigd door SinergyX op 28-10-2003 02:08 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Wat je kan doen is op een aparte box je situatie te proberen te reproduceren met 'ab' als benching tool. Hiermee kan je dan vrij gemakkelijk spelen, en ook bepaalde modules (PHP, logging, e.d.) weglaten enzo.

Je zou ook eens naar een ander worker mpm kunnen kijken - maar ik weet niet zeker ofdat de Win32 versie van Apache er standaard wel meer dan 1 heeft.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Elevator, wat is dat 'ab', een soort van programma? (daarbij heb ik op mijn 2900xp een identieke situatie gemaakt, waarbij de fout dus bleef voorkomen). Verder heb ik maar 1 versie van de win32 gevonden, wel wat kleine patches voor bv de gd-library en php dll support.

ik ben weer een tijd op internet rond gaan surfen, en heb weer wat info vergaart, hopelijk inzake dit probleem. Nu heb ik dus gelezen dat een standaard win2000pro versie maar 10 connecties tegelijkertijd aankan, nu begreep ik alleen daaruit niet of dit betrekking had op IIS of windows 2000 pro op zich. In laatste geval heb ik dus het probleem gevonden, daar windows 2000 server wel meerdere gelijktijdige connecties aankan.

update: nu ben ik dus net weer gaan testen op de 2900xp bak (win XP pro sp1a), ook binnen paar minuten begint de "kan pagina niet weergeven" error. Refererend aan de max connecties (gelijktijdig) heb ik een netstat -n command gedaan.
Nu blijft van de totaal 367 connections op mijn port 80 er slechts (!!!!) 10 op Established (of Closing) staan, de overige 357 staat op time_wait (enkele zelfs op fin_wait2).

kan ik dus bovenstaande inzake de max 10 connecties hiermee hard maken?

Pagina: 1