Toon posts:

HD partities aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb in school al gezien, dat we moesten opstarten van opstartdiskette, dan in DOS gekomen, die diskette eruit, dan de diskette erin van partition magic, en dan partities aanmaken. Nu ga ik morgen nieuwe onderdelen halen voor pc, nu wil ook die partiton magic op diskette. Maar hoe? Heb al gezocht, veel gevonden over partition magic, maar niet op diskette.

Dus eigenlijk, ik steek men pc in elkaar, pak opstart diskette (heb ik wel) ga naar DOS, dan moet ik een diskette hebben voor partition magic! dan maak ik 2partities aan in NTFS, een voor WinXP, en 1 voor Win2003. Is dit het beste dat je kan doen? of beter 3 partities, 1voor WinXP, 1voor WIN2003 en dan nog voor data. Is dit beter? Maar liefst how-to voor die diskette van partition magic, want dat vindt ik echt niet

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11-2025
Je moet Partition Magic op je computer installeren. Dan kun je er voor kiezen om een bootable PM diskette te maken.

Verwijderd

Topicstarter
jees, nooit aan gedacht! ga het meteen proberen thx!

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:21

Godjira

To infinity and beyond!

Denker schreef op 24 October 2003 @ 19:47:
Je moet Partition Magic op je computer installeren. Dan kun je er voor kiezen om een bootable PM diskette te maken.
Inderdaad. Met PQ Magic kun je in een GUI de partities aanmaken en direct ook formatteren. Werkt veel gemakkelijker en sneller dan via DOS.

Profile

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ga naar je bios, kies booten van cd-rom. Wijzigingen opslaan.
Vervolgens cd van winxp / 2003 erin en booten. Tijdens de installatie
krijg je namelijk altijd de vraag of je partities wilt aanmaken.

Suc6

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:22

Mojo

The Power Within

Partionmagic diskette kan je maken als je in windows bent meen ik. Als je het progje hebt geinstalleerd kan je die optie uitvoeren. Over de partities, ik zou 1 voor data en de andere 2 voor de windows'en doen. Zo is het makkelijker als je een keer de PC zou moeten formatteren. En zoals hierboven gezegd wordt je kan de partities ook aanmaken met windows setup. Eventueel ook nog met FDISK, maar dan krijg je FAT32 bij oudere versies die dus op opstartdiskette's staan.

[ Voor 27% gewijzigd door Mojo op 24-10-2003 19:49 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• DFS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-03 12:31

DFS

ja idd en ik zou voor de tweede optie gaan, die van drie partities. Want als er dan wat gebeurt met 1 van je besturing systemen en je moet die partitie bijv. formateren en windows op nieuw instaleren. Dan heb je je data nog apart op die andere partitie..

EDIT: :p sokje was me voor.

[ Voor 6% gewijzigd door DFS op 24-10-2003 19:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, dus geen partition magic? Gewoon booten van WinXP CD, dan partities aanmaken. En maak ik er nu best 3? Voor winXP, Win2003 en dan nog DATA? of wat is het beste? Alle games en programma's moeten perfect kunnen werken onder de 2OS'en

• DFS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-03 12:31

DFS

ja dan zou ik nog stees voor drie partities gaan, en dan je games en prog. op de derde partitie zetten. Had dat eerst zelf ook zo en toen werkte de meeste games en spellen in allebei de windows. Maar ik weet niet zeker of dat bij alle prog. en games zo werkt en of het perse zo moet..

Verwijderd

Topicstarter
Ofwel gewoon alles op de HD, niets van partities, of niet verstandig met 2OS'en? :? Of gaat het gewoonweg niet?

Edit: kan ik niet gewoon die 3partities aanmaken, en welk prog/game dan niet werkt, zet ik gewoon erbij op de WinXP of Win2003 partitie. Een goede oplossing?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 19:58 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 19:50:
OK, dus geen partition magic? Gewoon booten van WinXP CD, dan partities aanmaken. En maak ik er nu best 3? Voor winXP, Win2003 en dan nog DATA? of wat is het beste? Alle games en programma's moeten perfect kunnen werken onder de 2OS'en
Helemaal juist, maar games moeten natuurlijk wel bij beide OS'en in het register staan heh..... dus je moet ze wel 2x installeren ben ik bang onder elk OS 1x maar dan gewoon eroverheen installeren. Maar waarom wil je eigenlijk 2 OS'en erop als je op allebei gaat gamen?

Ik weet niet waarvoor je de OS'en gebruikt maar ik zou het zo doen:

A: Floppy eventueel
C: Windows XP 5 GB
(D: Windows 2003 (weet niet hoeveel gig win 2k3 is dus schatting.) 5 GB) OPTIONEEL DUS......
E: Data "vanalles" De rest van de GB's
F: Cd-rom
G: Idem
H: Idem
Etc. je snapt me wel....

[ Voor 26% gewijzigd door Mojo op 24-10-2003 20:10 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Nuja, heb hier WinXP liggen, en Win2003. Dus wou ik allebei op men systeem. Maarja, nu dat ik dat hier allemaal hoor, zal ik misschien best alleen XP erop zetten :)

Verwijderd

Wat moet jij nou met Windows Server 2003 als je nog niet eens weet hoe je fatsoenlijk partities aanmaakt ?

en zoals KickasZ als zei, maak ze gewoon aan tijdens de setup van het OS.

waarom zou je makkelijk doen als het ook moeilijk kan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk mod ik die server naar een PRO editie éh :)

Schijnt dat ie dan veel sneller en stabieler is als XP

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 20:01 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 19:59:
Nuja, heb hier WinXP liggen, en Win2003. Dus wou ik allebei op men systeem. Maarja, nu dat ik dat hier allemaal hoor, zal ik misschien best alleen XP erop zetten :)
Zou ik ook doen 2003 is meer voor servers en dergelijke net als 2000 zo was bedoeld :X. Maak van de C: 5 GB en pleur daar word en dergelijke bij. Als je alles erop hebt geinstalleerd maak je er een backup van en die zet je dan op de D: Als je PC dan een keer flipt; Format C: Backup terug zetten en klaar is kees....

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Gewoon een bootable winxp cd pakken en dan 1 partitie aanmaken van 5 Gb aanmaken en windows xp daarin installeren. Daarna in windows xp Partition magic installen. Partities aanmaken en klaar :)

* Raku heeft zelf win2k / 2k3 / red hat triple boot , om te kijken wat het fijnst werkt en wat het stabielst is @ lan-party :)

[ Voor 25% gewijzigd door Raku op 24-10-2003 20:05 ]

Raku

Pagina: 1