Toon posts:

[W2K] Hapering in computer, bij alles wat ik doe.

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem:
Ik merkte het probleem voor het eerst op in Half-Life Counter-Strike 1.5 en 1.6.
Daar heb ik om de 30 a 60 seconden een hapering van 5 seconden. Deze hapering maakt het onmogelijk om normaal te gamen(640x480 - OpenGL - vsync uit).
Ik dacht(vooral door CS1.6 Steam) dat het daaraan lag, maar het probleem bleek ook in Windows zelf voor te komen.

Als ik zit te surfen(met muziek aan natuurlijk), en ik klik op een link dan loopt mijn pc voor een 2 seconde vast(muis niet) en de muziek stopt dus ook.

Wat is er veranderd sinds mijn laatst _werkende_ configuratie:
- Ik heb een 10/100mb switch aan mijn computer gehangen ipv een 10mb hub.
- Ik heb de 3C905B-TX 10/100mb netwerkkaart in gebruik genomen ipv een intel based 10mb netwerkkaart.

- Windows is geherinstalleerd omdat mijn Windows(met intel nic) niet werkte, dan herkende Windows de hele nic (3C905B-TX) niet; error "Hardwaretype onbekend" na de installatie.
Met de Windows herinstallatie heb ik deze drivers geupdate:
• Via 4 in 1 (VIA_Hyperion 4IN1_V449vp2.zip)
• nVidia GeForce (40.72_win2k_WHQL.exe meen ik)
• Pinnacle PCTV Vision versie 5.5xx

De huidige hardware:
WatTypeNote
MoederbordMSI K7T Turbo VER 3Bios Up2Date
Memory128mb+64mb SD Ram
CPUAMD Duron 700geen overclock
TVPinnacle PCTV Prochip: Conexant Bt869
Sound1Onboard 128Uitgezet in bios
Sound2Creative SoundBlaster 128 PCI
LAN3Com 3C905B-TX
VGAnVidia GeForce MX400 - 64MB
HDD1Maxtor 80GB - 7200rpm - D740X-6L12gb -> Windows(C:) - Rest (D:)
HDD2Seagate 8GB - ST38410A
CDROMActima 44x
Zipiomega zip 100niet installed

De huidige software:
WatTypeNote
OSWindows 2000 SP4
DriverVia 4in1 - V449vp2
DrivernVidia GeForce - 40.72
DriverDirectX 9.0
SoftwareMSN 6.0Met gaim kan je geen filetransfers doen
SoftwareGaim v0.71
SoftwareeMule v0.29 - Morph v8g
SoftwareZonealarm
SoftwareNorton Antivirus 2003
SoftwareWinamp 2.91
SoftwareDU Meter 3.05

ik kan best wel iets vergeten zijn, mischien een driver, ik denk het niet

Mischien nuttige info:
Ik had mijn PC zonder ACPI(ofzoiets) * geinstalleerd, dit om de netwerkkaart werkend te krijgen, alleen windows kon de computer niet vanzelf uitzetten dus had ik windows maar opnieuw op mn pc gezet. In deze ACPI * modus had ik het probleem voor het eerst gemerkt.

* Als je op F6 kan drukken in w2k setup voor SCSI/RAID moet je op F5 drukken, dan kon ik dat kiezen.

Ik heb ook al "RESET Configuration data" aangezet om even alles te restarten.
PNP OS staat op NO in de bios.

Ook heb ik de cmos gereset door een qbasic code die ik hiervoor altijd gebruik.
code:
1
2
3
4
for i% = 0 to 255
out &h70,0
out &h71,i%
next i%

De vraag:
Waardoor zou het "Ik weet niet of ik nou wel of niet vast moet lopen" conflict/probleem kunnen ontstaan? Ik denk niet dat het iets met warmte te maken heeft, de CPU is koel en mijn voltages staan ook op een normaal nivo(bios) en vallen niet buiten de 10% dat het mag afwijken.

ik ga even het stof weg spuiten met hoge druk, zal wel niet uitmaken :+

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:38
Wat je zou kunnen proberen is de Via latency patch installeren, dat wil soms nog wel eens helpen.
Ik had het ook met mijn vorige systeem. Veel haperen tijdens MP3/games en na de patch was het over :)

Download link: http://www.georgebreese.com/net/software/dl04.php?FILE=vlatency_v020_beta21.exe

En de website: http://www.georgebreese.com/net/software/

[ Voor 44% gewijzigd door messi op 25-10-2003 00:32 ]

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Verwijderd

Topicstarter
Na de installatie van de Via Latency patch werkt mijn MP3 icm Browsen op het web weer normaal alleen CS1.6 hapert nogsteeds. Ik ga nou even CS1.5 testen, kijken of dat _niet_ hapert.

Verwijderd

De-installeer Norton Antivirus eens, ik had dat ook na dat ik Norton 2003 had geinstalleerd, met 2002 had ik er geen last van.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 18:12:
De-installeer Norton Antivirus eens, ik had dat ook na dat ik Norton 2003 had geinstalleerd, met 2002 had ik er geen last van.
controleerd 2003 soms standaard alle bestanden
en 2002 aleen systeem gerelateerde?

Verwijderd

Jep, NAV 2003 controleerd constant de bestanden, ik denk dus om de zoveel seconden, dit verklaart het stotteren.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
offtopic:
als iedereen nou eens zo'n startpost zou gebruiken _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 18:18:
Jep, NAV 2003 controleerd constant de bestanden, ik denk dus om de zoveel seconden, dit verklaart het stotteren.
Ik zal dit proberen zodra ik thuis ben, moet ik zoeken of ik NAV 2002 ergens heb. NAV 2003 heb ik legaal(van mn werk) ;)

Ik hoop dat de deinstallatie van NAV 2003 het probleem oplost.
mikejarod schreef op 26 October 2003 @ 18:22:
offtopic:
als iedereen nou eens zo'n startpost zou gebruiken _/-\o_
goed hé? :*)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
als ik het geod heb mag je met een licentie van Norton AV 2003 evengoed 2002, maar ik kan het je niet garanderen...
ff meer on-topic: dit ruikt naar een vertsopte PCI bus... zoals boven aangehaalad de via latency patch probren, anders even controleren wat welke IRQ krijgt, en kaartjes van slot proberen wisselen... (liefst in pci-sloten waarvan de irq niet gedeeld is (zie boekje mobo), zeker voor je TV kaart, geluidskaart)
Pagina: 1