ik heb een paar strakke kerst lampjes gekocht maar werkt op batterijen ik wou graag in me pc hangen maar waar moet ik 3V vandaan halen meschien van 12V naar lager help alvast thx
Hoeveel lampjes staan er in de keten en wat verbruiken ze? Eventueel kun je met een weerstandje werken op de 5V lijn...
Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2
Verwijderd
zet er 4 achter elkaar
en klaar 12 V / 4 = 3 V
12 V (meestal geel)- (lampje 1) - (lampje 2) - (lampje 3) - (lampje 4) - ground (meestal zwart)
mvg Sander
en klaar 12 V / 4 = 3 V
12 V (meestal geel)- (lampje 1) - (lampje 2) - (lampje 3) - (lampje 4) - ground (meestal zwart)
mvg Sander
Alleen 2 porbleempjes. Volgens mij word zo de spannig niet verdeeld. En als 1 lampje kapot gaat of los zit. Dan doet geen elkel lanpje het meer.
Een van de eigenschappen van een serie schakeling is dat de spanning over de gebruikers wordt verdeeld
een andere is dat de stroom door alle gebruikers gelijk is, bij een kapot lampje is idd alles uit
een andere is dat de stroom door alle gebruikers gelijk is, bij een kapot lampje is idd alles uit
Verwijderd
Gewoon 4 lampjes in serie aan de 12v lijn schakelen net zoals chopmaximum zegt, gele draad uit voeding (12v) - lamp - lamp - lamp - lamp - zwarte draad uit voeding (GND). Dan ook even opletten wat Sine en Rubie-The-Sysop zeggen: bij een kapot lampje (onderbreking van de stroomkring) is alles uit. Je kunt dus ook kiezen om de lampjes parallel te schakelen, dit is makkelijk en bij een kapot lampje blijven de rest van de lampjes branden, je zult dan met weerstandjes gaan werken als je je lampjes op een molex aan wilt sluiten.
Van weerstanden rekenen ed zie ik vaak dingen staan, ik begrijp het altijd, maar zelf zoiets verzinnen, neej dat lukt niet, dus ik denk dat je iemand anders heel lief aan moet kijken..

Suc6 iig
Van weerstanden rekenen ed zie ik vaak dingen staan, ik begrijp het altijd, maar zelf zoiets verzinnen, neej dat lukt niet, dus ik denk dat je iemand anders heel lief aan moet kijken..
Suc6 iig
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 18:21 ]
Als je de spanning van de 12V lijn wilt halen, kun je er een diode in serie met de lampjes zetten. Gebruik een diode met een drempelspanning van 9V. Bijvoorbeeld de 1N4739A.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Of een spanningsregelaar bijv de 7803.
Die geeft standaard 3volt als je er 12 opzet.
Mocht ie niet bestaan (weet niet welke waardes er zijn) neem je een 7805.
Die geeft 5 volt ... door op de ground +2 volt te zetten (of -2 volt ... weet het ff niet meer) komt er 3 volt uit.
edit:
een schema voor 5 volt: (onderste uiteraard)
Die geeft 5 volt ... door op de ground +2 volt te zetten (of -2 volt ... weet het ff niet meer) komt er 3 volt uit.
edit:

[ Voor 18% gewijzigd door iMars op 24-10-2003 18:41 ]
En dan dus met de 7803?webmail schreef op 24 October 2003 @ 18:38:
[afbeelding]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
sorry, ik zie dat de 7803 niet bestaat (maar weet het niet zeker
)
edit 1:
heb ff een schema in elkaar geflanst

door de twee weerstanden zo te plaatsen staat er op de onderste poot van de 7805 geen 0 volt.
Maar er staat nu 120 / (120 + 560) x 12 (ingangspanning) = 2,12 volt
Dus zou de uitgangsspanning cá 5 - 2,12 = 2,88 volt moeten zijn.
inplaats van de twee weerstanden kan ook een zenerdiode van cá 2 volt gebruikt worden (voor als de ingangsspanning varieert, zoals in een auto)
edit 2:
Met google zoeken vind je kant en klare schema's en oplossingen:
http://www.ave-nl.com/ten8.html
edit 1:
heb ff een schema in elkaar geflanst

door de twee weerstanden zo te plaatsen staat er op de onderste poot van de 7805 geen 0 volt.
Maar er staat nu 120 / (120 + 560) x 12 (ingangspanning) = 2,12 volt
Dus zou de uitgangsspanning cá 5 - 2,12 = 2,88 volt moeten zijn.
inplaats van de twee weerstanden kan ook een zenerdiode van cá 2 volt gebruikt worden (voor als de ingangsspanning varieert, zoals in een auto)
edit 2:
Met google zoeken vind je kant en klare schema's en oplossingen:
http://www.ave-nl.com/ten8.html
[ Voor 88% gewijzigd door iMars op 24-10-2003 19:13 ]
Verwijderd
De 7803 bestaat idd niet. Er bestaan wel vaste 3 / 3,3V spanningsregelaars, zoals deze lowdrop uitvoeringen (max. 800mA) die normaal bij microprocessor-schakelingen gebruikt worden:
- LD-2517 V 33 - Conrad Art.nr. 147028 - € 1,92
- LD-2517 V 30 - Conrad Art.nr. 147010 - € 1,92
Een zwaardere uitvoering (7A / art.nr 147001) kost 13,70 - deze kan echter niet aan de 12V gehangen worden (7V max). Het loont dus om met een normale regelbare spanningsregelaar te werken bij hogere stroom of middels weerstanden of zenerdiodes.
Een andere mogelijkheid is om hem van je ATX connector etc. af te takken (al durf ik niet te zeggen of je mobo dat wel fijn vind - ik heb wel eens problemen gehad met een zwaailicht waarvan de draaimotor stoorde op het mobo waardoor deze niet meer startte. Het één en ander is dus afhankelijk van wat je precies eraan wilt hangen). Voor pinouts: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
- LD-2517 V 33 - Conrad Art.nr. 147028 - € 1,92
- LD-2517 V 30 - Conrad Art.nr. 147010 - € 1,92
Een zwaardere uitvoering (7A / art.nr 147001) kost 13,70 - deze kan echter niet aan de 12V gehangen worden (7V max). Het loont dus om met een normale regelbare spanningsregelaar te werken bij hogere stroom of middels weerstanden of zenerdiodes.
Een andere mogelijkheid is om hem van je ATX connector etc. af te takken (al durf ik niet te zeggen of je mobo dat wel fijn vind - ik heb wel eens problemen gehad met een zwaailicht waarvan de draaimotor stoorde op het mobo waardoor deze niet meer startte. Het één en ander is dus afhankelijk van wat je precies eraan wilt hangen). Voor pinouts: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 19:21 ]
Verwijderd
lol, vrij zinloos, niet? Je hebt al een 5 volt lijn in je pc zitten.webmail schreef op 24 oktober 2003 @ 18:38:
Of een spanningsregelaar bijv de 7803.
edit:
[afbeelding]
In de FAQ staat een programma om weerstanden te berekenen voor LED's, maar dat werkt natuurlijk ook voor gloeilampjes. Ik denk dat je zo'n 450 ohm weerstand nodig hebt. Hier is het programma: led software
Als er alleen het aantal watt + volt opstaat moet je het aantal milliampere uitrekenen, P=U*I, aantall watt = volt * ampere.
dubbel lolVerwijderd schreef op 24 October 2003 @ 19:23:
[...]
lol, vrij zinloos, niet? Je hebt al een 5 volt lijn in je pc zitten.
In de FAQ staat een programma om weerstanden te berekenen voor LED's, maar dat werkt natuurlijk ook voor gloeilampjes. Ik denk dat je zo'n 450 ohm weerstand nodig hebt. Hier is het programma: led software
Als er alleen het aantal watt + volt opstaat moet je het aantal milliampere uitrekenen, P=U*I, aantall watt = volt * ampere.
heb niet goed gelezen, dacht ff dat het voor de auto o.i.d. was hahaha
edit ontopic...:
Zit ff verder te spitten...
het beste kan je gebruik maken van de 5v uit je voeding.
Een schema met en zenerdiode erin kon ik niet zo gauw vinden, maar wel een handige doc: link
nog een interesante link (duits): link
[ Voor 23% gewijzigd door iMars op 24-10-2003 19:40 ]
Zoals euss al schrijft, 3.3V heb je al in je systeem. Deze is goed voor 20 of meer ampere, dus de kans is klein dat een paar lampjes problemen gaan veroorzaken.
Je moet hiervoor op de 20 pins Molex zoeken; oranje is 3.3V, zwart is massa.
Wel uitkijken dat je geen kortsluiting maakt, >20A vonkt vrij straf
Je moet hiervoor op de 20 pins Molex zoeken; oranje is 3.3V, zwart is massa.
Wel uitkijken dat je geen kortsluiting maakt, >20A vonkt vrij straf
[ Voor 2% gewijzigd door Henk B op 24-10-2003 20:19 . Reden: euss ipv sine... ]
Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN
Even een vraagje tussendoor 
Als je dus in serie doet, dan wordt het voltage verdeeld, dus 4 'apparaten' krijgen dan ieders 3 volt.
Maar in parallel dan? Krijgen ze dan allemaal 12 volt?
Als je dus in serie doet, dan wordt het voltage verdeeld, dus 4 'apparaten' krijgen dan ieders 3 volt.
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Verwijderd
jup. Serie en parrallel is makkelijk te onthouden:XLerator schreef op 24 October 2003 @ 21:02:
Even een vraagje tussendoor
Serie: kerstoomverlichting, heleboel kleine lampjes achter elkaar, 1tje dood = alles uit.
Parallel: Huizenblok, iedereen heeft +/- 230 volt. Een huis de zekering stuk, de anderen hebben nog steeds prik.
Ja dat wist ik 
Alleen de stroomverdeling ging het mij om
Alleen de stroomverdeling ging het mij om
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Verwijderd
gewoon 2 weerstanden in serie
eerste veelvoud van 9Ohm, tweede meervoud van 3Ohm, bijvoorbeeld 900 en 300.
Int midden aftakken, en dan opamp (741) als spanningsvolger ertussen en daaraan lampjes parallel hangen.
eerste veelvoud van 9Ohm, tweede meervoud van 3Ohm, bijvoorbeeld 900 en 300.
Int midden aftakken, en dan opamp (741) als spanningsvolger ertussen en daaraan lampjes parallel hangen.
uhm ik heb gewoon een paar led kerst lampjes gekocht en die in me pc gezet ziet er heel strak uit maar het werkt op batrijen het werkt met 2 batterijen van 1,5V maar ik wil dus zonder baterijen dus wil ik ze op me pc aansluiten maar die is 12 V de lampjes staan in paralel
Verwijderd
hoeft toch niet, 2 batterijen in serie is 3 volt, 2 batterijen parallel is 1,5 volt maar dubbel zoveel milliampere maximaal.Frag1le schreef op 24 oktober 2003 @ 22:16:
Als de lampjes in parallel staan staan de batterijen toch ook parallel?
Verwijderd
Twee batterijen parallel is toch gewoon 1,5V?? Tenminste.. twee stavenVerwijderd schreef op 24 oktober 2003 @ 22:38:
[...]
hoeft toch niet, 2 batterijen in serie is 3 volt, 2 batterijen parallel is 1,5 volt maar dubbel zoveel milliampere maximaal.
dat zegt hij toch ook?Verwijderd schreef op 25 oktober 2003 @ 15:11:
[...]
Twee batterijen parallel is toch gewoon 1,5V?? Tenminste.. twee staven. Want een 9V batterij is toch gewoon 6 staven in serie?
Ik weet niet wat die lampjes aan ampere's trekken, maar ik denk dat je gwoonmet weerstandje kan oplossen. Mocht het nou teveel ampere zijn, wat ik betwijfel, dan moet je een groter-vermogen weerstand hebben, iets duurder maar die doen hun werk precies hetzelfde voor meer ampere's.
als je parallel doet : aantal ampere van 1 lampje x aantal lampjes. en dan 2/door die uitkomst van aantal ampere, dat is je weerstandswaarde.
T60P Widescreen
Verwijderd
Seesar schreef op 25 October 2003 @ 19:32:
[...]
dat zegt hij toch ook?
Ik weet niet wat die lampjes aan ampere's trekken, maar ik denk dat je gwoonmet weerstandje kan oplossen. Mocht het nou teveel ampere zijn, wat ik betwijfel, dan moet je een groter-vermogen weerstand hebben, iets duurder maar die doen hun werk precies hetzelfde voor meer ampere's.
als je parallel doet : aantal ampere van 1 lampje x aantal lampjes. en dan 2/door die uitkomst van aantal ampere, dat is je weerstandswaarde.

Ff offtopic, dan vraag ik me dus gelijk af, als je twee 1,5V batterijen in serie zet, wordt de stroom dan twee keer zoveel en bij parallel blijft de stroom gelijk? Zal wel niet, maar ben ik eigenlijk wel nieuwschierig naar..
Verwijderd
Bij cellen in serie blijft de capaciteit gelijk, de spanning verdubbelt.
Bij cellen parallel verdubbelt de capaciteit, er kan dus 2 maal zoveel stroom worden geleverd en blijft de spanning gelijk.
Er zijn veel manieren om de spanning omlaag te krijgen:
Een weerstandje in serie met de lampjes,
Een zenerdiode in serie metde lampjes,
Meerdere diodes in serie met de lampjes,
Een spanningsregelaar gebruiken,
Een transistor gebruiken, zorgen dat de basisspanning 3,7V is en de lampjes in de emitterleiding plaatsen,
Een opamp met tegenkoppeling toepassen,
en zo zullen er nog wel wat mogelijkheden zijn.
Je kan zelfs de uitgangsspanning van een voedingsbron zonder extra componenten verlagen door de belasting zo groot te maken dat de spanning als gevolg van de inwendige weerstand van die bron in elkaar zakt, hoe hoger die inwendige weerstand, hoe sneller de uitgangsspanning zakt.
De inwendige weerstand van de voedingsbron staat nl in serie met de belasting, dus alle spanning die over deze inwendige weerstand valt, valt niet over de belasting.
Met een gestabiliseerde voeding of computervoeding kun je dat beter niet proberen omdat de inwendige weerstand zeer laag is.
Bij cellen parallel verdubbelt de capaciteit, er kan dus 2 maal zoveel stroom worden geleverd en blijft de spanning gelijk.
Er zijn veel manieren om de spanning omlaag te krijgen:
Een weerstandje in serie met de lampjes,
Een zenerdiode in serie metde lampjes,
Meerdere diodes in serie met de lampjes,
Een spanningsregelaar gebruiken,
Een transistor gebruiken, zorgen dat de basisspanning 3,7V is en de lampjes in de emitterleiding plaatsen,
Een opamp met tegenkoppeling toepassen,
en zo zullen er nog wel wat mogelijkheden zijn.
Je kan zelfs de uitgangsspanning van een voedingsbron zonder extra componenten verlagen door de belasting zo groot te maken dat de spanning als gevolg van de inwendige weerstand van die bron in elkaar zakt, hoe hoger die inwendige weerstand, hoe sneller de uitgangsspanning zakt.
De inwendige weerstand van de voedingsbron staat nl in serie met de belasting, dus alle spanning die over deze inwendige weerstand valt, valt niet over de belasting.
Met een gestabiliseerde voeding of computervoeding kun je dat beter niet proberen omdat de inwendige weerstand zeer laag is.
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 10:59 ]
Pagina: 1