Toon posts:

[USB Kabels] geven "stroomstoten"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik merkte net toen ik de usb kabel van mn IHP100 vastpakte dat ik een "stroomstoot" kreeg. Dit lijkt me niet echt normaal. Ik heb even gekeken of het aan de kabel ofzo lag, maar bij andere kabels hetzelfde probleem. Mn computer etc werkt allemaal perfect geen hardware problemen dus, maar ik vind het niet echt plezierig zo :) Ik heb een Dell Dimension 4550. Ik heb er laatst een nieuwe Maxtor 120GB 8MB cache ingezet, precies volgens het boekje en ik heb mn fan van de processor vervangen. (een officiële nieuwe dell fan) Kan dit met het probleem te maken hebben. Verder is mn computer niet aangesloten op een geaard stopcontact... Ik hoop dat er hier iemand is die me de gouden tip kan geven. Ik vindt overal artikelen etc hoe je de hardware tegen stroomstoten kunt beschermen, maar hoe bescherm ik mijzelf tegen stroomstoten?>! :P Ok, niet meer die kabels vastpakken, maar dit is niet normaal toch? Alvast bedankt voor de reacties.

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07-2025

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Ops. verkeer gelezen.

[ Voor 86% gewijzigd door Timrek op 24-10-2003 17:05 . Reden: Verkeerd gelezen ]

Verwijderd

Topicstarter
Jah ik ga denk ik maar even met zo'n verleng doos testen of dat het probleem oplost...

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Als je je PC nu eens aard? Ik heb al meerdere malen gehad dat ik stroomstootjes kreeg van een PC als ie niet geaard is.

I play my enemies like a game of chess...

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:59

Nakebod

Nope.

Dit idee had ik laatst ook toen ik achter mijn pc aan rommelen was met kabels, ik raakte of de coax kabel, of usb kabel aan, dat weet ik niet zeker, maar volgens mij was het de usb kabel, omdat de coax nog gewoon in de pc zat.
En die usb kabel was vanaf de printer, die aanstond op dat moment.
Over USB loopt 5 volt, maar de "schok" die ik kreeg, leek zowat het zelfde als die mijn lieve voeding mij ooit gaf :P
Ook ik heb geen geaarde stopcontacten.

[ Voor 4% gewijzigd door Nakebod op 24-10-2003 17:10 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

Zoals gezegd: het is wel normaal (al heb ik het met usb kabels nog nooit gemerkt :?), en de enige oplossing is het aarden van de computer. Zonder aarding 'lekt' de helft van je voedingsspanning naar je kast. Daar is echter al veel, heel veel over geschreven hier, dus ook dat je nooit aan je verwarming etc mag aarden. Duidelijk topic: computer aarden

Verwijderd

Had hetzelfde probleem een paar weken terug. Toen even gemeten tussen m'n kast en de CV buizen die vlak naast de pc lopen. 110v dus. Ik heb snel een draadje van m'n pc kast naar de CV buis gelegd. Verder geen stroom meer op de kast nu. Ik hoor wel dat het vaak door een brakke goedkope voeding komt. Weet niet wat daar van waar is maar ik heb zeker een bagger voeding.

BTW: ik heb wel even in de kelder gechecked of de CV geaard is aan de electrode, en dat was zo.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij helpt het aarden van de PC, het voelt nu niet meer zo akelig als ik een USB kabel vastpak. Het was me nog nooit opgevallen, maarja, ik pak normaal ook de USB kabel niet vast bij het contactje. Ik heb een vraagje, mn PC is nu op een stopcontact aangesloten waarop ook de centrifuge is aangesloten. En mn gitaarversterker. Ik weet dat als mn moeder de centrifuge aanzet :( dat ik een enorme klap op mn gitaarversterker hoor. Kan het kwaad als mn computer is aangesloten op ditzelfde stopcontact en dat mn moeder dan de centrifuge aanzet? Ben namelijk erg gehecht aan mn computertje :P

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ooit een achterkant van mijn videokaart vastgepakt en mijn kabel van mijn monitor bij de connector. AAUUW letterlijk. Ok was niet geaard maar dat was niet fijn!!!

Ik heb ook een keer de tv kabel vastgepakt en de achterkant van de computer. Ook niet aan te raden.

Ook met USB kabel gehad. Was allemaal niet geaard en dat was echt te voelen.

Ik heb een keer klem gestaan tussen de computer en een kachel. Dat was niet aan te raden want je voelt echt de aarde door je been.

Aarde kan heel veel met je computer doen. Goedkopere voedingen laten hierdoor eerder het leven of gaan juist harder draaien want bij mij is iedere computer heel stil die ik uitleveren en kom ik bij mijn klant zonder aardestopcontact dan hoor je ze echt harder gaan draaien.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:03

MaDLiVe

.-Observer-.

Er bevindt zich toch altijd rest spanning op aangesloten kabeltjes? Meestal blijft er op je usb poorten wel spanning staan (als je pc uit staat dan).

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Topicstarter
Nu mn computer op het geaarde stopcontact is aangesloten heb ik nergens meer last van. Ik wordt niet meer gelectrocuteerd :P
Pagina: 1