PA boxen met jackplug

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Heey hallo,

M`n pa wil nieuwe boxen kopen voor in de kantine, maar ik zie nergens boxen die jackplugs als ingang hebben, ze zijn er mischien wel maar ik weet niet hoe het dan heet, de boxen moeten komen op een Inkel AC8240 stereo powered amplifier, k`weet niet hoeveel watt, maar achter zit me toch een joekel van een koelblok, dus dat zal wel goed zitten, we willen eigenlijk geen nieuwe versterker, want hier hebben we alles in 1, honderduizen microfoon aansluitingen met allemaal eigen instellingen, en compact.
Maar wie weet welke PA boxen je kan aansluiten op dit ding, met Jack plugs, niet de kleine jackplugs maar grote jackplugs.
Ohhja, de functie voor de boxen, zijn vooral recepties,"massive bingo`s" :9 ( je zal ff 2 keer moeten kijken als je ziet hoeveel mensen daar komen) :P, maar ook
feesten, en dan moet het aardig hard kunnen gaan, tìs eigenlijk meer een muiltifunctioneel setje, t`hoeft ook niet audiofiel te zijn.

Alvast bedankt,

[ Voor 21% gewijzigd door caspergt op 24-10-2003 15:38 ]

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Is het niet makkelijker om de luidsprekers van je keuze te kopen en er zelf even een paar kabels voor te maken?
Het meeste PA-spul heeft Speakon- of XLR-aansluitingen van Neutrik of DS-connectoren van Amphenol. Dat Inkel er jackpluggen voor gebruikt zegt al iets over de kwaliteit van je versterker. :o
En het formaat van een koellichaam zegt nog minder over het vermogen van een versterker dan de knopomtrek van je volumeregelaar, dus ga eerst eens kijken wat het uitgangsvermogen is van dat ding, en stem daarop af wat je aan luidsprekers nodig hebt.

• caspergt
Eey, t`zijn niet van die dunne kabeltjes hoor die eraan hangen, best dikke kabels met prof jack pluggen, niet van die home audio jack plugjes.
Ik zeg ook niet dat het top kwaliteit is, tìs gewoon een leuk ding, maar weet niemand boxen met jackpluggen ????

Verwijderd

Als jezelf nou een kabel haalt van XLR-naar Jack dan weet ik nog wel een leuk modelletje. ;)

Conrad:
Jack-XLR: 30 04 04-02
Jack-Speakon: 30 03 89-02

Ik neem overigens aan dat het om 6,3-mm modellen gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 16:06 ]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

caspergt: Ik snap ook wel dat er niet van die 3,5 mm plugjes aanhangen, maar ook een 6,3 mm jackplug is niet de meest ideale manier om een vermogensverbinding mee aan te leggen.
Zet dat jackpluggen-idee nou uit je hoofd, zoek een stel passende luidsprekers en verbind die met die Inkel-versteker door middel van passende kabels.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hier je stappen plan:

1. Uitzoeken wat het vermogen is van de versterker
2. speakers uitzoeken (vooral even naar luisteren, als het even kan met je eigen versterker erop), en niet op de aansluitingen van die dingen letten, want da's je laatste kleine zorg.
3. Haal bij die speakers meteen even de juiste connectors en zet die op de kabel waar nu de jack plug aanhangt. Of laat dat door de zaak doen waar je de speakers aanschaft. Of schaf een compleet nieuwe kabel aan die vanaf je versterker loopt.

Speakers met jackpluggen kom je bijna niet meer tegen, is echt een prut systeem, professioneel uiterlijk of niet, het blijft prut.
De meeste aansluitingen zullen Speakon of Xlr zijn zoals al eerder werd gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 24-10-2003 16:14 ]

Alles kan stuk.

• caspergt
Kaj. schreef op 24 October 2003 @ 16:11:
caspergt: Ik snap ook wel dat er niet van die 3,5 mm plugjes aanhangen, maar ook een 6,3 mm jackplug is niet de meest ideale manier om een vermogensverbinding mee aan te leggen.
Zet dat jackpluggen-idee nou uit je hoofd, zoek een stel passende luidsprekers en verbind die met die Inkel-versteker door middel van passende kabels.
Ja kijk dat is het probleem nou er kunnen geen andere soort kabel in dat ding :P
Of bedoel je het zo, dat ik in onze versterker jackplugs heb, en in de speakers speakon of XLR kan dat ook dan ??

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Het kwartje valt. 8)7

Ja, dat kan ook. Sterker: het komt erg vaak voor.
Het boeit echt niet wat voor stekker je in je versterker of luidspreker moet prikken; daar hebben ze nou het begrip "verloopkabel" voor uitgevonden. :7

[ Voor 84% gewijzigd door Kaj. op 24-10-2003 16:26 ]

• caspergt
Eeeey :9

Thx dudes, ik kan gewoon andere connectors erop doen, en dan kan ik dus uit alle uit de vele soorten speakers kiezen waar m`n oog op vielen.
Sorry dudes, ik ben echt audio noob, maar allemaal super bedankt ! :Y)

• caspergt
Hmm , ik kan die connectors niet vinden op conrad :?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Als je ook even je budget vertelt kan iemand die meer bekend met goedkope luidsprekers is dan ik, ook nog wat modellen noemen misschien.
Het beste is trouwens om gewoon even bij Feedback of een andere goedkope PA zaak naar binnen te wandelen.

• caspergt
Het budget is 1500 euro, echt niet meer.

Maar ik moet eerst die connectoren vinden op conrad, anders heb ik hier niks aan.
Ik wil het liefst gewoon zòn adaptertje, die je op de jackplug kan zetten en dat je dan speakon hebt of XLR

[ Voor 31% gewijzigd door caspergt op 24-10-2003 16:42 ]

• Jag

Jag

Ik zou niet moeilijk doen, gewoon zelf een kabel maken met aan de ene kant een jack plug (echt leip dat die dingen nog steeds voor speaker signalen worden gebruikt maar goed) en aan de andere kant speakon/XLR of wat de nieuwe speakers die gaat kopen dan ook gebruiken.
Voor 1500 kan je trouwens best een aardig setje speakers kopen.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nogmaals: maak je geen zorgen over die aansluitingen en kabels, die soldeert een beetje handige kennis (of de mensen van de winkel) wel voor je in elkaar. Laat dat alsjeblieft de toch al niet makkelijk keuze beïnvloeden. Ga er vanuit dat alles op alles past en overal verloopjes voor te bouwen zijn (of liever gewoon dedicated kabels voor jouw systeem).

• caspergt
Ok, ik ben niet echt zo goed in kabels maken en ik weet bij god niet wat er allemaal in zòn dikke kabel zit, maar ik weet genoeg, ik bel wel ff de zaak die ook de jack kabels heeft gemaakt die er nu inzitten, ik ga wel ff rondkijken met m`n pa, het moet in iedergeval, best hard gaan, want het ondersteund soms ook een Drive in show en het moet zonder Drive in show ook een aardig feestje kunnen blazen, ik weet echt niet hoeveel watt die versterker is, ik had vandaag er al achterop gekeken en er staat alleen Inkel Coörperation CA8420 250 volt, etc.
Geen watts of ohm ofzo, maar dat zal wel goed zitten, we kopen eerst maar ns mooie boxjes, en als die hard genoeg gaan vindt ik het best, alleen nog een heel ander verhaal, naast de kabels voor de speakers hebben wij dus ook microfoons, ook draadloze enzo, maar het gaat erom, als m`n pa dus de bingo draait, en hij raakt de microfoon aan met z`n lip krijgt die soms een schokje, ik heb dat ook al ns gehad, moet we de versterker dan aarden ofzo . of ligt het aan de kabels die we gebruiken of de mic zelf ?

[ Voor 3% gewijzigd door caspergt op 24-10-2003 16:53 ]

• caspergt
Ik heb net op new-line gekeken en daar staat volgens mij wel leuk spul, let wel, dat er 4 speakers moeten komen dus dat het niet te duur moet worden.

DAP A-15 speaker

15 inch 1.4 driver with multicorner

Components: 15"/1" 2-way Fullrange. 1x 15" LF driver, 1x 1" HF
compression driver Frequency Range: 50Hz - 19kHz
SPL (1W/1m): 100 dB
Power Handling: 400 W/rms 600 W/prog
Nom.Impedance: 8 ohms
Dispersion (H x V): 60° x 60°
X-over Frequency: 1800 Hz
Weight (Kg): 24,4

Per stuk 309 euro is dit wat , het moet een ruimte vullen van uhh laten we zeggen ..... 20x10 meter.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nee.

Zoek nou eerst eens de gebruiksaanwijzing van die versterker op en ga daarna pas de boer op voor nieuwe luidsprekers.

En dat schokverhaal heeft waarschijnlijk wat te maken met een gelifte ground.

• caspergt
Ik heb geen gebruiksaanwijzing en er staat niets over het ding op het internet, ik kan wel even iemand mailen die dat als ocassion wil verkopen ?

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

En je kunt aan de hand van je huidige luidsprekers ook niet een idee krijgen van hoeveel watts het zooitje kan hebben/leveren?

Als de boel destijds als set gekocht is bij een goede leverancier, kun je aan de hand daarvan al wat bereiken.

• caspergt
Nee we hebben de set gekocht van onze oom die destijds een bedrijf had dat niet goed liep en failliet is gegaan, ik draai dus het volume vrij hard open, maar als ik de bass er een beetje diep in doe, gaan de boxen tikjes geven met het ritme mee, er zitten ook geen echte super boxen aan, 80 watt RMS, en dat is dus helemaal niet veel.
Boxen zijn dus 80 watt rms , 8 ohm

Maar ik heb net de betreffende meneer gemaild die hem te occasion aanbiedt of die ook specificaties heeft van de versterker

[ Voor 15% gewijzigd door caspergt op 24-10-2003 17:14 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:11
misschien zijn de pa-boxen vann Skytec wat voor je.

Ik zelf heb een paar van die dingen 150 watt, 8ohms en jack aansluiting incl tophat (zoon gat in de onderkant zodat je het ding op statief kunt plaatsen)

hebben mij 175 gulden destijds gekost

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• caspergt
Nee het moet wel goed hard kunnen gaan, en zijn dat 150 watts RMS ? of gewone watts, dat verschilt nogal , maar nog ik wil minstens 300 watt RMS om een beetje te blazen op feesten, en het is best een grote zaal.

• Jag

Jag

Ga nou eerst maar eens een boek erover lezen voordat je allemaal dingen zegt waar je geen verstand van hebt :P.
Die mic waar je die schok van krijgt, is dat niet toevallig een gewone mic met kabel eraan?

En niet luidsprekers via een website kopen, dat is niet verstandig. Eerst horen, dan kopen. Gewoon een middagje naar een PA boer gaan en daar wat luisteren. Desnoods neem je je eigen amp mee.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

DAP wil je overigens niet, de versterkers clippen bij het bereiken van 50% van hun zogenaamde RMS vermogen en bij de speakers ontbreken de filters of zijn ze gewoon slecht.

En over dat wattage, kijk je daar nu maar niet blind op. 150watt of 300watt scheelt zich 3dB bij dezelfde speakers. 10dB is voor het menselijk oor ongeveer dubbel zo hard. go figure.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 14:36

w00Dy

Make soap, not war

Vroeger had ik Stageline PB 27's, die waren standaard voorzien van jack-pluggen. Kosten ook geen drol, je ziet ze wel eens in cafées.

• caspergt
Jag schreef op 24 oktober 2003 @ 21:04:
Ga nou eerst maar eens een boek erover lezen voordat je allemaal dingen zegt waar je geen verstand van hebt :P.
Die mic waar je die schok van krijgt, is dat niet toevallig een gewone mic met kabel eraan?

En niet luidsprekers via een website kopen, dat is niet verstandig. Eerst horen, dan kopen. Gewoon een middagje naar een PA boer gaan en daar wat luisteren. Desnoods neem je je eigen amp mee.
Kijk ik weet wel dat 150 watt RMS best wel hard gaat ja, maar wij willen ook feesten geven, soortemet disco. We hebben licht installatie en al, maar dan roepen we vaak een drive in show in van een vriend van ons maar nu willen we een goeie installatie van onszelf.
En het is een mic met losse kabel, zòn 3 pins connector, we hebben ook nog 2 met jackpluggen maar die gebruiken we bijna niet.
Ik ga eerst naar Leeuwarden toe, ik ben ns in die zaak geweest daar maar ik weet de naam niet meer.
Ik post de resultaten wel

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 12:15
caspergt schreef op 24 October 2003 @ 17:23:
Nee het moet wel goed hard kunnen gaan, en zijn dat 150 watts RMS ? of gewone watts, dat verschilt nogal , maar nog ik wil minstens 300 watt RMS om een beetje te blazen op feesten, en het is best een grote zaal.
Zoek nou eerst eens uit hoeveel watt en ohm die versterker levert.(wat iedereen je al duidelijk probeert te maken)
Dikke kans dat die versterker niet eens toereikend is voor de boxen die je op het oog hebt.

En waarom wil je persee 4 dezelfde speakers?
Als ze op de grond staan zou jeook nog kunnen kiezen voor 2 basjes en 2 topjes(die hoeven niet eens zo groot te zijn.)
1500 euro is denk ik nog iets te weinig om actieve(versterker ingebouwd) boxen te nemen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:11
boonstra op de voorstreek, ja die heeft dat soort spul ook wel

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• caspergt
Jorn schreef op 25 October 2003 @ 20:11:
[...]

Zoek nou eerst eens uit hoeveel watt en ohm die versterker levert.(wat iedereen je al duidelijk probeert te maken)
Dikke kans dat die versterker niet eens toereikend is voor de boxen die je op het oog hebt.

En waarom wil je persee 4 dezelfde speakers?
Als ze op de grond staan zou jeook nog kunnen kiezen voor 2 basjes en 2 topjes(die hoeven niet eens zo groot te zijn.)
1500 euro is denk ik nog iets te weinig om actieve(versterker ingebouwd) boxen te nemen.
Omdat we het liefst 4 boxen hoog in de hoeken hebben voor de bingo dat je alles goed hoort, want het is ook voor de bingo, en zo vaak hebben we geen feesten, en voor bingo heb je geen Subwoofer nodig of wel ? :P

En ja die zaak was op de voorstreek waar Norrod ook zit volgens mij

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Atgast schreef op 24 oktober 2003 @ 21:17:
DAP wil je overigens niet, de versterkers clippen bij het bereiken van 50% van hun zogenaamde RMS vermogen en bij de speakers ontbreken de filters of zijn ze gewoon slecht.

En over dat wattage, kijk je daar nu maar niet blind op. 150watt of 300watt scheelt zich 3dB bij dezelfde speakers. 10dB is voor het menselijk oor ongeveer dubbel zo hard. go figure.
Voor sommige DAP reeksen heb je helemaal gelijk (koop geen palladium) maar mij A500 doet het anders prima hoor (maar dat was een van de duurdere series van DAP voordat 'ie uit de roulatie ging).

Wattage verdubbelen is inderdaad niet een dubbele geluidssterkte voor je gehoor, dus meer vermogen is niet altijd beter. Wel is het zo dat de stap 150w -> 300w veel goedkoper te nemen is dan de stap 300w -> 600w.

Als je gaat kijken naar het rendement (geluidsvolume bij 1W vermogen) van eventuele luidsprekers dan zul je daar ook merken dat de stap van 93dB -> 96dB goedkoper is dan de stap 96dB -> 99dB.

Er zijn in dit fictieve voorbeeldje 3 combinaties mogelijk die evenveel dB's produceren:
"93dB" speakers met 600w versterker -> 118dB
"96dB" speakers met 300w versterker -> 118dB
"99dB" speakers met 150w versterker -> 118dB

De middelste combinatie is hier dus het beste qua prijs/prestatie. Wat ik wil zeggen met dit vereenvoudigde voorbeeld is dat je je investeringen evenwichtig moet doen. Koop niet superdure luidsprekers met een hele lichte vesterker, maar ook niet een hele zware versterker en goedkope boxjes.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Pagina: 1