Toon posts:

Microsoft Access 2000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een vraag over access 2000

Ik moet voor een opdracht op school een formulier maken met een opdrachtknop nieuw, nou dat gaat wel het probleem is het volgende:

Bij nieuwe records moet er automatisch een nieuwe sleutelwaarde worden gegenereerd zonder gebruikmaking van Autonummering.

Dus heb ik in de tabel de primaire sleutel op dit moment op tekst staan.
Is hier een mogelijkheid voor via Visual basic of moet ik het primaire sleutel veld op een andere invoerkeuze zetten ??

Het gaat hier dus om een formulier met een keuzelijst met invoervak die niet afhankelijk is!! waarin deze waarde automatisch gegenereerd moet worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 16:35 . Reden: Update ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:41

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Gewoon met SQL;
SQL:
1
Insert Into Tabelnaam (ID, waarde) Values ((Select Max(ID) From Tabelnaam) + 1, 'NieuweWaarde')

oid.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel, ik krijg alleen nog een syntaxerror, weet je daar wat op ik neem aan dat dit de code is voor een toevoegquery toch?

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 18:10:
Dank je wel, ik krijg alleen nog een syntaxerror, weet je daar wat op ik neem aan dat dit de code is voor een toevoegquery toch?
't was ook niet de precieze syntax, maar geeft een idee waar je kan kijken. Kan ook zijn

Insert Into Tabelnaam (ID, waarde) Values ((Select Max(ID) +1 From Tabelnaam) ,'NieuweWaarde')

Maar daar is zelf wel achter te komen.

Verder ben ik niet zo thuis in de naampjes die MS Access er zelf aan geeft. :)

[ Voor 14% gewijzigd door gorgi_19 op 24-10-2003 19:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke thanks

Ik heb het geprobeerd maar krijg het niet aan de gang ik geloof dat access het toch net wat anders aanpakt of ik voer het niet goed in.

maar bedankt in iedergeval.

p.s Wat is dat met waarde en nieuwe waarde?>?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-09 10:35

Boss

+1 Overgewaardeerd

Het is voor school man, wat dacht je ervan om je boek eens open te slaan of zelf eens wat te proberen? Zo moeilijk is dit toch niet? Als eens op F1 gedrukt? Of is die knop nog helemaal nieuw en schoon bij jou? Dit staat allemaal in de help van Access.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Hey boss dat is het probleem niet,

Het gaat hier om het generen van een sleutelwaarde zonder autonummering op een formulier in een keuzelijst met invoervak die niet afhankelijk is.

Dit staat niet in die idiote boeken beschreven, want daar gaan ze uit van autonummering en geven ze geen alternatieven voor deze optie.

Dit is bedacht door de zieke geest van een leraar die te veel fantasie heeft. ;)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-09 10:35

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dan ben je er met een max (of in access iets sneller: dmax) functie toch zo uit?

Zo moeilijk is het niet. Is het nu al gelukt inmiddels?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
De max of dmax functie werkt niet ik maak gebruik van een knopje nieuw waar in vervolgens een macro onder zet, alleeen kan de expressie het niet aan.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 15:22:
De max of dmax functie werkt niet ik maak gebruik van een knopje nieuw waar in vervolgens een macro onder zet, alleeen kan de expressie het niet aan.
Hoe wil je records gaan invoegen zonder gebruik te maken van SQL? :?

Verwijderd

Topicstarter
Misschien doe ik ook wel te moeilijk maar het maakt het formulier wel een stuk makkelijker in gebruik.
Pagina: 1