Toon posts:

Dolby Surround How to?

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb een probleempje met mijn televisie en mijn DVD + 5.1 Dolby Surround Speakerset.
Ik krijg wel Dolby Surround geluid als ik een DVD film afspeel via de DVD Speler, maar wil ook graag Dolby Surround geluid hebben als ik gewoon normaal televisie kijk.
Weet iemand hoe dit precies aan te sluiten is?
Zal even uitleggen hoe de situatie er ongeveer uitziet:

Heb een Sony KV-28FX66 71cm Breedbeeld TV
Een Marquant DVD Speler met daarbij een 5.1 Speakersysteem (1x front left, 1x front right, 1x rear left, 1x rear right, 1x center en 1x bassbox)

Achterop de Televisie zitten de volgende aansluitingen:
3x Scart
2 aansluitingen voor Sound (Witte Poort en Rode Poort)
Aan de zijkant:
S-Video
Analoog
Nog 2 poorten voor geluid
(Wel staat er vermeld bij de opties van de TV dat deze TV geen Dolby Pro Logic heeft/ondersteund)

Achterop de DVD Speler zitten aansluitingen voor de volgende onderdelen:
Front Left
Front Right
Center
Bass
Rear Left
Rear Right
S-Video
Coax
Scart

Achterop de Subwoofer zitten de volgende aansluitingen:
Output:
Front Left
Front Right
Rear Left
Rear Right
Center
Bass

Input:
Front Left
Front Right
Rear Left
Rear Right
Center
Bass

Op dit moment heb ik dus in de Output van de Subwoofer de Boxen direct aangesloten en in de Input van de Subwoofer zitten kabels die aangesloten zijn op mijn DVD Speler. Dit werkt dus allemaal wel, alleen niet als je normaal televisie kijkt.
Weet iemand hier een oplossing voor? Of heb ik nog een Receiver nodig als ik dit voor elkaar wil maken?
Please let me know!

Ciao

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dat is feitelijk onmogelijk, aangezien een televisieuitzending maar stereogeluid meelevert. Als je surround hebt vanaf je dvdspeler zit alles goed aangesloten. Dat je dan geen surround hebt bij een tvuitzending is dan logisch. Je zou anders een receiver moeten gaan kopen die stereo om kan zetten in "virtual surround" maar dat klinkt ook niet optimaal.
met deze set-up gaat het iig niet lukken...

Verwijderd

MikeyMan schreef op 24 October 2003 @ 12:25:
dat is feitelijk onmogelijk, aangezien een televisieuitzending maar stereogeluid meelevert.
Er zijn toch wel degelijk programma's die een dolby surround pro logic in het stereo signaal hebben verwerkt. Het zijn geen 5.1 discrete signalen maar ik noem dit toch wel surround.
Voor de topic-starter: Als ik het goed begrepen heb zit de versterker in de subwoofer. Als deze versterker niet is voorzien van een dolby pro-logic decoder kan je er verder weinig mee. Als je je tv al kan aansluiten zal dan waarschijnlijk gewoon stereo worden weergegeven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 oktober 2003 @ 14:45:
[...]

Er zijn toch wel degelijk programma's die een dolby surround pro logic in het stereo signaal hebben verwerkt. Het zijn geen 5.1 discrete signalen maar ik noem dit toch wel surround.
Voor de topic-starter: Als ik het goed begrepen heb zit de versterker in de subwoofer. Als deze versterker niet is voorzien van een dolby pro-logic decoder kan je er verder weinig mee. Als je je tv al kan aansluiten zal dan waarschijnlijk gewoon stereo worden weergegeven.
Wat het probleem is dat ik als ik gewoon naar TV overzet dus gewoon TMF, MTV etc. dan hoor je alleen nog televisiegeluid en verder geen geluid meer uit de Boxen die aangesloten zitten op de DVD speler.

Alvast bedankt voor de antwoorden in ieder geval.

• piems
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 23:43

piems

:KEIN:NIELS:SIEM

even simpel gezegd: wil je geluid van je tv via je externe speakers, dan zul je vanaf de tv kabeltjes moeten aansluiten in je dvd/reciever.
Daar heb jij geen plek voor, dus kan het met je huidige configuratie niet.
je zult toch echt een reciever aan moeten schaffen, met extra poorten waar jij de kabeltjes van je tv in kan doen.
dan kan je daar weer kiezen voor tv danwel dvd geluid.

24-11-2007 birth of a king! 12-04-2011 birth of a legend!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 15:44:
[...]

Wat het probleem is dat ik als ik gewoon naar TV overzet dus gewoon TMF, MTV etc. dan hoor je alleen nog televisiegeluid en verder geen geluid meer uit de Boxen die aangesloten zitten op de DVD speler.

Alvast bedankt voor de antwoorden in ieder geval.
In de subwoofer zit kennelijk de versterker ingebouwd voor de rest van de speakers.

Ik denk dat je het niet voor elkaar gaat krijgen, dat is nou eenmaal het nadeel van de goedkope plastic merken. (geen extra in en outputs :( )
Je zal hiervoor in ieder geval een (dolby)(prologic) surround versterker nodig hebben die de decoders aan boord heeft. Wel even opletten dat die dan ook en 5.1 ingang heeft, anders kan je je DVD speler er weer niet op aansluiten!

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 24-10-2003 16:28 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Oke thanx voor de antwoorden.
Zal vandaag nog even kijken hoe ik het dan het beste kan doen en anders zit er dus niks anders op om nog een Receiver aan te schaffen.

GreeDz
Pagina: 1