Toon posts:

Scrollwheel van Logitech M-S48 werkt niet in XFree86

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Logitech M-S48 muis liggen en wil deze hier nu gebruiken op mijn linux bakje. Deze muis werkte een week terug nog perfect in win2k, maar hier in linux krijg ik het scrollwheel niet in orde :(

Ik draai :
Debian Testing/Unstable
KDE 3.1.3
XFree 4.2.1-12.1

Oudere artikels op inet zeggen dat het onmogelijk is met deze muis, nieuwere artikels zeggen dat het wel gaat, maar wat ze voorstellen (als ze er al bijzetten hoe het dan wel moet) lukt bij mij niet :(

De muis werkt goed, zonder scrollwheel dan wel, zolang ik
code:
1
Option          "Protocol"              "PS/2"

Invul in XF86Config-4

Vanaf ik ImPS/2 invul bij Protocol dan is de muis onbestuurbaar ...
Vanaf ik ze ophef, springt de cursor naar de linker benedenhoek.
En ik kan enkel naar rechts en naar boven met de muis, wanneer ik naar onder ga, springt de cursor tot helemaal onderaan het beeld. En wanneer ik naar links ga, springt de cursor tot helemaal links van het beeld ...

Momenteel ziet het blokje voor de muis er zo uit :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Section "InputDevice"
        Identifier      "Configured Mouse"
        Driver          "mouse"
        Option          "CorePointer"
        Option          "Device"                "/dev/psaux"
        Option          "Protocol"              "PS/2"
        Option          "Emulate3Buttons"       "false"
        Option          "Buttons"               "3"
        Option          "ZAxisMapping"          "4 5"
EndSection

Wat ik o.a. al heb geprobeerd is een methode met gpm, die ik heb gevonden op : http://koala.ilog.fr/colas/mouse-wheel-scroll
Dan word het Device : /dev/gpmdata
Maar dan start X wel op, maar reageert de muis niet.

Ook dit topic : Wat voor muis om te kunnen scrollen in X? vertelt mij dat het scrollwheel kan werken, maar zegt er niet echt bij hoe :(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 11:42 ]

Verwijderd

Schijnt dat er al sinds 1999 aan gewerk wordt. http://www.ussg.iu.edu/hy...x/kernel/9903.2/0043.html Als je niets kunt vinden, en ik neem aan dat je goed gezocht hebt, zit er niets anders op dan een andere muis te nemen.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 11:40:
Vanaf ik ImPS/2 invul bij Protocol dan is de muis onbestuurbaar ...
Vanaf ik ze ophef, springt de cursor naar de linker benedenhoek.
En ik kan enkel naar rechts en naar boven met de muis, wanneer ik naar onder ga, springt de cursor tot helemaal onderaan het beeld. En wanneer ik naar links ga, springt de cursor tot helemaal links van het beeld ...
Dit had ik ook met de ingebouwde muis in mijn laptop, die werkt (bij mij) sinds XFree 4.3.0 wel prima. Dus misschien helpt het om een nieuwere versie van X te gebruiken.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:25

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Of ... heb je een usb muis met een ps/2 verloop :? Dit heb ik namelijk al eens meegemaakt en als je dan gewoon hem als USB-muis gebruikt gaat het prima

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Je zou nog als protocol "auto" kunnen proberen, misschien dat dat helpt.

Verder is het interessant of je computer een laptop is, met ingebouwde (PS/2) muis. Uit je config-sectie maak ik op dat je je muis aansluit op een PS/2 poort, maar is het echt een native PS/2 muis, of een USB-muis met verloopstukje?

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op 24 October 2003 @ 21:55:
Je zou nog als protocol "auto" kunnen proberen, misschien dat dat helpt.

Verder is het interessant of je computer een laptop is, met ingebouwde (PS/2) muis. Uit je config-sectie maak ik op dat je je muis aansluit op een PS/2 poort, maar is het echt een native PS/2 muis, of een USB-muis met verloopstukje?
Protocol auto heb ik al geprobeerd ... maar dan reageert de muis nergens op ...
Het is een native PS/2 muis, dus zonder verloop stukje.
En het gaat over een gewone desktop PC (ECS K7S5A mobo + AMD Duron 1200)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hmm. Wat googlen leverde op dat er twee versies van die muis zijn (met dezelfde type-naam... handig): eentje met een Logitech printplaat en een met een Zilog printplaat. Voorzover ik het begrijp zijn die met de Zilog printplaatjes het probleem.

Het probleem zou zijn dat het scrollwheel via een non-standaard PS/2 uitbreiding wordt bestuurd.

Je zou nog wat protocollen kunnen proberen, deze zouden misschien kunnen werken:
Logitech
MouseMan
Microsoft
MouseSystems
MouseManPlusPS/2
IntelliMouse
Verder zijn er nog deze protocollen, maar ik gok dat de kans op succes met deze protocollen een stuk kleiner is:
MMSeries
MMHitTab
GlidePoint
IntelliMouse
ThinkingMouse
AceCad
ExplorerPS/2
ThinkingMousePS/2
GlidePointPS/2
NetMousePS/2
NetScrollPS/2
BusMouse
SysMouse

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal getest, en geen scrollwheel ... :(

Sommege gaven niets, andere gaven hetzelfde resultaat als PS/2 en nog anderen gaven hetzelfde als bij ImPS/2.

Ik denk dat het hopeloos is ...
Zal dan toch maar beter een andere muis gaan kopen.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of je probeert eerst nog even een Knoppix cd'tje met XFree 4.3.0 en kijkt of het daarmee wel werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door _Squatt_ op 27-10-2003 17:58 ]

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik ergens zien hoe lang het nog zou duren eer die versie van xfree86 in debian unstable zou zitten ?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ik heb dezelfde muis (vrij gangbaar type), ben er toen ik Debian installeerde een tijdje mee aan het klooien geweest en vond op een gegeven moment een site die redelijk overtuigend beweerde dat het pertinent onmogelijk was het scrollwheel van deze muis werkende te krijgen in X-windows, omdat er iets in de elektronica 'braindead' is. Ik doe het daarom al twee jaar zonder. (Dat geldt overigens voor de M-S48a).

[ Voor 8% gewijzigd door Confusion op 27-10-2003 21:17 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Confusion schreef op 27 October 2003 @ 21:16:
Ik heb dezelfde muis (vrij gangbaar type), ben er toen ik Debian installeerde een tijdje mee aan het klooien geweest en vond op een gegeven moment een site die redelijk overtuigend beweerde dat het pertinent onmogelijk was het scrollwheel van deze muis werkende te krijgen in X-windows, omdat er iets in de elektronica 'braindead' is. Ik doe het daarom al twee jaar zonder. (Dat geldt overigens voor de M-S48a).
Dat heb ik ook een jaar gedaan met een logitech muisje en debian, ook een m-s48, heeft altijd gewoon gewerkt als imps2 als muis zonder wieltje.
Ik had me er al lang bij neergelegd, maar na een kernel upgrade naar 2.6-test6 werkte het wieltje plotseling...

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 21:14:
Kan ik ergens zien hoe lang het nog zou duren eer die versie van xfree86 in debian unstable zou zitten ?
Hij zit in ieder geval al in Experimental, dus je kunt officiele pre-packages gebruiken als je wil. Wanneer hij in Unstable komt weet ik zo snel niet, het ding blijft een portability hell. De mogelijkheid bestaat dat hij nooit in Unstable komt, en dat ze meteen 4.4.0 doen.
Confusion schreef op 27 October 2003 @ 21:16:
... werkende te krijgen in X-windows...
Je weet dat X-windows niet bestaat? ;)
omdat er iets in de elektronica 'braindead' is
Mja, hij doet iets raars, zoveel is zeker. Wat het exact is weet ik niet, want de verschillende pagina's die ik vond spreken elkaar soms tegen.
terrapin schreef op 27 October 2003 @ 21:30:
Dat heb ik ook een jaar gedaan met een logitech muisje en debian, ook een m-s48, heeft altijd gewoon gewerkt als imps2 als muis zonder wieltje.
Ik had me er al lang bij neergelegd, maar na een kernel upgrade naar 2.6-test6 werkte het wieltje plotseling...
Da's dan wel interessant... Wat gebruik je? Het nieuwe input subsystem (/dev/input/) of de legacy /dev/psaux ?
Pagina: 1