Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Winamp USB control

Pagina: 1
Acties:
  • 489 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van [rml][ How-to] Winamp poort control[/rml] heb ik een eerste prototype gebouwd van de winamp controler.
Met de gedownloade software werkt deze prima.

Maar. Ik wil liever dit hele verhaal aansturen met usb ipv mat mijn comm poort. Is hier iemand die heir ervaring mee heeft en mij zowel hardware als softwaremaatig op gang kan helpen.

Ik geen idee hoe moeilijk het is om zelf een usb device te maken en aan te sturen maar als het lukt lijkt het me de moeite waard om er een how-to aan te wijden.

ps. ben geen programmeergod, heb wat vb kennis.

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
heb je al eens gedacht aan een "seial to usb" kabel?

http://www.sitecom.nl/pro...hp?product_id=31&grp_id=1

[ Voor 49% gewijzigd door NoTo op 24-10-2003 11:30 ]

dude... wait... what...

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

In de elektuur heeft een artikel gestaan over een USB-Seriele poort converter. Daarmee creeer je een "virtuele" com-poort waarop je je knopjes kan aansluiten.
USB/RS232-interface
Compacte oplossing voor poortgebrek

Dankzij een speciaal IC van FTDI kunnen apparaten met een RS232-interface probleemloos op een USB-poort van de PC aangesloten worden. Heel gemakkelijk wanneer een apparaat geen USB-aansluiting heeft, of als op PC of notebook om wat voor reden dan ook geen seriële poort meer beschikbaar is.
Het heeft relatief lang geduurd, maar de laatste jaren is de USB-aansluiting toch echt doorgebroken. De opmars is zelfs zo sterk dat er tegenwoordig vaak nog maar één of soms zelfs geen enkele gewone seriële poort meer beschikbaar is. Met de hier beschreven compacte USB/RS232-omzetter kunnen RS232-apparaten ook op een USB-poort worden aangesloten. De bijbehorende (gratis) drivers voor Win98/ME/2000/XP, Linux en Macintosh zorgen voor een praktisch geheel transparante interface, zodat de combinatie USB-poort en omzetter zich in feite als een normale COM-poort gedraagt. De drivers en het converter-IC zijn afkomstig van FTDI (Future Technology Devices International, http://www.ftdichip.com/) en maken een volledige seriële dataverbinding mogelijk, inclusief alle handshake-signalen van de 9-polige RS232-bus.

Werking en het inwendige
In principe is het bij deze toepassing niet direct noodzakelijk alles over het inwendige functioneren van de converter te weten. Toch kan het geen kwaad om een idee te hebben hoe een en ander in het IC in zijn werk gaat en hoe het geheel uiteindelijk functioneert.
bron: www.elektuur.nl
Publicatie:
Nr. 475 (5-2003)
Artikel nummer:
020375-I

Verwijderd

Als je het bestaande schema wilt gebruiken kun je op zoek gaan naar een usb-serieel convertor zoals deze. Sommige worden geleverd met drivers die ervoor zorgen dat ComControl de usb poort gewoon als com poort ziet, even op letten dus. Dit lijkt me wel de makkelijkste oplossing :)

Als je echt tijd en zin hebt om zelf iets te ontwikkelen zijn er redelijk veel USB controllers chips te koop. Deze zetten de seriele data om in signalen die je beter kunt gebruiken, ze hebben meestal in én uitgangen, een paar voorbeelden:

USB Modules

Afbeeldingslocatie: http://www.gigatechnology.com/images/mod1ss.jpg

Hier worden ook USB controller chips verkocht.

Er is een hele tijd terug zelfs een inkoopactie voor zo'n controller geweest: [rml][ USB] UBS chipje inkoop actie *gesloten*[/rml]. Nuttig topic als je met zoiets wilt beginnen, omdat er ook wat in staat over het programmeren ervan ed. Deze inkoopactie ging dus om bovengenoemd product.

De hardwarekant lijkt me niet zo heel moeilijk zolang je de juiste controller hebt. Het zelf schrijven van een programma dat winamp aanstuurt is ook niet zo ingewikkeld, die code is gewoon op dit forum te vinden. Je zult dus alleen even moeten prutsen met het uitlezen van de usb poorten.

Verwijderd

Topicstarter
Ja werken met een serial to usb kabel is zeker een idee. Maar op deze manier omzeil je het probleem alleen maar. Wat ik mij afvroeg is of het mogelijk is om 4 (of 15) gewone drukschakelaars met een usb kabel te verbinden met de pc en deze vervolgens uit te lezen in bij voorkeur visual basic.

Verwijderd

Nog wat naslag:
USB Central
USB Developers FAQ
MSDN: INF File Sections and Directives

WinDriver USB for Windows
Deze driver is echter weer niet gratis, werkt wel in wXP etc. Valt waarschijnlijk dus af vanwege de kosten.

USB Drivers Included with Windows
En weer een mooie WDM driver genaamd USBIO, maar ook deze is niet gratis verkrijgbaar

Er zijn wel betere, gratis drivers te vinden, maar dan zul je toch echt even zelf op die links moeten klikken. Deze is een van de handigste.
Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 11:15:
Ja werken met een serial to usb kabel is zeker een idee. Maar op deze manier omzeil je het probleem alleen maar. Wat ik mij afvroeg is of het mogelijk is om 4 (of 15) gewone drukschakelaars met een usb kabel te verbinden met de pc en deze vervolgens uit te lezen in bij voorkeur visual basic.
Heb jij mijn vorige post voor het gemak even overgeslagen? ;) Hoe jij het stelt kom je er iig, je kunt onmogelijk op een eenvoudige manier de knopjes eraan hangen. Wil je het maken moet je er gewoon wat voor doen, maar dan heb je ook wat :)

Verwijderd

Wat ik mij afvroeg is of het mogelijk is om 4 (of 15) gewone drukschakelaars met een usb kabel te verbinden met de pc
Simpel: Nee

Uitleg:
De USB connector bestaat uit 4 draadjes.
2 daarvan zijn voor seriële data. 2 anderen zijn voor voeding (+5V en ground).
De enige manier om knopjes aan de USB poort te hangen is om een chip te hebben die dient als seriëel converter, alwaar je dan de knopjes kunt aansluiten. Zie ook de bovenstaande posts daarvoor.

De reden dat het truukje wel werkt bij een normale seriële poort is omdat er niet met de seriële data pinnen wordt gewerkt maar met de status pinnen (DCD / DSR / CTS / RI / RTS). Deze ontbreken bij USB, dus op simpele wijze (zonder converter) op USB aansluiten is dus onmogelijk.

Naslag:
- http://www.hardwarebook.net/connector/bus/usb.html
- http://www.hardwarebook.net/connector/serial/serial9.html

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 12:49 ]

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 21:55
Vindt het tot nu toe allemaal mooie mods. Alleen ik heb dus gewoon Winamp en Windows allemaal aangestuurd met een afstand bediening en een infrarood ontvangen
Pagina: 1