database via VPN of Terminal services?

Pagina: 1
Acties:

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
We zijn bij ons op kantoor van plan om Navision aan te schaffen, nu is het ook de bedoeling dat een kantoor elders hier ook mee gaat werken, dus met dezelfde database die bij ons op de server staat.
We hebben met het andere kantoor een VPN verbinding, nu is alleen m'n vraag of je binnen Navision in locatie2 de database kan benaderen op de server in locatie1 zoals je eigenlijk ook doet als een locale client.
Of is het beter om dit te doen via Terminal services? en wat zijn de voor- en nadelen t.o.v. elkaar.
Het makkelijkste lijkt me om gewoon over de VPN verbinding de database te gebruiken en de client software gewoon op de remote machine zelf installeren, maar hoe zit het dan met de snelheid?
Voor Terminal services is anders weer een aparte server voor nodig die dit gaat verzorgen maar wellicht werkt dit wel sneller?
Aangezien ik erg weinig verstand heb van bovenstaande zou ik graag jullie ervaring horen.

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 15:44

bruto

Druktemaker.

Voor zover ik weet heb je door een VPN tunnel geen ristricties wat betreft beveiliging, je hebt logisch gezien echt een tunnel, waarin jullie vanalles kunnen uitspoken.
Bedenk je wel dat er een vertraging op kan treden, dus mocht je voor de VPN oplossing kiezen, dan moet je er wel op letten dat je een low-latency verbinding hebt.

Verder is een terminal server helemaal geen gekke optie, ik heb zelf weinig ervaring met grote omgevingen en TS, dus ik weet niet wat dit aan traffic trekt. Bedenk je verder ook dat bijvoorbeeld een citrix farm bestwel een grote initieele investering is.

The more you know, the more you know you don't know.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
voor 1 of 2 personen is een goedkope optie windows xp remote desktop connectie.
Bij meer gebruikers kun je een windows terminal server inzetten mits de applicatie goed werkt, dus eerst testen!
Citrix heb je pas nodig als
- de bandbreedte een probleem wordt
- er veel gebruikers/meerdere servers/load balancing wordt verlangd.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• bruto
  • Laatst online: 13-07 15:44

bruto

Druktemaker.

Gezien het feit dat Navision toch wel een redelijk heavy ERP pakket is, ga je dat denk ik niet draaien over XP terminal server hobbyzut? Ik neem aan dat er toch redelijk wat mensen zijn die eraan gaan werken? Maar inderdaad, als het maar enkele personen zijn op die remote site, dan is het misschien een fijne tussenweg.

The more you know, the more you know you don't know.

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
paulhekje schreef op 24 October 2003 @ 11:15:
voor 1 of 2 personen is een goedkope optie windows xp remote desktop connectie.
Bij meer gebruikers kun je een windows terminal server inzetten mits de applicatie goed werkt, dus eerst testen!
Citrix heb je pas nodig als
- de bandbreedte een probleem wordt
- er veel gebruikers/meerdere servers/load balancing wordt verlangd.
Citrix lijkt me wat overkill, aangezien het maar gaat om max. 4 gelijktijdige gebruikers, dat was ik nog even vergeten te vermelden.
Echter voor remote desktop (of terminal services) zal ik toch een Terminal server aan moeten schaffen, het lijkt me dus voordeliger (goedkoper) om ze gewoon via de Navision software over de VPN de database te benaderen. Plus dat het voor de gebruiker ook wat simpeler is, want ze kunnen tenslotte net als anders werken en hoeven geen terminal sessie op te starten. Dan vraag ik me alleen af of dit wel lekker werkt qua snelheid. Ik kan me voorstellen dat een TS sneller werkt dan dat er over de VPN telkens info moet worden verzonden/gehaald van de database.

• joost1
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-01-2025
Terminal server zal absoluut een stuk sneller zijn.
Aangezien het om niet zoveel gebruikers gaat is het misschien mogelijk om een bestaande 2000 of 2003 server te gaan gebruiken als terminal server. Alleen eventueel wat geheugen bijprikken (reken op +/- 100mb per gebruiker, en dat is ruim aangehouden). Verder heb je alleen wat cals nodig (client access license) en klaar is kees...

Je kunt de terminal sessies op de clients zo instellen dat als de een remote sessie starten, meteen navision wordt gestart zonder dat ze verder nog iets kunnen op die server.

Suc6!

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
TS hoeft helemaal niet sneller te zijn dan de client lokaal zetten en de data-server via VPN benaderen.

Ik ken Navision alleen van naam, dus ik weet niet hoe het daarmee zit. Maar het hangt er heel erg vanaf hoe het product werkt. Als het zo is opgezet, dat het de meest voorkomende data (opzoektabellen e.d.) lokaal cached en dat er gebruik wordt gemaakt van cached-updates, dan werkt dat zeer zeker sneller dan via TS.

Als er voor iedere data-aanvraag een nieuwe query wordt gedraaid, en updates worden meteen gecommit, dan kan TS sneller werken.

Maar dat hangt dus van het pakket af.

Staat er niets in de specificaties van Navision over eisen aan de verbinding?

Leven is meervoud van lef

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
Loesje schreef op 24 October 2003 @ 15:16:
Maar dat hangt dus van het pakket af.

Staat er niets in de specificaties van Navision over eisen aan de verbinding?
Nou ze (de leverancier) geven zelf de optie dat als er via internet/wan gewerkt moet kunnen worden je een Citirx omgeving kan gebruiken. En spreken zelf helemaal niet over een directe verbinding tussen de remote clients via een VPN met de database.
Vandaar dat ik me afvroeg of dit sowiezo wel mogelijk is en wat hier dan evt. nadelen aan zijn.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als ik jou was zou ik het eens met 1 machine testen, kun je kijken hoeveel bandbreedte je nodig hebt (denk met name aan de upload capaciteit van de server/inet).
Cals hoef je niet te kopen als je clients WXP-Pro draaien.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 18:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een gemiddeld ERP-pakket (wij draaien zelf met PeopleSoft, en ik ben destijds op een dergelijk probleem als het jouwe met een 35000 (ja, 35000!) user-omgeving omgeving afgestudeerd) bestaat uit 3 lagen: een DB-server, Appserver en clientlaag. Ik kan je met redelijke zekerheid zeggen dat je je DB niet rechtstreeks wilt laten benaderen door een appserver of client op locatie, tenzij je echt over maar een stuk of 5 a max 10 users praat, wil je een beetje fatsoenlijke performance hebben. Als je het echt zeker wilt weten: kijk op de site van navison of je ergens performance-formules kunt vinden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Wij draaien nu Navison met een dertigtal gebruikers en mijn ervaring is dat je deze beter niet over trage WAN verbindingen (256k DSL) kan gebruiken. Het kan wel maar de performance is vrij slecht (en dat is nog zacht uitgedrukt). Om deze reden hebben wij destijds gekozen voor een Citrix frontend.
Wij gebruiken Navison met zijn eigen database met SQL Server als onderliggende database heb ik nog geen ervaring. Wellicht dat de performance dan beter is.

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 22:05:
Wij draaien nu Navison met een dertigtal gebruikers en mijn ervaring is dat je deze beter niet over trage WAN verbindingen (256k DSL) kan gebruiken. Het kan wel maar de performance is vrij slecht (en dat is nog zacht uitgedrukt). Om deze reden hebben wij destijds gekozen voor een Citrix frontend.
Wij gebruiken Navison met zijn eigen database met SQL Server als onderliggende database heb ik nog geen ervaring. Wellicht dat de performance dan beter is.
Hmm wij gaan ook gebruik maken van Navision's eigen database en niet SQL Server, dan word dat rechtstreeks over de VPN waarschijnlijk niets.
Dan denk ik dat ik toch voor MS Terminal services ga, aangezien het maar door max. 5 remote users gebruikt wordt.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Is het anders niet mogelijk een testje te doen met 1 gebruiker? Dan kan je een beetje een indruk krijgen van de snelheid en de benodigde bandbreedte over je VPN. Dan kan je vervolgens gaan bepalen of de bandbreedte en de snelheid van dat VPN voldoende zijn...

• SuperTrooper
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 15:11

SuperTrooper

Weet hoe het is

We gaan hier toevallig ook over op Navision en in verband met onze buitendienst medewerkers zit ik met hetzelfde probleem.

Ik had al W2K TS draaien om Exact (voor DOS 7.2) van buitenaf via de telefoonlijn te kunnen gebruiken en dat beviel ERG goed (alleen printen was een probleem :( ) En aangezien ik denk dat Navision teveel verkeer genereerd om via een telefoonlijn/ISDNlijn te kunnen werken, gaan we gewoon door om het via TS aan te bieden aan de buitendienst...

Waarom moeilijk doen als het met z'n tweeën kan... | LanParty's!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:08

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat is je probleem nou :?
Je kickt een oude topic, maar vermeld vervolgens dat je het via TS gaat doen.
Een DB query over de telefoon lijn lijkt me idd niet een goede oplossing, neem dan gewoon TS zoals je zelf ook al aangeeft.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1