Toon posts:

netwerk users en servers

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
sinds kort hebben we SDSL van kpn, hierbij kregen we een Router geleverd: Efficient networks model 5950.
We hebben een aantal servers (web en ftp) die toegangelijk moeten zijn voor de buitenwereld. Verder hangen er nog 15 pc's aan die gewoon moeten kunnen internetten via de sdsl lijn.

We hebben 8 ip adressen gekregen van kpn, die wil ik gebruiken voor de servers.
De servers moeten (van buitenaf gezien) een ip adres krijgen: 80.127.x.x
Het interne netwerk gebruikt 172.24.208.x.

Ik kan wel 1 ip adres gebruiken 80.127.x.x als router adres en dan een inkomend HTTP reuqest forwarden naar een bepaalde server in het netwerk via NAT, maar hoe gebruik ik dan die overige 7 ip adressen voor servers in mijn netwerk???
Ik moet wel NAT gebruiken, omdat anders de 15 clients niet kunnen internetten!
(aanvragen van meer ip adressen vind ik niet echt een oplossing, niet elke pc).
Wie heeft hetzelfde probleem ooit gehad???

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:13

4VAlien

Intarweb!

Kan je niet gewoon in elke server 2NICS duwen als je ze op je lokale net wil?
Ennuh als je ze via het externe ip benadert dan worden die packets alleen door je router gestuurd, dus dat kost geen extra bandbreedte ofzo

Verwijderd

Topicstarter
Die servers zijn nu niet zichtbaar van buitenaf omdat de router 1 ipadres krijgt toegewezen: 80.127.134.1

dus iedereen die bij mijn servers wil (die achter de router zitten) moeten dus het ip gebruiken van de router :?
Hoe gebruik ik de overige 7 ip adressen???
Zelf zat ik te denken aan de volgende oplossing:

internet ----> router zonder NAT ---------> server 1 met 80.127.134.2
---------> server 2 net 80 127.134.3
---------> router met NAT voor 15 clients

Is dit een stomme gedacht of kan het anders/simpeler?

Verwijderd

Kun je niet met interne DNS servers gaan spelen?

-edit-
Dus dat interne requests naar het interne IP van de betreffende server gaan

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 10:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
De servers hoeven niet van binnenaf beschikbaar te zijn. Het probleem is dat ze van buitenaf zichtbaar moeten zijn. Maar nu zijn ze niet te benaderen!
Ik kan wel 1 HTTP server zichtbaar maken via NAT: HTTP doosluizen naar het interne IP adres van de HTTP server. (Dit werk, net getest!).
Maar we hebben een aantal webservers....hoe maak ik die andere web servers nu ook benaderbaar van buitenaf? (andere poorten gebruiken van buitenaf is ook geen optie, moet gewoon poort 80 zijn)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Misschien dat je router ook incoming nat kan doen, je kan dan je webserver een intern ip address geven (eg: 10.0.0.1) en de router port 80 laten forwarden naar 10.0.0.1 voor bepaalde IP addressen.

Het voordeel van zo'n setup is dat je bijna automatisch al een soort van firewalling hebt - je zet namelijk alleen expliciet open wat je open wilt hebben.

Verwijderd

Je moet je modem/router laten bridgen.
zie: http://www.xs4all.nl/helpdesk/abonnement/dsl/5950/modem.html

de situatie die je dan krijgt:

internet
|
router
|
switch
+------>router(NAT)--->15 pc's
+ ------>server 1/tm7

Verwijderd

Prik de kabel van je modem in een switch, en hang daar de machines aan die een extern IP-adres krijgen. Sim-pel :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.