HDD tikt

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Goedemorgen,

Ik werd vanmorgen wakker van een tikkende pc. Dus ik ging even luisteren en het was 1 van mijn 5 harde schijven die aan het tikken was. Ik heb dit eerder mee gemaakt bij een IBM schijf die was dood die heb ik toen vervangen gekregen voor zelfde type schijf.

Ik heb de volgende schijven er in hangen:

1x 80GB maxtor (hier staat windows op)
2x 40GB maxtor+ibm (deze draaien in raidmode 0)
2x120GB sata maxtor (hier staat ontzettend veel data op zijn net nieuw)

Ik weet 100% zeker dat het die sata schijven niet zijn dat is vrij onlogisch maar ik kan er dus niet achter komen welke hdd nou dat geluid maakt. Ik heb powermax ge probeerd maar die crashed soms met general protection fault en duurt onzettend lang. Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Ik heb op moment van dit schijven alleen die 80GB er in hangen en die 2x120GB om te testen.

Thx alvast

even een edit op reacties hier onder anders blijf ik van die kleine posts maken.

Ik heb me hand op de hdd's gelegd en ze zijn best warm maar goed me kast staat open op moment en er zitten 5 hdd's boven elkaar dus das niet vreemd dat ze warm worden beetje hdd kan dat tegenwoordig wel hebben lijkt me zo. In event veiwer is niks te vinden over dat de hdd hangt dus daar heb ik verder ook niks aan. Ik denk dat ik die raidset van die 2x40 maar uit elkaar haal want ik denk dat het die IBM schijf weer is zijn zoiezo klote schijven daar niet van

[ Voor 24% gewijzigd door WeAreLegion op 24-10-2003 10:12 ]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21
en alle schijven 1 voor een aansluiten en kijken bij welke het tikken begint is geen optie?

Strava | AP | IP | AW

• WeAreLegion
  • Niet online
nee want als ik hem uit ze raid haal ben ik die data kwijt dus die sata moet zoiezo blijven bestaan.. en soms duurt het even voor dat hij begint te tikken vandaag 2 keer maar heeft hiervoor een week geduurd ofzo.

Verwijderd

Ik je 'EventViewer' eens na gaan.

Als een schijf tikt, staat daar geheid in welke schijf het is en een error geeft.

• WeAreLegion
  • Niet online
Hmmz heb in eventviewer gekeken op die tijd stippen maar kan niks vinden wat betreft de hdd's

• Bargemanos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
Voelen geen optie?

gewoon je kast los draaien, en voorzichting jah hand op de hd's leggen? of der langs.

uhuuummm

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

WeAreLegion schreef op 24 October 2003 @ 09:57:
nee want als ik hem uit ze raid haal ben ik die data kwijt dus die sata moet zoiezo blijven bestaan..
Wist je dat je weer bij de data kan wanneer je de HDD's weer in RAID zet? ;)

Verwijderd

Moet je ff met een progje de S.M.A.R.T. van de hd's uitlezen.
1 van die progjes is bijvoorbeeld: http://www.drivehealth.com/

Maar, let op: Dit soort progjes proberen voorspellingen te maken wanneer welke hd dood gaat. Voor goede voorspellingen moet zo'n progje eigenlijk een aantal maanden je S.M.A.R.T. gegevens bijhouden.
Toen ik zo'n progje net installeerde liep hij te roepen dat m'n hd over een week dood zou gaan, is inmiddels over 3 jaar...

Dus voorspellingen zijn niet zo nauwkeurig, maar je ziet wel de exacte waardes van allerlei attributen, en daar kan je zelf ook wel je conclusies uit trekken.

• WeAreLegion
  • Niet online
BalusC schreef op 24 October 2003 @ 10:11:

[...]
Wist je dat je weer bij de data kan wanneer je de HDD's weer in RAID zet? ;)
Hmmz is dat zo ? als ik ze nu op ATA zet .. en ga gewoon door een week zeg maar. Kan ik ze daarna weer in Raid zetten? want dan doe ik dat wel even.

Heb dat programma van hier geinstalleerd. En van de 2xsata en 80GB zegt hij dat ze gewoon 100% goed zijn ik zal even die andere weer aan zetten kijken wat die daar van zeg dan.

[ Voor 21% gewijzigd door WeAreLegion op 24-10-2003 10:18 ]

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
WeAreLegion schreef op 24 October 2003 @ 09:57:
nee want als ik hem uit ze raid haal ben ik die data kwijt dus die sata moet zoiezo blijven bestaan.. en soms duurt het even voor dat hij begint te tikken vandaag 2 keer maar heeft hiervoor een week geduurd ofzo.
Bij ons begint er ook 1 te tikken, een WD schijf. Hij tikt continue als er veel data overgepompt moet worden. Misschien in jouw geval ook ;-)

In de event viewer (system) krijgen we dan:

An error was detected on device \Device\Harddisk1\DR1 during a paging operation.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Eventid = 51

Verwijderd

ik had een tijd geleden een soortgelijk probleem, een vreemd getik. Na verloop van tijd zag mn bios de schijf ook niet meer, dus toen heb ik maar beroep gedaan om mijn garantie :)

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

jongens, jongens.... nooit aan een brommer gesleuteld en dat tikje opgezocht ???

Pak een schroevendraaier, beetje stevige is aan te raden en ga doktertje spelen.
Leg het metalen gedeelte op een schijf en plaats het handvat tegen je oor. Op die manier weetje zo welke er tikt....

enneuh, niet vergeten,

zoals het schijfje thuis tikt, tikt het nergens....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

WeAreLegion schreef op 24 October 2003 @ 10:16:
Hmmz is dat zo ? als ik ze nu op ATA zet .. en ga gewoon door een week zeg maar. Kan ik ze daarna weer in Raid zetten? want dan doe ik dat wel even.
Zolang je niks aan de data op de schijven verandert, is er niks aan het handje. 1 dag, 1 week, 1 jaar, you name it. Data is niet vergankelijk :+

• WeAreLegion
  • Niet online
Hehehe ik ken me zelf laten we daar maar niet aan beginnen }:O . Maar goed heb event viewer na gekeken er zitten wel wat van die code 51 fouten in maar niet van vandaag :( maar goed hij tikt op moment niet meer en ze hangen er allemaal aan.

Ik zal zo eens ff met me oor tegen de hdd's gaan liggen (niet er tegen aan natuurlijk das pijnlijk)

btw : zou het kunnen komen door clustersize ? die heb ik overal op 4k staan maar lees best vaak dat 16k beste is ? mijn sata schijven lezen gewoon normaal 90mb/s maar schrijven komt niet boven de 35 amper soms uitschieter naar 55mb/s dit was altijd 80 a 90mb/s. Ik noem maar wat verder ik weet het verder echt neit. Word er alleen ziek van altijd wat met die pokke dingen

update2:

Nou ja tot nu toe werkt alles gewoon weer. Ik hoor veel verschillende dingen wat het nou kan zijn maar goed ik merk het vanzelf als ze dood gaan he :). Was al van plan om die 2 van 40 te vervangen denk dat ze nu dus gewoon vervroegd met pensioen gaan :D

[ Voor 53% gewijzigd door WeAreLegion op 25-10-2003 10:59 ]

Pagina: 1