Mobo 'lockt' XP2400+ Multiplier

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
goedennacht,

Aangezien ik overal lees en hoor (ook hier op T.net) dat alle AMD Athlons XP met een Thoroughbred-B core unlockt zijn, vraag ik mij af waarom mijn AMD Athlon XP 2400+ dan wel gelockt is? Eerst dacht ik dus dat het aan mijn processor lag. Ik heb gekeken op de proc zelf, en de L1 bruggen waren verbonden zoals ze hoorden. Toen ik de proc in een Epox 8RDA+ stopte, kon ik opeens wel mijn Multiplier veranderen! Nadat ik de proc weer terug in mijn MSI K7N2G-L stopte, was de proc weer wel gelockt. In mijn bios kan ik kiezen uit MP's van 7 t/m 13 met stapjes van 0,5. Dit is op zich ook al raar want mijn XP2400+ hoort eigenlijk op een Multiplier van 15 te lopen (x133=2000Mhz).

Volgens;
WCPUID is de MP 15 en de FSB 136
CPU-Z is de MP 15 en de FSB 136
AIDA32 is de MP 7,5 en de FSB 271

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/yoyordi/specs1.JPG
Clickable
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/yoyordi/specs2.JPG
Clickable

Nou heb ik op het moment van de screenshot de MP in mn bios op 7,5 gezet en mn FSB op 136, dit zou eigenlijk (7,5*136)=1020Mhz horen te geven, maar elk programma geeft toch echt aan dat het 2024 (ongeveer) is. Elk programma heeft dus één instelling fout;
WCPUID en CPU-Z zeggen allebij dat de MP 15 is,
AIDA zegt dat mn FSB 271 is

dingen die ik heb geprobeerd;
Verschillende bios updates; ik heb 3.0 , 3.4 en 3.7 geprobeerd.
Voltage veranderd van cpu
FSB veranderd

Als ik mn MP op 8 zet, wil de pc meestal al niet booten.
Wat kan ik doen om mijn MP (juist) te veranderen?
Waarom kan mijn mobo geen hogere MP dan 13 aan?
Waarom boot mijn pc niet als ik MP op 8 zet, terwijl hij 15 hoort te zijn?
Waarom zeggen programma's toch dat mijn mp 15 is?

En ik heb liever geen reacties als; 'MSI is gewoon een slechte overclocker, jammer voor je', want _zelfs_ op een MSI mobo zou je de MP van een unlockte XP te kunnen veranderen ;) edit; Niet dus :(

Ik ben bereid alles uit te proberen als jullie mij suggesties/tips geven. (nouja.. niet alles maar je weet wel wat ik bedoel :) )

/edit1; Wie weet er een goede afmeting voor mijn pics zodat ze de layout niet compleet verpesten?

edit2; Mocht het belangrijk zijn, hier is alles wat op mijn proc zelf stond;
AXDA2400 DKV3C
9580561241939
AIUH B0316MPMW

edit3; meeste typo's eruit gesloopt :)

[ Voor 26% gewijzigd door w0w op 24-10-2003 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95477

mss ligt et aan et feit dat je mobo je cpu niet helemaal ondersteunt?

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 95477 op 24-10-2003 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
quote: MSI site
mss ligt et aan et feit dat je mobo je cpu niet helemaal ondersteunt?
AthlonXP 1700+ 133 Auto OK
AthlonXP 1800+ 133 Auto OK
AthlonXP 1900+ 133 Auto OK
AthlonXP 2000+ 133 Auto OK
AthlonXP 2100+ 133 Auto OK
AthlonXP 2200+ 133 Auto OK
AthlonXP 2400+ 133 Auto OK
AthlonXP 2600+ 133 Auto OK
:Z

[ Voor 4% gewijzigd door w0w op 24-10-2003 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38778

Als eens geprobeert het laatste Bios erin te flashen ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95477

AthlonXP 2400+ 133 "Auto" OK dat "Auto" betekent dat hij automatisch wel goed staat maar voor dat je er zelf voor de rest niks aan veranderen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_NL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 10:04
Zelf heb ik ook een 2400XP die is "standaard" 15 x 133 dus ga daar maar vanuit.
dat je de mulitplier niet kan wijzigen ligt zeer waarschijnlijk aan je Mobo.

Op mijn A7v8x(niet een OC bord) draait die van mijn op 2303Mhz 13*177

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81449

yojordi schreef op 24 October 2003 @ 01:13:
Nou heb ik op het moment van de screenshot de MP in mn bios op 7,5 gezet en mn FSB op 136, dit zou eigenlijk (7,5*136)=1020Mhz horen te geven, maar elk programma geeft toch echt aan dat het 2024 (ongeveer) is.

...

Als ik mn MP op 8 zet, wil de pc meestal al niet booten.
Wat kan ik doen om mijn MP (juist) te veranderen?
Waarom kan mijn mobo geen hogere MP dan 13 aan?
Waarom boot mijn pc niet als ik MP op 8 zet, terwijl hij 15 hoort te zijn?
Waarom zeggen programma's toch dat mijn mp 15 is?
Dat met die vage multipliers komt door het DDR-verhaal. Sommige BIOS'en rekenen jouw cpu als 133x15, anderen (foutief) als 266x7,5.

Als jij dus 7,5 aangeeft, wordt dat 7,5x266= (rara;)) 2000MHz

Als je de MP op 8 zet, geeft dat 16x133 en het zou goed kunnen dat je pu dat niet trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 13:08
Ik denk dat het volgende topic je wel wat meer duidelijkheid kan bieden : Welke multipliers hou je over als je een XP 2200+ unlocked?

Er is een switch in multipliers boven de 13x en onder de 13x. Er is ook weer een L-brug die dat bepaald.
Omdat die 2400+ al een hogere multiplier heeft dan 13, kom je in de problemen bij het kiezen van lagere multipliers.

Oh, en die informatie die je uit AIDA32 haalt klopt gewoon niet.. De multiplier is gewoon 15. Aida rekent zo te zien terug naar effectieve snelheid m.b.v. ddr :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73796

Volgens mij is het een probleem met de Bios van je mobo. Ik heb zelf ook een XP2400+ en die wordt automatisch herkend door mijn mobo. Ook het kiezen van een lagere mp geeft geen problemen bij mij. Normaal staat ie automatisch op 15 x 133 maar momenteel draait ie op 11 x 200. Maar wat ik niet begrijp, het zijn toch allebei Nforce2 bordjes, waarom dan wel bij de Epox en niet bij de MSI?

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 73796 op 24-10-2003 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Waar dit door komt is doordat je standaard een MP hebt van boven de 12.5 (13 reserved maar das weer een ander verhaal). Dit zorgt ervoor dat de meest significante bit van de MP op 1 staat. Hierdoor kun je normaalgesproken geen MP kiezen onder de 13, doe je dit toch, dan wordt een mp van 7.5 bijvoorbeeld 15 en 8 15.5 (weet het niet precies, moet ik het opzoeken)

Hiervoor is een wiretrick beschikbaar die die hoogste bit naar 0 kan brengen. Via de search is deze gemakkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Die MSI van jou heeft alleen 4 bits ondersteuning. Je kan dus alleen 5 t/m 12.5 instellen.

Hoe kan een 2400+ dan werken op een 4bits plank? Doordat de proc zelf als MP 13 heeft en jij de plank op "auto" zet pakt hij de MP van de proc. Maar 13 zelf instellen kan dus niet.

Dit is MSI op en top btw.. Als je wil tweaken met een AMD moet je geen MSI hebben. Dat is al jaren zo btw..

Als je de CPU bruggen zo mod dat er een MP onder de 13 uitkomt dan is het probleem weg, maar zit je voor altijd vast aan een MP lager dan 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
quote: Stepzand
Als eens geprobeert het laatste Bios erin te flashen ???
Jah, check first post
quote: superschaap
AthlonXP 2400+ 133 "Auto" OK dat "Auto" betekent dat hij automatisch wel goed staat maar voor dat je er zelf voor de rest niks aan veranderen kan.
Dit lijkt mij zeer onlogisch... Aangezien dit bij elke proc staat op de MSI site
quote: bellopheron
Als je de MP op 8 zet, geeft dat 16x133 en het zou goed kunnen dat je pu dat niet trekt
16*133=2128, aangezien ik mijn proc op de 2500Mhz heb gekregen, lijkt het mij zeer sterk dat hij dit niet aan kan...
quote: Twynn
Er is een switch in multipliers boven de 13x en onder de 13x. Er is ook weer een L-brug die dat bepaald.
Omdat die 2400+ al een hogere multiplier heeft dan 13, kom je in de problemen bij het kiezen van lagere multipliers.
Dus als ik een bepaalde L-brug juist verbind op mijn proc, kan ik wel juist de MP veranderen? Ik denk juist dat het probleem meer ligt aan mijn mobo, want op een andere mobo kan ik wel gewoon de MP veranderene :?
quote: Thrustmaster777
Maar wat ik niet begrijp, het zijn toch allebei Nforce2 bordjes, waarom dan wel bij de Epox en niet bij de MSI?
Ik begrijp het ook niet :P
quote: Thorry
Waar dit door komt is doordat je standaard een MP hebt van boven de 12.5 (13 reserved maar das weer een ander verhaal). Dit zorgt ervoor dat de meest significante bit van de MP op 1 staat. Hierdoor kun je normaalgesproken geen MP kiezen onder de 13, doe je dit toch, dan wordt een mp van 7.5 bijvoorbeeld 15 en 8 15.5 (weet het niet precies, moet ik het opzoeken)

Hiervoor is een wiretrick beschikbaar die die hoogste bit naar 0 kan brengen. Via de search is deze gemakkelijk te vinden.
Dit snap ik niet helemaal, zou je dit nog een keer (iets) simpeler willen uitleggen?

Fewture in dit topic;
quote: Fewture
Die MSI van jou heeft alleen 4 bits ondersteuning. Je kan dus alleen 5 t/m 12.5 instellen.
Fewture in een ander topic; Anoniem: 5897 in "Welke multipliers hou je over als je een"
quote: fewture
Standaard MP hoger dan 12,5? => 5Bits (Unlocked op nForce2, KT400)
Het lijkt mij dat Fewture zichzelf tegen spreekt, heeft mijn mobo nu 4 of 5 Bits ondersteuning :?
Als je de CPU bruggen zo mod dat er een MP onder de 13 uitkomt dan is het probleem weg, maar zit je voor altijd vast aan een MP lager dan 13.
Ik zal zo ff mn cpu koeler eraf halen, en dan zal ik een plaatje posten van hoe al mijn L-bruggen eruit zien, ik hoop dat jullie daar wat aan hebben.

Maar als ik deze reacties zo hoor, lijkt het probleem aan de processor zelf te liggen, terwijl het mij eerder lijkt dat het probleem zich in mijn mobo voordoet, aangezien op een andere mobo het wel juist werkt :?

[ Voor 10% gewijzigd door w0w op 24-10-2003 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die dwazen bij MSI benutten gewoon niet de 5bits mogelijkheid op de nForce2. Dat heeft als gevolg dat je nu zit te pielen met die MP. Daar kan ik niks aan veranderen..voortaan geen MSI meer kopen.

4bits:
5 t/m 12,5

5bits:
5 t/m 22 (of was het nou 22.5? :P )

Door de L10 bruggen om te keren kun je met 4bits 13 t/m 22 krijgen. Ik vind het alleen knap als je L10 bruggen kan vinden op een Tbred B (die zitten er niet op namelijk).

Ik kan het niet simpeler maken dan dit.

Ik weet niet wat je btw heb zitten quoten, maar die 2e regel is niet van mij. Ik spreek mezelf dus niet tegen. Ik zie het al.. MSI is dus de uitzondering op deze regel..zoals gewoonlijk. MSI maakt leuke planken, maar voor te tweaken is het een ramp. Ze hebben namelijk altijd dit soort geintjes. CPU's die niet werken etc etc.. Het MP probleem dat jij heb heb ik ook al heel vaak gezien.

Een beetje zoeken kan ook geen kwaad overigens, want dit is al heel vaak langsgekomen. Google kan ook heel goed zoeken btw.. In de DOC FAQ staan ook wat linkjes, kijk daar ook eens. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 24-10-2003 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
Die dwazen bij MSI benutten gewoon niet de 5bits mogelijkheid op de nForce2. Dat heeft als gevolg dat je nu zit te pielen met die MP. Daar kan ik niks aan veranderen..voortaan geen MSI meer kopen.
Neej, dat heb ik nu dus ook wel afgeleerd :( no more MSI for me
De enige reden dat ik dit plankje heb gekocht, was vanwege de lage prijs voor een mobo + vga inthegrated
Maar dan rest mij nog een vraag; Hoe komt het dat MSI die 5Bit niet beheerst? Ligt dat aan de hardware die gebrekkig is, of ligt het aan de software (bios) die niet goed geprogrammeerd is? Want als het aan de software zou liggen, zou ik nog hoop kunnen hebben bij een toekomstige bios update, toch?
Door de L10 bruggen om te keren kun je met 4bits 13 t/m 22 krijgen. Ik vind het alleen knap als je L10 bruggen kan vinden op een Tbred B (die zitten er niet op namelijk).
Wel jammer dat die L10 bruggen er niet opzitten :( Is dat de enige mogelijkheid om MP's van 13 t/m 22 te krijgen? Of zou het ook dan ook mogelijk kunnen zijn met een wiretrick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yojordi schreef op 24 oktober 2003 @ 16:51:
[...]

Neej, dat heb ik nu dus ook wel afgeleerd :( no more MSI for me
De enige reden dat ik dit plankje heb gekocht, was vanwege de lage prijs voor een mobo + vga inthegrated
Maar dan rest mij nog een vraag; Hoe komt het dat MSI die 5Bit niet beheerst? Ligt dat aan de hardware die gebrekkig is, of ligt het aan de software (bios) die niet goed geprogrammeerd is? Want als het aan de software zou liggen, zou ik nog hoop kunnen hebben bij een toekomstige bios update, toch?

[...]

Wel jammer dat die L10 bruggen er niet opzitten :( Is dat de enige mogelijkheid om MP's van 13 t/m 22 te krijgen? Of zou het ook dan ook mogelijk kunnen zijn met een wiretrick?
Weet ik niet zeker.. hard modden kan wel iig. Dus bijv 14 instellen op de proc...proc erin..MP laten auto detecten en klaar.

www.ocinside.de >workshops> Tbred painting guide ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92859

Ik heb precies hetzelfde probleem met de multiplier, ik heb dan wel een MSI K7N2 Delta-ILSR mobo, maar ik betwijfel dat het mobo niet die MP's kan kiezen. In de Manual staat WEL dat je de multipliers kan veranderen.

maar als ik mijne wil veranderen van 13 op een willekeurig andere MP lager dan 13 dan kan ik de CMOS clearen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 92859 op 24-10-2003 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
Ik heb precies hetzelfde probleem met de multiplier, ik heb dan wel een MSI K7N2 Delta-ILSR mobo, maar ik betwijfel dat het mobo niet die MP's kan kiezen. In de Manual staat WEL dat je de multipliers kan veranderen.
Het kán ook wel, maar alleen met processors die een standaard MP van onder de 13 hebben (als ik het goed begrepen heb tenminste :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

Zie Fewture's tips (oa http://www.ocinside.de/ ) en het gebruik van de GoT-search binnen DOC zal ook een aantal bruikbare resultaten opleveren. Aangezien het dus al vaker is langsgeweest, gaat deze op slot.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.