goedennacht,
Aangezien ik overal lees en hoor (ook hier op T.net) dat alle AMD Athlons XP met een Thoroughbred-B core unlockt zijn, vraag ik mij af waarom mijn AMD Athlon XP 2400+ dan wel gelockt is? Eerst dacht ik dus dat het aan mijn processor lag. Ik heb gekeken op de proc zelf, en de L1 bruggen waren verbonden zoals ze hoorden. Toen ik de proc in een Epox 8RDA+ stopte, kon ik opeens wel mijn Multiplier veranderen! Nadat ik de proc weer terug in mijn MSI K7N2G-L stopte, was de proc weer wel gelockt. In mijn bios kan ik kiezen uit MP's van 7 t/m 13 met stapjes van 0,5. Dit is op zich ook al raar want mijn XP2400+ hoort eigenlijk op een Multiplier van 15 te lopen (x133=2000Mhz).
Volgens;
WCPUID is de MP 15 en de FSB 136
CPU-Z is de MP 15 en de FSB 136
AIDA32 is de MP 7,5 en de FSB 271

Clickable

Clickable
Nou heb ik op het moment van de screenshot de MP in mn bios op 7,5 gezet en mn FSB op 136, dit zou eigenlijk (7,5*136)=1020Mhz horen te geven, maar elk programma geeft toch echt aan dat het 2024 (ongeveer) is. Elk programma heeft dus één instelling fout;
WCPUID en CPU-Z zeggen allebij dat de MP 15 is,
AIDA zegt dat mn FSB 271 is
dingen die ik heb geprobeerd;
Verschillende bios updates; ik heb 3.0 , 3.4 en 3.7 geprobeerd.
Voltage veranderd van cpu
FSB veranderd
Als ik mn MP op 8 zet, wil de pc meestal al niet booten.
Wat kan ik doen om mijn MP (juist) te veranderen?
Waarom kan mijn mobo geen hogere MP dan 13 aan?
Waarom boot mijn pc niet als ik MP op 8 zet, terwijl hij 15 hoort te zijn?
Waarom zeggen programma's toch dat mijn mp 15 is?
En ik heb liever geen reacties als; 'MSI is gewoon een slechte overclocker, jammer voor je', want _zelfs_ op een MSI mobo zou je de MP van een unlockte XP te kunnen veranderen
edit; Niet dus
Ik ben bereid alles uit te proberen als jullie mij suggesties/tips geven. (nouja.. niet alles maar je weet wel wat ik bedoel
)
/edit1; Wie weet er een goede afmeting voor mijn pics zodat ze de layout niet compleet verpesten?
edit2; Mocht het belangrijk zijn, hier is alles wat op mijn proc zelf stond;
AXDA2400 DKV3C
9580561241939
AIUH B0316MPMW
edit3; meeste typo's eruit gesloopt
Aangezien ik overal lees en hoor (ook hier op T.net) dat alle AMD Athlons XP met een Thoroughbred-B core unlockt zijn, vraag ik mij af waarom mijn AMD Athlon XP 2400+ dan wel gelockt is? Eerst dacht ik dus dat het aan mijn processor lag. Ik heb gekeken op de proc zelf, en de L1 bruggen waren verbonden zoals ze hoorden. Toen ik de proc in een Epox 8RDA+ stopte, kon ik opeens wel mijn Multiplier veranderen! Nadat ik de proc weer terug in mijn MSI K7N2G-L stopte, was de proc weer wel gelockt. In mijn bios kan ik kiezen uit MP's van 7 t/m 13 met stapjes van 0,5. Dit is op zich ook al raar want mijn XP2400+ hoort eigenlijk op een Multiplier van 15 te lopen (x133=2000Mhz).
Volgens;
WCPUID is de MP 15 en de FSB 136
CPU-Z is de MP 15 en de FSB 136
AIDA32 is de MP 7,5 en de FSB 271
Clickable
Clickable
Nou heb ik op het moment van de screenshot de MP in mn bios op 7,5 gezet en mn FSB op 136, dit zou eigenlijk (7,5*136)=1020Mhz horen te geven, maar elk programma geeft toch echt aan dat het 2024 (ongeveer) is. Elk programma heeft dus één instelling fout;
WCPUID en CPU-Z zeggen allebij dat de MP 15 is,
AIDA zegt dat mn FSB 271 is
dingen die ik heb geprobeerd;
Verschillende bios updates; ik heb 3.0 , 3.4 en 3.7 geprobeerd.
Voltage veranderd van cpu
FSB veranderd
Als ik mn MP op 8 zet, wil de pc meestal al niet booten.
Wat kan ik doen om mijn MP (juist) te veranderen?
Waarom kan mijn mobo geen hogere MP dan 13 aan?
Waarom boot mijn pc niet als ik MP op 8 zet, terwijl hij 15 hoort te zijn?
Waarom zeggen programma's toch dat mijn mp 15 is?
En ik heb liever geen reacties als; 'MSI is gewoon een slechte overclocker, jammer voor je', want _zelfs_ op een MSI mobo zou je de MP van een unlockte XP te kunnen veranderen
Ik ben bereid alles uit te proberen als jullie mij suggesties/tips geven. (nouja.. niet alles maar je weet wel wat ik bedoel
/edit1; Wie weet er een goede afmeting voor mijn pics zodat ze de layout niet compleet verpesten?
edit2; Mocht het belangrijk zijn, hier is alles wat op mijn proc zelf stond;
AXDA2400 DKV3C
9580561241939
AIUH B0316MPMW
edit3; meeste typo's eruit gesloopt
[ Voor 26% gewijzigd door w0w op 24-10-2003 18:38 ]