Toon posts:

Trinitron moet opwarmen?

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Dell P992 monitor, met een Sony Trinitron beeldbuis. De laatste tijd valt het me op dat de rechterbovenhoek geregeld overwegend paars is. Denk dan aan een vlek die ontstaat door een magneet er bij te houden. De vlek is niet weg te krijgen door te degaussen. Hij gaat alleen weg als de monitor al een tijd aan staat.

Nu is het op mijn kamer redelijk koud, en met dit weer wordt het snel kouder. Ik gok dat mijn kamertemperatuur al snel zo'n 14-17 graden is. (Komt door raar aangesloten kachelsysteem dat alleen aan slaat als de temperatuur in de huiskamer (2 etages beneden) te laag is.)

Is het mogelijk dat dit probleem ontstaat door een te koude beeldbuis? (Zo ja, waarom dan alleen rechts-boven?)

(Edit: als ik wat langer in mn kamer zit wordt de temperatuur al gauw tot net onder kamertemperatuur, dus dan is het niet meer zo koud;))

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 22:12 ]

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 17:23

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Waarschijnlijk een speaker in de buurt of een ander apparaat als een tv (misschien nog wel een monitor). Haal die eerst weg. Kan ook zijn dat je monitor gewoon kapot is.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, er staat geen speaker of iets dan ook maar in de buurt van de monitor in een straal van 1,5 meter. Daar was ik anders zelf ook wel opgekomen. Het ligt trouwens ook niet aan evt storing van de voedingskabel, die ik eerst tegen elkaar aan had geklitteband (hoe schrijf je dat ;) )

Verwijderd

is het heel koud op de kamer waar de monitor staat :?

ik heb een poosje surveywerk op een boot gedaan en als het 's morgens goed koud was had ik ook last van paarse vlekken in de hoeken van de monitor.

als ie voldoende opgewarmd was verdwenen de vlekken weer

edit domme vraag waar ik mee begin zeg |:(
ik moet posts beter lezen (ben moe, zwak excuus)
nouja.. ik had er dus ook wel eens last van :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 22:31 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zet er een straalkacheltje in de buurt, heeft dubbel effect.
1: Het zorgt voor een wat warmere werkruimte voor jezelf.
2: Het zorgt voor een wat warmere werkomgeving voor je monitor.
Probleem dan nog steeds...monitor kaduuk.
Probleem over...temperatuur.

Ik kan me voorstellen dat ook een monitor op temperatuur moet komen. (Vergelijk het met een motorblok van een auto...die presteert ook beter als hij op temperatuur is).
Daarom wordt ook altijd aangeraden om een tv/pc of een stuk hardware ofzo eerst te laten klimatiseren voor gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
Of het erg koud is.. Euhm. Gevoelsmatig wel. Ik zit geregeld te bibberen. Heb ook vaak een sjaal om trouwens. Even denken. Ik heb een Duron 1300 op 1,82 volt, met een Zalman CU6000. Als ik die meteen vanaf een koude boot in het BIOS monitor, is de temp ongeveer 20 graden. (En aangezien het aarige kachetjes zijn..) Uiteraard als ik opgestart ben (in Linux uiteraard;)) is ie een stuk warmer, maar da's even om de temp zo ongeveer aan te geven.

Ik kan me trouwens niet meer herinneren of ik er een maand geleden ook last van had. Toen was het een stuk warmer..

(Off-topic: ik had voorheen een oude Compaq 151FS, die erg goed als kachel werkte ;) 8)7 )

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 22:35 ]

• marrabel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:58
Kun je de pc + monitor niet een dag beneden in de huiskamer, waar het warmer is, wegzetten. Dan kun je kijken of de temperatuur in jouw geval iets uitmaakt.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In principe kan dit verhaal van opwarmen best wel kloppen, alleen de temperatuur waarbij het probleem al begint (zeg 14 graden) is wel erg hoog. Waarde waarbij problemen ontstaan moet zeker 10 graden lager liggen. Ben dan ook benieuwd hoe die monitor het van de winter gaat doen als het op je kamer nog een stuk koeler is :)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Misschien is het niet de beeldbuis zelf maar wat electronica?
Als je nog garantie hebt, dan zou ik daar maar een beroep op gaan doen.

Je kan er ook even een fohn op richten (niet te dicht bij) voordat je hem aanzet, dan moet ie wel voldoende opgewarmd zijn binnen een paar tellen.

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1