Toon posts:

[SNMP] Instellingen van netwerkprinter veranderen

Pagina: 1
Acties:
  • 412 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een netwerkprinter (Xerox DocuPrint 4512) rechtstreeks aan een switch hangen. Printen gaat prima, alles werkt, maar elke keer als ik 'm aanzet draait ie automatisch een status rapport uit met daarop alle netwerkinstellingen.
Dat status rapport, kan ik niet uitzetten via het menu op de printer zelf.
Ik heb inmiddels al 40 van die A4-tjes in mijn kamer liggen, en het wordt een beetje een rotzooi....

In de handleiding staat een hoofdstuk "NIC MIB Definition" en daarin staat o.a.:

::= { dpidiag 5 }
NIC variable reads back as N/A.
Statusreporttype OBJECT-TYPE
SYNTAX INTEGER (0..3)
ACCESS read-write
STATUS mandatory
DESCRIPTION
"This variable contains the status report on power up options. The state can be no report,
print ascii report or print postscript report.
0 - no ASCII report
1 - print ASCII report
2 - no postscript report
3 - print postscript report
65535 - unsupported"
::= { dpidiag 6 }

Hieruit begrijp ik dat achter die syntax integer een waarde moet plaatsen. (Klopt dat?)

Maar hoe doe ik dat? Met wat gegoogle ben ik er achter gekomen dat je die MIB gegevens d.m.v. het SNMP protocol moet kunnen veranderen. Ik heb geprobeerd dat protocol te installeren (Win xp pro) maar ik zie 'm niet tussen de standaard protocollen staan.
Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 13:51

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

SNMP = Simple Network Management Protocol.
Draait over een udp poort.

Je kan daarmee Management gegevens lezen, en bepaalde zaken setten.
Voor het lezen heb je een read only community string (password) nodig. Dit is meestal public.

Voor het setten van een waarde heb je een READ-Write community string nodig.
Dit kan van alles zijn.

Ik gebruik zelf getif om te browsen door de snmp tree. Linkje heb ik even niet, maar ik dnek dat google wonderen doet. [google=getif]

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
CyberJ schreef op 24 October 2003 @ 07:39:
Voor het setten van een waarde heb je een READ-Write community string nodig.
Dit kan van alles zijn.
Bedankt voor de hulp, dat getif was precies wat ik zocht. Het is me nu gelukt om de management gegevens te lezen. Ik heb ook de juiste regel gevonden die ik moet wijzigen. Maar het wijzigen zelf lukt me helaas nog niet. De waarde staat nu op 1 als ik daar 0 van maak en dan op "set" klik, krijg ik de mededeling: "no snmp response from 192.168.0.10".

Wat is een read-write community string? en hoe kom ik daaraan? Moet ik niet ergens een password invoeren ofzo? Lijkt me toch logisch als je instellingen gaat wijzigen, maar ik zie het nergens in getif staan? :?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

kun je hem niet gewoon via je browser configureren? Dat kan ik wel met mijn Xerox C55 netwerkprinter. Via de browser het ip van de printer invoeren en ik kan dan meteen veel meer dan via het menu op het ding zelf

Verwijderd

Topicstarter
Nee, helaas kan dat niet. Het is ook niet meer de nieuwste printer, geloof dat ie uit '95 komt.

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk hij doet het!
Die community string bleek wel goed te staan: write community = private. Ik bleek alleen de printer eerst aan en uit te moeten zetten om de verandering in de MIB te kunnen zien.
Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1