onduidelijheid over keuzes nieuwe studio equipment

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-08 20:04

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
excuus voor de misschien wat misleidende titel.

wegens verhuizing e.d. heb ik twee jaar geleden mijn complete, verouderde DOCH professionele thuisstudio verkocht... inmiddels heb ik sinds bijna een jaar weer een ander huis. met hierin volop ruimte voor een thuisstudio. aangezien ik deze
wil inrichten met moderne equipment roep ik de hulp in van de forumbezoekers. voordat ik mij door een verkoper van alles wijs laat maken.

ook niet onbelangrijk is even te vermelden waarvoor deze studio zal gaan dienen.
voor de hobby om mijn eigen trance ea. house te maken. en op profesional gebied om muziek op te nemen van muziekkanten. soundtracks maken. effecten. reklame spots e.d.

ik heb een aantal keyboards, synths. en een roland 909 thuis.. ik gebruik momenteel een oudere versie van cubase op mijn pc..

wat er bij moet komen.....

Midi tafel... had in gedachte Steinberg HOUSTON controller
geluidskaart.... hier heb ik nog wat twijfels over.
mengtafel.... had hiervoor de yamaha 01v in gedachten
steinberg midex 8.. midi interface

en als extra spele dingetje een novation remote 25 audio synth controller

de houston.... hier ben ik vrijwel zeker uit. heb eerst zitten twijfelen tussen de mackie control en deze. maar vind deze er zowiezo beter uitzien. lees hier goede recensies over, en ben altijd een fan geweest van steinberg producten
is dit een goede keus... hopende dat hier iemand rondloopt met dit apparaat?

geluidskaart.... zoals ik al eerder zei: ben een fan van steinberg produkten.. vandaar dat mijn oog viel op Nuendo 96/52 DSP
http://www.steinberg.net/...uendo9652/index.php?sid=0

niet dat ik precies weet wat ie kan. zoals ADAT?? heb geen flauw idee wat dat is. misschien dat iemand mij dat kan uitleggen? of e.v.t. een beter alternatief bieden

de mengtafel yamaha 01v... weet dat dit een goed apperaat is.. deze wordt gebruikt voor de input van mic's, dvd/cd speler/ tuner input en de master regeling van alle audio apperatuur. is dit verstandig. of kan ik beter een geluidskaart met veel audio ingangen kopen??

de midex 8... omdat ik inmiddels wat midi apparatuur heb staan. en er nog meer bij gaat komen.. is dit ideaal... misschien dat hier op en aanmerking over zijn..

als sequencer ga ik cubase sl gebruiken... dit is i.i.g. de bedoeling.. ook zitten denken aan logic.. maar aangezien ik deze niet ken. en cubase wel. lijkt cubase mij daarom de juiste oplossing.

ps.
voordat e.v.t. mod's gaan zeuren..... ben al maanden bezig met zoeken... op internet. op fora... bij musicanten.... en dit zijn de vragen die hiervoor openblijven..
als er iets staat wat op de een of andere manier in strijd is met de policy. zal ik dit per direct veranderen...

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Verwijderd

Aangezien je hier weinig reacties krijgt moet je de antwoorden misschien ergens anders zoeken. Kijk bijvoorbeeld eens op www.synthforum.nl, onderwerpen als de 01v en alles van Steinberg zijn daar al tientallen keren voorbij gekomen. Wat ADAT is, is ook wel vrij makkelijk te vinden. Het is een digitale 'standaard' voor de overdrachte van meerdere kanalen. Veel grote mixers ed van een aantal merken zijn ermee uitgerust, en ik geloof dat de 01v er optioneel mee uit te rusten is. Lees ook:
Op het moment dat Alesis met de ADAT recorder op de markt kwam welke 8 sporen digitaal kon opnemen op een VHS video tape, is er ook een wereld standaard onstaan voor het transport van 8 kanalen digitale audio tegelijk via een enkele optische kabel... de ADAT interface. Hierdoor was een eenvoudige digitale verbinding mogelijk voor de recorder met bijvoorbeeld een digitale mengtafel zonder hele bossen kabels! Op dit moment maken bijna alle merken in de professionele audio gebruik van deze interface en is het dan ook mogelijk om verschillende merken door elkaar met een of meerdere optische kabels met elkaar te verbinden. Op deze manier kunnen nu 24 ingangen met 3 optische kabels aangesloten worden op een digitale mengtafel of een recorder. Kortom de ADAT interface is tegenwoordig net zo standaard dat we deze dan ook overal tegenkomen, op digitale multitrackrecorders, mengtafels en computers!
De keuze voor standalone (01v) of in combinatie met de computer zul je waarschijnlijk zelf moeten maken. Het heeft allebei zo zijn voordelen, maar ook die discussie is op bovengenoemde link al vaak langsgekomen. Misschien wel interessant om even te lezen :) Voordeel van de 01v is wel dat hij nu redelijk goedkoop te krijgen is omdat het nou eenmaal een oud(er) model is.

Over Logic ben ik zelf zeer tevreden, hou er echter wel rekening mee dat er geen toekomstige versies meer komen voor de PC (ze zijn een jaar geleden overgenomen door Apple). Heb je dus geen Mac en wil je wel verzekerd zijn van updates valt Logic min of meer af.

Lang geen antwoord op al je vragen, maar ik ben ervan verzekerd dat je met zoeken op genoemde link een antwoord vind op bijna al je vragen. Succes met je keuze :)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

De ADAT-interface is een optische 8-kanaals digitale interface die, zoals de naam al doet vermoeden, werd/wordt gebruikt bij ADAT (8-track digitaal) recorders.
Die Yamaha tafel ben ik zo goed als zeker van dat je daar een aparte ADAT-module bij moet kopen. (of meerder voor meer dan 8 kanalen digitaal rechtstreeks naar je geluidskaart).
Kijk voor geluidskaarten ook eens naar RME.
En kijk eens naar Nuendo ipv Cubase, hoewel ik dacht dat Cubase iets meer MIDI-georiënteerd is en Nuendo meer audio, maar vergelijk ze eens.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik zou al controller eerder de mackie nemen.. is wat lekkerder in gebruik :)

de midex 8 is lang niet zo strak als een emagic unitor/amt. (mits je em wel even goed aansluit enzo :P )

verder is cubase prima, logic ook... (lekker alles vast ipv los..en nuendo helemaal :D) maar er is beide goed mee te werken.

nuendo audio spullen heb ik niet gehoord nog, maar het ziet er veel belovend uit. Motu is uiteraard ook puik spul :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

die RME kaarten zijn dezelfde kaarten als die steinberg nuendo kaarten (rme maakt ze voor hen), maar wellicht goedkoper omdat het niet de naam steniberg draagt.
waarom een o1v én een houston controller..? Met de sommige digitale tafels kan je al mixen naar je software.. dus dan heb je dat dubbel...
ik zou zeggen, verdiep je eens in de mogelijkheden...

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-08 20:04

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
mmm. heb toch ff naar andere mogelijkheden gekeken... nu zag ik bij toeval de yamaha 01x.. controller,mixer,soundcard in 1 voor rond de 1300 euro. allemaal via firewire. iemand al ervaringen met dit apperaat?

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

djazete schreef op 24 October 2003 @ 13:45:
waarom een o1v én een houston controller..?
das waar :D

er zijn zat mensen met dat ding.. maar voor ervaringen moet je toch ff naar synthforum.nl gaan ;)

[ Voor 25% gewijzigd door gitaarwerk op 24-10-2003 21:47 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Pagina: 1