[SATA]Controller werkt niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:41

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
ik heb een SATA hardeschijf gekocht. Heb hem aangesloten op mijn moederbord (dat smalle kabbeltje?) en een Molex voor de stroom. Maar hij wordt nergens herkent. Heb de controller geinstalleerd(via mobo cd, en via setup van asus site) en krijg dan deze melding na het installeren:
Dit Apparaat start niet. (Code 10)
en verder krijg ik dus ook geen gehoor van de HD of de controller. Ik heb net een bios update gedaan maar daar kwam verder ook niets uit. Wat moet ik nu doen en is de HD wel goed aangesloten?(er zit ook nog een andere breedere ingang op)

Specs:

HD: Maxtor Diamond 9 Plus 120 GB SATA
Mobo: ASUS A7N8X Deluxe
SATA: Silicon Image Sil 3112 SATARaid Controller (zit op mobo)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staat de SATA controller wel ingeschakeld via de BIOS van het mobo?

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
Daar dacht ik dus ook al aan. Maar ik kon nergens vinden in de bios. Zag wel alle andere dingen die op mijn mobo zat (Modem, Audio, LAN, blabla) maar SATA zat er nergens tussen?

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
niemand die verder een oplossing weet?

duur geintje anders...

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Staat er niks over vermeld in de manual van je moederbord? Je hebt een Asus, het moet dus gewoon in te stellen zijn in je bios :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
Het staat er dus echt niet en waar zou het dan bij moeten staan?

Main
-Date
-Primary master
--IDE HDD Auto-Detection
--IDE Primary Master/Slave
--Access Mode
-Primary Slave
...
Advanced
-Advanced Bios Features
-Advanced Chipset Features
-Integrated Peripherals
-Power Management
-PnP/PCI Configurations

[ Voor 5% gewijzigd door FutureCow op 23-10-2003 22:10 ]

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
Bij het opstarten van die PC staat dit allemaal:

USB IRQ 11
(nog 2 USB)
Network Controller IRQ 5
IDE Controller IRQ 14
Serial Bus Controller IRQ 11
Multimedia Device IRQ 5
Input Device IRQ NA
Network Controller IRQ 11
Display Controller IRQ 11
ACPI Controller IRQ 9

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Kijk eens op je moederboard of jumper SATA_EN1 ge-enabled is (1-2). Als hij over (2-3) zit, dan is je SATA controller gedisabled.

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

schakel de raid funtie van je SATA controller uit.

als je iets anders dan XP draait zorg dan dat je je sata hdu remapt op een van de vrije ide positie's (pri master/slave sec master/slave)

dat kan je met die funtion setting in de bios doen

suc6

• ApplePie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-01-2025
FutureCow schreef op 23 October 2003 @ 22:00:
Het staat er dus echt niet en waar zou het dan bij moeten staan?

Main
Date
Primary master
IDE HDD Auto-Detection
IDE Primary Master/Slave
Access Mode
Primary Slave
...
Advanced
Advanced Bios Features
Advanced Chipset Features
Integrated Peripherals
Power Management
PnP/PCI Configurations
Ik heb zelf een Asus P4G8X DeLuxe mobo, maar ik gebruik dezelfde SATA Controller, ook de Silicon Image 3112.

Ik denk dat dit eerder een Windows fout is, dat windows zelf de controller niet wilt starten.
Welke drivers heb je gebruikt?
Ikzelf gebruikt de 1.0.0.32. Versie.
De downen op www.siliconimages.com.

Ik heb 2x een maxtor 80gb schijven, wel ATA, in RAID0 zitten op deze S-ATA controller met behulp van een S-ATA Dongel.
Ik kan de SATA aangesloten schijven, mijn geval, mijn 80gb maxtors niet ook terug zien in de BIOS.
De BIOS ziet zoals je hierboven zegt alleen de IDE gebeuren.

Probeer eens te booten vanaf 'SCSI or other device".
Dit kun je gewoon in je Boot menu vinden in je BIOS.
Kijken of je met behulp van F6 de drivers van SIL3112 kunt installeren tijdens de windows installatie. En kijk gelijk of je bij de Windows setup WEL je schijf kan zien.

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
Emmeau schreef op 23 October 2003 @ 22:10:
Kijk eens op je moederboard of jumper SATA_EN1 ge-enabled is (1-2). Als hij over (2-3) zit, dan is je SATA controller gedisabled.
Dit was idd de oplossing kreeg nu bij opstarten extra schempje waar ik netjes mijn HD bij zag staan. Bedankt allemaal!

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
MOet ik trouwens voor het installeren van WinXP de SATA drivers op diskette hebben? (moet je op F6 drukken voordat hij begint met setup) Of werkt dat allemala meteen met opstarten enzo?

Verwijderd

FutureCow schreef op 23 October 2003 @ 23:09:
MOet ik trouwens voor het installeren van WinXP de SATA drivers op diskette hebben? (moet je op F6 drukken voordat hij begint met setup) Of werkt dat allemala meteen met opstarten enzo?
Ja, is wel aan te bevelen. Dan heb je de meest recente driver. Als windows een betere heeft dan geeft ie dit vanzelf aan.

Verwijderd

Ik voeg maar meteen een eigen vraag toe...

Ik heb een ECS L7VTA v1.0 met Promise Fasttrak 100-Lite RAID controller.
Mijn systeem werkt perfect met een 40Gb Maxtor HD op IDE0 en winXP pro SP1 en RAID uitgeschakeld. So far so good.
Nu heb ik twee 80Gb Maxtor schijven op de RAID zitten in een RAID-0 array. Als ik XP wil installeren ziet ie gewoon één HD van 160Gb, still okay. Na het kopiëren van bestanden gaat mijn systeem rebooten en start ie windows maar bij het laden geeft hij een blue screen met: 'Unknown Hard Error' en een foutmelding met iets van ntdll.dll. Ik denk dat hij vast loopt op het laden van de driver. Nieuwe driver heeft geen effect, nieuwe bios heeft ook geen effect.
1. Kent iemand deze fout?
2. Heeft iemand gelijksoortige ervaringen gehad?
3. Heeft iemand een oplossing?
4. Kan een aparte PCI RAID controller het probleem verhelpen? Ook als dit een promise is?

Tnx!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 09:59:
Ik voeg maar meteen een eigen vraag toe...

Ik heb een ECS L7VTA v1.0 met Promise Fasttrak 100-Lite RAID controller.
Mijn systeem werkt perfect met een 40Gb Maxtor HD op IDE0 en winXP pro SP1 en RAID uitgeschakeld. So far so good.
Nu heb ik twee 80Gb Maxtor schijven op de RAID zitten in een RAID-0 array. Als ik XP wil installeren ziet ie gewoon één HD van 160Gb, still okay. Na het kopiëren van bestanden gaat mijn systeem rebooten en start ie windows maar bij het laden geeft hij een blue screen met: 'Unknown Hard Error' en een foutmelding met iets van ntdll.dll. Ik denk dat hij vast loopt op het laden van de driver. Nieuwe driver heeft geen effect, nieuwe bios heeft ook geen effect.
1. Kent iemand deze fout?
2. Heeft iemand gelijksoortige ervaringen gehad?
3. Heeft iemand een oplossing?
4. Kan een aparte PCI RAID controller het probleem verhelpen? Ook als dit een promise is?

Tnx!
Het is handiger om een voor je vraag een apart topic te openen (zeker nieuw hier), maar goed ik heb wel een paar tips.

Als je opstart met de XP cdrom druk direct op F6 en wacht tot XP vraagt om de diskette voor de SCSI of Raid controller. XP laadt dan de driver voor de Promise controller en ziet na het opnieuw opstarten de array en niet zoals nu 2 losse hd's waardoor hij sterft met een blauw scherm :>

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Ik ga idd even een topic openen, en mijn verhaal wat duidelijker maken, want dit antwoord heb ik echt helemaal niets aan! :P No offence <---woordgrapje

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 10:32 ]

Pagina: 1