ADSL zelf aanleggen, welke kabel te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.452 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91643

Topicstarter
Hallo,
Ik heb laatst ADSL van Tiscali aangevraagd, en gister modem binnen gekregen enzo, men gaat ervanuit dat ik een telefoonaansluiting op mijn kamer heb zitten. Dit is dus niet zo. In de meterkast beneden zit een wit doosje van de KPN, met vier uitgangen, 1A, 1B, 2A en 2B. Hier komt een vier-aderige kabel uit die waarschijnlijk naar de telefoon in de woonkamer gaat:
1A : Rood
1B: Blauw
2A: dikke gele
2B: Oranje

Nu heb ik dus een vier-aderige kabel liggen, die ik dus naar mijn kamer ga trekken. De kleuren van deze kabel (die in het verleden is gebruikt voor internet via 56k modem, moet lukken dus) rood, zwart, groen en geel.

Mijn vraag is nu, welke kabel moet op welke aansluiting (1A/B 2A/B).
Een tweede vraag, ik heb ook nog een UTP kabel liggen, kan ik deze ook gewoon als 'telefoon' kabel gebruiken, en zo ja, wederom: welke kleur moet op welke uitgang: 1A/B 2A/B

Wie helpt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik denk dat je vóór dat witte kastje moet zitten :)

Verder raden ze aan om je modem zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting te leggen [de kabellengte niet te lang maken], dan kun je vanaf het modem een UTP kabel naar boven leggen...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:28
Scatman_II schreef op 23 October 2003 @ 17:40:
Ik denk dat je vóór dat witte kastje moet zitten :)

Verder raden ze aan om je modem zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting te leggen [de kabellengte niet te lang maken], dan kun je vanaf het modem een UTP kabel naar boven leggen...
Dat witte kastje ís de hoofdaansluiting.

Je moet trouwens gewoon gewoon even kijken naar een gewone RJ-11 plug en die 'namaken'. Het is niet zo ingewikkeld als het lijkt, en het maakt niet uit welke kleurtjes je waar gebruikt. Als je het maar consequent doorvoert... :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:28
Ik drukte even op de verkeerde knop. Excuseer, deze mag weg.

[ Voor 156% gewijzigd door posttoast op 23-10-2003 17:43 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pachacuti
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-04 10:20
Je moet dus van waar de kabel binnenkomt in je huis naar een splitter gaan en van 1 kant van die splitter naar de telefoonkast voor de telefoonlijnen en de andere kant is voor ADSL

Meer is het eigenlijk niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 10:49

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Scatman_II schreef op 23 October 2003 @ 17:40:
Verder raden ze aan om je modem zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting te leggen
Ohja? Raden ze dat aan? Ik heb 20 meter tussen telefoonaansluiting en ADSL-modem, en ik haal exact de snelheid die ik theoretisch kan.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:18

Brothar

meester

Jijzelf.
Naast het witte doosje plaats je de splitter met erbij bijgeleverde kabel.
Je kunt daar direct het ADSL-modem aan hangem, en dan met een UTP kabel het internet-"signaal" naar je PC/router/hub brengen,
of het ADSL moden in je kamer aanbrengen, en tussen splitter en ADSL-modem je telefoonkabel gebruiken (RJ11 connectors).

Voor meer informatie:
http://gathering.tweakers...5BxDB%5D=default#hitstart

[ Voor 42% gewijzigd door Brothar op 23-10-2003 17:46 ]

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86363

Mja, heb je ISDN? Dat maakt wel wat uit namelijk. Schema van installatie bij ISDN:

Afbeeldingslocatie: http://www.weethet.nl/images/adsl/isdnlayout.gif

Volgens mij bedoel je met dat witte kastje de NT1, die heeft bij mij iig 1A, 1B etc. Daar ná moet dus nog een splitter komen. Twee draadjes is genoeg voor je adsl modem, ik gebruik hier groen en geel.

Die kabellengte kan volgens mij best wel, hier staat hij ook een flink eind van de splitter af.

/edit: spuit 11 enzo :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 86363 op 23-10-2003 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Varienaja schreef op 23 October 2003 @ 17:43:
[...]

Ohja? Raden ze dat aan? Ik heb 20 meter tussen telefoonaansluiting en ADSL-modem, en ik haal exact de snelheid die ik theoretisch kan.
Ik kan me ook alleen maar herinneren dat dat in de installatie folder stond, nooit getest oid...

Misschien geldt dat dan alleen voor de 8Mbit abbo's of als waarschuwing voor mensen die er meer dan 20 meter mee willen afleggen ofzo... :)

[edit]
Als er dus al een kabel ligt: probeer die eerst! Beetje zonde om een andere te gaan trekken als je die misschien wel helemaal niet nodig hebt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Scatman_II op 23-10-2003 18:01 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb dus geen ISDN, en als ik het goed begrijp is UTP beter als die vier aderige oude platte telfoonkabel die naar mijn kamer liep. Dat witte doosje is volgens mij dus inderdaad een NT-1 doosje, hij zit meteen aan de hoofdkabel vast.

Maar waar moet ik nu de kabels van de UTP instoppen, bijvoorbeeld blauw en blauw/wit. 1A/B of 2A/B, en maakt het daarna uit hoe ze uiteindelijk aan de andere kant in de RJ-11 connector zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:23

Beaves

Usque ad Finem

Anoniem: 91643 schreef op 23 October 2003 @ 17:57:
Ik heb dus geen ISDN, en als ik het goed begrijp is UTP beter als die vier aderige oude platte telfoonkabel die naar mijn kamer liep.
Dat maakt niet uit, ik heb thuis ook van beneden naar zolder een normale telefoonkabel gebruikt omdat die er al lag en dat werkt.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:03

Wildfire

Joy to the world!

Varienaja schreef op 23 October 2003 @ 17:43:
[...]

Toen ik mijn kabel inkortte van 10 meter naar 2 meter maakte dat wel verschil voor m'n upload... voorheen syncte m'n modem op 704kbps, na het inkorten op 864kbps.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

vreemd waarom al die moeilijkheden???? :?

je telefoonaansluiting waar je de stekker van je telefoon insteekt in de woonkamer laten we daar eens beginnen
in je doos van je adsl pakket zit het volgende
een telefoonstekker
3 aansluitsnoeren met rj11 stekkers
een splitter
wat losse rj11 stekkers
een adsl modem met installatie cd's
en een rj11 kniptang

laten we bij het begin beginnen:
de stekker die in je telefoon zit haal je er uit en die koppel je in je splitter waar de tekst phone opstaat
ik weet niet of je aansluitstekker die in je wandcontactdoos ook zit met een rj11 stekker maar dan kun je in ieder geval de stekker gebruiken die in je adsl doe het zelf pakket zit gebruiken

pak de stekker die in je telefoon zat (met de stekker van je wandcontactdoos) en plug die in op de splitter waar de tekst line staat

ik zou gewoon de bestaande bekabeling gebruiken die je eerst gebruikte voor je 56k modem en die in je adsl aansluiting steken op je splitter.
je zou eventueel als je het met draadjes had aangesloten even een rj11 stekker er op kunnen knippen heb het geloof ik maar 2 keer hoeven doen

boven pak je de modemstekker en die doe je in je adsl modem (ook allemaal rj11)en je sluit je modem aan

installeren van je modem met de bijgeleverde cd's en het werkt.
gebruik niet meer kabel dan je nodig hebt want inderdaad dat levert namenlijk snelheidsverlies op

mocht het niet duidelijk zijn wil ik er zeker op terugkomen mischien dat ik je dan verder kan helpen maar het lijkt moeilijker dan het is

succes ik denk dat het wel zal lukken ;)

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 08:37
Wat een gezever allemaal. Dat witte kastje is het ISRA punt. Daarvan heb je 1a en 1b nodig.

http://www.kpnadsl.nl/support/downloads/ADSL_QGuide_PSTN.pdf

Officieel hoort op a de rode draad en op b de blauwe draad. Dat zijn de enige twee draden die je nodig hebt.

Het is ook wisselspanning, dus het maakt eigenlijk niet uit.

Je sluit de splitter aan op 1a en 1b en de draden die daarop zaten knijp je in de middelste twee aansluitingen van een rj-11 stekkertje.

Zo ook de kabel die naar boven gaat. De kabel maakt verder vrij weinig uit, als je maar niet boven de 50 meter uit komt is er niets aan de hand.

[ Voor 7% gewijzigd door Pino op 23-10-2003 20:51 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
KIJK!!! Dat wou ik weten, Thanx Thef_Pino!!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 91643 op 24-10-2003 11:12 ]

Pagina: 1