fixmbr zonder herstelconsole?

Pagina: 1
Acties:

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-08 06:31
ik heb een vaag probleem, of eigenlijk problemen.
Sinds gisteren heb ik er een nieuwe harde schijf bij, en ik was van plan om op een partitie op die harde schijf linux vanaf een knoppix cd te instaleren.
Ik heb gister bootmagic 8 geinstaleerd, op een partitie op de 1e schijf, omdat het op FAT32 moest en dat de enige FAT32 was.
Nu heb ik vanmorgen knoppix geinstaleerd (op de 2e schijf), en toen heb ik windows weer opgestart. Ik wou Bootmagic config openen, zodat ik linux erbij kon zetten.
Meteen komt er een foutmelding voor te staan dat het pad waar de snelkoppeling naar verwees niet meer bestond.
Ik dus naar die partitie kijken, staatie niet meer in deze computer :?
toen ik computerbeheer opstarte, stond de partitie er nog wel, maar er stond onder In orde (onbekende partitie). Ik heb een Packard Bell computer, en die heeft blijkbaar een "eigen" windows, en het herstelconsole valt voor zover ik weet alleen te bereiken via het orginele bootmenu, waar je kunt kiezen tussen windows xp en windows xp herstelconsole. Nu wil ik dus mijn orginele startmenu weer terug, maar dat kan alleen maar via het herstelconsole wat ik niet kan bereiken omdat ik het startmenu niet heb :/
Nu is dus mijn vraag, kun je fixmbr ook opstarten zonder het herstelconsole?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
tijntjethf schreef op 23 October 2003 @ 17:33:
Nu is dus mijn vraag, kun je fixmbr ook opstarten zonder het herstelconsole?
nee, je zult ergens een XP cd moeten regelen en vanaf de cd de recovery console moeten starten :)

• tijntjethf
oja, dat was mijn volgende vraag...
Moet het persee de orginele instalatiecd zijn, of mag het ook gewoon een ander als het maar xp is?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
tijntjethf schreef op 23 October 2003 @ 18:09:
oja, dat was mijn volgende vraag...
Moet het persee de orginele instalatiecd zijn, of mag het ook gewoon een ander als het maar xp is?

Wat versta je onder "een ander"?
Als je zo'n recovery CD met een 1 of ander image hebt, dan heb je waarschijnlijk geen recovery console.

De beste manier om daar achter te komen is 't gewoon even proberen :)

• tijntjethf
met een ander bedoel ik gewoon een andere orginele windhoos XP cd, maar dan van een andere comp

• G33rt
tijntjethf schreef op 23 oktober 2003 @ 18:17:
met een ander bedoel ik gewoon een andere orginele windhoos XP cd, maar dan van een andere comp
ja, voor de recovery console is geen serienummer nodig. overigens zijn alle XP cds aan elkaar gelijk afaik :)

• tijntjethf
en dan kwam vraag 3, valt die partitie op schijf 1 nog weer terug te krijgen zonder dat er info verdwijnt?
aangezien hij nog wel bij schijfbeheer staat

• G33rt
tijntjethf schreef op 23 October 2003 @ 19:56:
en dan kwam vraag 3, valt die partitie op schijf 1 nog weer terug te krijgen zonder dat er info verdwijnt?
aangezien hij nog wel bij schijfbeheer staat
wat voor partitieindeling heb je nou precies en welke is vernaggeld?

in principe zou fixmbr dergelijke problemen moeten verhelpen hoor :)

• tijntjethf
nou, ik zal hieronder ff ongeveer de indeling uitleggen:

hdd1:
partitie 1 (1,90 GB)
is een partitie, die is vrijgekomen nadat ik zeg maar het herstelgedeelte van packard bell op 4 cd's heb gebrand, genaamd RESTDONE. het is het enige FAT32 station, dus hier heb ik Bootmagic opgezet.

partitie 2 (55,00 GB)
Is de rest van de schijf, NTFS

hdd2: (nieuw)

partitie 1 (5,0 GB)
downloads NTFS

partitie 2 (6,0 GB)
Hier staat dus linux op, deze heb ik geformateerd via een schijfindeelprogramma van knoppix, omdat windows hem niet in het juiste formaat wou formateren.

Partitie 3 (rest)
de rest van de 2e schijf, NTFS

nadat ik dus linux op hdd2 partitie 2 heb gezet, en ik windows opnieuw opstarte stond hdd1 partitie 1 er in een keer niet meer bij
maar in schijfbeheer staatie wel...

dit zegt help erover:

De partitie wordt niet herkend.
Partities op MBR-schijven (Master Boot Record, hoofdopstartrecord) of GPT-schijven (GUID Partition Table) die de status In orde (onbekende partitie) hebben, kunnen een niet-herkende OEM-partitie (Original Equipment Manufacturer), OEM-partitie of een partitie van een ander besturingssysteem dan Windows zijn. U kunt partities met de status In orde (onbekende partitie) niet formatteren, er geen stationsletters of koppelpunten aan toewijzen of toegang krijgen tot de gegevens erop. U kunt deze partities echter wel verwijderen met Schijfbeheer of de opdracht DiskPart. Zie Een partitie of logisch station verwijderen voor aanwijzingen bij het verwijderen van dergelijke partities.

edit:

ik weet 99% zeker datie dus op schijf 2 is geistaleerd, maar die schijf is volgens schijfbeheer 100% leeg, en RESTDONE 99%

[ Voor 5% gewijzigd door tijntjethf op 23-10-2003 22:28 ]

• G33rt
schijfbeheer van windows kan geen ext2, ext3, reiserfs, e.d. uitlezen, het is dus niet meer dan normaal dat je een linux partitie niet ziet :)

Verder zou je gewoon fixmbr moeten doen, en dan zou het in principe moeten werken.

• tijntjethf
G33rt schreef op 23 October 2003 @ 22:37:
schijfbeheer van windows kan geen ext2, ext3, reiserfs, e.d. uitlezen, het is dus niet meer dan normaal dat je een linux partitie niet ziet :)

Verder zou je gewoon fixmbr moeten doen, en dan zou het in principe moeten werken.
ja, datie het linux partitie niet kan zien snap ik wel, maar die schijf 1 partitie1 is toch echt geen linuxpartitie, maar een FAT32 die na het instaleren van linux in een keer weg is

• G33rt
tijntjethf schreef op 24 October 2003 @ 09:15:
[...]

ja, datie het linux partitie niet kan zien snap ik wel, maar die schijf 1 partitie1 is toch echt geen linuxpartitie, maar een FAT32 die na het instaleren van linux in een keer weg is
dan zou ik toch echt even van iemand in je omgeving een XP cd lenen en het op die manier regelen :)

• tijntjethf
ik heb geschooierd om een cd, krijg ik denk ik morgen.

ik heb het is vanuit linux geprobeert, maar vanaf daar kan ik de schijf met bootmagic gewoon benaderen :? :/

• tijntjethf
ik heb nu een xp cd, en kan het herstelconsole opstarten.
Nu werd er gevraagd om admin password, wat voor zover ik weet niks was( :X ) dus ik druk gewoon op enter maar ik kreeg de melding dat het wachtwoord fout was.
de administrator stond niet bij de gebruikers in het configuratiescherm, dus heb ik opgestart in veilige modus en toen op administrator, en daar het wachtwoord ingesteld.
Ik dus weer proberen, weer de melding van wachtwoord fout...
weet iemand hoe ik dit op kan lossen, want het wachtwoord heb ik net ingesteld dus ben het nog niet vergeten want ik kan nog inloggen op admin met dat wachtwoord. :>
Pagina: 1