Toon posts:

Hoe lawaaierig is Hercules 3D Prophet 9800 (zie setup)?!..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Dit is de volledige setup die ik wil kopen. Gezien ik met die PC vooral ook muziek wil maken wil ik vooral een stille PC (vandaar de stille Zalman cooler enzo). Nu vraag ik mij af of de Hercules 3D Prophet 9800 128Mb niet de lawaai-maker zal zijn in mijn systeem want is toch een high-end kaart die waarschijnlijk een lawaaierige koeler zitten heeft, of valt dat nog mee (hoeveel db?). Kan iemand die die Hercules 3D Prophet 9800 NON-PRO (!) heeft mij zeggen hoe lawaaierig die is en of ik die ga horen in mijn systeem of niet?!!

PS: Zalman verkoopt geloof ik ook passieve koelers voor de Radeon kaarten, maar ik weet niet of die wel voldoende een 9800 koel kunnen houden. Maar ik wou dus vooral weten of de standaard koeler op die kaart luidruchtig is of neem ik dan beter de Radeon 9600 Pro ofzo?! Ik speel eigenlijk alleen maar recente EASports games zal FIFA, NBA, etc.. dus weet ik niet of die games veeleisend zijn of niet en of ik veel verschil gaat merken als je ze draait met een 9800 non-pro vs 9600 pro. Ook weet ik niet welke van de 2 kaarten het stilste is, of is er weinig verschil?!

Volledige setup die ik ga kopen:

Aopen H600B 350W PSU
Intel PIV - 2.8 Ghz - s478 - 800FSB - Box
ASUS P4P800 Deluxe of P4C800
2 x DDR module 512 Mb - PC3200 (400) - Infineon Orig.
Zalman CNPS7000-AlCu
Floppy drive 3.5" - 1.44 Mb Samsung
Maxtor DiamondMax 120 Gb - 7200 RPM - 8Mb
Hercules 3D Prophet 9800 128Mb TV-Out/DVI
Asus DVD-ROM drive 16x/48x - Retail
Plexwriter 52/24/52 - IDE - Retail
Creative Sound Blaster Audigy2

Alvast bedankt voor alle goeie feedback!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:33

Remy

I usually get 100% accuracy

De harde schijf zal het luidruchtigste zijn, vanwege de hoge tonen van dat ding (geen liquid bearing). Daarna de voeding, want voor zover ik weet zitten de 350W Aopen PSU's ongeveer in de middenmoot qua geluid, en dan moet je denken aan 36-42 dB ongeveer. Pas daarna zal de gfx kaart koeler komen, en als laatste je CNPS 7000 Alcu. De retail koelertjes op de 9600/9800 (pro) series zijn namelijk best stil, in tegenstelling tot die van een stel andere series zoals de oudere Radeons en een aantal Geforce modellen.

Samenvattend: met die specs is het koelertje van je grafische kaart niet iets, waar je je druk om hoeft te maken ;). En als je denkt dat je handig genoeg bent, dan is zo'n Zalman ZM80A of C heatpipe installeren wel een idee om toch 1 van de geluidsbronnen uit te schakelen in je pc. Bij een correcte installatie zal die Zalman er geen probleem mee hebben om die 9800 koel te houden :)

LinkedIn
Instagram

• killswitch
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-05 15:01

killswitch

killswitch+switch= death switc

denk dat je videokaart het probleem niet zal zijn.
denk eerder dat dat je HD word of je moet hem in
zoiets bouwen

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 10:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb een Hercules Prophet 9500 Pro de fan van deze kaart maakt op de fan van mijn processor (stadnaard Coolermaster) na het meest geluid van het systeem. als ik beide fan's tegenhoud wordt het behoorlijk rustig. Overigens moet ik zeggen dat ik de fan van de Hercules kaart erg snel vindt slijten, want als ik de Pc uitzet hoor ik hem gewoon ratelend in toeren afnemen. Ik weet niet of de 9800 Pro ook allemaal heatsinks op het geheugen en achterkant van de GPU heeft zitten, in iedergeval is dat de reden dat er bij mij geen Zalman koeling oppast. Je kunt de heatsinks er wel proberen af te slopen maar de Zalman koelingen/Heatsinks vervangen deze standaard heatsinks niet en aangezien de standaard heatsinks op het geheugen toch behoorlijk warm worden wil ik het geheugen ook niet zonder de heatsinks laten.

Ik hoop dat je aan dit verhaal iets hebt in het beslissen welke kaart je wilt nemen...

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

killswitch schreef op 23 October 2003 @ 17:22:
denk dat je videokaart het probleem niet zal zijn.
denk eerder dat dat je HD word of je moet hem in
zoiets bouwen
Ik denk toch dat de fan van zo'n kaart meer geluid produceerd dan de gemiddelde nieuwe harddisk :) ....

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BizonKid
  • Laatst online: 22-03-2025
Ik heb ook Radeon 9700 (non-pro), en dacht dat deze het geluid veroorzaakte wat me al zo lang op de zenuwen werkte.
Toen heb ik een Zalman passieve koeler gekocht, om tot de conclusie te komen dat het de harde schijf is die het fluitgeluid veroorzaakte. |:(
Het is een Western Digital 120Gb, maar ik heb gehoord dat die Maxtor tegenhanger minder geluid maakt.

Heeft er iemand trouwens een idee om een HD minder lawaai te doen maken zonder dat er hitteproblemen ontstaan?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

BizonKid schreef op 23 October 2003 @ 17:36:
Ik heb ook Radeon 9700 (non-pro), en dacht dat deze het geluid veroorzaakte wat me al zo lang op de zenuwen werkte.
Toen heb ik een Zalman passieve koeler gekocht, om tot de conclusie te komen dat het de harde schijf is die het fluitgeluid veroorzaakte. |:(
Het is een Western Digital 120Gb, maar ik heb gehoord dat die Maxtor tegenhanger minder geluid maakt.

Heeft er iemand trouwens een idee om een HD minder lawaai te doen maken zonder dat er hitteproblemen ontstaan?
Er zijn wel HDD brackets die voor koeling zorgen en minder geluid, zie hier een paar posts boven ...

Verwijderd

ik heb een 9800pro maar heb er dat zalman dingetje, waar ik zeer tevreden over ben opgezet, nu merk ik echt dat harde schijven ook behoorlijk wat lawaai maken, alleen is daar maar weinig aan te veranderen.

Verwijderd

hehe, ik heb wel een hercules 9800 maar de koeler hoor ik niet boven me andere fans uit :P o nu ik die uitzet hoor ik die fan haast niet...en als je voor stilte gaat, misschien is waterkoeling een optie?

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-06 18:51
hoor je dan niet dat water kletteren ?

• mydogisgone
  • Laatst online: 17:56

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ik heb zelf een hercules 9700pro.. ik heb hem al een keer laten vervangen (de hele kaart) en bij beide van die kaarten slijt het koelertje echt mega snel.
word er echt helemaal gek van :|
maar binnenkort komt er watercooling op :) dus dan ben ik er van af :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• BizonKid
Die silentdrive die hier in het topic wordt beschreven, is volgens het artikel maar geschikt voor HD's tot 5400 rpms.
Geen optie dus voor een 7200rpm drive. :(

Verwijderd

mydogisgone schreef op 23 October 2003 @ 20:03:
ik heb zelf een hercules 9700pro.. ik heb hem al een keer laten vervangen (de hele kaart) en bij beide van die kaarten slijt het koelertje echt mega snel.
ik heb de 9700 pro met een pasieve koeler van Zalman, gaat ook goed...

Verwijderd

BizonKid schreef op 23 October 2003 @ 17:36:

Ik zit hier ook met een fluitgeluid in mijn PC en heb ook een western digital 120GB HD maar nu is mijn vraag aan u: Hoor jij dat geluid als je zware applicaties doet met je PC? Bij mij komt het enkel dan voor. Ik moet wel zeggen dat tijdens dat fluitgeluid de HD led echter niet actief is.

• BizonKid
Sorry, ik had je reply te laat gezien.
Bij mij is dat geluid er constant, vanaf ik de pc opstart tot als ik hem afzet. Ik vind het dan ook vreemd dat je zegt dat je het geluid alleen hoort als er zware applicaties worden gebruikt. Als de led niet brandt is er toch ook geen schijfactiviteit?

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:50
Had dat niet met het geheugen te maken? Ik heb dat ook gehad was niet de hd en ook niet de video kaart en voeding.

[ Voor 50% gewijzigd door enermax op 27-10-2003 20:20 ]

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:56
Volgens de hercules site zit er dezelfde cooler op als op m'n Hercules 9600 pro, dat ding maakt behoorlijk wat geluid. Overstemd zelfs een oude diamondmax 45 HD.

iRacing Profiel

• BizonKid
enermax schreef op 27 October 2003 @ 20:19:
Had dat niet met het geheugen te maken? Ik heb dat ook gehad was niet de hd en ook niet de video kaart en voeding.
geheugen dat geluid maakt? kan dat?

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 16:11
Heb zelf een cnps7000, een herclues 9800 pro en vier casefans. De cnps hoor je niet en de koeler van de hercules 9800 hoor je duidelijk boven de rest uit.

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je geluid zo belangrijk vindt en je hebt de rest van je systeem ook stil, doe dan niet moeilijk en zet op je GPU ook gelijk een Zalman ZM80A-HP oid. Dan is ie gelijk helemaal stil. Je GPU zal je anders nog duidelijk horen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:20
Overigens maken Maxtor's altijd veel geluid, liquid bearing of niet (eigen ervaring met de nieuwe DiamondMax 9 modellen). Ik heb nu een Seagate en dat scheelt gewoon stukken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BizonKid
Breepee schreef op 29 oktober 2003 @ 22:04:
Overigens maken Maxtor's altijd veel geluid, liquid bearing of niet (eigen ervaring met de nieuwe DiamondMax 9 modellen). Ik heb nu een Seagate en dat scheelt gewoon stukken.
Maxtors ook al? Dat wist ik niet.
Wat voor iets is je Seagate dan, ook vergelijkbaar qua snelheid, 8MB buffer?
Misschien is het wel omdat je nu een 5400 rpm versie hebt?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:37

makje

Professioneel prutser

Naar mijn ervaring maakt mijn videokaart (Asus TI4400) meer lawaai dan mijn harde schijf....

Ik zou gewoon even wachten tot je je setje binnen hebt en dan gewoon even zelf luisteren. Vind je dan dat bijv. je videokaart teveel lawaai maakt dan bestel je dan nog een Zalman passieve koeling. Een paar dagen met een beetje geluid kun je vast wel aan.....

9800x3d

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
mydogisgone schreef op 23 oktober 2003 @ 20:03:
Dan doe je toch echt wat fout want ik zit hier nu al een half jaar ofzo op deze hercules 9700 pro en die staat bijna 24/7 aan en hij slijt echt niet.

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Verwijderd

ik heb een Hercules 3D Prophet 9800se 128Mb, maar deze hoor je totaal niet.. heb een wc in me pc.. maar nog hoor je hem niet. fan's in voeding/radiator maken meer geluid en deze draaien al op een lage toerental :)

• W.Wezz
  • Laatst online: 15-07-2022
Hercules 9800 pro is stil..maar er de fan die op die kaart zit is een fan die (bij heel veel 9800`s) erop zijn gezet omdat het mooi is, ik heb de 9800 van Hercules maar nu na ongeveer 5 maanden is deze fan bijna dood.Ik heb gezocht en het blijkt dat (helaas) meerdere mensen hier last van hebben, niet alleen bij Hercules maar gewoon bij bijna alle 9800`s waar niet de orginele ATI fan meer op zit.
Ik krijg vrijdag een passiefe koeler van Zalman...zonder fan.zal geen problemen leveren. Maar onthoud wel dat een Passiefe koeler wel (bijna) altijd meer warmte zal geven aan de kaart als een fan...je kan er natuurlijk ook voor kiezen om de pasiefe te nemen MET fan, maar dit is geheel aan jou kant om dat te kiezen.

Veel suc6 met je aankoop!

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-06 21:59
Mijn Hercules WAS een paar maand stil , nu zo'n 6 maand later trilt gans mijn kast van dat domme ding. Nog een geluk dat ik die Hercules aan mijn pa gaf :*) .

Maar ik denk dat al die prut coolers van gf3-gf4 en radeon 9000 + kaarten vrij snel slijten en absoluut niet tegen stof kunnen. Niet dat er veel stof inzit hier bij mij, want ik spuit vrij regelmatig de boel mooi met perslucht. Maar toch al 2 keer vrij snel problemen met die kleine prutsen.

Iedereen zit te klagen over de grootte van fx koolers, maar die verstoppen toch niet zo vlug en gaan ook niet gaan vibreren na een tijdje. Ik zal maar best hout vasthouden want wie weet begint hij straks ook :p ( fx5900ultra btw, geen haardroger van een 5800 :+ ).

Ze zouden best bij zo'n high end radeon zo'n koolertje extra meegeven O-) .

Mijn Specs

• LoEnaTiQ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 23:23

LoEnaTiQ

Who? What? Where?

Een vriend van me heeft 2x 160GB Maxtor DiamondMax Plus 9 serie in zijn pc hangen, ik had net 2x 80GB Western Digital gekocht en ging bij hem langs om wat filmpjes over te pompen. Zo, nooit gedacht dat die Maxtor schijven zo'n herrie zouden maken ten opzichte van mijn WD. Ik hoorde ze echt letterlijk te ratellen. Zat er zelf nog te twijfelen tussen een Maxtor of WD ... ben blij dat ik toch een WD heb gehaald :D

| My SpiderWeb |

• BizonKid
Die WD hier kan er nochthans ook wat van hoor (120 gb versie), begint me echt op de zenuwen te werken. :r

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

even off topic......

Zo wat kunnen mensen zeuren over hardeschijven die een beetje ratelen of geluid maken ... helemaal geluidloos zal het hoogst waarschijnlijk niet gaan hoor ... (sorry moest ik even kwijt)

Ik heb hier allemaal Maxtor schijven, in het eene systeem een DiamondMax Plus 9 80GB 8MB cache @ 7200rpm, als ik de behuizing dicht heb moet ik er tegen aan kruipen om de schijf te horen en hij staat bijna tegen mijn bureau aan.

Mijn andere systeem maakt wat meer geluid, maar dat is ook geen wonder want daar hangen 4 40GB schijven @ 7200rpm in, maar dan nog ... als je een spel aan het spelen bent hoor je het echt niet ...

we gaan nu weer enigszins on topic komen .... >:)

Bij mij is het in iedergeval nog zo dat de fan van het systeem met de 80GB schijf de fan van mijn Hercules Radeon 9500 Pro de schijf overstemd en niet zo'n beetje ook... maar helaas past er geen Zalman op mijn Hercules Prophet 3D 9500 Pro vanwege de al aanwezig heatsinks op de geheugen chips... :'(

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 30-10-2003 00:15 ]

• BizonKid
Dune, het is niet een beetje, hier is het bijna een fluitketel, ook op 10 m afstand en verder nog te horen!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

BizonKid schreef op 30 oktober 2003 @ 14:43:
Dune, het is niet een beetje, hier is het bijna een fluitketel, ook op 10 m afstand en verder nog te horen!
:? ... mmm is je schijf dan wel in orde ... ik ken ook wel schijven die inderdaad bijna een fluitend geluid maken, maar dat waren de eerste Seagate Sheeta schijven een van de eerst 10.000 rpm scsi schijven... daar heb ik er ooit een paar van in een server gebouwd ... dat leek net een windtunnel alleen al door 2 van die schijven ... maar van gewone IDE 5400 of 7200rpm schijven heb ik dit nog nooit gehoord.

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 10:14
Heb zelf een 9800Pro die trouwens niet goed werkt maar goed heb een digidoc5+ fancontoller

-alles uit gehalve cpu fan (intel box) >> hercules kaart maakt veel geluid als je het fannetje stopt met je vinger dan is mijn pc mooi stil maar zodra je het fannetje weer laat gaan is het niet stil meer maar goed het is eenmaal een kleine fan dat veel toertjes moet draaien :O ..... ga zelf een artic cooling erop zetten...

• W.Wezz
  • Laatst online: 15-07-2022
Ik heb nu een Pasiefe van Zalman op mijn 9800 van Hercules, werkt perfect alleen zou niet weten met welk proggie ik de temps kan aflezen..iemand?

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Verwijderd

Ik heb een 9600 pro van hercules, maar ik begin zo langzamerhand echt gek te worden van de herrie van dat ding! Hij komt echt zeker weten boven de standaard intel cpu koeler en mijn maxtor hd uit!

Ben dan ook van om mijn pc echt eens flink onderhanden te gaan nemen qua koeling. Voor de cpu komt er een koeler op van gigabyte, maar voor de vga weet ik het nog niet zeker. Wat zijn de beste suggesties? Waarschijnlijk toch die zalman, maar is die niet heel erg groot?

B.t.w. wel jammer dat die hercules fan zo'n herrie maakt, ik vind het ding er wel stoer uit zien.
Pagina: 1