XS4ALL Basic + Linksys WRT54G + Speedtouch 510i = ?config?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-08 21:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ja, ik weet dat er miljoenen topics overdeze combinatie zijn geweest, maar toch kom ik er met al die topics nog niet helemaal uit.

Wat heb ik :

Wireless Router van Linksys :
firmware version : v1.02.1 Maart 4 2003

Speedtouch 510 ADSL modem/router

XS4ALL Basic abo.

Nu heb ik de Speedtouch opnieuw geconfigureerd met het PPTP.ini bestandje van de KPN-CD, de speedtouch functioneerd nu als PPTP + DHCP.

Vragen :

1. Nu wilde ik de Linksys router instellen om een PPTP verbinding op te zetten, nu weet ik mijn IP-nummer voor de WAN verbinding en de DNS-servers, alleen wat gebruik ik als Gateway ?

2. De speedtouch geeft +DHCP aan, betekend dat de Speedtouch nogsteeds mijn LAN wil bedienen met IP-nummers ? Het is namelijk de bedoeling de Speedtouch volledig als modem te laten functioneren en de Linksys router als DCHP server/Router etc.

3. Wie heeft ook een dergelijke setup en kan mij toch iets specifiekere tips geven ?

P.s. De router heb ik tegelijk besteld bij het ADSL abo. niet wetende dat de Speedtouch ook router mogelijkheden had. Op de site van KPN en XS4ALL wordt namelijk aangegeven dat het een modem betrefd en geen router, die kennen dus het verschil niet *zucht*. Maar ik wil dus graag de functionaliteit van de Linksys gebruiken. Het hele spulletje heb ik al een paar maand in huis, dus iets terug sturen gaat niet... en wilde ik eigenlijk ook niet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Ik heb je andere post even verwijderd, ik neem aan dat dit een foutje was :?

Als je je gegevens niet automatisch toegewezen krijgt heb je waarschijnlijk een papiertje met wat instellingen, zoals je IP-adres. Hier staat ook een subnetmask bij. Als deze 255.255.255.0 is, kun je ervan uitgaan dat de gateway IP '1' in hetzelfde subnet is. Voorbeeld:
IP: 212.156.241.45
Subnet: 255.255.255.0
Gateway 212.156.241.1
Als je dit alles niet hebt, kun je beter DHCP gebruiken ;)

Als je de router achter het modem gebruikt hoef je je van de DHCP in het modem niets aan te trekken aangezien dit niet gerouteerd wordt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 17:27 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
mmm ik weet niet wat er gebeurd is maar bedankt voor de correctie.

Ik mis inderdaad het subnetmask en Gateway, DHCP kan ik niet gaan instellen aangezien ik ook een Username + Password in de router moet kunnen opgeven en bij XS4ALL heb ik een static IP adres toegewezen gekregen bij de eerst maal dat ik verbinding maakte.

Op het ogenblik gebruik ik de Speedtouch nog als router, hoe zou ik kunnen zien wat de IP gegevens aan de WAN poort zijn ?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Dat je een vast IP-adres hebt zegt niet direct dat dit jouw IP is. Veel ISP's werken met DHCP, maar geven in principe iedere keer hetzelfde IP-adres terug.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 17:44:
Dat je een vast IP-adres hebt zegt niet direct dat dit jouw IP is. Veel ISP's werken met DHCP, maar geven in principe iedere keer hetzelfde IP-adres terug.
Oke daar kun je in dit geval inderdaad gelijk in hebben, alleen als ik de Linksys router instel op DHCP dan kan ik geen username + password meer opgeven voor de WAN verbinding....... want in princiepe geef ik het IP-nummer van de WAN poort, in de huidige situatie, ook niet op in de speedtouch, maar daar kan ik wel weer mijn inloggegevens in opgeven.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 23-10-2003 17:53 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Is er niemand die een soortgelijk opstelling heeft die mij met het laatste stukje kan helpen :'( ... het is zo frustrerend als je dure hardware heb gekocht en het al een poos niet kunt gebruiken ...

Verwijderd

Ik heb hier bijna dezelde opstelling staan (met Planet ADSL). Mijn linksys router (v.1.41.7) is alsvolgt ingesteld:

Type connectie PPTP
Ip adress Linksys : 10.0.0.150
Subnet: : 255.255.255.0
Gateway : 10.0.0.138 (=Alcatel modem)

Daarnaast stel je de DNS adressen in die je XS4all heb gekregen.

De DHCP van de alcatel wordt niet gebruikt. Omdat je internet poort van de Linksys gebruikt worden DHCP aanvragen niet door gegeven aan je eigen netwerkje. In plaats daarvan wordt de DHCP service van je Linksys gebruikt.

Tip: upgrade de firmware van je router naar ten minste 1.41.7, anders werkt de port triggering niet.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
Ik gebruik me router alleen nog maar als accesspoint voor het wireless gebeuren en mijn alcatel 510 zit op de uplink van de switch, werkt het makkelijkst, scheelt een hoop ergenis in het instellen en je kunt toch je router/accesspoint gebruiken :)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 20:29:
Ik heb hier bijna dezelde opstelling staan (met Planet ADSL). Mijn linksys router (v.1.41.7) is alsvolgt ingesteld:

Type connectie PPTP
Ip adress Linksys : 10.0.0.150
Subnet: : 255.255.255.0
Gateway : 10.0.0.138 (=Alcatel modem)

Daarnaast stel je de DNS adressen in die je XS4all heb gekregen.

De DHCP van de alcatel wordt niet gebruikt. Omdat je internet poort van de Linksys gebruikt worden DHCP aanvragen niet door gegeven aan je eigen netwerkje. In plaats daarvan wordt de DHCP service van je Linksys gebruikt.

Tip: upgrade de firmware van je router naar ten minste 1.41.7, anders werkt de port triggering niet.
Ik was van mening dat het IP-nummer dat ik van de provider heb toegewezen gekregen op de WAN poort van de Linksys ingesteld zou moeten worden, maar in jouw voorbeeld blijft dat IP-nummer dus op de WAN poort van de Speedtouch.

Ik heb namelijk een soortgelijke opstelling bij mijn broertjes geinstalleerd in een studentenhuis. Waarbij een Cabelmodem, Router en een @home abo. gebruikt worden. In deze laatste opstelling is het modem ook daadwerkelijk een modem en heeft geen IP-nummers.

Ik baal er dus van dat KPN/XS4aLL niet gewoon verkopen wat ze zeggen en de apparatuur niet gewoon bij de naam noemen.

Maar ik ga je tip proberen.

Pagina: 1