Toon posts:

HD Switch

Pagina: 1
Acties:
  • 373 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht is dit onderwerp al ter spraken geweest, maar ik kan het niet vinden.

Thuis deel ik de computer met me pa. Dit is echter niet zo zoon probleem met windows XP. Ieder zijn eigen instellingen etc etc, maar echt vrijheid om te tweaken met besturingssystemen heb ik niet.

Nu vroeg ik me af of er zoiets bestaat als een HD-switch(2e computer behoort niet tot de mogelijkheden:)).
Ik koop dus nog een hardeschijf die dezelfde specificaties heeft als diegene die nu het systeem zit en dat ik vervolgens d.m.v. een soort schakelaar kan kiezen van welke schijf ik boot.

Bestaat dit soort systeem? (vast wel) maar hoe of wat en waar? (geen idee)

• drogoul
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
.. al eens gedacht aan 'removable harddisks?'

Afbeeldingslocatie: http://www.tcwo.com/275106.jpg

zoiets dus :)

[ Voor 46% gewijzigd door drogoul op 23-10-2003 16:13 ]

do not underestimate the power of a sharp mz-700

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-03 15:17
Zet er een 2e systeem in, en zet dar een nieuwe windows op, zo kan je bij het opstarten kiezen tussen windows 1 (je paps) en windows 2 (jijzelf).

Eventueel kan je werken met een bracket als je zeker wilt zijn dat je vader niet op jou hdd zit.

Een schakelaar kan wel, maar dan zou je moeten denken aan het onderbreken van de stroom. Maar dit kost moeite.

Ik weet niet of de search al weer helemaal geindexeerd is, maar er zijn zeker voldoende topics over.

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Misschien is een multiboot een oplossing. Kan je als nog een tweede HD kopen en dan een tweede OS instaleren. Maar twee keer windows xp kan volgens mij niet. Moet je voor win 2k gaan ofzo.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-03 15:17
Andre-85 schreef op 23 oktober 2003 @ 16:11:
Misschien is een multiboot een oplossing. Kan je als nog een tweede HD kopen en dan een tweede OS instaleren. Maar twee keer windows xp kan volgens mij niet. Moet je voor win 2k gaan ofzo.
2x XP gaat prima :)

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op 23 October 2003 @ 16:11:
Zet er een 2e systeem in, en zet dar een nieuwe windows op, zo kan je bij het opstarten kiezen tussen windows 1 (je paps) en windows 2 (jijzelf).

Eventueel kan je werken met een bracket als je zeker wilt zijn dat je vader niet op jou hdd zit.

Een schakelaar kan wel, maar dan zou je moeten denken aan het onderbreken van de stroom. Maar dit kost moeite.

Ik weet niet of de search al weer helemaal geindexeerd is, maar er zijn zeker voldoende topics over.
Ik heb de schijf opgedeeld nu in 2 partities. Op de eerste staat nu windows XP. Ik kan idd een ander besturingssysteem op de 2e plaatsen, maar als dat windows is, zit ik ermee dat ik elke keer moet opletten bij installatie van programma's de d:\ schijf kies... Dat wil ik niet hebben.

Bracket! Ja tuurlijk.. stom dat ik daar zelf niet op ben gekomen!

Die schakelaar zal idd het mooist zijn, maar zoals je zegt... lastig...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja, die PC-switches bestaan, en ik heb een hele tijd terug ook al een zelfmaak- geval voorbij zien komen. Maar ik weet ook dat die dingen best prijzig zijn.
Heb net even gezocht (google is your friend :P ):
http://www.industechnologies.com/idexpg.html

En: http://www.google.nl/sear...=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=

Volgende keer iets beter zoeken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ik vind removable hdd's (zie boven) de beste oplossing... niet allen kan niemand met jouw systeem klooien, ze kunnne ook niet stiekem jouw disk vol pleuren en ze kunnen niet zien wat voor moois je op je schijf verborgen wil houden... enz enz...
het enige dat er dan nog kan misgaan is de bios, die kun je zonodig met een wachtwoord beveiligen.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is precies wat ik zoek. Alleen deze is voor 4 apparaten. Beetje overkill voor me..

Volgens mij moet dit idd ook zelf te maken zijn. Dat zou natuurlijk het mooist zijn! Maar ja ik heb twee linker handen O-) .

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 16:40 ]

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Ohja? Dat wist ik niet. Weer wat geleed :)

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 oktober 2003 @ 16:39:
Dit is precies wat ik zoek. Alleen deze is voor 4 apparaten. Beetje overkill voor me..

Volgens mij moet dit idd ook zelf te maken zijn. Dat zou natuurlijk het mooist zijn! Maar ja ik heb twee linker handen O-) .
als ik dat zo zie en hoor dat jij 2 linker handen hebt, zou ik lekker eieren voor je geld kiezen, de kosten splitsen met je papa en gewoon een 4 bay splitter kopen, waarbij je zeker weet dat ie goed werkt. En van "overkill" is toch niet echt sprake... je benu 2 van de 4 switches evt als later je broertje/zusje/wie dan ook ook der/zijn eigen HD wil kun je uitbreiden :D makkelijk zat

als geld een probleem is is toch de removable HDD een goede oplossing imo.

enals het nog goedkoper moet: 2 HDs erin hangen met 2x winXP en dan multiboot inderdaad

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 16:44 ]

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:50

w0w

Waar ik zelf ook aan heb zitten denken, is om de jumpers op je HD door te verbinden met een schakelaar, waarmee je dus kunt kiezen dat de een master of slave wordt, je kunt dan je andere hd op cable select zetten. dus als je de schakelaar omhoog zet, is HD1 master, en boot je daarvan dan, staat de schakelaar omlaag, is HD1 slave, en dus is HD2 master, en boot hij daarvan.
je moet dan alleen opletten dat je de schakelaar niet omschakelt als je windows al geboot is :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 oktober 2003 @ 16:43:
[...]

als ik dat zo zie en hoor dat jij 2 linker handen hebt, zou ik lekker eieren voor je geld kiezen, de kosten splitsen met je papa en gewoon een 4 bay splitter kopen, waarbij je zeker weet dat ie goed werkt. En van "overkill" is toch niet echt sprake... je benu 2 van de 4 switches evt als later je broertje/zusje/wie dan ook ook der/zijn eigen HD wil kun je uitbreiden :D makkelijk zat

als geld een probleem is is toch de removable HDD een goede oplossing imo.

enals het nog goedkoper moet: 2 HDs erin hangen met 2x winXP en dan multiboot inderdaad
Helemaal onthand ben ik nou ook weer niet :P. Maar dit is toch wel lastig om zelf te maken.

Kosten maken niet zoveel uit, maar ik wil niet ergens voor betalen waarvan ik toch geen gebruik maak. (Wel broer, maar die is het huis uit) ;)

Zoon bracket is idd ideaal en goedkoop.. wellicht overweeg ik dat. Alleen is het wel telkens deruit halen en er weer in proppen. Schakelaar is toch mooier...

iig bedankt voor het advies!

Verwijderd

Topicstarter
yojordi schreef op 23 October 2003 @ 16:48:
Waar ik zelf ook aan heb zitten denken, is om de jumpers op je HD door te verbinden met een schakelaar, waarmee je dus kunt kiezen dat de een master of slave wordt, je kunt dan je andere hd op cable select zetten. dus als je de schakelaar omhoog zet, is HD1 master, en boot je daarvan dan, staat de schakelaar omlaag, is HD1 slave, en dus is HD2 master, en boot hij daarvan.
je moet dan alleen opletten dat je de schakelaar niet omschakelt als je windows al geboot is :P
Goed idee! Nu nog iets ingenieus verzinnen om die jumpers adhv een schakelaar te wippen :P

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

waarom niet gewoon een bootloadertje die de ene of andere partitie actief zet?
met XOSL kan dit, zo heb ik vroeger ook win98 multiboot gehad, in windows was de op dat moment gestarte schijf altijd c:

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-03 12:11

Leon

Rise Of The Robots

Een hele tijd geleden stond er idd een zelfbouwpakket van een hdswitch in de C'T (als je iemand kent kun je vragen of je er even doorheen mag zoeken).

Echter was dat ding volgens mij niet helemaal ATA66 Compatibel dus zat je met ATA33.

Eeuwige n00b

Verwijderd

Topicstarter
Wolfboy schreef op 23 October 2003 @ 17:04:
waarom niet gewoon een bootloadertje die de ene of andere partitie actief zet?
met XOSL kan dit, zo heb ik vroeger ook win98 multiboot gehad, in windows was de op dat moment gestarte schijf altijd c:
xosl bestaat niet meer denk ik. Heeft iemand ervaring met OSL2000 Boot Manager? Heeft deze bootloader ook die functionaliteit?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat wil je eigenlijk "tweaken"?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Voornamelijk met Microsoft Windows. Ik wil gewoon geen risico nemen. Me vader is een leek op computers. Als er maar één icoontje anders staat, moet ik al bij springen en daarom wil ik het gewoon gescheiden houden onder één computer.
Pagina: 1