Toon posts:

[Auto]Nieuwe set, overdreven hard?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een autootje (daihatsu cuore) gekocht en zoek hiervoor een leuke geluidsinstallatie, maar heb hier nauwelijks ervaring mee. Ik had al een sony 4x 35w cd-speler en heb volgende uitgezocht bij Conrad.nl:

-----------------------------------------
Voor: RAVELAND MCX 104 prijs: 4x 13,45 = 53,80
Achter: RAVELAND MXC 104

RMS: 120W
MAX: 350W
Geluid: 89 dB
Freq. bereik: 700-8000Hz (is 8000 niet erg laag????)

------------------------------------------
Sw: RAVELAND AXX 1515 prijs: 104,50

SPL(dB) 93
RMS: 300W
MAX: 800W
Freq. bereik: 20-1000 (gap van XX tot 700 ??????)

Conrad stelt voor om deze sub in een basreflexkast van 50 liter te doen, dit vind ik acceptabel, maar veel groter moet het niet worden. Is dit een goed ontwerp, of kan ik beter voor een ander type gaan?

---------------------------------------------
Amp: TERMINATOR GX9004 prijs: 159,-
Max: 4x 225W
Freq. bereik: 10Hz - 40kHz

Hoog en laagfilters voor alle kanalen 40-400Hz, Mosfet PWM schakelvoeding met zachte start, geschikt voor TriMode (??? wasda? 1sub+2spk??). 2ohm stabiel. S/n: 100dB,

----------------------------------------------
Totaal prijs: 316,80
Exclusief verzendkosten
Budget ong. 350,-

Er zullen waarschijnlijk wat fouten zitten in mijn samenstelling. Kunnen jullie mij misschien vertellen wat ik aan deze set kan verbeteren? Is de sub/amp niet te zwaar/licht of speakers niet geschikt? Tril ik niet mijn ruiten eruit enzo?

Ik luister naar electronische muziek, van electropop tot hardcore en wil de bass dus goed kunnen voelen, maar niet zo erg dat hij erg over de rest van het geluid gaat overheersen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 15:51 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, ik zal maar beginnen te zeggen dat je eerst moet gaan luisteren voordat je dit soort dingen koopt... Met geluid is er eigenlijk niks belangrijker dan iets kopen dat je zelf mooi vind klinken. Nu kan iedereen je alles wijs proberen te maken over welke speaker(s) het beste klinkt/klinken, maar jij moet ermee rijden en ernaar luisteren.
Ik denk dat de set die je nu bij elkaar hebt gezocht kwalitatief "minder" is om het maar zo te noemen. Denk dat er vast een hoop herrie uitkomt, maar of het mooi klinkt is een tweede. Misschien is het een optie om in eerste instantie gewoon 4 goede speakers te kopen. Weet niet wat je kwijt kunt, maar ik denk dan aan een composetje van bijvoorbeeld pioneer voorin (1302 kost ongeveer 115 euro), en achterin een mooie ovaal (Kenwood 6988?). Denk dat je dan al flink kunt blazen. Een subwoofer en/of versterker zal misschien nieteens nodig zijn. En mocht dat wel zo zijn, kun je het altijd nog uitbreiden.

Edit: Tri mode houdt voor zover ik het kan zien in dat je twee kanalen brugt voor je woofer (je gebruikt de plus van kanaal 1 en de min van kanaal 2 of andersom) Om het vermogen van twee kanalen te kunnen benutten voor je woofer, die zwaarder is, een grotere magneet heeft, en meer vermogen nodig heeft/kan gebruiken. Er blijven dan 2 kanalen over, die je kunt gebruiken voor speakers. In totaal heb je dan 3 (tri) speakers aangesloten op vier kanalen.

En nog een opmerking; verkijk je niet teveel op de wattages. Deze zijn vaak bij een onmogelijk voltage van 14,4 volt gemeten, en dan ook nog eens bij één enkele toonsoort. Voorbeeld: een goede, hele dure versterker kan misschien maar 25 watt leveren, maar blaast er een 400 watt versterker helemaal uit. Dat verhaal is mij ook nooit helemaal duidelijk geworden waar dat in zit (iemand?) maar ik weet wel dat wattages absoluut niet zaligmakend zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 23-10-2003 15:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
reactie op MickeyMan:

Ik wil het liefst meteen een complete set kopen, omdat ik de sub nog kan gebruiken op feestjes o.i.d.

Jou suggestie is eigenlijk om te kijken naar betere speakers ipv de RAVELAND MCX 104's? Ik ben niet erg audiofiel, zolang het niet kraakt, of lijkt alsof je door een telefoon zit te luisteren (zoals bij marquant speakers) ben ik tevreden. Jij denkt dat deze RAVELANDS erg slecht gaan klinken?(ik weet, het is subjectief).

Misschien een idee om eerst alleen 2 goede (lees duurdere) voorspeakers te kopen en achter alleen de sub te houden?

Dat TriMode zorgt er dus voor in dit geval dat je sub 2x225W=450W op zn donder krijgt? (ik weet dat ik me niet moet blindstaren op watts, maar de SPL icm. RMS is toch wel een aardige indicator? zal misschien 3 db schelen denk ik, maar heb voldoende vermogen achter de hand verwacht ik zo?)

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

Lijsteren lijkt me voor dit soort spul erg lastig
in een auto klinkt zo'n speaker toch anders omdat het een compleet andere omgeving is?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klinkt ook anders.... Maar dat heeft dan meer te maken met de klankkleur die verandert... En dat het anders klinkt zegt nog niet dat je niet kunt horen of het een slechte speaker is. Ik werk zelf al een tijdje bij halfords... (goed, lach maar) Maar wij hebben dus een audiowand staan (niet van die losse kasten zoals bij oudere filialen) waarbij elke speaker precies dezelfde ruimte achter zich heeft, en zodoende kun je tussen de verschillende speakers zeker wel een heel groot verschil horen. De gemiddelde 10 cm sony speakers zal namelijk sneller vervormen/clippen dan een 6x9 ovaal van kenwood. Mijn punt is alleen dat als je iets van een site koopt, van een merk dat ze niet overal te beluisteren hebben hangen, dat je nog weleens van een koude kermis thuis kunt komen.
En ik denk persoonlijk dat je raveland wel een beetje in het rijtje marquant/audiovox kunt scharen... Maargoed, ieder zijn ding...
Bij die tri mode zul je trouwens nooit 2x225 watt kunnen benutten... Het gezamelijk vermogen van twee kanalen zal iets lager uitvallen. Waarschijnlijk 350 of 400 zal het dan worden...
En zoals ik al zei... Met een paar goede speakers zal het in de meeste gevallen niet echt nodig zijn om er een sub aan te hangen (afhankelijk van je muziekkeuze) Komt bij dat een sub eigenlijk alleen nuttig is als je er ook een paar goede speakers bij hebt hangen die de overige tonen weergeven.

En nogmaals... Decibellen en watts zeggen vrijwel niks... Het gaat erom hoe het klinkt bij die decibellen... Ik kan ook heel hard zingen, maar om nou te zeggen dat het mooi is...

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet zeker dat ik er een sub bij wil hangen, omdat ik het laag in mn maag wil voelen :9~
Met gewone speakers kom je niet zo laag.
Maar ik zit wel te twijfelen of die voor/achterspeakers wel goed genoeg zijn.
Wat voor artifacts verwacht je van die ravelands bij hogere volumes? Kraken, kwetteren?

De muziek waar ik naar luister heeft voldoende hoog en aardig wat laag nodig (electro, gabber), maar ik wil dus liever niet, dat je alleen maar bonkend laag en kwetterend hoog, zodat de melodie wegvalt als ie wat harder staat.

Ik zoek dus echt een complete set, binnen mijn budget. Misschien wat van de versterker afknabbelen? Of een iets lichtere sub? (het geilheids gehalte gaat er dan wel een bj vanaf natuurlijk, maar het gaat in eerste instantie om het geluid ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 16:45 ]

Verwijderd

Ik denk dat je van die aankoop heel erg spijt zal krijgen.
En zou zoals gezegt al werd naar leuk setje speakers van pioneer of kenwood kijken. Sub kan je dr altijd bij hangen als je dat leuk vind en anders neem je zon buttkicker oid dan voel je iig de bas wel in je maag :p

Verwijderd

Topicstarter
En als ik nu dus 2 goede (bijv. pioneer ofzo) speakers voor en 1 sub achter neem. Dus zonder de 2 speakers achterin?

Verwijderd

Kan ook. Maar zou toch zelf het liefst er een paar extra achterin willen hebben.

En anders doe je het in stappen eerst goeie speakers voor/achter dan een subje ofzo.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 17:02 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35

JT

VETAK y0

Budget 350 euro ? Forget it. Prijzen voor aardig budgetspul:
150 voor versterker (alleen voor de sub)
175-200 voor sub (vraag ik me nog af of je het dan in je maag zal voelen)
200 voor een compostje

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 23-10-2003 18:45 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12 14:36
JT schreef op 23 October 2003 @ 18:42:
Budget 350 euro ? Forget it. Prijzen voor aardig budgetspul:
150 voor versterker (alleen voor de sub)
175-200 voor sub (vraag ik me nog af of je het dan in je maag zal voelen)
200 voor een compostje
Hmm mag ik je hierbij corrigeren ? :+
Budget gaat het hier dus om, en je voelt het zeer zeker in je maag! ;)
Prijzen komen vanaf Ron de Vries...

De Magnat Xecutor 1200 voor €79.00

Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.net/catalog/images/xecutor1200.jpg

Phase Linear / Thriller 2500
Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.net/catalog/images/thriller2500_groot.gif

Nu alleen nog een paar stukjes MDF en wat klein materiaal
en je bent voor ± € 110,- gered :)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier maar om een boodschappentrutwagentje hoor (daihatsu "matzubatzu" cuore) en er zit nooit iemand achterin.

Ik denk persoonlijk dat ik die 2 achterspeakers niet zo zal missen, als ik voor 2 redelijke speakers heb met die 15" sub (volgens mij zijn die amp en sub ECHT wel goed genoeg om er een enorm hard en "mooi" geluid uit te krijgen). Of heb ik het hier mis?

Ik heb het liefst ronde speakers van max 13 cm (6"), die niet meteen overstemd worden door de sub. Dat ze een beetje meekunnen ahw. Iemand een suggestie hiervoor? Ik hoorde al pioneer en zal zeker eens gaan luisteren. Wanneer ik mijn achterspeakers laat vallen en mijn voorspeakers vervang heb ik een budget van ongeveer 100 euro voor een setje voorspeakers. Heb ik hier wat voor of helemaal niets?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Voor 100 euro koop je heus wel een leuke compo-set.
kijk maar eens op rondevries.net voor leuke aanbiedingen :)
Een setje rear-fills hoeft je ook niet de kop te kosten.

Wél mis ik het budget voor je bekabeling. Trek hier ongeveer 50 euro voor uit.

Overigens.. ik heb zelf de thriller 3000 (met een heel bescheiden -max.160watt- ampje ervoor) en die blaast nu al de vullingen uit mijn kiezen :D

Wise enough to play the fool

• JT

JT

VETAK y0

Westereinder schreef op 23 oktober 2003 @ 18:57:
[...]

Hmm mag ik je hierbij corrigeren ? :+
Budget gaat het hier dus om, en je voelt het zeer zeker in je maag! ;)
Prijzen komen vanaf Ron de Vries...

De Magnat Xecutor 1200 voor €79.00
|:( Gvd, kwam er laatst zelf nog mee aanzetten en nu vergeet ik hem :/ Maar ik denk dat dit ook de enige is in die prijsklasse die je maag laten trillen. Let op, dit is heel wat anders dan je omgeving die trilt !
Verwijderd schreef op 23 oktober 2003 @ 19:12:
Ik denk persoonlijk dat ik die 2 achterspeakers niet zo zal missen, als ik voor 2 redelijke speakers heb met die 15" sub (volgens mij zijn die amp en sub ECHT wel goed genoeg om er een enorm hard en "mooi" geluid uit te krijgen). Of heb ik het hier mis?
Tja, wat vind jij mooi ? Ik denk dat je wel een redelijk budget geluidje krijgt, niet meer. Ik zie eigenlijk geen enige vorm van onderbouwing waarom het zo goed zou gaan klinken :?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12 20:40

Wok

Dakloos...

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 19:12:
Het gaat hier maar om een boodschappentrutwagentje hoor (daihatsu "matzubatzu" cuore) en er zit nooit iemand achterin.

Ik heb het liefst ronde speakers van max 13 cm (6"), die niet meteen overstemd worden door de sub. Dat ze een beetje meekunnen ahw. Iemand een suggestie hiervoor? Ik hoorde al pioneer en zal zeker eens gaan luisteren. Wanneer ik mijn achterspeakers laat vallen en mijn voorspeakers vervang heb ik een budget van ongeveer 100 euro voor een setje voorspeakers. Heb ik hier wat voor of helemaal niets?
Achterspeakers zul je niet missen: ik spreek uit ervaring :) Had eerst vier speakers (Standaard Toyota voor en 16 cm coax Pioneer achter), ben nu overgestapt op een composet van Infinity in de voordeuren zonder achterspeakers en ik merk het verschil niet, behalve dan dat het geluid nog een stuk beter is geworden :9

In jouw geval (auto) lijken achterspeakers me helemaal overbodig als je voor een goede (compo-)set plaatst, gezien de relatief kleine ruimte waar je je in bevindt; deze zorgt dan voor voldoende 'vulling' van de ruimte.

Een sub zou ik zeker aanraden. Eventueel later (nadat je weer hebt gespaard ;) ), omdat een Cuore op snelheid erg rumoerig is en dat gaat ten koste van de laagweergave.

Waarom wil je eigenlijk maximaal 13cm speakers? Volgens mij heeft een Cuore vrij simpele rechttoe-rechtaan deurpanelen, waardoor het niet zo moelijk moet zijn om een wat groter gat te maken voor bijvoorbeeld 16cm speakers. Bestaan er trouwens wel composets met 13 cm woofer :?

Pioneer speakers zijn niet mijn eerste keus. Ik heb een aantal Pioneers (13 en 16 cm) beluisterd en vervolgens geluisterd naar een Infinity Reference 13cm: wat een verschil! Dan klinkt een Pioneer gewoon dof... En dat terwijl de Infinity nog geen 20 euro duurder was (per set) dan de Pioneer. Alle speakers zijn voor de eerlijkheid allen aangesloten geweest op een eenvoudige JVC-radio. Uiteraard blijft dit een kwestie van smaak, maar de Infinity klonk domweg meer sprankelend.

Mijn advies: installeer eerst goede speakers in de voordeuren en sluit deze aan op een 4-kanaals versterker: de overgebleven 2 kanalen kun je gebruiken om een sub aan te sturen. Reserveer voor zowel de speakers als de versterker zo'n 150 euro. Dan kun je een heel eind komen. Spaar vervolgens even verder en koop dan een sub.

Met een totaalbudget van 400-450 euro kom je mijns inziens net iets verder dan met je huidige budget van 350,-.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-12 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Mijn advies zou zijn om simpel te beginnen. Ik heb een "normale", 4x50 Watt (let niet op de getallen...) JVC autoradio, met voorin 13 cm DLS 2-weg speakers (niet echt goedkoop (ook niet te duur), maar mooi geluid). Achter heb ik wat groter ovale (100 echte Watt's belastbare) 3-weg Infinity speakers in de hoedenplank. Deze combinatie gaat absoluut hard genoeg (en zuiver), en het laat je buik echt wel trillen als het moet. De Infitities kunnen naar mijn mening nog wel een eindje harder, alleen zou ik dan een extra versterker nodig hebben, maar dat vind ik niet echt nodig (als ik heb nu helemaal open zet merk je dat de versterker het niet meer trekt). Ik heb al veel mensen gehoort die echt verbaast sonden van de bass die die dingen produceren.

Verder ben ik niet zo'n fan van Sony autoradio's... maar da's persoonlijk.

Mijn advies: begin klein, en zorg dat je een beetje goede (dus niet het goedkoopste) pakt. Geef liever een beetje meer geld uit dan wat minder.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 23 oktober 2003 @ 19:56:
[...]

Tja, wat vind jij mooi ? Ik denk dat je wel een redelijk budget geluidje krijgt, niet meer. Ik zie eigenlijk geen enige vorm van onderbouwing waarom het zo goed zou gaan klinken :?
Ik heb op mijn zolderkamer ook een redelijk budget setje staan:
Kenwood 5.1 versterker 5x 100w
4x jbl 1000tx zuiltjes
1x marquant "300watt" hatchback box als center
magnat subwoofer aangesloten op losse DAP versterker.

en ik ben er wel aardig tevreden mee, dus zo'n audiophiel ben ik niet.

Bekabeling heb ik nog liggen btw, dus dat hoeft niet veel te kosten. (misschien nog 5 meter draad extra halen, of UTP pakken :p )

Als mn toekomstige sub op 200 watt staat te brullen, dan houdt de versterker nog vermogen over, dus denk ik dat het wel goed zal klinken. Al is de sub/versterker niet echt van topklasse. Ik weet dat je voor echte kwaliteit, en dat het dan ook nog hard kan, echt niet onder de 1000euro moet kijken. Ik probeer gewoon het maximale uit mijn budget te halen.

Dit budget vind ik wel redelijk, omdat ik mensen ken die slechts een habibabi versterker met een basspijpje van magnat (de RED BULL nog wel!) hebben gecombineerd met 2 50 watt standaardspeakers (Toyota?) voorin en dat het nog wel redelijk klinkt ook. Ik hoor dan wel dat ik het boomerig vind klinken en dat ik eigenlijk alleen nog maar bass en wat hogetonengekwetter hoor. Dat wil ik dus niet.

Ik wil dus gewoon een minder boomerig geluid, wat net wat (of veel) harder kan als de hiervoorbeschreven situatie, waarbij ik de middentonen niet zo hoef te missen.

Ik denk dat ik met de sub en de versterker wel goed zit in deze budgetklasse, want ik denk niet dat een JBL 12" van dezelfde prijs deze 15" overtreft. Of heb ik het mis?

Nu zoek ik dus nog 2 frontspeakers die niet alleen hoge tonen produceren op hardere volumes voor ongeveer 100 euro. Misschien rij ik wel even langs halfords en correct daarvoor :-)

• JT

JT

VETAK y0

Welke 15" Je doet allerlei aannames zonder daar echt onderbouwing voor te hebben, beetje wazig vind ik...

Anyway, ik zou lekker voor die Magnat Xecutor gaan, heeft een lekkere grote maximale uitslag. Pleur er een JL Audio ampje achter van 100watt, zal ruim 100 euro kosten en je sub kost dan inc materialen iets over de 100 euro. Heb je voor 220-230 iig leuke bas voor weinig geld.

Beste zou zijn dat je dan je compo affiltert onder de 80hz, maar dat gaat veel kosten. Dus dan doe je dat lekker niet. Neem is een kijkje bij Caliber, Infinity, JBL en er zijn nog zoveel meer merken. Dit lijken mij leuke setjes voor weinig geld:

http://www.rondevries.net...p?cPath=25&products_id=83
http://www.rondevries.net...?cPath=25&products_id=498

Dan sluit je die direct aan op je autoradio.

Let op, die setjes voor mid en hoog, zijn voorbeelden. Er zijn nog genoeg andere voorbeelden. Echter, persoonlijk zou ik Pioneer voor speakers overslaan.

Ecodan warmtepomp

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:41

Sick Nick

Drop the top!

Ik had hiervoor een cuore uit '96, vergeet het maar met goede speakers in de deuren tenzij je nieuwe bakken maakt. 13cm is de max, met mdf ringen krijg je geen 16cm erin. Het past gewoon niet :p Ik heb de standaard 13cm van daihatsu laten zitten, daar een filtertje tussen zodat ze niet het laag (onder de 150 hz) meespelen. Dan klonk het op hoog volume nog best goed.

Verder een nieuwe hoedenplank gemaakt, deze goed stevig maken en daar 2 20cm kickbass woofers in gehangen en 2 hoorntweeters die zachtjes mee speelden (beide afgeregeld op losse amp). En een sub achterin de kofferbak, ik had een mtx 12" erin gezet omdat deze in een relatief kleine behuizing speelt aangezien er niet echt veel space in een cuore is.

Als je de standaard speakers voor laat, achterin 2 16cm speakers van pak m beet 100 euro en een subje van 100. Dan heb je 150 euro voor een versterker. Hierbij moet je wel zelf de kast om je sub bouwen. Dat is niet moeilijk en bespaard best veel geld, heb voor een maat van me een sub gemaakt met een 12" JBL woofer erin en dat gaat ook best hard en zuiver (bij lange na niet het niveau van m'n eigen MTX maar ja die is ook ff wat duurder)

• JT

JT

VETAK y0

Dat die standaard rotzooi aardig geluid geeft ben ik het niet mee eens :o Maakt niet uit welke Cuore, me ma rijd het al jaren (10 jaar ofzo :? ) dus ik weet hoe het klinkt :P

Ecodan warmtepomp

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Je moet het niet hard zetten zonder te filteren nee, dan klappert de zooi spontaan de deuren uit omdat ze de bas gewoon niet aan kunnen :X

Ik gebruikte ze puur voor de midden/hoge tonen, dat klonk best aardig. Dan van achter nog wat hoge tonen voor een surround gevoel. De bas was toch overal gruwelijk hard :p

• JT

JT

VETAK y0

Mwah, tis juist de bas die ik wel vond meevallen :P Nee, ik zeg: sloop het eruit en gooi er wat behoorlijks in.

Ecodan warmtepomp

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

True, vervangen is wel beter maar ja met een budget van 350 euro kan je beter geld steken in de andere onderdelen. Een betere sub ofzo, subje roelt de pan uit :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Wok... Er bestaan zeker wel 13 centimeter composetjes.
Bijvoorbeeld de Pioneer 1302/1301 (lettertjes weet ik niet...) Of de Sony K1350... Natuurlijk, een grotere (17 is gangbaarder dan 16 centimeter) woofer zal wat beter klinken, maar dat is ook maar net afhankelijk van hoe je de radio instelt, hoe goed de woofer is, hoe goed het scheidingsfilter is etcetera.

En TS, waarom vraag je raad aan mensen als je niks aanneemt? Je klinkt telkens weer alsof je het toch beter weet. We proberen je te helpen door de vraag die jij stelt te beantwoorden. Neem dan wel het een en ander aan, anders heeft het geen zin om die vraag hier te stellen...

Maargoed... Ik doe nog een poging... Allereerst denk ik dat het bijna al vantevoren vast staat dat die 12" JBL die 15" raveland overtreft... Je zegt zelf dat je niet van het boomy gebeuren houdt... Ga dan inderdaad voor die 12" en daarmee voor een strakke bas, die niet overheerst (hoewel dat veel in te stellen moet zijn met je versterker). Die 15 inch is groter, kost meer kracht om in beweging gezet te worden, en de conus zal dus ook moeilijker "afremmen", wat dus minder strak kan (let op: KAN) klinken...
Ik snap alleen niet dat je wel je bass wilt voelen, maar het niet boomy wil laten klinken... Gaat naar mijn idee een beetje tegen elkaar in. Maargoed, doe jezelf een plezier en ga eens naar wat ovaaltjes luisteren... Zoals ik zei, bijvoorbeeld de Kenwood 6988 4-weg klinkt erg strak, en komt heus ook erg laag. En klinkt daarbij nog strak ook... Maargoed, als je het allemaal al weet...

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-12 13:26
(jarig!)
Heb zelf ook een daihatsu gehad en heb daar ook wat voor gekocht. Had er 2 speakers in zitten van allebei 20 watt ( merk X ) die voldeden voor geen meter. Heb toen nieuwe radio en 2 extra boxen van pioneer en die waren allebei 200 watt. de cd- speler zelf was ook een pioneer en gaf 4x 45 watt. Eenmaal aangesloten kwam ik erachter dat die 2x 200 watt al eigenlijk een vette overkill was. Ze gaven ( geven eigenlijk want heb ze nog steeds ) zoveel herrie dat ik ze nog nooit voluit heb gezet en kan de voorste speakers niet eens meer horen terwijl die pioneers achter in de hoedeplank vast ziten. Heb nog nooit voluit gezet puur omdat ik dan waarsachijnlijk kapot ga van de het aantal decibel die eruit komen. Deze boxen zijn echt rete cool en hebben bij mij nog never nooit gekraakt. _/-\o_ .
Advies neem niet teveel van het goeie want in een auto loopt het vermogen en ook de bass erg gauw hoog op.

Verwijderd

Als je wat uit wilt geven zou ik gaan voor :

speakers voor van Pioneer.... zelf kijken tot waar je wilt gaan...

dan zou ik voor achter gaan voor Kenwood of Pioneer, vaar hoedenplank gaat mijn voorkeur naar kenwood.

en voor subwoofer moet je gewoon goed spul hebben,
kijk eens naar JBL / Magnat

voor versterkers kun je beter n 100watt mosfet versterker hebben van pioneer
of een van crunch of zo...

dan een 10000000 watt max van terminator of wat dan ook , dit is vette rip-off en
tot nu toe alle die ik heb gezien en gehoord bagger geluid alleen t uiterlijk is wat leuker...

als je veel geld hebt uiteraard JBL t kost wat maar dan heb je ook wat....

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@chainsaw1984... Mooi advies... Alleen, waarom die speakers van pioneer/kenwood/jbl volgens jou? Omdat jij het mooi vind klinken? Jammergenoeg heeft niet iedereen dezelfde voorkeuren kwa audio... Daarom zeg ik... Staar je niet blind op een merk, maar ga het een keer luisteren, bijvoorbeeld in de eerste de beste halfords/mediamarkt... Tuurlijk klinkt het anders in de auto, maar het onderlinge verschil hoor je wel... Maar idd... Beter wat goede speakers van 50 watt dan een marquant look-a-like merk speaker van 5000 watt...

Verwijderd

Topicstarter
@Chainsaw1984, jij stelt dus voor om alleen kwaliteitsspul te kopen en helemaal niet te kijken naar die specs. Ik vind het nog steeds moeilijk te geloven, dat een merksub met merkmosfet deze combo eruit gaat trekken in deze prijsklasse (niet alleen qua volume, ook qua impact mbt laag, maar ik zag dat ze vlakbij mijn werk (rotterdam, erasmusbrug) een caraudio zaak hebben waar ik eens kan gaan luisteren/advies inwinnen.

Ik ben er inmiddels uit dat ik alleen voor 2 speakers neem icm een subje/versterker, omdat de 4x35 w output van de sony echt niet genoeg is.

@JT, de standaardspeakers zitten er al niet meer in. 13cm is echt maximaal voor in de deur. kan wel in het metaal gaan zagen e.d. maar das wel een bj tobben. Daarbij denk ik dat ik bij grotere speakers al gauw problemen krijg met de diepte

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 07:24 ]

• JT

JT

VETAK y0

[quote]Verwijderd schreef op 24 oktober 2003 @ 07:20:
Ik ben er inmiddels uit dat ik alleen voor 2 speakers neem icm een subje/versterker, omdat de 4x35 w output van de sony echt niet genoeg is.
[/quotre]
Die 15watt die er echt uitkomt is genoeg voor je compo :)
@JT, de standaardspeakers zitten er al niet meer in. 13cm is echt maximaal voor in de deur. kan wel in het metaal gaan zagen e.d. maar das wel een bj tobben. Daarbij denk ik dat ik bij grotere speakers al gauw problemen krijg met de diepte
Ik heb toch geloof ik ook een 13cm compo als voorbeeld gegeven ?

Ecodan warmtepomp

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-12 15:16
Verwijderd schreef op 23 oktober 2003 @ 23:50:
Als je wat uit wilt geven zou ik gaan voor :

speakers voor van Pioneer.... zelf kijken tot waar je wilt gaan...

dan zou ik voor achter gaan voor Kenwood of Pioneer, vaar hoedenplank gaat mijn voorkeur naar kenwood.

en voor subwoofer moet je gewoon goed spul hebben,
kijk eens naar JBL / Magnat

voor versterkers kun je beter n 100watt mosfet versterker hebben van pioneer
of een van crunch of zo...

dan een 10000000 watt max van terminator of wat dan ook , dit is vette rip-off en
tot nu toe alle die ik heb gezien en gehoord bagger geluid alleen t uiterlijk is wat leuker...

als je veel geld hebt uiteraard JBL t kost wat maar dan heb je ook wat....
Kenwoord :r
Pioneer :r
JBL :r

Helix: :9
Kicker: :9 niet geschikt voor sq overigens.
Focal: :9
Brax: :9
Boston :9

BlaBlaBla

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Ja, jammer alleen dat je met een budget van 350 euro je slechts een composetje kan halen van een van die merken aangezien die nogal prijzig zijn ;) Dat sommige mensen ( wie, ik :? O-) ) dat er voor over hebben kan ik begrijpen maar de TS heeft dat dus niet. Dus lekker zinloze reactie eigenlijk.

Verwijderd

passen die 14 cm speakers wel in je deuren voor?
niet qua doorsnee maar qua dieptje.

Ik denk toch echt dat de magneten tegen je ramen aan komen als je ze naar beneden draait.

• Strider
Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 13:50:
passen die 14 cm speakers wel in je deuren voor?
niet qua doorsnee maar qua dieptje.

Ik denk toch echt dat de magneten tegen je ramen aan komen als je ze naar beneden draait.
Mdf ringen zelf fixen

BlaBlaBla

• Strider
Sick Nick schreef op 24 oktober 2003 @ 13:13:
Ja, jammer alleen dat je met een budget van 350 euro je slechts een composetje kan halen van een van die merken aangezien die nogal prijzig zijn ;) Dat sommige mensen ( wie, ik :? O-) ) dat er voor over hebben kan ik begrijpen maar de TS heeft dat dus niet. Dus lekker zinloze reactie eigenlijk.
Hoezo zinloos? Als je ergens geen verstand van hebt, lul er dan niet over mee :Z , als je niet niet over mijn reactie had, sorry dan.

Helix Blue MKII 62 composet.

Normaal 125 euro, nu 79 euro (aanbieding) bij http://www.audiogarage.nl

Afbeeldingslocatie: http://www.audiogarage.nl/images/aanbiedingen/blue62.jpg

review: http://www.audiotec-fischer.com/pdfs/Test%20Blue%2062.pdf

16,5 cm 2-weg composet met 20 mm tweeter.
Hoogwaardig scheidingsfilter met ingebouwde tweeterbeveiliging.

Frequentiebereik: 60 Hz - 22 Khz
Rendement: 91 dB
Belastbaarheid: 50 watt RMS
Impedantie: 4 Ohm
Kantelfrequentie: 4 Khz
Inbouwdiepte: 62 mm

Deze klinkt al goed zonder een versterker er aan te hangen.

350-79 = 271 euro over.

Een goedkope sub + een goedkope 2 channel amp vinden en je bent klaar.

Kabels niet meegerekend.

TS: als je wilt kan ik ook nog wel een Sub en amp in 1 voor je uitzoeken. Dus een subwoofer die al in een kist gebouwd zit, inclusief een versterker erin voor de sub zelf, anders is het vrij onmogelijk of je moet naar 2de handse spullen gaan kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Strider op 24-10-2003 14:32 ]

BlaBlaBla

• JT

JT

VETAK y0

Strider schreef op 24 October 2003 @ 14:22:
[...]

Hoezo zinloos? Als je ergens geen verstand van hebt, lul er dan niet over mee :Z ,
Nou nou, mag wel iets vriendelijker, iedereen kan wel is een verkeerde aanname doen. Daarnaast was er geen space voor 16,5cm zij de TS.

Ecodan warmtepomp

• Strider
Hij vind mijn reactie zinloos, als hij zelf nog niet eens weet dat er van de goede merken ook goedkope maar toch goede speakers zijn.

BlaBlaBla

• JT

JT

VETAK y0

Ja, dat komt door zijn verkeerde aanname. Neem aan dat dat jou ook wel is overkomen toch ?

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1