script tbv opvragen hostname en IP adres

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:14
Aangezien wij zeer regelmatig het IPadres en de hostname moeten noteren, Is het mogelijk om een scriptje te ontwikkelen waarmee gebruikers direct het IPadres en de hostname van hun systeem kunnen opvragen. Als dit dan bijv. op de desktop wordt geplaatst of ergens in het startmenu kunnen zij zonder allerlei venstertjes en DOSboxen te openen snel en makkelijk de gevraagde informatie vinden ?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Ipconfig /all

krijg je machinename maar ook ip adres

Maar je verhaal is niet helemaal duidelijk. Wat wil je precies de DNS naamgeving van de machine weten of de Netbiosnaamgeving van de machine?

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
als je nu een shortcutje van command op de desktop zet en ze daar op laat klikken en dan ipconfig /all laat intikken.
dat is volgens mij het snelst.

• Signs
Yeah i know...maar is het mogelijk om een "simpel" scriptje te maken zodat gebruikers met een klik op de knop hun ip + hostname zien ?

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
batch bestandje maken?
vaste IP's? misschien een optie om gewoon een stickertje aan de buitenkant van de machine te doen?

[ Voor 74% gewijzigd door Sumuhtsop op 23-10-2003 15:49 ]

• Signs
Ja een batch bestandje ;)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Het kan natuurlijk ook anders, als je ergens een intranet/internet pagina draait, kan je die natuurlijk ook het ip+hostname terug laten geven. Via php is het vrij simpel in elkaar te draaien.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

www.whatismyip.com ?

Iets als:
PHP:
1
2
3
<?
echo "Je ip address is: " . $_SERVER['REMOTE_ADDR'] . " .."
?>

zou ook al voldoende moeten zijn :)

Overigens snap ik niet zo goed wat deze script request in Windows doet, ik vind je topic start echter iets te mager om hem te moven naar Software Algemeen (laat staan om hem te verplaatsen naar Programming & Webscripting), dus sluit ik het topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.