[ALG] postcode/gemeente/land velden

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 23:21
Ik heb juist wat zitten discussieren met mijn baas over de ideale manier om in een invulformulier de gebruiker de postcode, de gemeente en het land te laten invullen. En daarbij ook hoe het dan in de database wordt opgeslagen. We zijn er nog niet echt uit, vandaar dat ik even wat andere meningen wou horen.

Verschillende mogelijkheden :

(1) 3x een tekstveld waar de gebruiker alles zelf in geeft en het wordt in de database in 3 kolommen als flat tekst weggeschreven.
VOORDELEN : Elk land kan op die manier ingegeven worden, gemakkelijk om te ontwerpen.
NADELEN : Veel herhaling in de database en de gebruiker moet veel zelf ingeven

(2) Ik heb een database van alle gemeentes + postcodes van België en een lijst van alle landen van de wereld zal vast en zeker ook wel te vinden zijn. Als er dus België geselecteerd staat (wat standaard is, want het is een belgische website), dan krijg je een pulldown lijst met alle gemeentes (postcode + naam), als je van land wisselt dan wordt die pulldown hidden en verschijnen er 2 invulvelden (postcode + gemeentenaam). Er valt nog over te discussieren over het feit of je gaat controleren of die postcode en/of gemeente al bestaan in de database. Als ze bestaan zou je gewoon kunnen verwijzen naar het bestaande record. Natuurlijk is dit ook weer gevaarlijk, je bent afhankelijk van wat de gebruiker ingeeft en niet elke gebruiker is even slim...
VOORDELEN : gemakkelijker voor de gebruiker en minder herhaling
NADELEN : nog altijd herhaling bij de landen buiten BE als je ze als flat tekst gaat wegschrijven

Wat denken jullie? Is mogelijkheid 2 een beetje ok of vinden jullie dat maar raar? Of hoe doen jullie dat meestal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 14:48

André

Analytics dude

Ik zou ze eerst de postcode laten invullen (het land veld moet dan op belgie staan). En zodra de postocde er staat automatisch de gemeente invullen. Als ze een ander land selecteren dan gewoon alles handmatig in laten vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-04 14:12
Let op, toen ik net verhuisde naar een nieuwbouw wijk in utrecht, stonden nergens in de systemen van winkels etc mijn postcode. Ze konden mijn adres dus niet opvoeren. Een postcode en plaatnaam in het systeem extra opslaan is helemaal niet erg. Dit is niet iets wat je typisch zou normaliseren.

Om hoeveel data gaat het? optimaliseren op een dataset van miljoenenen records gaat pas zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codemann
André schreef op 23 October 2003 @ 15:35:
Ik zou ze eerst de postcode laten invullen (het land veld moet dan op belgie staan). En zodra de postocde er staat automatisch de gemeente invullen. Als ze een ander land selecteren dan gewoon alles handmatig in laten vullen.
Zodra ze ingevuld zijn? Hoe detecteer ik dat dan? Ik heb eens ooit die ganse gemeentelijst in javascript gezet en bij elke aanslag in het postcode-veld controleerde ik welke gemeente dat kon zijn. Maar aangezien het een serieuze lijst van gemeentes is ging dat echt langzaam, dat vond ik dus geen goede oplossing...
En als je ze handmatig laat invullen schrijf je ze dan ook los weg? Dus niet in een aparte tabel met gemeentes en daar naar verwijzen maar gewoon in de tabel met de gebruikersinfo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codemann
BigM321 schreef op 23 October 2003 @ 15:37:
Let op, toen ik net verhuisde naar een nieuwbouw wijk in utrecht, stonden nergens in de systemen van winkels etc mijn postcode. Ze konden mijn adres dus niet opvoeren. Een postcode en plaatnaam in het systeem extra opslaan is helemaal niet erg. Dit is niet iets wat je typisch zou normaliseren.

Om hoeveel data gaat het? optimaliseren op een dataset van miljoenenen records gaat pas zin hebben.
Momenteel is het een tabelleke van een 500tal gebruikers, ça va nog wel dus. Pak dat het maximaal een 5000-10000 gebruikers worden, ik denk dat dat zelfs heel positief bekeken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codemann
BigM321 schreef op 23 oktober 2003 @ 15:37:

Je zegt trouwens postcode en plaatsnaam, en wat met het land? Om goed te zijn zou je het land multi-language moeten opslaan als je een multi-language website hebt, wat ook weer niet gemakkelijk te vinden is... En als je de mensen de landen gaan invullen dan gaat iedereen weer iets anders invullen... Bijvoorbeeld voor België zal je dan dingen zien als BE of BEL of belgië of België of BELGIË, enz.
Of ben ik nu te hard er op aan het nadenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 20:11

Not Pingu

Dumbass ex machina

codemann schreef op 23 October 2003 @ 15:39:
[...]

Zodra ze ingevuld zijn? Hoe detecteer ik dat dan? Ik heb eens ooit die ganse gemeentelijst in javascript gezet en bij elke aanslag in het postcode-veld controleerde ik welke gemeente dat kon zijn. Maar aangezien het een serieuze lijst van gemeentes is ging dat echt langzaam, dat vond ik dus geen goede oplossing...
Hotmail bijv. laadt de pagina opnieuw in als je bij het aanmelden een land uit de lijst selecteert. Wat je dus zou kunnen doen is dmv. javascript detecteren of de postcode velden goed ingevuld zijn en dan de pagina reloaden (form opsturen naar zichzelf) en serverside opzoeken welke woonplaats er bij een postcode hoort.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codemann
Gunp01nt schreef op 23 October 2003 @ 16:18:
[...]

Hotmail bijv. laadt de pagina opnieuw in als je bij het aanmelden een land uit de lijst selecteert. Wat je dus zou kunnen doen is dmv. javascript detecteren of de postcode velden goed ingevuld zijn en dan de pagina reloaden (form opsturen naar zichzelf) en serverside opzoeken welke woonplaats er bij een postcode hoort.
Is niet mogelijk in mijn geval. Er zijn 4 in te vullen formulieren op 1 pagina. Klinkt raar maar soit het gaat niet anders. En als ze het eerste formulier ingevuld hebben en aan het tweede bezig zijn kan het niet zo zijn dat ze opeens moeten gaan refreshen want dan zijn ze de info van het eerste formulier ook kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
codemann schreef op 23 oktober 2003 @ 16:11:
[...]

Je zegt trouwens postcode en plaatsnaam, en wat met het land? Om goed te zijn zou je het land multi-language moeten opslaan als je een multi-language website hebt, wat ook weer niet gemakkelijk te vinden is... En als je de mensen de landen gaan invullen dan gaat iedereen weer iets anders invullen... Bijvoorbeeld voor België zal je dan dingen zien als BE of BEL of belgië of België of BELGIË, enz.
Of ben ik nu te hard er op aan het nadenken?
Er komen niet zo heel erg vaak landen bij, dus met een lijst met landen zit je wel veilig. Daarmee voorkom je het door jou geschetste probleem.

Bij een meertalige website kan je de landcode gebruiken en afhankelijk van de taal de juiste vertaling er naast zetten. (Ik bedoel, om het maar even concreet te maken, <option value="be">België</option> respectievelijk <option value="be">Belgique</option>)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codemann
rollebol schreef op 23 oktober 2003 @ 16:25:
[...]
Er komen niet zo heel erg vaak landen bij, dus met een lijst met landen zit je wel veilig. Daarmee voorkom je het door jou geschetste probleem.

Bij een meertalige website kan je de landcode gebruiken en afhankelijk van de taal de juiste vertaling er naast zetten. (Ik bedoel, om het maar even concreet te maken, <option value="be">België</option> respectievelijk <option value="be">Belgique</option>)
Dat is waar, het is alleen dat je voor elke extra taal weer die hele landenlijst moet gaan vertalen... Ik schat niet dat je direct een landenlijst gaat vinden in de belangrijkste talen (nederlands, frans, duits, engels, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
codemann schreef op 23 October 2003 @ 16:27:
[...]

Dat is waar, het is alleen dat je voor elke extra taal weer die hele landenlijst moet gaan vertalen... Ik schat niet dat je direct een landenlijst gaat vinden in de belangrijkste talen (nederlands, frans, duits, engels, ...)
Nou, ik denk dat zo'n lijst wel voorhanden is. Je hoeft maar één site per taal te vinden die een lijst met landen toont. Ik heb even gegoogled en heb al een Duitse gevonden (gezocht op 'bestellen zahlungsart land')

http://vnu.verlagsservice.de/pcpro/mini-abo.htm

De Nederlandse en Franse heb je ongetwijfeld al, en de engelse moet ook eenvoudig te vinden zijn. Niet helemaal netjes, maar het scheelt wel wat vertaalwerk. :)

Overigens heeft de URL die ik noemde een mij onbekend landcodesysteem, maar een wat meer gangbare lijst moet op dezelfde manier ook wel op te snorren zijn, het ging om het voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Naar mijn mening is op deze vraag geen antwoord te geven zolang onduidelijk is waarom de informatie opgeslagen moet worden, wat er mee moet gaan gebeuren hoe de informatie verder verwerkt gaat worden en hoe belangrijk de integriteit van de data is.

Wat zijn, kortom, de eisen en wensen aan de ontvangende kant?

Als er totaal geen eisen zijn, dan zou ik gaan voor de gebruiksvriendelijkste manier van invullen: één textarea waarin iemand zijn volledige adres kan invullen.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-04 15:39

BetuweKees

Flipje uit Tiel

BigM321 schreef op 23 October 2003 @ 15:37:
Let op, toen ik net verhuisde naar een nieuwbouw wijk in utrecht, stonden nergens in de systemen van winkels etc mijn postcode. Ze konden mijn adres dus niet opvoeren.
dit is een probleem wat in nl wel speelt, maar in belgie stukken minder, aangezien daar een postcode enkel uit cijfers bestaat die de gemeente/het dorp aangeven; de extra code die wij hier in nl hebben om een (deel van een) straat aan te geven ontbreek dus.
maar het is inderdaad zeker iets om regening mee te houden..

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

alienfruit

the alien you never expected

Ik zou de postcode, huisnummer en plaatsnaam in iedergeval apart opslaan, dan kun je in nederland al vaak de post opsturen. Het schijnt dat je dit alleen nodig hebt voor de postbode (zie kixcode) ;)

Afgezien daarvan de ISO standaard kun je hier vinden:
http://www.iso.org/iso/en...tes-on-iso-3166/nli-5.pdf
of als semicolon delimeted text file:
http://www.iso.org/iso/en...-lists/list-en1-semic.txt

[ Voor 17% gewijzigd door alienfruit op 25-10-2003 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-04 17:57

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

alienfruit schreef op 25 October 2003 @ 00:01:
Ik zou de postcode, huisnummer en plaatsnaam in iedergeval apart opslaan, dan kun je in nederland al vaak de post opsturen. Het schijnt dat je dit alleen nodig hebt voor de postbode (zie kixcode) ;)
Postcode en huisnummer samen is unieke identificatie in Nederland.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Mr. Liu schreef op 25 October 2003 @ 00:08:
[...]

Postcode en huisnummer samen is unieke identificatie in Nederland.
Mensen op een etage of een woonboot zullen dit niet met je eens zijn.

Interessant project: ADSL aanvragen als je benedenbuur het al heeft. Meneer, U heeft al een aansluiting, wij kunnen U dus niet helpen.
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 20:11

Not Pingu

Dumbass ex machina

codemann schreef op 23 October 2003 @ 16:21:
[...]

Is niet mogelijk in mijn geval. Er zijn 4 in te vullen formulieren op 1 pagina. Klinkt raar maar soit het gaat niet anders. En als ze het eerste formulier ingevuld hebben en aan het tweede bezig zijn kan het niet zo zijn dat ze opeens moeten gaan refreshen want dan zijn ze de info van het eerste formulier ook kwijt...
maar ik heb het ook over een postback, niet over een refresh. je maakt dus een formulier dat de info weer naar zichzelf (dezelfde pagina) opstuurt en dan die gegevens weer weergeeft in het formulier. heel veel forums implementeren op zo'n manier de preview van posts. YabbSE en PHPBB en mijn eigen P01NTForum :P iig wel.

en waar die forums dan een preview weergeven indien ze formdata toegestuurd krijgen, daar zoekt jouw site dan de lijst op van een bepaald land/stad, whatever applies indien hij van zichzelf opgegeven krijgt over welk land/stad het gaat.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRight
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11-2024

bRight

digitaal

Standaardlijst met landen:

Andorra
Afghanistan
Albania
Armenia
Netherlands Antilles
Angola
Argentina
American Samoa
Austria
Australia
Aruba
Azerbaijan
Bosnia and Herzegovina
Barbados
Bangladesh
Belgium
Bulgaria
Bahrain
Burundi
Bermuda
Brunei Darussalam
Bolivia
Brazil
Bahamas
Bhutan
Botswana
Belarus
Belize
Canada
Central African Republic
Switzerland
Chile
China
Colombia
Costa Rica
Cuba
Cyprus
Czech Republic
Germany
Djibouti
Denmark
Dominican Republic
Algeria
Ecuador
Estonia
Egypt
Eritrea
Spain
Ethiopia
Finland
Fiji
Falkland Islands (Malvina)
France
United Kingdom
Georgia
Ghana
Gibraltar
Gambia
Greece
Guatemala
Guyana
Hong Kong
Honduras
Croatia/Hrvatska
Haiti
Hungary
Indonesia
Ireland
Israel
India
Iraq
Iran (Islamic Republic of)
Italy
Jamaica
Jordan
Japan
Kenya
Cambodia
Comoros
Kuwait
Cayman Islands
Kazakhstan
Lao People's Democratic Republic
Lebanon
Sri Lanka
Liberia
Lesotho
Luxembourg
Latvia
Libyan Arab Jamahiriya
Morocco
Monaco
Moldova, Republic of
Macedonia, Former Yugoslav Republic
Myanmar
Mongolia
Macau
Mauritania
Malta
Mauritius
Maldives
Malawi
Mexico
Malaysia
Mozambique
Namibia
Nigeria
Nicaragua
Netherlands
Norway
Nepal
New Zealand
Oman
Panama
Peru
Papua New Guinea
Philippines
Pakistan
Poland
Puerto Rico
Portugal
Paraguay
Qatar
Romania
Russian Federation
Rwanda
Saudi Arabia
Seychelles
Sudan
Sweden
Singapore
Slovenia
Slovak Republic
Sierra Leone
San Marino
Somalia
Suriname
El Salvador
Syrian Arab Republic
Swaziland
Thailand
Tajikistan
Turkmenistan
Tunisia
Tonga
Turkey
Trinidad and Tobago
Taiwan
Tanzania
Ukraine
Uganda
United States
Uruguay
Uzbekistan
Venezuela
Vietnam
Vanuatu
Western Samoa
Yemen
Yugoslavia
South Africa
Zambia
Zimbabwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vampier
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04-2015

Vampier

poke-1,170

http://212.61.32.2/heineken/

Voor een overzicht met landen en hun iso codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

alienfruit

the alien you never expected

Je kunt ook gewoon de link van mij gebruiken. Officiele bron van de iso web-site :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-04 17:57

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

rollebol schreef op 26 October 2003 @ 13:28:
[...]
Mensen op een etage of een woonboot zullen dit niet met je eens zijn.

Interessant project: ADSL aanvragen als je benedenbuur het al heeft. Meneer, U heeft al een aansluiting, wij kunnen U dus niet helpen.
:X
Je hebt gelijk, ook een eventuele toevoeging moet vermeld worden om het werkelijk uniek te maken. Wat betreft die genoemde ADSL aanvraag, ik kan het ook niet helpen als KPN zelf de gegevens niet op orde heeft.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1