Toon posts:

laptop komt niet voorbij bios

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
OK ik heb hier dus een oude laptop gekregen, harstikke leuk natuurlijk maar nu moet ie natuurlijk wel werken....

het gaat om een hp omnibook 2000cs

Probleem is als volgt: Ik zet de laptop aan wacht even... dan komt de informatie van de laptop op het scherm zoals base memory, extended memory, shadow, reserved en total.. daarna begint ie te piepen en dat houd gewoon niet meer op

er staat : <F12> to enter System Configuration Utility

nu als ik daar op druk dan kom je dus in de bios, maar hier staat alles goed heb em al eens op default settings gedrukt maar dat helpt niks.. want als ik em daarna weer opnieuw opstart dan gebeurd precies hetzelfde..

de settings worden wel onthouden, maar hij komt gewoon niet verder...

specs:
P 166
1.3 gb hd
16mb ram

Verwijderd

Topicstarter
ok dat probleem is nu deels opgelost..

geheugen er even uitgehaald en er opnieuw ingezet.. en de accu even los gehaald en er weer opnieuw ingezet en nu start ie wel op

alleen piept ie wel een vrij lange periode zo'n 20 sec achter elkaar piep piep piep piep etc (genoeg voor 20 sec ;) ) en daarna start ie verder door...

iemand enig idee waarom dat ie zo piept ? want dat ie wel behoorlijk irritant

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
kan je van floppy booten? begint ie dan ook te piepen??

[ Voor 4% gewijzigd door Sumuhtsop op 23-10-2003 15:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dat maakt niks uit...

hij begint al met piepen voordat er naar de diskette wordt gezocht...

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

wellicht een domme opmerking, maar je zou eens kunnen tsjekken of 't koelertje wel werkt van de processor :)

Hoi

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 14:09
http://www.techadvice.com/tech/B/BeepCode.htm

hier staat dat 1 lange piep een voedingsprobleem betekend

(ff snel gegoogled)

Verwijderd

Topicstarter
koelertje werkt volgens mij wel.. want die kan ik heel zachtjes horen als de laptop aan staat..

wat betreft de piepjes nu heb ik even opgelet en geteld en het zijn dus in totaal 42 piepjes en daarna komt er nog een reeks voordat ie verder gaat maar hoeveel dat er zijn maakt volgens mij niet veel uit..

Verwijderd

Topicstarter
ik zat te denken ... kan het ook zo zijn dat iemand er een verkeerde bios overheen heeft gegooid bv van de hp omnibook 2000 ipv de cs versie of kan dat niet ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 11:10:
ik zat te denken ... kan het ook zo zijn dat iemand er een verkeerde bios overheen heeft gegooid bv van de hp omnibook 2000 ipv de cs versie of kan dat niet ?
Zou kunnen, maar verwacht eerder zoiets als Master__R hierboven zegt -> voedingprobleem. Misschien dat je spanning iets te laag is oid. Dus dat zijn check wel klaagt over de spanning, maar dat je PCtje wel genoeg spanning heeft om op te starten, en verder gewoon te werken.

Aangezien ie weer opstarte nadat je de geheugenmodules er een keertje uit hebt gehaald en weer ingezet blijven die natuurlijk ook verdacht. Eigenlijk moet je die een keertje bij iemand anders in zijn laptoppie proberen om ze uit te kunnen sluiten.

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-07 18:27
Waarschijnlijk verkeerde bios settings, heb een 480CDT Satellite PRo van toshiba en als ik 2 interrupts of zo hetzelfde hebt staan gebeurt dat ook telkens...

dus ik zou zeggen ga wat met interrupten van je lpt en com rotzooien :)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 10:30
Ik heb meerdere HP Omnibooks 2000CT's gehad, en het eerste wat bij ze allemaal stuk ging was het stroombeheer/batterij.
Of de batterij kon niet meer opladen. Of de laptop deed het niet meer vanaf batterij als de voeding er niet inzat.. of.. de laptop doet raar als de batterij erin zit.

Probeer het dus eens zonder accu, en alleen op de voeding

Verwijderd

Topicstarter
ok heb nu het volgende geprobeerd:

laptop zonder accu gewoon aan de stroom opstarten...
laptop gewoon met alleen de accu opstarten dus zonder netspanning
bios op default settings gehad
diskdrive eruit gehad
lpt poort getest (want daar zit een cd wisselaar op) en die werkt goed
Ben nu bezig met interrupts veranderen en kijken of het iets helpt

Hoe kan ik op een beetje makkelijke manier checken of ie wel genoeg stroom krijgt ?

Trouwens ik weet niet of het normaal is bij dit soort accu's maar er zitten 4 nokjes van koper op de achterkant waarvan er 1 hoger staat dan de andere..

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 23:54:
Trouwens ik weet niet of het normaal is bij dit soort accu's maar er zitten 4 nokjes van koper op de achterkant waarvan er 1 hoger staat dan de andere..
Klopt, is ook bij de accu van mijn 2000CS :)

En lang constant piepen, maar wel normaal functioneren.. Ik zou het zo niet kunnen verzinnen. Gezien dat geheugen al vaag deed, draai eens memtest86.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 23:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

even iets heel stoms, maar check eens even alle toetsjes, misschien dat er eentje klem zit, dan krijg je ook allerlei opstartproblemen, vaak piepen, wel in de bios maar niet voorbij post en zo..

[ Voor 4% gewijzigd door hufkes op 25-10-2003 05:57 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Marctraider
Naja, anyways ik denk dat het toch met het bios process te maken heeft.
Dus het kan in principe aan alles leggen :/
Maare als iedereen problemen heeft met die laptop ga dan ff op die orginele site kijken op een forum of zo, misschien dat je daar meer hulp kan krijgen.

Maar volgens mij is dit een hele oude laptop ? ik heb ook een 133mhz laptopje heel leuk allemaal, maar ik kan nu al 15+ dingen noemen die er aan verrot zijn(kad er 2 bot same probs)
keb nu een 233mhz mmx en werkt perfect op de cooling na die ik nu wel op de usb hebt gesoldeerd en weer geweldig werkt ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Marctraider op 25-10-2003 12:30 ]

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

frickY schreef op 24 October 2003 @ 22:44:
Of de batterij kon niet meer opladen. Of de laptop deed het niet meer vanaf batterij als de voeding er niet inzat.. of.. de laptop doet raar als de batterij erin zit.

Probeer het dus eens zonder accu, en alleen op de voeding
Dan is de dc-dc converter kaduk.
Bij de E500 serie van Compaq is dit ook iets wat veel/vaak voorkomt.

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb nu vanalles al weer geprobeerd :) kheb met de com en lpt poorten zitten spelen in de bios heb ze zelfs helemaal uitgezet op het gegeven moment maar dat hielp niks..

toetsen allemaal gecontroleerd zaten allemaal op de juiste plek :+ en functioneerden allemaal correct (zaten niet vast ofzo)

Ben op de site van hp geweest maar daar viel eigelijk niks te vinden over dit onderwerp.. best wel raar..

iemand nog een idee hoe ik een beetje makkelijk kan controleren of ie wel genoeg spanning krijgt ?

Verwijderd

Topicstarter
ok heb de accu proberen door te meten op mijn manier :)

achterop de accu staat 14,4volt nu ben ik aan het meten geweest en op het eerste nokje naar de min toe staat 5,8v op de tweede staat 4,28volt en op de laatste staat weer 5,8 volt

als je dit dus bij elkaar optelt krijg je een totaal van: 15,88 volt dat lijkt mij meer dan genoeg.. dus daar kan het niet aanliggen volgens mij of heb ik het verkeerd doorgemeten ?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

MarcTraider schreef op 25 October 2003 @ 12:27:
Maar volgens mij is dit een hele oude laptop ? ik heb ook een 133mhz laptopje heel leuk allemaal, maar ik kan nu al 15+ dingen noemen die er aan verrot zijn(kad er 2 bot same probs)
En ik heb een 486 laptopje dat op de bios batterij na nog prima werkt :z

En ik heb ook zo'n Omnibook 2000CS, en die van mij doet het wel goed. Mijn 2000CS is trouwens een P133... Zonder L2 cache ;(
Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 16:24:
Ben op de site van hp geweest maar daar viel eigelijk niks te vinden over dit onderwerp.. best wel raar..
Een tijdje terug kon je op de site van HP nog een Service manual downloaden voor de 2000CS/2000CT/5500. Die hebben ze helaas weggedaan.

Mij een raadsel waarom.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

ik had net een packard bell verhaal gepost en kwam ook niet verder dan de bios.

Wat nou bleek was dat ik het geheugen had verwisseld :+ , of er niet goed had ingedrukt. Als je bij het geheugen kan komen zorg dan even dat je een andere combinatie probeert van de ram bulken, desnoods er opnieuw instoppen.

Suc6 :+

edit: nu lees ikje 2e post pas. |:( 8)7 , voor dat piepen moet dan geen verklaring zijn :? Staat er een text bij?

Sluit ff alle ide kabels opnieuw aan en kijk of het geval weer gaat piepen :)

suc6

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 18:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
nope staat helemaal geen text bij alleen dat ik op f12 kan drukken om in de bios te komen.....

erm... alle kabels opnieuw aansluiten ? tis wel een laptop he ? ik haal em liever niet helemaal uit elkaar als het niet hoeft...

hmmm dat wordt denk ik eens zoeken naar de service manuals van dat ding, of heeft iemand nog andere suggesties ?

oh trouwens voor ik het vergeet nog een klein vraagje: ik wou er een hele kleine lichte database opzetten, staat nu win95 op iemand nog suggesties daarvoor ? access lijkt me nu niet zo handig werken met maar 16 mb geheugen met 133 mhz cpu

• Marctraider
uh, als je bang bent dat je je laptop beschadigd. doe gewoon voorzichtig
als je bang bent dat je hem niet meer in elkaar kan zetten, ga steeds verder oefenen tot op de processor aan, ohja leg de schroeven ongeveer op de juiste plaats zoals ze in de laptop gaan dus :

snap ie ? alles goed leggen :P kweenie hoe'ket uitleg, maar ik kan me laptop zonder probs uit me hoofd openmaken ;)

tja keb verder geen suggesties meer dus, en hij KAN natuurlijk gewoon ergens kaduuk zijn, en dat zal je dan moeten accepteren of laten repareren, maar dat lijkt me niet echt de moeite waard, suc6 verder ! ik hoop dat je tot een solution komt.

Later.

[ Voor 43% gewijzigd door Marctraider op 25-10-2003 23:50 ]

Pagina: 1