Verschil tussen OEM en Retail

Pagina: 1
Acties:
  • 706 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTransporter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:01
Het klinkt miss raar maar ik weet het verschil tussen OEM en Retail niet :?
Ik wil namelijk windows xp home kopen en heb keuze tussen dit:

Microsoft Windows XP Home NL OEM € 90.00
Microsoft Windows XP Home NL Retail € 282.50

Wat is het verschil????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

oem mag officieel alleen verkocht worden met een nieuw systeem.
daarbij krijg je alleen een los cd'tje en licentie

de retail versie mag je los kopen, en bevat behalve een cd, licentie ook een handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oem = zonder verpakking

Retail = met mooi doosje

Als ik dit prijsverschil zie vraag ik me trouwens af, of het dezelfde windows versie betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Bij Retail krijg je vaak een iets dikker boekje terwijl bij de OEM versei echt vrijwel niets krijgt (behalve een CD en flut boekje).

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
En dat boekje is dan bijna 200 euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTransporter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:01
Het is volgens mij wel de zeflde versie staat op deze site http://www.hardwareconcurrent.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

ik zou zeggen probeer windows te regelen via een hogeschool of universiteit.
daar kan je windows kopen voor ongeveer 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 12:57
Volgens mij krijg je bij de retail versie van Windows XP ook telefonische ondersteuning erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:51
damster schreef op 23 October 2003 @ 15:12:
ik zou zeggen probeer windows te regelen via een hogeschool of universiteit.
daar kan je windows kopen voor ongeveer 25 euro.
Dan mag je het, naar mijn weten, ook weer inleveren als je van de school/uni af gaat >:)

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

je mag het officieel niet meer gebruiken.
inleveren heb ik nooit van gehoord.

[ Voor 117% gewijzigd door job op 23-10-2003 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
VolgensMIJ is dat OEM voor een update van Windows 98 ---> naar Windows XP Home Edition en die andere als je nog geen Windows 98 hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nog nooit zo'n prijsverschil gezien bij een win versie tussen oem en retail :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzzzzz
  • Laatst online: 14-08 16:36
Zie Damster.

OEM is alleen voor verkoop bij een nieuwe pc !!!!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
Speedener schreef op 23 October 2003 @ 15:13:
[...]

Dan mag je het, naar mijn weten, ook weer inleveren als je van de school/uni af gaat >:)
En dat bevestig ik bij deze, dat is een van de voorwaarden van studentenlicenties. Het kan natuurlijk wel, maar is imho niet erg netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:18
Canard schreef op 23 October 2003 @ 15:12:
Volgens mij krijg je bij de retail versie van Windows XP ook telefonische ondersteuning erbij :)
Klopt... mijn oom belde een keer Microsoft op en toe zeiden ze dat ze hem niet zouden helpen omdat hij een OEM versie had... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oem in dit geval, is dat geen install op de harde schijf en krijg je geen cd-rom ? Pre-install dus. Upgrade naar XP-home kost 130 euro dus het zal wel om een pre-install van harde schijf af. Maarja, door hier je vraag te zetten had je ze ook ff rechtstreeks kunnen bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 15:28:
Oem in dit geval, is dat geen install op de harde schijf en krijg je geen cd-rom ? Pre-install dus. Upgrade naar XP-home kost 130 euro dus het zal wel om een pre-install van harde schijf af. Maarja, door hier je vraag te zetten had je ze ook ff rechtstreeks kunnen bellen :)
Als je een losse OEM in de winkel gaat kopen (kan dat uberhaupt wel?) lijkt het me stug dat je je hd moet meeslepen. :)

Ergo: wat je zegt klopt dus niet, of je kunt geen oems in de winkel kopen (en dus is wat je zei wel waar)

[ Voor 10% gewijzigd door G33rt op 23-10-2003 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 18:50
Over het algemeen kun je geen oem in de winkel kopen.
Als verkoper kun je het wel kopen, maar alleen in combinatie met een compleet systeem. Je mag OEM-software niet los verkopen, het moet altijd bij een compleet systeem leveren.

[offtopic]
Wat betekend OEM eigenlijk :?

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

SPee schreef op 23 October 2003 @ 15:38:
Wat betekend OEM eigenlijk :?
Only Essential Material

Althans, zo heb ik het altijd geleerd. Na kleine zoektocht: Original Equipment Manufacturer :P

[ Voor 25% gewijzigd door Compubiter op 23-10-2003 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in de meeste computerzaken waar ik kom wordt toch ook OEM als hardware verkocht. Dus gewoon zonder doos met een flutboekje.

Je hebt dan de keuze uit oem of retail. En met computerzaken bedoel ik o.a. Informatique, dus geen rommelzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is al een keer een post over geweest. Als je bij een pc winkel: denk aan mycom paradigit etc dan krijg je de oem versie in de vorm van een recover cd. je krijgt dus NIET de windows xp cd, wel krijg je de product key.
er zijn wel trukjes om van af de recover cd de windows xp installatie te halen maar dat is veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Verwijderd schreef op 23 oktober 2003 @ 15:42:
in de meeste computerzaken waar ik kom wordt toch ook OEM als hardware verkocht. Dus gewoon zonder doos met een flutboekje.

Je hebt dan de keuze uit oem of retail. En met computerzaken bedoel ik o.a. Informatique, dus geen rommelzaken.
Deze vraag is echter in Software Algemeen gesteld, en niet in OH ;)

Ergo: voor de TS, je kunt die OEM dus alleen kopen als je een nieuwe pc koopt. Je zult dus aan de retail moeten, alleen slaat die prijs nergens op (XP Pro en 2K waren 419 gulden toen XP geintroduceerd werd, nu is XP Pro 190 euro), ik zou eens beter kijken :)

edit: prijzen zijn toch normaal, dan heb ik ik dus ads gezien met de OEM prijzen erin aangeduid als retail 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door G33rt op 23-10-2003 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om maar even een serieus antwoord te geven:

Ik heb dit weleens opgezocht en had het volgende gevonden:

*Microsoft staat niet toe dat OEM licenties los verkocht worden en aleen bijgeleverd worden met nieuwe pc´s.

*De Nederlandse wet verbied de losse verkoop van OEM licenties niet.

Met andere woorden microsft heeft lekker pech en iedereen die het weet (ver)koopt losse OEM licenties. Tis een stuk goegkoper aleen lastig bij netwerk installs, gelukkig is op de MS site een legaal scriptje te downloaden die je registratie nummer veranderd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WgV_
  • Laatst online: 22-07 17:00

_WgV_

It's a magical world!

Ik heb er zelfs van gehoort dat iemand geen laptop mocht kopen zonder windows erbij (hij had laptop zelf samengesteld).
Dus hij was verplicht een OEM versie van windows te kopen.
Stel nou dat hij er linux (of een ander OS) op had willen zetten??

#StopBurningStuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Hierboven staat veel, maar nog niemand die het volledig heeft gezegd.

OEM is de afkorting van Original Equipment Manufacturer.

OEM:
De verpakking bevat alleen de strikt benodigde delen (Software + Licensienummer)
Je krijgt geen support van de fabrikant van het produkt (Microsoft), maar van de verkoper bij wij jij het koopt (Dell bijvoorbeeld)
Het produkt is onlosmakelijk met een ander stuk hardware (vaak een complete computer, soms alleen een muis) verbonden. Als je dit stuk hardware wegdoet mag je de software dus ook niet meer gebruiken
Kan niet gebruikt worden om een Upgrade vanaf een oudere versie uit te voeren

Retail:
De verpakking bevat "overbodige extra's" zoals handleidingen, registratie formulieren, etc
Je hebt recht op support van de fabrikant (Microsoft) en van de verkoper (Dell bijvoorbeeld)
Het produkt kan gewoon los worden aangeschaft en mag met ieder willekeurig systeem worden gebruikt (1 tegelijk natuurlijk)
Kan wel gebruikt worden om een Upgrade vanaf een oudere versie uit te voeren

Daarnaast is de OEM-versie van Windows vaak aangepast aan het BIOS van een verkoper zodat Produkt-activatie niet meer nodig is, maar het installeren op een ander merk pc dus onmogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 12-09 16:06
_WgV_ schreef op 23 October 2003 @ 16:03:
Ik heb er zelfs van gehoort dat iemand geen laptop mocht kopen zonder windows erbij (hij had laptop zelf samengesteld).
Dus hij was verplicht een OEM versie van windows te kopen.
Stel nou dat hij er linux (of een ander OS) op had willen zetten??
Lijkt mij een reden om tegen de winkel te zeggen 'houdt u den leptoppert maar mooi in den pakhuisch!' en heel snel elders apparatuur aan te schaffen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 15:53:
Om maar even een serieus antwoord te geven:

Ik heb dit weleens opgezocht en had het volgende gevonden:

*Microsoft staat niet toe dat OEM licenties los verkocht worden en aleen bijgeleverd worden met nieuwe pc´s.

*De Nederlandse wet verbied de losse verkoop van OEM licenties niet.

Met andere woorden microsft heeft lekker pech en iedereen die het weet (ver)koopt losse OEM licenties. Tis een stuk goegkoper aleen lastig bij netwerk installs, gelukkig is op de MS site een legaal scriptje te downloaden die je registratie nummer veranderd ;)
sterker nog. in duitsland is zoiets ooit tot een rechtszaak gekomen, en microsoft kreeg geen gelijk. die uitspraak is later door het europese hof van justitie overgenomen (en geldt dus ook voor oa. nederland).

overigens had het niet veel te maken met dat de wet de losse verkoop van OEM licenties niet verbiedt.
de rechter zag het zo: je kunt een goedkopere licentie krijgen op voorwaarde dat je een nieuwe pc koopt. dat is dus koppelverkoop, en daarom verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nu is het onderhand wel duidelijk :)
Als je even de tijd neemt en gaat zoeken met google zul je de goede antwoorden ook vinden :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.