Toon posts:

Instabiele fan --> instabiel systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Twee dagen terug heb ik met mijn stomme kop mijn cpufannetje aangeraakt. Resultaat: een van de bladen is afgebroken. Nu draait dat fannetje niet meer goed stabiel, en zorgt voor nogal wat vibratie, zelfs de gehele kast trilt.

Ik wil even weten in hoeverre dit schadelijk is voor mijn cpu (AMD2600+), ik kan me namelijk voorstellen dat een schuddende heatsink schade kan veroorzaken. Mijn systeem werd dan ook nadat het fannetje stuk was instabiel (traag reageren, af en toe moeite met de simpelste dingen, half vastlopen).

Mijn cpu draaide op 166mhz, en heb hem even undergeclocked naar 100mhz, met als resultaat dat hij nu op maar 1250mhz draait, en een stuk stabieler is heb ik het idee.

Nu wil ik weten of mijn vermoeden waar is --> De schuddende heatsink beinvloed de stabiliteit van mijn proc, en nu hij is undergeclocked hoeft hij minder te koelen en schud hij minder.
Wat ik ook graag zou willen vragen... zou het te laat kunnen zijn? Is de proc misschien al wat afgebrokkeld zodat hij nu nooit meer fullforce draaien kan?

Ik heb al een papstje liggen die ik erop wilde zetten, moet alleen nog een fanadapter hebben. Dus vervangen gebeurt sowieso. Ik maak me alleen zorgen over mijn arme AMD'tje.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nee, het is imo niet te laat en ja, je doet er zeer verstandig aan om er een nieuwe op te zetten.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Maar is het afbrokkelen van een cpu een ofof gebeuren (dead or alive). Of kan het ook zo zijn dat een beetje afbrokkelen alleen problemen veroorzaakt als hij op full power moet draaien?

offtopic:
Tevens een oproepje, voor een computerwinkel omgeving nijmegen waar ze ook fanadapters (6cm --> 8cm) verkopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 15:09 ]

• Techlek
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-05-2021

Techlek

Full Throttle

Ik denk dat het contact tussen je cooler en processor niet meer optimaal is door de constante trillingen, je koelblok gaat als het ware meebewegen, zodat je proc warmer word en vatloopt. Misschien kan je koeler van je socket afvallen door de constante trilling. Mijn advies, snel vervangen, want goed is het nooit!

Hoeveel geld maakt jou gelukkig?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nee, het is imo niet te laat en ja, je doet er zeer verstandig aan om er een nieuwe op te zetten.
Is de proc misschien al wat afgebrokkeld zodat hij nu nooit meer fullforce draaien kan?
Je core brokkelt ook weer niet zo makkelijk af, neem anders een kijkje, je moet de cooler toch vervangen (alhoewel je natuurlijk ook de HSF kan laten zitten en alleen nieuwe fan plaatsen natuurlijk)
Eigenlijk is het beoordelen of je CPU 100% is glazen bol werk.

shit, weer quote ipv edit.
Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 15:07:
Maar is het afbrokkelen van een cpu een ofof gebeuren (dead or alive). Of kan het ook zo zijn dat een beetje afbrokkelen alleen problemen veroorzaakt als hij op full power moet draaien?
Een CPU core brokkelt doorgaans alleen af als je op een domme manier je cooler aan het monteren bent. Verder natuurlijk beschadiging mogelijk bij kritieke temp, maar zover is het denk ik niet gekomen bij jou.

O ja, dit is geen OH maar meer PMG werk. Maar eigenlijk is het meeste al gezegd.

[ Voor 44% gewijzigd door Voutloos op 23-10-2003 15:15 ]

{signature}

Verwijderd

waarschijnlijk verplaatst die fan niet voldoende lucht meer om fatsoenlijk te koelen, de cpu wordt heet en loopt instabiel. Je hebt hem terug geclockt, dus wordt ie minder warm en loopt weer stabiel. Oplossing, nieuwe fan halen. De heatsink kan je in princiepe laten zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Maar volgens ASUSProbe werd hij maar iets van 2-3 graden warmer als normaal. En hij werd al niet warm, hij werd dus met de instabiele fan maar iets van 42 graden volgens de software. In de bios heb ik niet gekeken. Nu wordt hij echter een graadje of 35. Maar goed ik ga snel op zoek naar een fanadapter.

Zouden 'gewone' electrotechniek zaken die dingen ook hebben (zij hebben tenslotte ook fans)? Want de computerzaken Nijmegen hebben die krengen niet.

Of waar kan ik, snel (levering 1-2 dagen) en goedkoop (lage verzendingskosten) een adaptertje bestellen op internet?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 16:04 ]

Pagina: 1