[CDR] Paginaranden afsnijden?

Pagina: 1
Acties:

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig een grafische folder te maken in CorelDraw, maar omdat dit vector-based is, iets waar ik nog niet zo goed in ben; had ik de volgende vraag:

De A4 is landscape, en op de achtergrond komt vaag een gedeelte van een woord te staan. De rest van 't woord valt dus BUITEN 't A4tje. Ik kan niet gewoon 't woord korter maken, omdat de eerste en de laatste letter HALF op de paginarand komen, alleen de zichtbare letters tikken gaat dus niet.

Hoe kan ik in CorelDRAW een bewerking uitvoeren dat alles wat NIET op de pagina (work area) staat gecroppped word? De drukker wil namelijk uitsluitend het te drukken gedeelte hebben...

Met masking kom ik ook niet verder. In illustrator wis ik wel hoe 't moes, maar ik ben nieuw in CDR...

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
Heb je geen soort Pathfinder in CorelDRAW?
Dus gewoon 't ene object excluden van het andere...

Wat zegt de help over 'excluden'? :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Het woord excluding komt helemaal niet voor in de CorelDRAW help file... Mja, changing the spacing of text }:O

Schiet ik dus weinig mee op, maar die exlude methode is er in Illustrator idd wel.
Ik ga wel ff door met zoeken... :O

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

andere drukker zoeken.. zo'n baggeropmerking heb ik nog nooit gehoord in mijn bijna 9 jaar grafische sector.

Had me wel voor kunnen stellen dat ie geen Coreldraw bestanden wil hebben, die opmerking had ik logischer gevonden.

Een normale drukker drukt op drukvellen dus moet je papier op maat gesneden worden. Geef je dus alleen de zooi die binnen de pagina valt dan kun je rekenen op witte randen sinds snijden nooit op de honderdste millimeter precies gaat. Wat ook weer de reden is dat je normaal 3 mm overlap aanhoudt (voor de slechtziende drukkers).

Maar zoek maar een normale drukker :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Willem
't Is voor de drukker denk ik een beetje teveel gevraagd om je afloop (van een in Quark geimporteerde EPS) juist te zetten.. Zie voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/cdr-exclude.gif

[ Voor 57% gewijzigd door Willem op 23-10-2003 21:12 ]

Verwijderd

http://p-chez.endoria.net/bla/trim.JPG

Dat zou je dan zo moeten doen. Rechthoekje trekken over 't gedeelte dat je weg wilt hebben, precies op de rand van 't papier zetten uiteraard.
En de tekst uiteraard omzetten naar curves in 't menu Arrange.
Dan beide selecteren en Trim doen (rode cirkel om gezet). Datzelfde staat ook in 't menu Arrange, onder 'Shaping'.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 00:08 ]

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 21:03
Mocht je je tekst niet willen omzetten naar curves, dan is er nog een andere optie:

rechthoek maken ter grootte van de pagina, dan je tekst selecteren en vervolgens menu Effects>Power Clip>Place inside container.

• Willem
Zie je... ik wist dat er een exclude optie in CorelDRAW zat, hij heet alleen Trim ;)

Pagina: 1