Toon posts:

TFT of CRT voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:
  • 583 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik had een vraag over de kleuren van TFT.

ik wou graag binnen kort een TFT gaan kopen maar nou ben ik veel bezig met Photoshop enz, ( fotobewerking, websites ) heeft er iemand ervaring met de kleuren verschillen tussen een TFT scherm en een CRT scherm? en zo jah is het een groot verschil, en is het indelijk ?

ik was van plan om 1 van deze TFT schermen te kopen..

LG = L1710B
http://www.lge.com/c_prod...010200&prod_s_cate=010202

Philips = 170S4FB
http://www.consumer.phili...S_SU&productId=170S4FB_00

NEC = 1710NX
http://www.nec-mitsubishi...0NX,spec=_3F__be__nl.html

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TFT kan maar 16 miljoen (24 bit) kleuren weergeven
CRT kan 32 bits.

8)7 alsof wij het verschil kunnen zien :D

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Tijdens het spelen van spellen valt mij op dat de kleuren op een TFT er mooier uitzien dan op een CRT. Is denk ik een kwestie van smaak. De TFT zag er iig wel scherper uit. TFT was een neovo 15" (F series dacht ik) en CRT was een Iiyama VMP451

MechWarrior || Monsters Game

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou de LG of de.... onderste halen. Beide 16 ms vertraging (let wel op bij 24 bit wordt dat x2 dacht ik, dus 32 ms)
En beide contrast 450:1

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:09
CRT. :}

TFT is denk ik nog niet het niveau voor dit soort werk. Misschien ff wachten want het lijkt allemaal erg snel te gaan of gewoon voor een CRT monitor gaan (en veel geld besparen, of een nog grotere monitor kopen) :}

Verwijderd

Ik heb zelf een Iiyama TFT: AX3817UT D

Ik ervaar wel enige kleurverschillen met bijv websites. Zo zie ik op mijn TFT grijze letters op een witte achtergrond duidelijker dan op een CRT.

Maar ook andersom bij sommige kleuren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 13:47 ]

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
als je echt serieus wilt gaan photoshoppen e.d. kan ik je geen TFT aanraden, de kleurverschillen zijn (jammer genoeg) te groot

ik werk zelf best wel veel met paint shop pro, zowel op TFT als CRT, de CRT geeft duidelijk een veel beter resultaat, kleuren zijn veel "echter"

daarbij zijn CRT's tegenwoordig stukken goedkoper :)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik lees hier duz dan iedereen hier kiest voor een CRT monitor.

PS. wel grapig te zien in je specs NJ dat je wel 2x een TFT scherm hebt :P
-NJ- schreef op 23 oktober 2003 @ 14:29:
als je echt serieus wilt gaan photoshoppen e.d. kan ik je geen TFT aanraden, de kleurverschillen zijn (jammer genoeg) te groot

ik werk zelf best wel veel met paint shop pro, zowel op TFT als CRT, de CRT geeft duidelijk een veel beter resultaat, kleuren zijn veel "echter"

daarbij zijn CRT's tegenwoordig stukken goedkoper :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 20:40 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Veel Photoshoppen? Ga voor een CRT. De kleur-echtheid is nog altijd beter bij kwaliteits-crt's ten opzichte van tft's. Mijn 21" Philips 201 CS Brilliance doet het stukken beter in Photoshop en 3D progs dan m'n 15" Compaq TFT. Dat is 1 van de weinige voordelen van een crt boven een tft. Een tft heeft namelijk geen trillend beeld, dus een stuk rustiger voor je ogen. Ook de ruimte, stroomverbruik en lichtopbrengst zijn bij tft's beter in orde ;)

LinkedIn
Instagram

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik hou het persoonlijk maar liever bij een goeie CRT :9 , hieronder staan voor mij de + en - punten van allebij:

CRT:
+
Goedkoop
Hoge resoluties
Alle kleuren zichtbaar (alà 32 Bits)
Zeer lage dot pitch
Flatscreen mogelijk

-
Grote bak erachter
Zwaar en onhandig

TFT:
+
Niet al te duur meer
Zeer rustig beeld
Klein

-
Aantal kleuren soms beperkt (alà 16/18/24 Bits)
Reactie tijd laat de wensen over (vooral Games)
Kapotte Pixels (niet altijd)
Hogere dot pitch

Dus voor mij is zo'n keuze zeer snel gemaakt. En omdat je het voor Photosoep gaat gebruiken, raad ik je toch een CRT aan. Want dat kan ook rustig aan je ogen zijn met een Flatscreen en met een goeie Dot Pitch bijvoorbeeld. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door rlkz op 23-10-2003 21:11 ]

I browse with Vivaldi

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Flatscreen mogelijk
dit noem ik nou niet echt een voordeel van een CRT aangezien ze het allebei hebben

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Topictitel wat uitgebreid :)

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 20:39:
hmm, ik lees hier duz dan iedereen hier kiest voor een CRT monitor.

PS. wel grapig te zien in je specs NJ dat je wel 2x een TFT scherm hebt :P

[...]
LOL :)

ja idd, je kan natuurlijk prima photoshoppen op een TFT maar als je echt waarde hecht aan profesioneel resultaat kan je niet om CRT heen

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:25
ReemF schreef op 23 October 2003 @ 20:45:
Veel Photoshoppen? Ga voor een CRT. De kleur-echtheid is nog altijd beter bij kwaliteits-crt's ten opzichte van tft's. Mijn 21" Philips 201 CS Brilliance doet het stukken beter in Photoshop en 3D progs dan m'n 15" Compaq TFT. Dat is 1 van de weinige voordelen van een crt boven een tft. Een tft heeft namelijk geen trillend beeld, dus een stuk rustiger voor je ogen. Ook de ruimte, stroomverbruik en lichtopbrengst zijn bij tft's beter in orde ;)
Als je een goeie monitor voor je werk koopt, zou ik wel goeie producten kopen. Dus dat je CRT monitor minimaal de jouw aangegeven resolutie dus bijvoorbeeld 1600*1200 @ 100 hz kan weergeven. Want dna heb je geen trillend beeld, en krijg je geen last van je ogen ;).

Verwijderd

Als je echt professioneel wil photoshoppen op een TFT dan zal je iets andere modellen moeten bekijken dan die 3 die je opgesomd hebt.

Kijk eens naar bv
- EIZO (vooral naar hun ColorEdge serie)
- Lacie (hun PhotoVision serie)
voor TFT schermen die daarvoor geschikt zijn. Hun prijzen zijn dan ook wel een beetje hoger, maar nu ook wel niet onbetaalbaar.

Ik werk zelf met een NEC 1880SX omdat deze oa qua kleurechtheid heel goed is. Ik heb zelf enkele verdemers (geen winkels) opgebeld en heb bij sommige mogen langsgaan om Eizo en NEC modellen te testen (ander merken zoals Mermaid heb ik ook mogen testen).
Zowel qua kleurechtheid als helderheid is deze NEC even goed als de Eizo schermen. De reactietijd van de NEC was iets beter en daarom heb ik die gekocht. Het scherm heeft me afgerond 1900 euro gekost, dus toch een redelijk serieus bedrag.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 21:34 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:06
Zelf Photoshop ik vrij regelmatig en heb een poos gedraaid met een 21" CRT en 18.1" TFT en de TFT deed 't qua kleuren net zo goed als m'n Eizo CRT. Dit was voor mij reden genoeg om CRT's voorgoed uit m'n huis te bannen :)
Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf welke TFT je neemt. Zo was ik onlangs op een LAN party en keek naar zo'n bekende Aldi 17" TFT, heel leuk ding maar qua kleuren compleet anders dan m'n Eizo. Als kleurechtheid belangrijk is kun je beter een leuke CRT nemen dan een doorsnee TFT, wil je per se een TFT dan is dat best mogelijk maar neem dan wel een goede :)

En vraag je ook af in hoe belangrijk het is dat de kleuren zo natuurgetrouw mogelijk worden weergegeven: ga je veel dingen doen voor het internet dan is superieure kleur calibratie natuurlijk een dure zinloze grap. Ga je voor gedrukte media waar kleuren extreem belangrijk zijn, dan kom je hoe dan ook, CRT of TFT, in de pro range terecht. Iig is het een fabel dat je met een TFT niet fatsoenlijk kunt Photoshoppen wanneer kleuren vrij belangrijk zijn (alleen is het niet altijd even goedkoop)

Overtuig jezelf door te kijken (dus écht kijken) wat je het beste kunt nemen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik twijfelde eerst ook tussen CRT en TFT, heb uit noodzaak maar een TFT besteld. En ik moet zeggen, heb er totaal geen spijt van! De kleurechtheid is heel goed, hij is veel scherper dan mijn iiyama vp451 en de helderheid is ook heel goed. Verder tijdens gamen geen last van ghosting of dat soort dingen.

Gaat om de iiyama prolite e431S. Geweldig 17" tft'tje en voor al 450 euro heb je er 1.

Je moet wel even de kleurtemperatuur en de brightness/contrast aanpassen. Bij computershops staan deze altijd veels te hoog waardoor ik eerst altijd een afkeer had van tft's.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 17:52 ]

• Necreo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-08-2021
fotobewerking, video en andere toepassing waaronder ook gamen, wel kheb dan persoonlijk maar 1 tip en dat is een Lacie TFT scherm
Kzit hier zelf met één en kan het daarvoor enkel maar aanraden mijn model: Lacie Photon18vision
grtz

que?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik speel zelf graag met Photoshop en Illustrator, al vrij lang zelfs. Ik draai op dit moment met 2 CRT monitoren en 1 TFT (primair) aan m'n PC, het verschil tussen kleuren zou dus duidelijk te zien moeten zijn. Op mijn Eizo L565 (17") zijn er wel verschillen met m'n Vision Master Pro 450 (19"), maar die zijn niet enorm. Deze verschillen zijn zelfs positief, de kleuren zien er gewoon helderder uit, mooier imo.. Het is dus niet zo dat er echt helemaal geen verschillen zijn.

Ook bij het spelen met Photoshop ben ik erg blij met mijn TFT. Ik merk duidelijk bij foto's dat het beeld scherper en rustiger is dan bij mijn VMPro 450 (die ik eerder als primaire monitor gebruikte).

Als ik deze Eizo vergelijk met de (vrij oude) 14,1" TFT op m'n laptop zit er een duidelijk verschil in kleur (en helderheid). Zoals Abbadon al zei, als je voor een TFT gaat, neem dan dus wel een goede. Eizo maakt best goed spul, en de kleurechtheid van de schermpjes is erg goed. Het is niet zo dat een ietwat goedkoper scherm, bijvoorbeeld een Neovo F-15, helemaal niet kan Photoshoppen maar reken je de kleurechtheid zwaar is een iets duurdere TFT niet verkeerd.
Pagina: 1