Toon posts:

cooler gaat uit

Pagina: 1
Acties:
  • 518 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zette net mijn pc aan hoor ik zo'n ratelend geluit uit mijn pc ik kijk
of de voeding cooler pc ergens aanslaat ik zag verder niks dus ik doe de pc open
zie ik dat mijn cpu cooler uit staat, dus ik doe de pc uit.
Kijk ff of de cooler ergens aanslaat maar ik zie verder niks.
Dus ik doe de pc weer aan en de cooler gaat 3 seconden aan daarna gaat hij weer uit dus ik doe hem weer uit. Waar kan dit aan liggen want hij heeft het een half jaar gedaan, en in de bios kijken lijkt me ook niet echt slim als de cpu fan het niet doet

mijn systeem:
amd xp2500
asus a7n8x
512 ddr 2700
artic slim silent tc
ati radeon 9700

Verwijderd

Fannetje stuk? Lijkt mij dat je er dan een nieuwe op moet doen? (hele wilde gok hoor)

Verwijderd

Geen risico nemen, en een nieuwe cooler halen. Ook al doet ie het straks wel weer, ik zou hem niet meer vertrouwen.

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:27
fan lijkt me niet stuk aangezien deze wel nog aanspringt voor 3 secs,
heb je geen andere koeling om even te testen, kijken of die hetzelfde resultaat geeft

Verwijderd

Topicstarter
drienties schreef op 23 October 2003 @ 13:18:
heb je geen andere koeling om even te testen, kijken of die hetzelfde resultaat geeft
ik heb verder geen andere cooler

Verwijderd

misschien de inface voor de cooler kapot. kan je hem aan een molex hangen? (molex is zo'n stekker die je in je hdd douwt)
Of kijk eens in je bios of je die automatische fanregeling oid aan het staan.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 13:22 ]

• TimBee
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-07-2025
Volgens mij is er een kogellagertje stuk van de cooler: daarom het ratelende geluid. Dat defekte kogellagertje houdt vervolgens heel de boel tegen eenmaal het een bepaalde positie heeft aangenomen tijdens de eerste rondjes ronddraaien. Fan vervangen!

Heb hetzelfde voorgehad met de fan op mijn ASUS V3800 TNT2 Ultra en de fan op de chipset van mijn Asus A7V266. Die laatste maakte een helse herrie.

Ik ben blij dat op mijn huidig moederbord er enkel een heatsink op de chipset staat, weeral een slijtage-gevoelig onderdeel minder.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-02 23:17
Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 13:12:
Ik zette net mijn pc aan hoor ik zo'n ratelend geluit uit mijn pc ik kijk
of de voeding cooler pc ergens aanslaat ik zag verder niks dus ik doe de pc open
zie ik dat mijn cpu cooler uit staat, dus ik doe de pc uit.
Kijk ff of de cooler ergens aanslaat maar ik zie verder niks.
Dus ik doe de pc weer aan en de cooler gaat 3 seconden aan daarna gaat hij weer uit dus ik doe hem weer uit. Waar kan dit aan liggen want hij heeft het een half jaar gedaan, en in de bios kijken lijkt me ook niet echt slim als de cpu fan het niet doet

mijn systeem:
amd xp2500
asus a7n8x
512 ddr 2700
artic slim silent tc
ati radeon 9700
De nieuwe Asus borden hebben een fancontrol (Q-fan) optie in de bios die standaard aan staat. Pas bij een bepdaalde temp gaat de fan dus aan.
Ik denk dat deze optie bij jou aanstaat.

Van de ASUS site:
ASUS Q-Fan Technology
Constant, high-pitched noise generated from heatsink fans are a thing of the past thanks to ASUS Q-Fan™. The ASUS A7N8X with Q-Fan™ technology intelligently adjusts fan speeds according to system loading to ensure quiet, cool and efficient operation.

[ Voor 16% gewijzigd door Redje op 23-10-2003 13:57 . Reden: ff opgezocht ]

Verwijderd

Topicstarter
Redje schreef op 23 oktober 2003 @ 13:54:
[...]

De nieuwe Asus borden hebben een fancontrol (Q-fan) optie in de bios die standaard aan staat. Pas bij een bepdaalde temp gaat de fan dus aan.
Ik denk dat deze optie bij jou aanstaat.

Van de ASUS site:

[...]
maar dat geluid heeft hij nooit gemaakt.

En hoe moet ik weten of hij stuk is of dat die functie aanstaat?

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-02 23:17
Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 14:13:
[...]

maar dat geluid heeft hij nooit gemaakt.

En hoe moet ik weten of hij stuk is of dat die functie aanstaat?
Uhm in het Bios kijken ;)

Misschien maakt hij daarnaast gewoon was geluid, of is het een heel andere fan die herrie maakt...

Als de optie uit staat zal de fan wel stuk zijn, eventueel testen met een 12V adaptertje ofzo.

[ Voor 13% gewijzigd door Redje op 23-10-2003 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Redje schreef op 23 October 2003 @ 14:21:
[...]

Uhm in het Bios kijken ;)

Misschien maakt hij daarnaast gewoon was geluid, of is het een heel andere fan die herrie maakt...

Als de optie uit staat zal de fan wel stuk zijn, eventueel testen met een 12V adaptertje ofzo.
het is toch die q-fan optie, want hij blijft mooi onder de 35 graden.
alleen staat de q-fan optie wel op disabled dus dan zou hij dat toch niet moeten doen :?

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Hebben die artic silent coolers neit een ingebouwde temp sensor en schakelen ze zelf uit ?
Kijk eens of de fan na een tijdje weer even draait en dan weer stopt en weer draait.

Verwijderd

Topicstarter
The Doctor schreef op 23 October 2003 @ 14:52:
Hebben die artic silent coolers neit een ingebouwde temp sensor en schakelen ze zelf uit ?
Kijk eens of de fan na een tijdje weer even draait en dan weer stopt en weer draait.
dat doet hij inderdaad de temperatuur is daardoor ook steeds aan het flippen.
Is er geen mogelijk om die uit te schakelen?

Verwijderd

drienties schreef op 23 October 2003 @ 13:18:
Oh ja natuurlijk!! De fan is niet stuk, maar een andere koeler gaat helpen volgens jou?

Dan mag jij mij uitleggen wat het verschil is tussen een andere fan en een andere koeler |:( my god zeg...

Edit:
Druk die fan op een molex ofzo of een andere fan header.. Hoe moeilijk kan het zijn :?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 16:27 ]

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 14:54:
[...]

dat doet hij inderdaad de temperatuur is daardoor ook steeds aan het flippen.
Is er geen mogelijk om die uit te schakelen?
Is volgensmij helemaal niets aan te doen omdat de temperatuur sensor in de fan zit. Maar er werd ook gezegd dat het mischien aan je mobo kon liggen.

Oplossing:

Fan op molex en als hij dan nogsteeds uit gaat kan je overwegen om een andere fan te menen.
Pagina: 1