CBQ/ Nat commercieel inzetbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BeachPatroller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik ben van plan een linuxbox neer te zetten dat alleen maar moet shapen en masqueraden. Ik heb ervaring met CBQ op een gemodificeerde kernel op RedHat 6.2, omdat aan de gang te krijgen ben ik wel een paar dagen bezig geweest en dan heb ik nog niet eens de gui aan de praat. Maar nu wil ik een dist waar ik gewoon zonder kernelmodificatie die cbq/ iptables en cbq gui wil installeren. Ik zit zelf te denken aan Debian. Ik weet dat de vraag, welke distro moet ik gebruiken duidelijk beschreven staat. Ik ben op zich op de hoogte van verschillende distributies maar zoek dus de meest geschikte voor het Shaping/ Firewall/ Nat only!

Vraag 1: Denken jullie dat een Linuxshaper ook commercieel inzetbaar kan zijn net zoals bijv. een packetshaper. (een 'lichte' packetshaper kost 20.000 Dollar)
Vraag 2: Welke distro heeft out of tha box de minste systeemeisen en voldoet aan alle functionaliteit die ik hierboven nodig heb?
Vraag 3: Kent er iemand een webbased CBQ module?

Ik ben malle Pietje niet.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-04 19:16
BeachPatroller schreef op 23 October 2003 @ 11:24:
Vraag 1: Denken jullie dat een Linuxshaper ook commercieel inzetbaar kan zijn net zoals bijv. een packetshaper. (een 'lichte' packetshaper kost 20.000 Dollar)
Ik denk dat het afhangt waarvoor je hem wil gebruiken. Een "echte" packetshaper is een all-in-one oplossing die vrij gemakkelijk te beheren is. Bij Linux kunnen _veel_ dingen wel, maar altijd weer met wat meer werk. Als je dat ervoor over hebt kan het best bruikbaar zijn.
Vraag 2: Welke distro heeft out of tha box de minste systeemeisen en voldoet aan alle functionaliteit die ik hierboven nodig heb?
Standaard antwoord: Debian of Slackware.
En "functionaliteit die je nodig hebt" heeft elke distro wel, en anders valt het er wel zelf in te zetten, is op zich niet erg veel werk.
Ik niet.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Dat hangt van de license van de software af. De "gewone" Free Software licenses (GPL, BSD, Apache, Artistic, enz) staan dat gewoon toe. De Linux kernel, en standaard software valt onder (een van die) licenses, dus dat is het probleem niet. Je moet alleen even de license(s) van de CBQ patches/software controleren, daar ben ik niet mee bekend :)
En daar hebben we toch dat grote topic voor ;)

Magoed, CBQ zit in de vanilla 2.4 kernel, dus dat zou op elke recente distributie werkend te krijgen moeten zijn. De kans is alleen groot dat deze optie bij (vrijwel) elke distributie standaard uit staat, en dat je dus zelf een kernel zult moeten compilen.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:01
Niet webbased, maar wel een programma waarmee je TC handig kunt aansturen.

screenshot van http://polip.sourceforge.net/

Serveert ook statistieken op verschillende manieren.

edit:
volgens mij alleen voor HTB3

[ Voor 6% gewijzigd door Arnout op 23-10-2003 12:24 ]

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
cbq.init is een aardig configuratie-hulpje:
gezien de huidige performance van sourceforge maar even een directe link naar het script:
http://heanet.dl.sourcefo...e/cbqinit/cbq.init-v0.7.2