Toon posts:

default gateway en fallover verbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier 1 internet (zeelandnet zakelijk) verbinding voor het hele bedrijf (goh), dit is met een cisco 1605 router opgezet. Indien de verbinding wegvalt (dus zeelandnet zit te prutsen) dan zouden we graag een dailup verbinding opzetten naar het internet om zodoende toch Email te kunnen downloaden.
Nu is de router als default gateway ingesteld. Al het onbekend verkeer wordt dus naar de router gestuurd.

Als we merken dat het internet eruit ligt zouden we een server(tje) kunnen opstarten, deze het IP adres van de router geven (router uitgooien) en daarmee inbellen. maar dit vind ik niet z'n fraaie oplossing. Hoe zouden wij het zo kunnen realiseren dat indien we merken dat het internet eruit ligt we op een server een isdn verbinding opzetten en via die server het internet verkeer te verwerken (totdat de router het weer doet). Of een soort round robin methode, eerst server1 checken of die internet functionaliteit bied, indien dit zo is, gebruik ervan maken, indien deze het niet doet naar de volgende server gaan. Dan hebben we een goed fallover systeem.

Wie weet hier een systeem voor? Je kan namelijk geen 2de default gateway aangeven toch? (zoiets zou wel makkelijk zijn namelijk).

Verwijderd

hmmja, ik neem aan dat je de cisco erbij wilt houden anders was het natuurlijk al 10x simpeler. (Linuxdoosje)

Enige wat ik zo even kan bedenken is een router voor je Cisco gooien (linuxdoosje) die checkt of de verbinding richting de cisco nog werkt. Zo niet, inbellen maar. Dit wordt dan je default gw. Maar misschien dat het alsnog makkelijker is dan om een linuxdoos neer te zetten die alles doet.

Voor de rest heb ik met Cisco geen ervaring, misschien dat Cisco zelf een oplossing voor je heeft.

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
Verwijderd schreef op 23 oktober 2003 @ 10:44:
We hebben hier 1 internet (zeelandnet zakelijk) verbinding voor het hele bedrijf (goh), dit is met een cisco 1605 router opgezet. Indien de verbinding wegvalt (dus zeelandnet zit te prutsen) dan zouden we graag een dailup verbinding opzetten naar het internet om zodoende toch Email te kunnen downloaden.
Nu is de router als default gateway ingesteld. Al het onbekend verkeer wordt dus naar de router gestuurd.

Als we merken dat het internet eruit ligt zouden we een server(tje) kunnen opstarten, deze het IP adres van de router geven (router uitgooien) en daarmee inbellen. maar dit vind ik niet z'n fraaie oplossing. Hoe zouden wij het zo kunnen realiseren dat indien we merken dat het internet eruit ligt we op een server een isdn verbinding opzetten en via die server het internet verkeer te verwerken (totdat de router het weer doet). Of een soort round robin methode, eerst server1 checken of die internet functionaliteit bied, indien dit zo is, gebruik ervan maken, indien deze het niet doet naar de volgende server gaan. Dan hebben we een goed fallover systeem.

Wie weet hier een systeem voor? Je kan namelijk geen 2de default gateway aangeven toch? (zoiets zou wel makkelijk zijn namelijk).
de 1605 heeft als het goed is een bri poortje, zo niet een wicje kopen met een bri/analoge port erop.

Vervolgens deze interface dan configgen als backup voor het geval de hoofd connect dropt om wat voor reden dan ook.

Slash Care
Mementô

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Dat is de 1603(r) heeft 1x ethernet en 1x een ISDN BRI interface. De 1605(r) heeft 2x een ethernet interface.

[ Voor 41% gewijzigd door fetcher op 23-10-2003 13:08 ]

Verwijderd

De 1605R heeft ook nog een WIC-slot, waar je een BRI kaart in kan stoppen.

De vraag is, gaat je ethernet verbinding down op het moment dat Zeelandnet wegvalt? Dat is namelijk de enige manier waarop de router kan detecteren of de verbinding er nog is.

Een simpele oplossing is de volgende: zet in je router de volgende routes:

ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 <default gw zeelandnet>
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 <ip van je server> 2

Nu zal je router automatisch al het verkeer door gaan sturen naar je server, op het moment dat de interface richting zeelandnet down gaat. Gaat hij dat niet vanzelf, kan je hem downbrengen met "shutdown", of gewoon de kabel eruittrekken.

Verwijderd

Topicstarter
De laatste optie is wel een verdomd handige optie!! Moeten we wel nog eerst een bri kaartje kopen. Want onze router heeft die standaard er niet inzitten.

Ik moet tevens een spoed cursus IOS hebben.. Heb nu al een Cisco emulator package gedownload (lang leve edonkey) en wat IOS boeken. Moet toch wel ff het IOS gaan snappen :-)
Bedankt voor de zeer nuttige tips!!

BTW de verbinding van zeelandnet zal wel niet door de router als down gezien kunnen worden. Dat is namelijk de communicatie tussen kabelmodem en router, die zal altijd wel goed zijn (tenzij ik de kabelmodem doodknuppel).

Hij moet dus kunnen detecteren dat hij b.v. geen dataverkeer meer kan transporteren via die interface. Als hij dat detecteert moet hij overschakelen naar de andere lijn (die hij dan adhoc moet gaan bellen (ISDN).

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 16:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 16:03:
Hij moet dus kunnen detecteren dat hij b.v. geen dataverkeer meer kan transporteren via die interface. Als hij dat detecteert moet hij overschakelen naar de andere lijn (die hij dan adhoc moet gaan bellen (ISDN).
Helaas zal dat niet gaan; de router kan niet detecteren of er dataverkeer mogelijk is. Hij kan alleen maar zien of de interface 'up' is.

Als je zou willen detecteren of er dataverkeer mogelijk is zou je een routeringsprotocol moeten draaien en dat gaat je provider hoogstwaarschijnlijk niet ondersteunen (en die ondersteuning heb je nodig, zij moeten nl. ook wat wijzigen op hun router). Als het een particulier abonnement is hoef je het niet eens te vragen, als het een zakelijk abonnement is zou je het kunnen proberen maar ik geef je weinig kans.

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Beste mensen, ik heb laatst ook zo'n soort probleem gepost op de gewone netwerk page, maar daar echt 0,0 response op gehad.. Nu lijkt mijn probleem situatie extreem op deze, dus dacht, gooi ik toch nog even de vraag opnieuw doorheen:
----

Hallo allemaal,

Ik heb hier een situatie waarin ik benieuwd ben wat jullie voor mogelijkheden zien om met het geen wat we hier hebben aan een wensenlijstje te kunnen voldoen.

We hebben:
-----------------
- 1x ADSL via een account over een Versatel-lijn (768/128)
Router:.....................Cisco SOHO 97 (ATM over Analog)
Public IP:..................212.238.a.b
Private IP:................192.168.1.8

- 1x ADSL via een account over een BBNed-lijn (2048/1024)
Router:.....................Cisco SOHO 96 (ATM over ISDN)
Public IP:..................82.161.a.b
Private IP:................192.168.1.7

- E-mail voor domein: 'DOMEIN-A' welke dmv MX records wordt afgeleverd op:
MX Pref 5:.................BBNed-lijntje
MX Pref 10:...............Versatel-lijntje

- E-mail voor"'subdomein": 'DOMEIN-B' welke alleen dmv MailKicks wordt verstuurd naar de Versatel-lijn. Er is hier geen mogelijkheid van DNS-editing en ik wil simpelweg niet via POP3 de mail ophalen.

- Een mailserver welke de mail afhandeld voor beide domeinen A en B.

- Op beide routers wordt poort 25 geforward naar de mailserver (ip: 192.168.1.10)

- De default gateway voor het netwerk is 192.168.1.7

- Def. routes voor de Cisco op 192.168.1.7:
Def route (metric 1):..............BBNed Connection
Def route (metric 2):..............192.168.1.8 (welke uhm over de Verstal gooit)

---------
Wat we willen is dat de Mail van DOMEIN-A altijd wordt afgeleverd en van DOMEIN-B alleen wanneer de Versatel-lijn up is. Wanneer alleen de Versatel up is, is er niets aan de hand en werkt het. Zelfde ook wanneer alleen de BBNed up is.

---------
Probleem is er wanneer beide online zijn. De problemen gelden dan alleen voor mail (en alle andere packets) welke naar de versatel verstuurd worden en door worden gegooid naar een systeem in het netwerk.

Schematisch:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (Versatel)
. ----------- 212.238.a.b <-- Router--> 192.168.1.8 -------------
. |. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
WAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . LAN -- Server
. |. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
. ----------- 82.161.a.b <-- Router --> 192.168.1.7 -------------
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (BBNed)

Goed, probleem situatie. Beide routers online en er wordt mail verstuurd van systeem a.b.c.d, voor 'DOMEIN-B'. Ofwel, er komt een pakketje binnen op 212.238.a.b. en deze wordt doorgestuurd naar de Server. De server moet natuurlijk pakketjes terug gaan sturen; heeft 192.168.1.7 als default gateway welke ze via de BBNed connectie weer t web op gooit.

Probleem is dus dat pakketjes verzonden aan IP 212.238.a.b worden beantwoord door IP 82.161.a.b en dat vind het systeem op a.b.c.d natuurlijk niet leuk...

Ik weet alleen niet echt hoe ik dit het netst moet oplossen...

Alle tips/adviezen etc zijn heel erg welkom.

Zoetjuh

Verwijderd

Zoetjuh: zie je eigen topic

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Pagina: 1