• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Hoi Grrrrrene (en overige users) Ik had graag een aanvulling gezien op de faq, ik heb dus een powershot G3, en wil daar toch wel wat meer mee gaan doen;

Een paar vragen die ik graag in de faq uitgelegd wil zien;
- Focal length; wat is dat nu precies?
- Ik kan bijvoorbeeld alleen mijn f waarde (diafragma) en sluitertijd instellen. Daarnaast kan ik ook wel inzoomen, wat er weer voor zorgt dat ik automatisch een bepaalde minimum f-waarde krijg. Hoe zit dat precies?
- Externe flitsers
- Het voordeel van filters

Verder nog een aantal leuke links met betrekking tot de correctie van:
- barrel distortion
- chromatische aberratie (chromatic aberration)
- kleuren correctie

(veel meer op dpreview.com)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Focal Length betekent in goed nederlands brandpuntsafstand. Dit betekent dat een lens die een brandpuntsafstand van 18mm heeft, 'sterker' is (hij buigt het licht sterker af) dan bijvoorbeeld een 55mm lens. De sterkte van een lens kun je ook beschrijven in dioptrie (dpt); dit is een meeteenheid die vaak bij brillen gebruikt wordt.
Omdat een lens altijd een convergerende werking heeft, kun je dit een - lens noemen.
Stel je hebt de 18mm lens; dit is in meters 0.018 meter. De sterkte van een lens in dioptrie beschrijf je zo:

S = 1/f

Met andere woorden: S = 1 / 0.018, wat je lens dus een sterkte geeft van ongeveer -55.56 dpt.

Ter vergelijking: ik heb een bril met een sterkte van -1.25 dpt. Als we dat weer omzetten, krijg je:

f = 1/S

dus f = 1 / 1.25 = 0.8. De brandpuntsafstand, en dus het aantal millimeters van mijn bril komt dus overeen met 800 mm (80 cm).

Het F-getal wat jij in je zoeker ziet, hangt van 2 dingen af. Ten eerste is het een f/a getal; dit wil zeggen dat als je f groter wordt (je zoomt in), het getal groter wordt. Je aantal millimeters neemt dan dus toe. Verder als jij je aperture (lichtopening van het diafragma, dus 'a') groter maakt, laat jij je a-getal stijgen. Het f/a getal wordt daarmee kleiner (als je x in 1/x groter maakt, wordt 1/x als geheel kleiner). Met andere woorden, als jij je aperture (lichtopening) groter maakt, daalt het f/a getal. Dit getal is dus afhankelijk van het aantal millimeters in je lens, en van je lichtopening. Hoe kleiner het f/a getal, hoe groter in verhouding de lichtopening ten opzichte van het aantal millimeters, dit betekent een kleinere scherptediepte (van een scherptegebied ga je dan al snel naar een scherptevlak).
Deze drie factoren, gecombineerd met je sluitertijd, zorgen voor een bepaalde belichting van je foto (samen met de ISO level, maar dat is weer de gevoeligheid van je sensor).

[ Voor 3% gewijzigd door HunterPro op 23-10-2003 17:30 ]

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
hey hunter, thanx voor de (toch wel) wiskundige redenatie. Vandaag komt mijn canon speedlight 420EX binnen en als het goed is komt ook binnenkort mijn lensmate en hayo filters binnen :9~ Ik ben echt net begonnen met fotografie maar ik wil er wel iets van proberen te maken..

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
gvdh81 schreef op 24 oktober 2003 @ 08:54:
hey hunter, thanx voor de (toch wel) wiskundige redenatie. Vandaag komt mijn canon speedlight 420EX binnen en als het goed is komt ook binnenkort mijn lensmate en hayo filters binnen :9~ Ik ben echt net begonnen met fotografie maar ik wil er wel iets van proberen te maken..
Ook wel grappig; steeds een diafragma-'openingseenheid', een 'stop', is een factor wortel 2 verschil met de vorige opening. Als je dat meerekent met het feit dat een diafragma (redelijk) cirkelvormig is, kom je er op uit dat voor elke hele stop (bijvoorbeeld F/5.6 -> F/4, of F/4 -> F/2.8, steeds gedeeld door wortel 2), een helft van de hoeveelheid licht wegvalt of er bijkomt.

Een praktijkvoorbeeld:

Je foto is goed belicht op F/5.6 bij 1/25 seconde. Op het moment dat je je diafragma verder open zet naar F/4, valt er 2x zoveel licht op je sensor. Je kan dan opeens *exact* dezelfde foto schieten (met alleen een andere scherptediepte, maar OK, we hebben het over belichting) bij niet 1/25, maar 2x zo klein (er is immers 2x zo veel licht!): bij 1/50 seconde dus.

leuk toch, de natuurkunde achter fotografie :)

[ Voor 3% gewijzigd door HunterPro op 24-10-2003 15:46 ]

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11-2025
gvdh81 schreef op 24 October 2003 @ 08:54:
't is een natuurkundige redenatie hoor.....optica is dat