Toon posts:

wat is de invloed van een stervende harddisk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc had problemen met het opstarten. Na het aanzetten van de pc viel ie na luttele seconden al weer uit. Na een x aantal keren proberen ging het wel weer ok. Het ging echter van kwaad tot erger. Totdat ik besloot de pc naar een reperateur te brengen. Die had alles gecheckt en kon niks vinden. Ik kreeg hem terug en inderdaad één dag ging het goed en het was weer zo ver. Na een paar dagen aanklooien heb ik zelf het heft in handen genomen. Na het raadplegen van GoT, kwam ik er achter dat de harddisk wel eens een probleem zou kunnen zijn. 1 van de 2 harddisks afgekoppeld en inderdaad daarna deed ie het wel weer. Ok tot zover de inleiding.

Dit is mijn vraag: Wat is de invloed van zo'n stervende harddisk behalve dat ie niet goed opstart? Zijn er nog andere invloeden? Kan ik nu betere c.q. andere presaties verwachten van de rest van het systeem?

Nog een bijvraagje: Is de kans aanwezig dat eventuele data op die harde schijf nog gered kan worden? Zo ja hoe? Is niet persé nodig, maar als het niet te moeilijk is wil ik het nog wel proberen.

• RLB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

RLB

E Pluribus Unum

De HD kan de prestaties van een systeem beinvloeden. Sterk beinvloeden zelfs. Als je programma's hebt die je systeempje laadt die op die 2e schijf staan, en hij kan ze niet laden omdat ie die schijf niet kan lezen of gedeeltes niet kan lezen... ja, dan krijg je fouten.

En data recovery van een schijf is professioneel mogelijk... verwacht dan wel veel te betalen (meestal niet de moeite waard). Er zijn zat data recovery programma's te downloaden, dus ik zou zeggen... probeer het daarmee eens. En als je besturingssysteem je schijf nog ziet... probeer dan gewoon gegevens van je ene HD naar je andere te kopieren.

Succes!

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik zou niet met een stervend schijfje doorwerken, met een beetje pech raken ook de gegevens op je andere HDD corrupt doordat Windows of jouw applicaties niet meer 100% betrouwbaar werken.

Als er data opstaat die je nog wilt hebben, probeer dit dan eerst te kopieren als het niet lukt kun je datarecovery programma's gaan proberen. Zie ook de FAQ:

http://gathering.tweakers..._message/16985207#hdddata

Ik heb zelf goede ervaringen met GetDataBack, maar er zijn ook andere goede opties. Uiteraard eerst scandisk etc proberen.

Als je data is veilig gesteld kan je schijf formatteren (desnoods lowlevel) om te kijken of die dan weer goed werkt. Fabrikanten van harde schijven hebben vaak op hun site ook tools om de gezondheid van de schijf te checken, dus probeer dat ook.

• esf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-03 14:06

esf

Sorry voor offtopic, maar kan het niet aan de temperatuur van je PC liggen? Dit heb ik ook wel eens gehad en hij viel vaak uit omdat de temperatuur te hoog opliep. En die reparateur heeft vast getest met de kappen open en dan gaat alles veel sneller goed. Ik weet niet of dit iets kan zijn en anders heb je deze post niet gezien :)

The hardest thing in the world to understand is the income tax. - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reactie!

Je tip over het eventueel overzetten zal niet slagen, immers als ik de harddisk aansluit start het syteem niet op. Dan is het helaas gedaan met mijn harddisk. Toch jammer niet dat ie veel waarde had. Ja emotionele waarde hij heeft me toch vaak uit de brand geholpen.

"Here cracks a noble heart. Good night, sweet prince, and flights of angels sing thee to thy rest"

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 10:56:
bedankt voor de snelle reactie!

Je tip over het eventueel overzetten zal niet slagen, immers als ik de harddisk aansluit start het syteem niet op. Dan is het helaas gedaan met mijn harddisk. Toch jammer niet dat ie veel waarde had. Ja emotionele waarde hij heeft me toch vaak uit de brand geholpen.

"Here cracks a noble heart. Good night, sweet prince, and flights of angels sing thee to thy rest"
Wat je zou kunnen proberen is om van een floppy of CD te booten en vervolgens kijken of je de HDD kan benaderen.

• Frisbee
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kan het anders niet aan je voeding liggen?
Als je alle andere apparaten afkoppelt, en alleen de twee harde schijven er in hangt, start het systeem dan wel op?

Verwijderd

Topicstarter
Nee ligt niet aan de voeding denk ik, want als ik al het andere namenlijk afkoppel en de 2 harddisks er alleen aanhang start het systeem niet op. Als ik die stervende harddisks dan afkoppel is weer alles in orde.

Verwijderd

Topicstarter
update:

ik heb inmiddels de harddisk uit mijn systeem gehaald en ga zonder hem verder.

bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 10:26:
Nog een bijvraagje: Is de kans aanwezig dat eventuele data op die harde schijf nog gered kan worden? Zo ja hoe? Is niet persé nodig, maar als het niet te moeilijk is wil ik het nog wel proberen.
Als ie nog wel initialiseerd (opspinnen en netjes ratelen) zou je hem in een externe behuizing aan de USB poort kunnen proberen, moet je wel zo'n externe behuizing hebben natuurlijk (lenen van iemand in de omgeving ofzo, kopen is het niet waard, bovendien is het niet zeker of ie dan wel zal werken).
Pagina: 1