[FAQ] Experimenteren met schakelingen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.856 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laatst bijgewerkt op donderdag 23 oktober 2003
Inleiding
In dit topic word aan de hand van een aantal artikelen uitgelegd hoe je kunt experimenteren met schakelingen. Het gaat hierbij vooral om de manier waarop je de componenten onderling verbind. De meest bekende manier is het maken van printplaten, maar dat is niet altijd zo makkelijk en al zeker niet snel te veranderen. Hier vind je dus informatie over het gebruik en de werking van het breadboard, informatie over alternatieve printplaten en ten slotte nog beknopte informatie over enkele TTL IC’s.

Delen van deze FAQ zijn nog "In Progress". Sommige onderdelen zijn dus nog niet volledig of zelfs onjuist. Als je iets toe wilt voegen of op te merken hebt kun je het in dit topic melden, daar is het voor.
Inhoudsopgave

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inleiding
In dit deel van het Experimenteren met schakelingen topic word het breadboard behandeld. Dit is waarschijnlijk wel de eenvoudigste manier omdat er geen schroeven, klemmen of soldeer nodig is. Je leest hier hoe het breadboard opgebouwd is en enkele tips bij het werken ermee.
Hoe het werkt
Het hart van het soldeerloos breadboard bestaat uit een kleine metalen klipjes die er zo uit zien (in onderstaande afbeelding kun je dus 5 draden of pootjes in steken die onderling verbonden zijn):

De clips zijn gemaakt van nikkel; een materiaal dat redelijk geleidend, veerkrachtig en roestvrij is. Omdat elke clip onafhankelijk is wordt de spanning op de ene clip niet veranderd door het steken van een draad in een andere clip. Hierdoor kan elke clip een draad of component met zijn volle kracht vasthouden. Om van deze clips een breadboard te maken worden enkele rijen van deze clips onder en naast elkaar geplaatst. Dit wordt bevestigd in een plastic behuizing die de clips op zijn plaats houdt en ze onderling isoleert:

Op een breadboard zitten meestal een groot aantal component rijen (64 keer 5 clips onder elkaar, en dat twee keer) en ook nog één of meerdere aanvoer rijen. De component rijen zijn op deze manier met elkaar verbonden:

De aanvoer rijen worden meestal gebruikt voor de voedingsspanning. De rijen staan op de volgende manier in verbinding met elkaar:

Zoals je ziet zijn hier niet 5 clips met elkaar verbonden, maar 25. In het midden zit echter een gat waardoor je voedingsspanning daar dus niet verder gaat. Als dat wel nodig is zul je met een stukje draad beide helften moeten verbinden. Als je deze component en aanvoer rijen samen hebt in een plastic behuizing spreken we van een breadboard:

(Je ziet hier twee breadboards die onderling verbonden zijn door middel van de aanvoer rij)
Aan de slag!
Het is handig als je alle componenten geordend op je breadboard zet. Bij simpele schakelingen maakt dat niet veel verschil, maar bij de uitgebreidere schakelingen kun je er bijna niet meer omheen om alles duidelijk te houden. Hieronder worden enkele tips gegeven om je breadboard geordend te houden, dit zijn echter maar ideeën. Als een andere manier voor jou duidelijker is sta je daar natuurlijk helemaal vrij in.
Kleur codering
Je kunt natuurlijk een willekeurig draadje pakken als je iets moet verbinden, maar je kunt ook voor bepaalde taken een aparte kleur draad gebruiken. Meestal wordt rood gebruikt voor de voedingsspanning (+5V bijvoorbeeld) en zwart voor de aarde/0V. Blauw wordt gebruikt voor negatieve spanningen (bijvoorbeeld bij LCD’s) en voor de overige bedrading kun je zelf een kleur kiezen. Maar let op, dit is dus slechts een voorbeeld.
Problemen
Op papier is een schema altijd idealen, de componenten zullen elkaar nooit op onbedoelde wijze beïnvloeden. Als we het echt geen bouwen kom je er echter achter dat die ideale situatie nooit bestaat. Draden hebben altijd een weerstand en kunnen elkaar beïnvloeden. Draden kunnen als antennes gaan werken en energie uit gaan stralen naar de rest van de schakeling.
Hiermee wordt bedoeld dat hoe netjes je de bedrading ook maakt, er altijd een kans is dat dingen niet werken zoals je verwacht. We kunnen deze problemen niet helemaal verhelpen, maar we kunnen wel een aantal voorzorgsmaatregelen nemen.
De opstelling
Probeer ervoor te zorgen dat alle componenten van een bepaalde functie dicht bij elkaar geplaatst zijn. Hierdoor kun je de verbindingsdraden kort houden. Soms zijn verbindingsdraden zelfs helemaal niet nodig omdat je pinnen van een componenten (leds, weerstanden ed) die verbinding moeten maken gewoon in dezelfde rij clips kunt zetten.

Probeer altijd om draden met hoge voltages uit de buurt te houden van draden met lage signalen. Daarnaast is het soms beter om draden haaks op elkaar te laten lopen in plaats van parallel.

De voeding kan een andere bron van storing zijn. Om dat te reduceren kun je condensators tussen de voedingsspanning en de 0v zetten. Let hierbij natuurlijk wel op de polariteit als het om een elco gaat.

Het principe van het bedraden van het breadboard is heel eenvoudig: steek gewoon het uiteinde van een draad of de componentpoot in een van de openingen. Dat is ook eigenlijk alles, maar toch nog een paar tips:

• De metalen clipjes in het breadboard zijn redelijk veerkrachtig, maar het houd ergens op. Bij normaal gebruik houden ze hun kracht erg lang, maar als je ze te ver uitrekt kunnen ze slapper worden. Steek dus nooit meer dan 1 draad in een opening.

• Als je de draden op maat geknipt hebt zul je aan het uiteinde nog een stukje van de isolatie af moeten halen. Dit gaat het beste met een striptang, maar kan ook met een schaar. Ongeveer 5 mm van het uiteinde is wel genoeg.

• Bij het verwijderen van een IC uit het breadboard is enige voorzichtigheid geboden: de pinnen ervan verbuigen redelijk snel. Deze kun je uiteraard weer terugbuigen, maar ook dat houd na een tijdje op. Bij Conrad en de meeste elektro zaken zijn hulpmiddelen te vinden zoals rechtbuigers voor IC’s en tangen om de IC’s uit te nemen. Het is ook een optie om de IC’s in speciale IC voetjes te plaatsen. Deze zijn voor weinig geld bij de elektro winkel te vinden.
  • Wat voor soorten zijn er en waar zijn ze te koop?
    Breadboards zijn er in alle maten, van klein (2 x 32 rijen) tot groot (6 x 64). Meestal zien ze er zo uit:

Dit zijn drie moddelen van Conrad, van links naar rechts: Type IV (526835, E 12,11), Type III (526827, E 9,75) en Type II (526819, E 7,47). Deze modellen zijn ook bij de meeste elektro zaken te vinden.

Dit zijn de modellen die poolklemmen hebben voor het aansluiten van je voedingsspanning. Bovenstaand bord kost E 21,24, bestelnummer 526843. Er zijn ook nog twee maten groter: het grootste model (dat zijn eigenlijk die geschakelde breadboards) kost E 41,24. Het lijkt misschien allemaal niet goedkoop, maar omdat de opstelling altijd makkelijk te veranderen heb je lang gemak/plezier aan je bord.
    Waar vind ik meer informatie?

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 14:40 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
    Inleiding
    Dit artikel moet nog geschreven worden. Het is de bedoeling dat het een kort en bondig stukje wordt over bijvoorbeeld strokenprintplaten. Ook hier geld natuurlijk weer: bijdragen zijn zeker gewenst!
    Wat voor soorten zijn er te koop?
    De belangrijkste (raster 2,54mm / gatdoorsnede 1,0 mm) :

Euro Printplaat 'stroken'

160x100mm - Artikelnr.: 527726 € 2,42

Euro Printplaat 'stroken-3'

100x160mm - Artikelnr.: 527815 € 3,71

Univ. Strokenprint

50x90mm - Artikelnr.: 527629 € 1,05

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 05:26 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
    Zie hiervoor deze duidelijke en complete HowTo's:

Het etsen van je eigen printplaten
    Cheap and easy PCB making

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 00:26 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
    Inleiding
    Logische poorten behoren bij de digitale techniek. Een van de belangrijkste kenmerken hiervan is dat het om een discreet signaal gaat: het kan alleen de waarde "hoog" (1) of "laag" (0) hebben. Ik zal hier niet de volledige basis van logische poorten uitleggen, deze is namelijk bij velen bekend en word in enkele boeken veel beter uitgelegd. Een van deze boeken is bijvoorbeeld "elektronica: echt niet moeilijk". Deel drie hiervan gaat uitsluitend over digitale techniek.

Als de basis nog niet helemaal duidelijk is kun je ook dit (Engelstalige) artikel lezen: HowStuffWorks: Digital Electronics.
    Logische families
    De in- en uitgangen van digitale bouwstenen zijn zo uitgevoerd, dat ze zonder meer op elkaar kunnen worden aangesloten. Dat kan echter alleen binnen een zogenaamde IC-familie. De IC's uit de 74xx-reeks komen uit de TTL-familie (Transistor-Transistor-Logic). De diverse families zijn gebaseerd op verschillende, onderling niet verenigbare technologieën.

In de beginjaren van de digitale techniek waren er vele van dergelijke families; in de praktijk zijn er nu nog maar drie van over gebleven: TTL, CMOS en ECL. TTL-IC's hebben een vaste voedingsspanning van 5 V nodig; CMOS-chips werken bij een voedingsspanning van 3V tot 15V. Bovendien verbruiken CMOS-IC's minder stroom dan TTL-IC's. De ingangen van een CMOS-IC zijn bijzonder gevoelig; statische elektriciteit kan het IC zelfs vernielen. Aan de andere kant zijn TTL-IC's sneller, dat betekent dat ze bij hogere frequenties gebruikt kunnen worden.

Overigens bestaan er binnen de TTL-IC's ook weer verschillende groepen, maar daar zal ik hier niet verder op ingaan.

Bron: "elektronica, echt niet moeilijk", ISBN 90-5381-028-5
    De eigenschappen
    Maximale waarden van 74xx-TTL-IC's
    Maximale voedingsspanning7,0 V
    Maximale spanningsverschil tussen twee ingangen5,5 V
    Maximale negatieve ingangsspanning1,5 V
    Maximale positieve ingangsspanning5,5 V
    Minimale ingangsspanning voor "1"2,0 V
    Maximale ingangsspanning voor "0"7,0 V

Bron: "elektronica, echt niet moeilijk", ISBN 90-5381-028-5
    Een aantal TTL IC's
    7400NAND (vier poorten)pinout
    7402NOR (vier poorten)pinout
    7404NOT (zes poorten)pinout
    7408AND (vier poorten)pinout
    7432OR (vier poorten)pinout
    7486XOR (vier poorten)pinout

Dit overzicht is nu nog verre van compleet en dat zal het ook niet worden omdat zulke informatie overal op te zoeken is. Het is wel de bedoeling dat er nog een aantal nuttige/vaak gebruikte IC's bij komen te staan. Voor een volledig TTL overzicht: TTL Family Logic Chips Inventory.

Zie voor een completer overzicht (klikbaar):

Nog veel meer pinouts:
    Waarheidstabellen en symbolen
    Hieronder vind je de waarheidstabellen van respectievelijk de 7408, de 7432 en de 7404. Binnenkort volgt een uitgebreidere verzameling van symbolen.

Zie ook:
    - Basic Gates (NOT, AND, OR)
    - Other Gates (NAND, NOR, XOR, XNOR)
    - WhatIs: AND, OR, XOR, NOT, NAND, NOR, XNOR
    - Logic Gates
    Toepassingen
    Uiteraard hebben deze logische poorten vele mogelijke toepassingen. Ik zal hier enkele computer gerelateerde toepassingen proberen te verzamelen.

Een hele eenvoudige toepassingen is het multiplexen van je parallelle poort. Je kunt zo met twee datalijnen vier verschillende dingen schakelen. Er word hier alleen gebruik gemaakt van 2 NOT poorten (invertors) en 4 AND poorten. Dit alles is op twee TTL IC's te vinden. Overigens zijn er nog vele andere manieren waarop iets vergelijkbaars mogelijk is, bijvoorbeeld met een daarvoor bedoeld IC. Dit schema is afkomstig uit De Parallelle poort FAQ.

Zoals al gezegd moeten hier nog wat meer toepassingen komen. Als iemand nog een topic weet iets interessants in staat hoor ik het graag.
    Waar vind ik meer informatie?

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 00:26 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
    Deze post is gereserveerd voor eventuele uitbreiding.

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 14:45 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
    26 oktober 2003
    - Cheap and easy PCB making toegevoegd

23 oktober 2003
    - Waarheidstabellen en symbolen toegevoegd, dank aan euss - Opbouw van de FAQ: er zal vandaag nog veel veranderen

ToDo
    - Eerst moet er nog een stukje tekst bij "Verschillende soorten printplaten komen", daarna overal toevoegen/bijschaven/te veel op op te noemen

Met dank aan:
    Alle mods die een keer op de edit knop hebben gedrukt om HTML rechten te activeren, en dat is nogal eens gebeurt. Natuurlijk ook alle mensen van wie ik eventueel informatie gebruikt heb.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 00:24 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_o_ Ziet er goed uit Riffic d:)b

move > CME

Reminder voor de lezers: in de CME Faq vindt je ook een aantal links m.b.t. solderen, printplaten (laten) maken, ontwerpsoftware, etc: CME Faq: links #electro

CircuitsOnline: Hoe printplaten te maken
    CircuitsOnline: Etsen

CircuitsOnline: De digitale 4000 en 7400 serie

Breadboard experimenten: http://fargo.itp.tsoa.nyu.edu/~pwv203/physcomp/week2.html

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 08:51 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Atlas
    • Registratie: Mei 2002
    • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wederom weer _o_

1 klein dingetje :)

Misschien is het handig om de symbolen voor de NAND, AND, OR, NOR & XOR poorten erbij te zetten, en misschien ook de waarheidstabbellen :)

Join the dark side, we have cookies :)
    You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
    alexandervisser schreef op 23 oktober 2003 @ 14:56:
    Misschien is het handig om de symbolen voor de NAND, AND, OR, NOR & XOR poorten erbij te zetten, en misschien ook de waarheidstabbellen :)
    Is toegevoegd in een nieuw onderdeel: Waarheidstabellen en symbolen. Ik zal nog kijken of ik er een beknopt overzichtje met zowel de Nederlandse als Amerikaanse symbolen van kan maken.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 19:02:
    [...]
    Is toegevoegd in een nieuw onderdeel: Waarheidstabellen en symbolen. Ik zal nog kijken of ik er een beknopt overzichtje met zowel de Nederlandse als Amerikaanse symbolen van kan maken.
    En als je dan de symbolen erbij zet, zet dan meteen de Nederlandse standaard er ook ff bij:)....

Het is mischien een idee om een voorbeeldje te geven voor een gaatjesprint. Ik doe het meestal op deze manier:
    Afbeeldingslocatie: http://vouwfiets.vitsch.net/temp/Tweakers/DSC00729k.jpg
    Afbeeldingslocatie: http://vouwfiets.vitsch.net/temp/Tweakers/DSC00728k.jpg
    (Je zal 't niet geloven maar het werkt echt!!!)
    Voordeel is dat je een print hebt die werkt en dat het heel makkelijk te veranderen is.
    Een print etsen is altijd het nadeel dat je 100% zeker moet zijn van je ontwerp en dat je zeer moeilijk iets kunt veranderen (en laat ik daar nou een hekel aan hebben!)....

By the weg, mischien is 't ook een idee om het PCB ontwerpprogramma Eagle te vermelden. Een redelijk eenvoudig programma om printen mee te ontwerpen (ok, electronicakennis is zeker een must voor dat programma anders snap je er geen reet van).

En nog een hele belangrijke tip wanneer je IC's gebruikt. Zet over elk ic een 10 uF condensatortje, dat kost een paar centjes en bespaart je heeeeeel veel ellende!!!!
    Als je dan toch bezig bent, zet meteen een bufferelco ( op de ingang van de print (eventueel ook met een 10 uF condensatortje erbij).

En wat mischien ook leuk is is ff 't een en 't ander over de LM780X te vertellen aangezien veel mensen deze gebruiken (vermeld ff DUIDELIJK dat je de condensatoren zo dicht mogelijk bij de LM moet zetten!!)..

En nog een leuke tip, een oude PC voeding is een ideale voedingsbron voor 5 en 12 volt (ik zelf gebruiik daar m'n eigen pc gewoon voor, maar dan moet je weten wat je doet)....

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 20:57 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
    Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 20:50:
    Het is mischien een idee om een voorbeeldje te geven voor een gaatjesprint. Ik doe het meestal op deze manier:
    [*knip*]
    Voordeel is dat je een print hebt die werkt en dat het heel makkelijk te veranderen is.
    Een print etsen is altijd het nadeel dat je 100% zeker moet zijn van je ontwerp en dat je zeer moeilijk iets kunt veranderen (en laat ik daar nou een hekel aan hebben!)....
    Dat is ook precies de bedoeling van dat stukje, bedankt voor de foto's dus! Ik zal proberen in het (nog te komen) verhaaltje te verwerken.
    [By the weg, mischien is 't ook een idee om het PCB ontwerpprogramma Eagle te vermelden. Een redelijk eenvoudig programma om printen mee te ontwerpen (ok, electronicakennis is zeker een must voor dat programma anders snap je er geen reet van).
    Dat zal inderdaad ook niet misstaan, al dan niet met een kleine uitleg. Zo moeilijk is Eagle niet, je moet het alleen even weten te vinden. Is misschien meer iets voor de CME Faq? (link staat daar al in, nog geen korte uitleg). Het schema bij Toepassingen is overigens ook met Eagle gemaakt. Zal er eens even naar kijken :)
    En nog een leuke tip, een oude PC voeding is een ideale voedingsbron voor 5 en 12 volt (ik zelf gebruiik daar m'n eigen pc gewoon voor, maar dan moet je weten wat je doet)....
    Is inderdaad een handige/goedkope oplossing, staat ook al wat informatie over in Wat heb ik nodig om te experimenteren (onder het kopje Voeding). Binnenkort komt er echter een artikel over het gebruiken van een computervoeding bij experimenteren (niet van mijn hand). Euss was echter al bezig met een FAQ over het gebruiken van een computervoeding voor experimenten, nu hier te vinden: [rml][ EL] PC Voeding - tester / gebruiken als projectvoeding[/rml]

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 10:50 . Reden: toepassingen linkje klopte niet ;) ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
    • Registratie: Oktober 2001
    • Laatst online: 09-09 22:50
    Super weer Riffic! _o_

Ik denk dat ik ook nog wat leuke informatie kan bemachtigen
    (Basis tot meer geavanceerd) :)

Ik ga morgen ff snuffelen in me boeken collectie! Morgen laat ik meer van me horen! :D

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Sine
    • Registratie: Juni 2001
    • Laatst online: 13:51
    Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 20:50:
    [...]

[afbeelding]
    [afbeelding]
    (Je zal 't niet geloven maar het werkt echt!!!)
    * Sine gaat daar helemaal in mee

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/pcb-top.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/pcb-bot.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/pcb-det.jpg

Sterker nog, ik durf bijna te beweren dat ik prinjes op gaatjesbord kleiner krijg dan een ge-etste print

Repareren doe je zo.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer dit schakelingetje maar eens te maken op een stukje gaatjesprint:
    Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/images/varia/HDtoerenteller.png

Het voordeel van een geetste print die gemaakt is met behulp van een goed ontworpen layout is dat je bedrading ten allen tijde 100% goed zit, je hoeft alleen de componenten nog maar in de gaatjes te prikken en vast te solderen.
    De mindere goden onder ons kunnen met een geetste PCB toch een leuke schakeling bouwen.
    Ook is zo'n print zeer gemakkelijk en snel reproduceerbaar, je maakt er met gemak aantallen tegelijk.
    Tenslotte is experimenteerprint zeker niet goedkoper dan fotoprint.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 00:40 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• bredend
    • Registratie: September 2001
    • Laatst online: 07-09 11:26
    [rml][ faq] Cheap and easy PCB making[/rml]

Die mag wel bij het kopje etsen van printplaten

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Sine
    [quote]Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 00:33:
    Probeer dit schakelingetje maar eens te maken op een stukje gaatjesprint:
    [afbeelding]
    [quote]

de schakeling is een eitje .... maar de leds er ook in een circel op krijgen is wat moeilijker, niet ondoenbaar maar moeilijker :P

Repareren doe je zo.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent er alleen 10 x zo lang mee bezig, en met de volgende weer....
    Het blijft altijd prutswerk, om de LEDs in een cirkel te krijgen moet je de pootjes verbuigen en dan moet je er ook nog om denken dat ze op gelijke hoogte blijven.
    Moeilijker? Bijna niet te evenaren....

De bedrading van een geetste print is een stuk overzichtelijker en valt net zo makkelijk te modificeren als een stuk gaatjesprint, hij valt dan onder de noemer "prototype". Als de schakeling dan naar behoren funktioneert pas je de layout aan en de "final" ziet het levenslicht.
    Niets staat dan nog in de weg om de printen in grote getale te produceren :)

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 01:16 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Sine
    Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 00:45:
    Je bent er alleen 10 x zo lang mee bezig, en met de volgende weer....

Wees maar blij dat de fabrikant jouw mobootje zo niet inelkaar heeft gestoken, dan was ie vrijwel onbetaalbaar geworden.
    True,

maar loont het zich voor zulke kleine dingen een printje te maken ?

ontwerpen tekenen printen belichten etsen ....

netter is het zeker, maar als je maar 1 simpel printje nodig hebt ?

En over fabrieks productie zoals moederborden heb ik het uiteraard niet ...

Hoewel dat wel al eens gedaan is :
    Afbeeldingslocatie: http://www.tritium.com.au/photos/images/cray_1a_large.jpg

Repareren doe je zo.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Ibex
    • Registratie: November 2002
    • Laatst online: 22:43

Ibex

^^ met stom.

Misschien is het ook een goed id om een klein stukje te voorzien hoe een beginner kan solderen. Het lijkt wel allemaal vrij gemakkelijk om een printje te solderen, maar de eerste keer is het vaak meer bakken en braden dan andere dingen. Daarom, misschien ook iets over het solderen zelf; welke soldeerbout, welk tin, hoe solderen (en dan ook nog een belangrijk stukje) desolderen.

offtopic:
    Sine, wat is dat in hemelsnaam voor een toestel? dat ingewikkelde printje dat op een baybus ofz lijkt?

[ Voor 4% gewijzigd door Ibex op 24-10-2003 20:33 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
    Ibex schreef op 24 October 2003 @ 20:32:
    Misschien is het ook een goed id om een klein stukje te voorzien hoe een beginner kan solderen. Het lijkt wel allemaal vrij gemakkelijk om een printje te solderen, maar de eerste keer is het vaak meer bakken en braden dan andere dingen. Daarom, misschien ook iets over het solderen zelf; welke soldeerbout, welk tin, hoe solderen (en dan ook nog een belangrijk stukje) desolderen.
    [rml][ How-to] Baybus[/rml] en dan een stukje naar beneden scrollen ;) Ben het wel met je eens dat het hier ook niet zou misstaan, en dan wat uitgebreider. Ik kan hier zelf niet op korte termijn een nuttig stukje over schrijven, maar als iemand zich aanbied? :)
    Pagina: 1