Toon posts:

Realtek BENDE!

Pagina: 1
Acties:
  • 766 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb zo'n prachtige router zal typenummer even geven:

- Twister NTW4001

Het is een router die voornamelijk goed comuniceert
met realtek kaartjes... Er zal wel realtek prut in de
switch zitten. De switch is overigens 100 MBit...

Nu heb ik problemen met sommige typen realtek
8139 kaarten, voorbeeld de Realtek 8139D. De
kaart vertikt 't te communiceren op 100 MBit. Op
10 MBit gaat 't ok... maar ik wil dus op 100 MBit
communiceren ivm netwerk. De Realtek 8139C
wil wel normaal werken. Nu is mijn vraag... hoe kan
dit? Wat kan ik er evt. aan doen? Ik zit voor later
te denken aan netwerk vernieuwing ... normale
switch, 3com 100MBitjes en een Linux debian gateway
maar 't budget laat 't nog even niet toe.

Graag jullie hulp

Frank

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Hoe staat het met je bekabeling gesteld? Voor de rest moeten die kaartjes gewoon 100 Mbit aan kunnen, stoei ook eens even met de instellingen voor half en full duplex

Meh ...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 02:25:
Hi,

Ik heb zo'n prachtige router zal typenummer even geven:

- Twister NTW4001

Het is een router die voornamelijk goed comuniceert
met realtek kaartjes... Er zal wel realtek prut in de
switch zitten. De switch is overigens 100 MBit...

Nu heb ik problemen met sommige typen realtek
8139 kaarten, voorbeeld de Realtek 8139D. De
kaart vertikt 't te communiceren op 100 MBit. Op
10 MBit gaat 't ok... maar ik wil dus op 100 MBit
communiceren ivm netwerk. De Realtek 8139C
wil wel normaal werken. Nu is mijn vraag... hoe kan
dit? Wat kan ik er evt. aan doen? Ik zit voor later
te denken aan netwerk vernieuwing ... normale
switch, 3com 100MBitjes en een Linux debian gateway
maar 't budget laat 't nog even niet toe.

Graag jullie hulp

Frank
NIC bij Apparaatbeheer op Full Duplex zetten en het zou goed moeten gaan!

Afbeeldingslocatie: http://atilb556.speed.planet.nl/adrivantilburg_nl/duplex.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 08:42 . Reden: Plaatje vergeten ;-) ]

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
Het klinkt inderdaad als een probleem met auto negotiation.
Ik denk niet dat het probleem veroorzaakt wordt door de nic's. Als de switch niet helemaal volgens de standaard werkt (of van brakke kwaliteit is) dan wil het voorkomen dat switch en nic het niet eens worden over full of half-duplex. Speed/duplex vast instellen aan beide kanten of, bij gebruik van een unmanaged switch, alleen de nic kan dan de oplossing zijn.
Op m'n werk hebben we dit probleem zelfs gehad met peperdure Cisco Catalyst swithches in combinatie met slechte nt4 nicdrivers. Daarom zetten we servers en de poorten waar ze aanhangen standaard vast op 100/full om problemen uit te sluiten.

Als je interesse hebt: ik heb nog een stapel 3Com 3C905x kaarten liggen.

Verwijderd

nOLoGIc schreef op 23 October 2003 @ 08:52:
Het klinkt inderdaad als een probleem met auto negotiation.
Ik denk niet dat het probleem veroorzaakt wordt door de nic's. Als de switch niet helemaal volgens de standaard werkt (of van brakke kwaliteit is) dan wil het voorkomen dat switch en nic het niet eens worden over full of half-duplex. Speed/duplex vast instellen aan beide kanten of, bij gebruik van een unmanaged switch, alleen de nic kan dan de oplossing zijn.
Op m'n werk hebben we dit probleem zelfs gehad met peperdure Cisco Catalyst swithches in combinatie met slechte nt4 nicdrivers. Daarom zetten we servers en de poorten waar ze aanhangen standaard vast op 100/full om problemen uit te sluiten.

Als je interesse hebt: ik heb nog een stapel 3Com 3C905x kaarten liggen.
offtopic:
Kga binnenkort de REALTEK kaartjes hier vervangen! Hoeveel?

• nOLoGIc
Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 09:38:
[...]

offtopic:
Kga binnenkort de REALTEK kaartjes hier vervangen! Hoeveel?
Nieuw zijn 905C's rond de 30,- online. Die versie heb ik helaas niet. Wel de B versie, die is verder hetzelfde op ingebouwde bootrom na. De eerste versie (zonder letter) heeft een iets oudere chip dan de B, maar maakt in de praktijk niks uit.

Wat zal ik zeggen... 15,- voor een 905 (classic), 17,50 voor een 905B (bij ophalen in Den Haag) :?

Verwijderd

nOLoGIc schreef op 23 October 2003 @ 12:23:
[...]

Nieuw zijn 905C's rond de 30,- online. Die versie heb ik helaas niet. Wel de B versie, die is verder hetzelfde op ingebouwde bootrom na. De eerste versie (zonder letter) heeft een iets oudere chip dan de B, maar maakt in de praktijk niks uit.

Wat zal ik zeggen... 15,- voor een 905 (classic), 17,50 voor een 905B (bij ophalen in Den Haag) :?
Den Haag? Veel te ver! ;) En niet eens een vriendenprijsje :9

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 08:39:
[...]

NIC bij Apparaatbeheer op Full Duplex zetten en het zou goed moeten gaan!

[afbeelding]
Dan heb je dus wel een duplex fout, als je gaat forcen naar full duplex moet je beide zeiden forcen, dus ook je switch als dit niet kan kun je alleen speed forcen en wordt het automatsch half duplex. Met speed forcen loop je evengoed het risico dat er geen link tot stand komt, maar dat zul je snel genoeg zien.

• nOLoGIc
Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 13:49:
[...]

Dan heb je dus wel een duplex fout, als je gaat forcen naar full duplex moet je beide zeiden forcen, dus ook je switch als dit niet kan kun je alleen speed forcen en wordt het automatsch half duplex. Met speed forcen loop je evengoed het risico dat er geen link tot stand komt, maar dat zul je snel genoeg zien.
Het forceren aan 1 kant kan wel degelijk problemen voorkomen. Het onderhandelen kan aan 2 kanten falen. Als je aan 1 kant de configuratie vaststelt, blijft er nog 1 kant over die een foute keus kan maken.
Je hebt dus niet per definitie een speed/duplex mismatch als je slechts 1 kant vastzet.

Btw. Bij een mismatch van de speed/duplex instellingen heb je meestal wel link maar is de snelheid zo goed als 0. Ik iig heb nog nooit gezien dat er helemaal geen link tot stand komt door een mismatch.

• nOLoGIc
Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 13:21:
[...]

Den Haag? Veel te ver! ;) En niet eens een vriendenprijsje :9
En jij zit in eh...Tilburg :? ;) Drie keer raden hoeveel vrienden ik heb >:)

Verwijderd

Mja, dit gaat de verkeerde kant op. Ten eerste: dit was de laatste keer dat je een dergelijke flame doet, zeker in een topictitle. Als jij ergens een probleem mee hebt is het niet direct bende.

Ten tweede, dit is geen V&A. Ga lekker via ICQ/MSN/Mail/Jabber/IRC/AOL/whatever onderhandelen, maar help hier niet iemand anders zijn topic mee om zeep.

TS: probeer eens wat nieuwe kabels en netwerkkaarten. Dit soort problemen zijn in principe niet echt makkelijk op te lossen. Lees de replies van MASH_MAN eens door, da's wel een tip namelijk.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.