De TS is erg onduidelijk met zijn vraag maar ik neem aan dat hij zijn oude OS en de bestanden op zijn nieuwe schijf wil hebben.
I.i.g. is jouw oplossing wel erg omslachtig want je zou in Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer de toegewezen schijfletters kipsimpel kunnen wijzigen in alles wat je maar wilt. De CD-rom zou dan tijdelijk G en H kunnen worden om in een later stadium teruggezet te worden naar resp. E en F of voor mijn part in T en X.
Maar goed, om het volgende
zonder een nieuwe installatie van het OS voor elkaar te krijgen:
1 Nieuwe HD als primary master op IDE1
2 Oude HD als secondary slave op IDE1
3 CD-Rom als primary master op IDE2
4 DVD als secondary slave op IDE2
moet er nog het nodige, maar niet al te veel, gebeuren.
Als eerste moet de hele partitie op de oude schijf met behulp van Ghost, Drive Image of PartitionMagic gecloned worden naar de nieuwe schijf. De nieuwe schijf is daarna uiteraard direct bootable.
Daarna moeten de aansluitingen van de kabels omgezet worden zoals boven opgegeven en de jumpers van de verschillende schijfstations uiteraard ook.
Rebooten en de volgorde is als gewenst. Nu alleen nog even de partitie op C vergroten (
of een tweede partitie aanmaken) en klaar ben je.
Formateer je oude schijf (nu D) pas als je 100% zeker weet dat alles op je nieuwe schijf C goed staat. Hierdoor kun je evt. dingen die je verkeerd hebt gedaan over doen (maar dan goed).
Al met al ben je hooguit een halfuur tot een uur verder afhankelijk van hoelang het clonen heeft geduurd. Daarnaast zijn er zelfs nog andere oplossingen denkbaar maar de opgegeven methode lijkt mij het meest logisch en voor de hand liggend.
Dit is zo eenvoudig terug te vinden dat ik me afvraag of je wel zelf heb gezocht op bijv. www.beginnersweb.nl of misschien zelfs in 'onze eigen' search.
Overigens hoef je ons Tweakers nooit te groeten hoor. 'Wij Tweakers' groeten elkaar voortdurend al te pas en te onpas waardoor het vaak een zooitje wordt met al die zwaaiende mensjes.
[
Voor 9% gewijzigd door
Guardian Angel op 23-10-2003 07:13
]