Zelf netwerkkabel maken (not twisted)

Pagina: 1
Acties:
  • 435 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Wahtah-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-12-2024

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Topicstarter
Flink gegoogled en gesearched, maar kon helaas geen antwoord vinden........

Voor een ADSL-verbinding tussen mijn compu en een switch wil ik zelf een netwerkkabel maken (straight). Dit omdat ik voor nop ca 25 meter kabel heb gekregen en me dat dus zo weer wat centen scheelt (lengte ertussen is ook ca 20-25 meter). De draad die ik heb bestaat uit vier losse draadjes die wel bij elkaar zitten maar ze zijn niet paren gedraaid ofzo.

Ik vraag mij nu af of als ik aan de twee uiteinden van de vier losse draadjes netjes twee RJ-45 stekkertjes fabriceer dit ook gaat werken? (uiteraard de draadjes op de goede plaatsen). Of is het echt noodzakelijk dat de twee paren draadjes echt in elkaar gedraaid zijn, zoals een in de winkel gekochte kabel?? Kan je dit anders zelf in elkaar draaien of wordt dat ook niks? En wordt de kans op storingen hierdoor zeer groot, of valt dat wel mee? Alvat bedankt.

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:10
De kans op storingen is behoorlijk groot, misschien dat 10 mbit/s nog wel werkt, maar 100 mbit/s absoluut niet.
Ik zou dus echt n goede netwerkkabel halen.

[ Voor 17% gewijzigd door FatalError op 23-10-2003 00:39 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou toch die paar euro uitgeven voor een echt netwerk-kabel. Of je moet het niet erg vinden als het traag is, of niet werkt.
Ik zou dit zo niet doen in ieder geval.

Ey!! Macarena \o/

• ESteg
  • Laatst online: 11-08 18:27
Als je al een tang en twee RJ-45 connectors in huis hebt, dan zou ik het gerust proberen voor een 10 Mbit verbinding.

Heb je die spullen niet in huis, dan zou ik sowieso maar kiezen voor een stukje "echte" kabel...

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Het is natuurlijk een leuke uitdaging om eerst zelf een kabel te maken en dan later toch maar een te kopen. Maar ik zou zeggen wees niet zo nederlands en koop ff een stukje utp cat5e / leen het bij een kennis / regel het via een kennis

Voorkomt veel problemen

http://www.hardwarebook.n...t10basetstraightthru.html

Ze zeggen natuurlijk niet voor niks dat je aders getwist moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door raymonvdm op 23-10-2003 00:44 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hoe maak ik een netwerk-kabel
Staat overigens ook gewoon in de FAQ van NT hoor :)

[ Voor 17% gewijzigd door RaZ op 23-10-2003 00:53 ]

Ey!! Macarena \o/

• -Wahtah-

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Topicstarter
Bedankt voor de tips in ieder geval iedereen O-) .

Een kabel in winkel kopen is dan toch misschien betere optie. Maar this toch altijd verleidelijk om het gratis te doen als je die draad+connectors+tang toch hebt liggen (en een arme student bent |:().

Is ook nog wel te betalen:

30 meter utp

Onderschrift is misschien ook wel veerzeggend :*)
Wel weer zonde dat verzendkosten die het weer relatief duur maken.

Kweet nog niet wat ik doe, kan het idd eventueel altijd proberen.

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

• -Wahtah-

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Topicstarter
RaZ schreef op 23 October 2003 @ 00:52:
Hoe maak ik een netwerk-kabel
Staat overigens ook gewoon in de FAQ van NT hoor :)
Uiteraard staat er in de Faq hoe het "hoort". Ik ben altijd ook erg benieuwd naar ervaringen van andere tweakers die dit misschien ook wel eens geprobeerd hebben en mij kunnen vertellen dat verlies van snelheid en kans op storingen wel mee valt. Maar volgens mij is dat helaas niet zo en wordt het toch een beetje te gammel allemaal zo.

Maar toch bedankt voor de tip ;)

[ Voor 5% gewijzigd door -Wahtah- op 23-10-2003 01:01 ]

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Naja , dat de aderparen getwist zijn is niet zomaar hoor :) Het voorkomt storing doordat de frequentie op de ene draad van het paar zeg maar + is en de ander - , waardoor het paar neutraal is. Het werkt niet zo simpel als + en - , maar das om het even duidelijk te maken :) En 4 draden? Een standaard UTP kabel gebruikt maar 4 van de 8 kabels , maar of je met alleen 4 kabels een goede UTP kunt maken lijkt me sterk...

Raku

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:10
Als ze alle 4 getwist zijn (2 paren dus) gaat dat prima.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

FatalError schreef op 23 October 2003 @ 11:33:
Als ze alle 4 getwist zijn (2 paren dus) gaat dat prima.
Ze zijn niet getwist, staat in de topicstart

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

Verwijderd

TrickShot schreef op 23 oktober 2003 @ 11:38:
[...]

Ze zijn niet getwist, staat in de topicstart
of bedoelt ie not crossed

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 11:13

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 23 oktober 2003 @ 13:53:
[...]
of bedoelt ie not crossed
Zullen we er maar gewoon vanuit gaan dat hij bedoelt wat hij schrijft :? Tenzij uit posts duidelijk blijkt dat het anders is, voorkomt dat een hoop problemen. Verder zitten er nog geeneens connectoren aan, dus is crossed niet eens relevant.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• -Wahtah-

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Topicstarter
Mr. Liu schreef op 23 October 2003 @ 13:58:
[...]

Zullen we er maar gewoon vanuit gaan dat hij bedoelt wat hij schrijft :? Tenzij uit posts duidelijk blijkt dat het anders is, voorkomt dat een hoop problemen. Verder zitten er nog geeneens connectoren aan, dus is crossed niet eens relevant.
Ik bedoel idd dat de draden nu niet getwisted zijn. Het zijn dus 4 losse dunne draadjes (die op een rol zaten). Crossed of not-crossed is dus even niet relevant, dat is idd maar net hoe ik het aansluit op de connectors (maar in mijn geval wordt het een straight kabel).

Eventueel zou ik zelf dus 2 losse draadjes in elkaar kunnen draaien (twisten) zodat ik twee getwiste paren heb. Maar of dat echt goed gaat werken??? Duidelijker kan ik het helaas niet uitleggen :X

Verwijderd

het komt er dus gewoon op neer dat je je afvraagt of je van een kabel een ethernet kabel kunt maken, ik zou dat gewoon niet doen.
-Wahtah- schreef op 24 October 2003 @ 13:44:
[...]

Ik bedoel idd dat de draden nu niet getwisted zijn. Het zijn dus 4 losse dunne draadjes (die op een rol zaten). Crossed of not-crossed is dus even niet relevant, dat is idd maar net hoe ik het aansluit op de connectors (maar in mijn geval wordt het een straight kabel).

Eventueel zou ik zelf dus 2 losse draadjes in elkaar kunnen draaien (twisten) zodat ik twee getwiste paren heb. Maar of dat echt goed gaat werken??? Duidelijker kan ik het helaas niet uitleggen :X

Verwijderd

-Wahtah- schreef op 24 October 2003 @ 13:44:
[...]
In principe werkt dit gewoon. Je verbinding zal wel eerder last hebben van storingen. Evt kun je ze met de hand twisten om het wat beter te maken. Als je over 25 mtr een 100Mb verbinding wilt hebben zou ik toch voor een gekochte versie gaan, alhoewel het natuurlijk geen kwaad kan om het gewoon uit te proberen. Ik zou er iig niet raar van opkijken als het gewoon werkt.
Pagina: 1